Gizartea eta unibertsitatea
Unibertsitateak
tradizio laburra du Euskal Herrian, unibertsitate ikasketen eskaintza
zabala, eta izaera publikoa duen erakunderik ez baita hemen egon
duela gutxi arte. Azken hamarkadetan, ordea, berebiziko hazkundea
jaso dute unibertsitate ikasketek, eta begi bistakoak dira hazkunde
horren ondorioak ere.
 |
Euskal Herriko Unibertsitatea. Gipuzkoa. Ibaeta. |
Euskal gazteen formazio mailak modu ikusgarrian gora egin izana
dugu ondoriorik nabarmenena eta, segur aski, onuragarriena ere.
Euskal Autonomia Erkidegoan, esaterako, goi mailako formazioa duten
15 urtetik gorako hiritarren ehunekoa %10'1etik %19'4ra igo da 1985
eta 2002. urteen artean. Gorakada hori da, segur aski ere, mundu
osoan gertatu den igoerarik handienetakoa. Biztanle aktiboak bakarrik
hartuz gero kontuan, gehitzea handiagoa izan da, %12'5etik %26'5era
iragan baita.
Hala ere, zenbait gizarte eragileren iritziz unibertsitario gehiegi
daude Euskal Herrian, eta beste era bateko ikasketa profesionalagoak
lehenetsi beharko lirateke, unibertsitatea langabetuen sortzaile
bat bilakatu omen baita. Baina hori, gure ustez, ez da egia. Ez
dugu zalantzarik egiten ikasketa profesionalen behar handiagoaz,
baina horrek ez du esan nahi unibertsitate ikasketak baztertu behar
direla edo langabeziara joateko bidea direla. Alderantziz, aztertzen
den esparrua bata zein bestea izanik, argi dago unibertsitate ikasketek
lan baldintza hobeak eskaintzen dituztela beste edozein ikasketa
motak baino.
|
 |
Euskal Herriko Unibertsitatea. Bizkaia. Leioa. |
Munduko herri garatuetan, eta hori gertatzen da Espainian ere,
lana errazenik aurkitzen dutenak goi mailako ikasketak egin dituztenak
dira. Euskal Autonomia Erkidegoan, esaterako, unibertsitate formazioa
duten hiritarren %67k lanean dihardu, baina bigarren mailako heziketa
dutenen artean %62 da lanean ari direnen ehunekoa. Eta ehuneko hori
%25era beheratzen da lehen mailako heziketa dutenen artean. Bestalde,
azkeneko hamarkadan lanean hasi ziren euskal gazteen artean, %65ek
goi mailako ikasketak zituen, eta 23 hilabete behar izan zuten lana
aurkitzeko. Denbora luzeagoak behar izan zituzten hezkuntza maila
apalagoa zuten gazteek: 29 hilabete bigarren mailako bigarren zikloko
ikasketak amaituak zituztenek, 37 hilabete bigarren mailako lehen
zikloa bukatu zutenek, eta 41 hilabete lehen mailako heziketa bakarrik
zutenek.
Jakina, lan baldintza hobeak izatea onuragarria da banakoentzat,
baina unibertsitateak ukaezineko onurak ekartzen dizkio gizarte
osoari ere, eta hori sarritan, ahaztu egiten da, edo ez da behar
bezala balioztatzen. Gaur egun unibertsitatean prestatutako jendea
dago administrazioan, eta askotan administrazioak eragiten dio,
hartzen dituen erabakiekin, herri osoaren ongizateari. Enpresetako
zuzendari eta teknikariak unibertsitatean prestatu dira, bistan
denez, haietako gehienak hemengo unibertsitateetan, gainera, eta
horri esker, besteak beste, dabiltza enpresa horiek. Nondik atera
dira gure seme-alabak prestatzen dituzten eskoletako maisu-maistrak
eta institutuetako irakasleak? Nondik goi mailako teknikariak? Nondik,
askotan ereduzkotzat jotzen den gure osasun sisteman dauden mediku
eta erizainak? Zer izango litzateke euskal gizarteaz, herri hau
krisiak gainbehera zeharkatu zuenean, bere barnean lanean izango
ez balitu unibertsitateak prestatutako teknikariak? Zeren, zerbaiten
balioaz ari garelarik kapitalaz hitz egiten da, baina ezin da ahaztu
giza baliabideek osatzen dutela askotan kapitalik baliotsuena. Eta
giza kapital hori, neurri handi batean bederen, unibertsitateak
formatzen du, ez da beste inondik ere ateratzen.
 |
Lan Harremanetako Unibertsitate Eskola. Leioa |
Erronka berriak
Uste dugu goraipatzeko modukoa izan dela Unibertsitateak azken hamarkadetan
lortu duena, batez ere oso baldintza kaskarretan lortu duelako.
Masifikazioa, baliabideen urritasuna eta erakunde egitura zurrunegia
izan dira orain arteko muga nagusiak. Baina orain, XXI. mendearen
hasiera honetan, erronka berriei egin beharko die aurre Unibertsitateak.
Izan ere, oso inguru lehiakorrerantz abiatu dira unibertsitateak,
orain arte ezagutu ez dugun inguru berri batera. Eta bat baino gehiago
dira lehiakortasun horren iturri izango diren eragileak.
|  |
Farmazia Fakultatea. Araba. |
Lehenbiziko aldiz, joan den mendearen azken erditik hona, gero
eta ikasle gutxiago dator unibertsitatera, eta gutxiagotze hau urtez
urte nabarmentzen da. 1995ean 100.000 gazte inguru ari ziren unibertsitate
ikasketak egiten Euskal Herrian, unibertsitatera joateko adinean
zeudenen %45 hain justu. 2010ean ordea, kopurua ez da 60.000 baino
handiagoa izango, eta hori kasurik hoberenean, gazte erdiak joango
balira unibertsitatera. Kontuan izan dezagun, gainera, gero eta
ikasle euskaldun gehiago ditugula, eta horrek ere erronkak plazaratuko
ditu.
Bestetik, ikasketak oso sakabanatua daude, titulazio kopurua nabarmenki
igo baita azken urteotan. Gainera, unibertsitateen arteko lehia
areagotuko da ikasleak gehiago mugituko baitira. Eragile horiek
guztiek egoera berri bat sortuko dute unibertsitateentzat, zeinetara
beren moldeak egokitu beharko dituzten. Inguru lehiakorrago horretan,
ikasleak erakarri beharko dira, eta horretarako ikasketen kalitatea
hobetu beharko da, kalitatearen araberakoa izango baita unibertsitate
edo ikasketa jakin batzuen erakargarritasuna. Unibertsitateen "ranking"-ak
hasiak dira egiten dagoeneko, eta oso zalantzazko emaitzak eman
dituzten arren, areagotu egingo da ebaluazioa eta sailkatze horren
kultura.
|
 |
Magisteritza Eskola. Araba. |
Kalitatea goratzearen alde egiteaz gain, orain arte kontuan hartu
ez diren ikasle mota berrietara jo beharko dute unibertsitateek,
"bezero" berrien bila. Horrela, sehaskatik hilobirainoko
formazioan sartu beharko dute eskaintza zabalduz. Era berean, informazio
eta komunikazio teknologia berriak indar guztiarekin erabiltzen
hasi beharko dute. Teknologia horiek eskaintzen dituzten irakaskuntza-aukera
berriez baliatu beharko dute ekoizkin berriak eskaintzeko eta ikasle
mota berrietara iristeko. Honi dagokionez ez dago aukerarik, horrela
jokatzen ari ez diren unibertsitateak atzean geratzen ari baitira
dagoeneko.
Horrek guztiak aldaraziko ditu irakaskuntza eta kudeatze sistemak,
jakina, baina hori ezingo da egin nortasunaren aldaketa sakon bat
gertatzen ez bada unibertsitarioen artean. Funtsean, trinkotu samartuak
ditugun zenbait eredu eta pentsamolde aldatu beharko ditugu. Erantzukizuna,
lehia, malgutasuna, ebaluazioa, emaitzen araberako trataera, horiexek
izango dira etorkizuneko "hitz gakoak". Unibertsitariook
seguru samarra den sistema batean bizi gara gaur, eta aldaketak
egiteko arrazoi gutxi ditugula pentsatzen dugu. Gure aburuz, hala
ere, aldaketak egiteko eta onartzeko arrazoi sendoak daude, zeren
unibertsitate batek erronka berriei aurre egiten ez badie, gauzak
behar bezala egiten ez baditu, beste batek egingo ditu, eta une
horretan, zalantzarik gabe, euskal gizarteak bizkarra emango dio
gauzak hain ondo egiten ez dituenari.
 |
Zientzia Fakultatea. Bizkaia. Leioa. |
Unibertsitariook aldatu beharko ditugu geure pentsamolde eta ereduak,
bai, baina herri aginteek ere aldatu beharko lukete beren jarrera
unibertsitatearekin, orain arte eman dioten laguntza baino handiagoa
emanez.
Inbestimendu txikiegiak
Izan ere, erabiltzen den aldagaia erabiltzen dela, Euskal Herria
da Europan unibertsitate mailan gutxien gastatzen duen herria. Adibidez,
1999an EAEk 4.975 dolar (7.350 Nafarroan) gastatzen zuen ikasleko.
Espainian 5.760 gastatzen zen, EBean 9.169 eta AEBetan 19.220. Diru
horiek biztanleko errentarekin erkatzen baditugu, %23 zen EAEn,
%29 Nafarroan, %30 Espainian, %39EBean, eta %57 AEBetan. Eta unibertsitate
gastu osoa BPGrekin erkatuz gero, EAEn %0'84 inbestitu zen (Nafarroan
halakoa bi aldiz hurbil), Espainian %1'1, EB-ean %1'26, eta AEBetan
%2'33.
Datu horiek ikusita, argi dago oso ahalegin txikia egiten dela
hemengo unibertsitate sisteman. Harrigarria da hori eta, zuzentzen
ez bada, kaltegarria ere etorkizunari begira. Herri aurreratuek
jakintza eta ezaguera lehenetsi dituzte langai gisa. Beste langai
guztiak ahigarriak dira, agor daitezke edo gera daitezke erabilgarritasunik
gabe. Jakintza, ordea, ez; ez da agortzen eta beti izaten da erabilgarria.
Horregatik, babestu eta bultzatu egin behar da. Ez da berez sortzen,
ezer ere egin gabe edo gutxi eginez.
 | |
Arte Ederren Fakultatea. |
Euskal Herria beste puntu askotan homologatu da Europako herriekin:
osasunean, giza eskubideetan, komunikabideetan, azpiegitura zenbaitetan,
etab. Unibertsitatean, berriz, ez da oraindik homologatu. Ez gara
homologatu oinarrizko ikerkuntzaren sustapenean, ez zientzia eta
irakaskuntza azpiegituretan, ez unibertsitarioen soldatetan, ez
beste hainbat kontutan ere. Noizko homologatze horiek? Zeren, behin
eta berriz aipatzen dugu inoiz baino gazte prestatuagoak ditugula
euskal gizartean. Baina nola ekarriko ditugu unibertsitatera, hitz
ederrez gain eta irudi politikoaz gainera, hori bideratzeko aurrekontuetan
ere ahalegin handi eta berezi bat egiten ez bada? Apustu estrategiko
bat egiten ez bada? Gure ustez, eta hau inoiz baino gehiago ezaguera
gizarte honetan da azpimarratzekoa, unibertsitatearen homologazioa
egitea eta hor ere Europarekin bateratzea bilatzea, ez da bakarrik
garrantzizkoa, baizik ezinbestekoa.
Juan Ignacio Pérez
& Pello Salaburu, EHUko irakasleak
Argazkiak: UPV/EHU-ko webgunetik (http://www.ehu.es) |