Vanessa
Clemente de Souza brasildarra da eta Filologia espainola ikasten
ari da São Pauloko Unibertsitate Publikoan. Egun Eusko Ikaskuntzako
bazkidea dugu. Ikasle eta unibertsitari bezala beti agertu izan
du ikusmira handia hobeto ezagutzeko Euskal Herria, dagokion kultura
eta hizkuntza. Azpimarragarria da agertzen duen "euskal senarekiko"
erakargarritasuna, hau adierazteko karreraren zehar topatzen dituen
uneak aprobetxatzen dituelarik. Gure kulturari buruz pentsatzen
eta bizitzen duena, gogoeta edo edukitako elkarrizketa honen helburua
izan da. Era honetara eta hein berean, berak, sentsibilitate kultural
desberdinetatik unibertsitari eta emakume bezala ordezkatzen duen
"brasildar izate" horri, hurbildu nahian.
 |
Vanessa Clemente de Souza Martins. |
Vanessa ze izen jarriko zenioke gurea denarekiko sentitzen
duzun erakartasun horri?, erakartasuna hitz egokia iruditzen zaizu?
Uzte dut hori dela hitz egokiena, orain arte besteengatik sentitzen
dudana adierazi nahi dudanean, nire interes pertsonalen baitan egiten
dut. Baina kasu honetan nire interes pertsonalak gainditzen ditut:
erakartasuna da. Kontrolatu ezin dudan zerbait da.
Nire ikuspegitik, bizitzako esperientziarik aberatsena, besteengandik
ikastea da, besteak dakien, sentitzen eta ikusten duenarengandik.
Besteen kulturak erakargarriak izan dira beti niretzat baina ezin
dut ukatu Euskadi eta berari dagokionari buruz, gertutik ezagututako
euskaldunei sor diedala. Beraien herriei buruz maitasun handiarekin
hitz egiten entzunaz hazitako umea naiz. Hobeki esanda beraiekin
batera arnastutakoa.
Trukaketa, esperientzi polit baten sinonimoa da niretzat eta hori
nahi nuke egin nire bizitzan. Ez dut nahi berrogei urteekin orain
bezalakoa izan, zerbait gehiago baizik, hazten jarraitu nahi dut.
Horretarako besteekin bizikidetzen ikasi behar dut, beraien bizitza
eta nirearen agerpena gertatzen delarik. 2001an Irailean hain zuzen,
sentitzen dudan behar pertsonal honen adierazle den poema bat idatzi
nuen. "Giza trukaketak" du izen burua:
Nigandik zugan zerbait uzten dut
zugandik, nigan pixka bat daramat
horrela elkar garraiatuz
elkarri.
Ze magia ote da hau
gu bihurtzen gaituena
gutariko zerbait
bakoitzarengan?
Bizipen trukaketa
eta esperientzi bakarrak
publikoak bihurtuak,
ni, ibiltari bat baino
zerbait gehiago
izan nahi duen gizakiarentzat.
Begirunea eta ezberdintasunak onartzea oinarri dira hazkunde kulturalean
abiatzen garenean. Bizikidetzen ikasi dudana da "anitzak garela"
eta munduan dagoen aniztasuna errespetatzen ez duenak, ez duela
bere burua ere errespetatzen. Hau horrela izanik esan dezaket niretzako
euskal kulturaren interesa eta erakartasuna sentitzea, nitaz pentsatzea
dela batez ere. Erakartasun hau definitzea oso zaila da niretzat.
Nola jarri hitzetan sentitzen dudana eta indar total baten bidez
esan?. Ez dut uzte lortuko dudanik. Elkarrizketaren arabera sentiaraziko
dizut sentitzen dudan emozio hau.
 |
Vanessa bere ama eta anaiarekin, Izilda Martins
eta Diego. |
Euskal sentsibilitate hau zure nortasunean sustraiturik egon
behar du nolabait. Konta ezazu zein uneak izan diren garrantzitsuenak
emozio berri hau zugan sortzeko.
Euskadi maitatu baino lehen, zuek maitatu zintuztedan. Nire lehen
harremana euskaldunekin izan zen eta ez Euskal Herriarekin. Kidetasun
honen bitartez eta askatasun giroan edo hobeki esanda etxekotasunean,
zuen historiarekiko mirespena sortu zitzaidan. Zuen izate, arnas,
eta begiradan Euskadi zegoela ikusten nuen. Horrela hasi zen erakartasuna,
eta gero zuekin batera informazioak eta liburuak bilatuz garatu
nuen, azken batean zuen herria ezagutuz.
Prozesu hau hasiera batetan harreman pertsonaletan gertatzen da
(lagunartea, familia) eta gero zabaltzen da eremu kulturalera (beraz
orokorragoa). Oinarri ezin hobea etxean eduki nuela uzte dut, besteen
ezberdintasunak errespetatzen ikasiz eta horregatik gero maila zabalagoan
egin ahal izan dut.
Esan nahi nuke baita ere Brasil eta Euskadiren artean pentsatzen
dugun baino antzekotasun gehiago daudela.
Kolegio eta Unibertsitateko garaian eginiko lanetan, beti aurkitu
duzu tarteren bat Euskal Herriarentzat ezagueraren ildoan. Nola
izan dira baloratuak lan hauek?. Prozesuren bat kontatuko al diguzu?
Gure kulturetan zerbait komuna dena da: gure girotik kanpo ez
gaituztela ongi ezagutzen. Irudi traketsak dituzte gure kulturei
buruz. Hau nabarmen ikusi nuen hamabost urte nituela, Estatu Espainolera
egin nuen bidaian, Bilbon egonaldia ezinbestekoa izanik, izeba-osabak
eta lehengusuak han bizi zirenez. Bidai honek esan nahi oso garrantzitsua
izan zuen nire bizitzan baina geroago komentatuko dut. Harira berriro
itzuliz esan dezaket, errealitate euskalduna eta brasildarra, munduan
existitzen zirela, une berean ohartu nintzela. Eta besteengan gutaz
somatzen nituen ikuspegiekin amorraturik nengoen. Gaur arte taxu
gabeak iruditzen zaizkit. Hau adierazten dizut zenbaitengandik entzun
nuelako Brasil: futbola, inauteriak, eta miseria direla. Eta Euskadiri
buruz lehenengo imajina ETA da. Bainan hau ez da egia!.
Nire lehenengo agerpena kolegioan izan zen. Nire lagun Marcelo
Jarmendia eta nik , geografiako liburuan Euskadiri buruzko
zita bat ikusi genuen. Eta nola gaia nahiko ongi ezagutzen genuen
ba ez ginen isildu. Nik material asko nuen: argazkiak, postak, ikurrina,
panpinak, CDak., eta garrantzitsuena zena: nire bizipen propioa.
Marcelok ezaguera historikoa, ekonomikoa eta abar zituen. Hau horrela
izanik seminario bat proposatu genion irakasleari. Berak bat batean
onartu zuen eta bere klase bat horretarako eskaini zigun. Gertatu
zena da hiru klase behar izan genituela. Arrakasta itzela eduki
genuen!. Azken batean zer zen Euskadi ikasle guztientzat argi geratu
zen eta liluraturik geratu ziren dagokion edertasun historiko eta
fisikoarekin. Euskaldunei buruz, Brasilen lehenengo aldiz eta
behar bada, nerabe batzuk eginiko lan bakarra, gurea izan zen.
Geroago fakultatean euskal berezitasunari buruzko entseiu bat egin
nuen literatura espainolaren kurtsoan.
Prozesu
honen hasiera kolegioan izan zen naiz eta garai hartan hortaz gehiegi
ez jabetu. Ez nekien nolako tamaina gertakizun horrek edukiko zuen
nire bizitzan. Hau da, egun egiten dudan gogoetaz ohartu gabe. Orain,
aukera daukadanean euskal gaia tartean sartzen dut. Adibide bezala
esan nahi dizut, Maite Celada Echeverria gaztelaniako nire irakaslea
aurkeztu nizunean, bera euskaldunen alaba delako aurkeztu nizula.
Konbinazio ezinbestekoa iruditu bai zitzaidan zuen artean lagun
izateko.
Nerabez aroan eta ikasgela barruan, sentsibilitate bereko lagunkidea
eduki zenuen zure ondoan. Harreman eta euskal kidetasun honek unibertsitate
eremuan jarraitzen du?
Gaur arte oso lagunak gara naiz eta bide desberdinetan ibili.
Kurtso ezberdinak egiten ditugu, berak letrak eta nik zientzia sozialak.
Dena dela ez dakit berak fakultatean egin ote duen lanen bat Euskadiri
buruz. Dakitena da, guk eginiko lanak halako arrakasta izan ondoren
Marcelo "el Vasco" izen goitiarekin geratu zela, eta baita
ere Euskadirekiko interesa eta maitasuna berdinak dituela.
Filologia espainola ikasten ari den zu bezalako ikasle batentzat,
zer suposatzen du gure herrian ezaguera kulturalak osatzea eta are
gehiago filologia euskalduna ikastea hau izango balitz benetako
desioa?
Oso interesgarria iruditzen zait. Hein berean erronka bat izan
daiteke. Une honetan irakurtzen eta ikertzen ari naiz emozioak duen
garrantzia ezagueraren garapenean, indarra eta ikasteko erraztasuna
sortzen duelako. Hau egia bada, ez dela hain zaila niretzako euskal
filologia ikastea iruditzen zait, maitasuna, erakartasuna eta ikusmira
baditudalako.
Kontatuko al diguzu zerbait gaztelaniari diozun maitasun bereziari
buruz?. Bera menperatzeko sentitzen duzun desioa eta plazerraz.
Kultura espainolari buruz hitz egiten denean mirespena eta erakartasuna
ere sentitzen duzu. Zugan bizi den espainolari buruz zer diozu?
Niri hizkuntzak izugarri gustatzen zaizkit, beraiek direnez hitz
egiten dutenen sinbolo kulturalik zehatzenak. Hizkuntza bat hitz
egitea ez da bakarrik espresa bide bat erabiltzea, hizkuntza berak
zamatzen duen historia sentitzea ere bai. Egun, gaztelera, nire
esentzia eta nortasunaren parte bat da. Nire barruan zerbait oso
indartsua sentitzen dut gaztelera nireganatzera neramana. Beraz
nirea egin dut. Baina ez da beti horrela izan. Nik arbaso espainolak
ditut eta Espainiarekiko harremanak familia kutsua dute. Umetan
nire amonak kartetan erakutsi zidan (karta espainolekin); nire ama
eta izebak kontatzen zidaten ilusio handiz, garai batean Espainian
bizitutako zenbait gauza; handik bidalitako opariak ere jasotzen
genituen; eskutitzak e.a. Espainia nire etxean mapa geografikoan
baino hurbilago zegoen eta hau izan zen nire umetako giroa. Baina
garai hartan nik familiako pertsonak maitatzen nituen baino ez hizkuntza
eta kultura.
Estatu Espainolera joan nintzenean 1996an nire bizitza zeharo
aldatu zen. Nire nortasuna gardenago azaleratu nuen, nire feminitatea,
nire interes kulturala ... Hamabost urte nituen, nire nortasuna
eraikitzen ari nintzen eta bidai hura oso garrantzitsua izan zen
garbiago ohartzeko nor nintzen. Geure errealitatetik urruntzen garenean
argiago ikusten dugu nor garen. Aldaketa hau ez zuten albokoek bakarrik
nabaritu, ni neuk ere nabaritu nuen. Espainiara gehiago hurbiltzearren
gaztelera ikastea erabaki nuen. Eta hain identifikaturik sentitzen
nintzen, unibertsitatean sakonki ikastea erabaki nuela. Une honetan
nire alde espainola gehiago nabarmendu zen. Dena dela ez da bakarrik
alde espainola baita ere mexikarra, argentinarra, kubatarra, e.a.
hizkuntza honen bidez beste zenbait kulturetara iristen naizelako.
Klase eta hizkuntzaren kontaktuaren bidez eraldatzen noa. Beti izango
naiz brasildarra baina sentsibilitate eta ezaugarri desberdinak
nireganatzen ditudalarik. Beti izan dut erraztasuna hizkuntzetarako
baino espainolarekin zerbait oso berezia eta harrigarria gertatzen
zait. Badirudi ikasi baino lehenagotik dakidala eta klasea, lo dagoen
zerbaiten iratzartzea dela.
 |
Vanessa, bere gurasoak, Izilda eta Orival, eta
eskubi aldean, Jose Ramón Zubizarreta eta Xabier Harluxet. |
Sentsibilitate desberdinez jantzitako nortasun brasildar hau,
izate anitzaren, izenarekin definituko genuke baina, zein da aniztasun
honen sustraiko emozioa?.
Nire arbasoak ez dira espainolak bakarrik. Brasildar petoa naizenez
nahaste biologiko bat naiz. Odol espainola, portugesa, italiarra,
alemana, eta indigena ditut. Horregatik zerbait sentitzen dut kultura
horiei dagokienei buruz, ahantzi gabe nireganatu ditudan beste batzuk.
Ohartu behar gara baita ere hiri kosmopolita batetan bizi naizela.
São Paulon egunero zeharkatzen ditudan auzoetan, munduko
zati askotako aurpegiak ikusten ditut. Adibidez aste bukaera guztietan
erabaki dezaket bazkari tipiko desberdin bat: japoniarra, afrikarra,
arabiarra, mexikarra, italiarra e.a. Hau da: hiri baten barruan
mundu osoa daukat nire aurrean.
Uka ezina da, eginiko bidaiak begiak zabaldu dizkidatela. Horrela
ikasi dut inguruan dudana baloratzen. Bai Brasilen eta munduko edozein
lekutan. Egun ulertzen dut ez dagoela azpigaratua den zibilizaziorik,
ikuspegi azpigaratuak dituzten pertsonak baizik. Hauek izanaz besteek
infrabaloratzen dituztenak. Kulturak or daude, deskubrituak eta
baloratuak izateko eskatzen dutelarik, baina oraindik ere ba dago
jende bat ulertu ez duena mundua hobea izango dela besteei errespetatzen
badiegu, horrela geure historia propioa aberasten dugularik. Hau
onartzen ez bada sofritu egiten dugu eta sofritu arazi ere bai.
Euskal Herria ezagutu duzu, gure hizkuntza entzun ere bai,
zer nahi diguzu esan?, nola ikusten gaituzu?, nola sentitzen?. Euskal
kultura eremu brasildarrean kabitzen da?, zein izan daiteke kultura
euskaldunaren ekarpen bereziena?
Lehenengo eta bat esan nahi dut, zarenak zaretelako miresten zaituztedala.
Dugunaren, egiazko balorapena daukagunean, inork ez digu hori barrutik
kenduko. Horrela jarrai ezazue, ez baitago zergatik ez onartu sentitzen
duzuen euskaldun izate sakon hori. Zuen herriaren alde konpromezua
duzuen pertsonak zarete, injustiziak onartu gabe. Sentiberak somatzen
zaituztet eta munduarekin maitasuna konpartitzeko gaitasunarekin.
Lehen esan dudan bezala Brasil eta Euskadiren artean loturak daude:
gutaz duten ikuspegia; eta dugun abegikortasuna, norbait gure herrietara
etortzen denean onartua sentitzen da; eta garrantzitsuena dena,
brasildar eta euskaldun izate horretan jarraitzeko nahia, gure lurretakoak
ez direnek eskaintzeko dutena onartuz.
Bukatzeko esan nahi nuke, munduko biztanle guztiek "NI"
bat baino gehiago izateko aukera bizi ahal izatea, desio dudala.
Era honetara bakarrik, historia mugiezina izatetik, errealitate
bizia eta mugikorra izatera iragan daitekeelako.
Gozamen bat izan da zurekin hitz egitea, eskerrik asko zure
ekarpen zabalagatik.
Niretzako ohore eta plazer paregabea izan da. Nire zuzenbide elektronikoa
lerro hauetan utzi nahi nuke, norbaitek nirekin harremanetan jarri
nahi badu: megara@estadao.com.br
Muito obrigada!
Eskerrik asko, Vanessa!
Arantxa Ugartetxea Arrieta,
pedagoga |