664 Zenbakia 2013-04-24 / 2013-05-08
www.jesuslizaso.com Lanbide Heziketa (Metalaren adarra) ikasi eta arotz lanetan aritu zen. Laster, 1983an Basauriko Kultur Etxeko Zeramika eta Eskultura Tailerrean sartu zen. Buztingintzaren sekretuak ikasteaz gain, zeramika tradizionala eta sortzaileagoa landu zituen. Eskultura modernoak jakin-min handia piztu zion. Garai honetakoak dira buztin erregogorrez eginiko torlojuen eta iltzeen lanak, batzuk tamaina handikoak. 90. hamarkadan zehar, Espainiako artisautza erakusketa nagusiak bisitatu eta hainbat talde erakusketetan parte hartu zuen, adibidez, Zaragozako Pignatelli Guneko Erakusketa, une horretara arte zituen lanik handienak ikusgai jarri zituen bertan. Euskal etnografiari buruzko modelatuan jarri zuen arreta.
1997. urtean industriaren munduak erabat markatutako aroa hasi zuen, “Engranajes” (“Engranajeak”) seriean irudikatuta. Piezek burdingintzaren mundua gogorarazten zuten, baina tratamendu formal organiko baten ikuspuntutik.
1999. urte inguruan, aro eskultorikoagoa hasi zuen. Brontzea eta egurra, baina buztina alde batera utzi gabe. Figurazko ikonografia, “Indarraren” kontzeptuaren inguruan. Giza proportzioen arauetatik aldendu egiten dira ahalegina azpimarratzeko. Itxura oso gogor eta konpaktuzko irudiak.
2.000 urte inguruan “Toros” (“Zezenak”), “Ciclos” (“Zikloak”) edo “Ensayos ópticos” (“Entsegu Optikoak”) ariketei ekin zien. Irudipena mantendu zuen, baina abstrakzioa bilatzeko abiapuntu gisa soilik. Egiturak “deseraikitzen” zituen. Jatorrizko oroitzapenak berreraikitzen zituen.
Familia, Maitasuna orokorrean eta Industriaren mundua hasiera batean gai errepikariak ziren. Geroko lanetan, “Ensayos Ópticos” (“Entsegu Optikoak”) eta “Trijeras” (Hiru begi dituzten artaziak), erreferente horiek desagertu ziren. Plastika biluziago bati bidea eman zioten. Gizakiaren arrastorik ez dago, bere ingurua eraldatzeko duen gaitasuna agerian uzteko ez bada.
“Sortze-lanetan, etsi gabe aurrera egiten eta sasoi txarrak igaro arren lanean jarraitzen jakin behar da”
(Elkarrizketa Euskonewsen)
“Hay que saber no tirar la toalla con la creación, seguir adelante y no dejarlo aunque pases por épocas malas”
(Entrevista en Euskonews) Jesús Lizaso: la comprensión de la esencia del proyecto
Está muy claro que Jesús Lizaso comprende la naturaleza de los proyectos. O cuando menos, eso se aprecia en los proyectos (sean propios o por encargo) que aparecen en las fotos que conforman el presente Art Aretoa.
Un harrijasotzaile maravillosamente musculado, y en el que se resaltan las partes de su anatomía más directamente implicadas en el momento de máximo esfuerzo de la alzada, cuando proyecta toda su energía física y mental a la piedra a levantar. Con unos pies poderosos, que recuerdan mucho a la estética de Picasso, largos brazos. Y gran cuello de rinoceronte.
La esencia de la fuerza dentro del deporte rural vasco; deporte tan rural como creado a raíz de la necesidad de sobrevivir a la vida en el campo.
El monumento a la industria, en el que deduzco que la base de la escultura hace referencia a la actividad de la empresa, aunque también puede recordar a una arquería medieval. La parte superior representa la estereotomía de una factoría tradicional.
El tobogán es una buena muestra de que Jesús conoce su oficio, y su trabajo, ya que ha dado una nueva perspectiva de lo que puede ser un columpio que también podría ser un muy personal sitio en el que sentarse bien respaldado siempre que no se olvide que es una pieza artística. Pero lo que más valoro es que trabaja la madera, que es escultor, y que no es un mero proyeccionista, sino que tiene proyectos, personales o no, que suponen una mejora del punto de vista urbano, que mejoran todo espacio para el que están destinados, y que no incomodan al transeúnte sino que reflejan una buena conciencia urbanística.
Proyectos que espero cada vez sean más reconocidos, aunque en esencia muestran su gran amor al arte en general, y a la escultura en particular. De manera tan óptima como personal.
Ramuntcho Robles Quevedo