Kultur Iritzia Mikel Aranburu: "Kultura tradizionala oso ondo baloratua dago gaur egun" * María Agirre Jakitez ikastaroa jarraitzen ari diren ikasleak antropologia eta folkloreari buruzko atalean murgilduta daude, eta joan den astean Mikel Aranburu hurbildu zitzaien gaur egun jaiak bizi izaten ari diren berpizkundeaz hitz egiteko. Mikel Aranburuk hainbat ikerketa egin du folklorearen gainean, eta Euskal Herriko Txistulari Elkartearen lehendakaria da. Hitzaldiaren izenburuari helduz, Aranburuk esan zuen, azken urteetan kultura tradizionalari lotutako hainbat jai, dantza eta soinu berreskuratu direla eta arrakastarekin gainera, izan ere, kultura tradizionala oso ondo baloratua dago gaur egun. Horren adibiderik ere jarri zuen, eta Altsasun edo Lantzen berreskuratu diren ihauteriak aipatu zituen, besteak beste. Folklorista nafarraren arabera, berreskurapen horrek herri identitatea indartzea du helburu, masa kultura sendotzen ari den uneotan. Beraz, hainbat alorretan berdintzen ari garen neurri berean (sistema ekonomikoa, hizkuntza, musika...) talde, herri edo nazio bateko nortasun zeinuak direnak indartzeko joera dagoela azpimarratu zuen. Hori lortzeko, hau da, talde nortasuna sendotu, sortu edo asmatzeko, folklorera jotzen ei dugu, eta batzuetan, Aranbururen ustez, gehiegikeriak egiten dira folklorearekin. Hala ere, onartu zuen, azken urteotan bereziki festekin edo ikuskizunekin lotutako ohiturak indartu direla, zeren, adibidez, gaur egun ia ez da kanpaijolerik geratzen, horrek diziplina exijitzen du eta. Bestalde, duen uste bat jarri zuen mahaigainean Mikel Aranburuk, nahiz eta behin eta berriz azpimarratu ondo aztertu gabe duela. Festa tradizionaletan emakumeak duen partaidetzaren inguruan somatzen du, emakumearen parte hartzea onartzen dela galduta egon diren tradiziotan eta orain berreskuratu direnetan, edo tradizioen iraupenerako emakumea beharrezkoa izan den kasuetan. Berriz, galdu ez diren tradiziotan gaizki ikusita omen dago emakumearen parte hartzea. Horiazaltzeko Altsasuko kasua jarri zuen. Altsasuko inauteriak 1982an berreskuratu zirenetik, emakumeek ere parte hartzen dute kalejiran "momorrotxos" jantzita, baina, berriz, San Juanetan egiten den erromerian emakumeei ez zaie uzten soka dantza hasten. Hala ere, berriro ere gogoratu zuen, hau guztia uste bat dela eta ikertu egin beharko litzatekeela benetan horrela den ziurtatzeko. Mikel Aranburu:"Vivimos una cotización a la alta de la cultura tradicional" *Traducción al español del original en euskera María Agirre Los alumnos del curso Jakitez están inmersos en la sección dedicada a la antropología y al folclore. Así, la semana pasada recibieron la visita de Mikel Aranburu, quien impartió clase sobre la revitalización que están conociendo hoy día las fiestas. Aranburu ha realizado numerosas investigaciones sobre el folclore y preside la Sociedad de Txistularis del País Vasco. En lo referente al título de la conferencia, Aranburu manifestó que en los últimos años varias fiestas, danzas y músicas relacionados con la cultura tradicional han sido exitosamente recuperados, y es que vivimos una cotización a la alta de la cultura tradicional. Como ejemplo citó los casos de los restablecidos carnavales de Alsasua o Lanz, entre otros. En opinión del folclorista navarro, esta recuperación responde al afán de reforzar la identidad local, ahora que la cultura de masa está cobrando fuerza. Subrayó que en la misma medida en que nos estamos uniformando en determinados aspectos (sistema económico, lengua, música ), hay una tendencia a fortalecer las señas de identidad de un grupo, pueblo o nación. Con tal fin, es decir, para reforzar, crear o inventar la identidad de grupo, solemos acudir al folclore, y en palabras de Aranburu, en ocasiones abusamos de él. No obstante, admitió que en los últimos años se han fortalecido principalmente las costumbres relacionadas con fiestas o espectáculos, porque, por ejemplo, hoy apenas quedan campaneros, al ser una tarea que requiere disciplina. MikelAranburu aprovechó para exponer una creencia que presiente, a pesar de que recalcó una y otra vez que no la tiene completamente examinada. En lo que respecta a la participación de la mujer en las fiestas tradicionales, sospecha que es aceptada en las tradiciones que han permanecido desaparecidas y que se han recuperado últimamente, o en aquéllas en las que su participación ha resultado imprescindible para la continuación de la tradición. Mas parece ser que la participación de la mujer está mal vista en las tradiciones que no se han perdido. Para explicar esta teoría puso como ejemplo el caso de Alsasua. Desde que en 1982 se recuperaran los carnavales de dicha ciudad, también las mujeres toman parte en la pasacalle vestidas de "momorrochos"; sin embargo, en la romería que se celebra en San Juanes no se les permite dar comienzo al baile soka dantza. De todos modos, recordó una vez más que no se trata más que de meras presunciones, y que se debería emprender una investigación para poder asegurarlas con seguridad. Argazkia / Fotografía: Luis Azanza
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