Bilbao
hilabetekariaren 2002ko urriko alean "Bizkaiko biztanleen sailkapena
Foruaren arabera" idatzi nuenean, modu jakin baten sailkatu nituen
Bizkaiko biztanleak; orduko hartan, jabetasun irizpidea erabili
nuen, biztanleak multzokatzeko. Hau da, gizarte irizpidea erabili
nuen.
Harako hartan adierazi nuen gisa, Bizkaiko Foru Zuzenbidearen inguruko
doktrina ez zen era batekoa Bizkaiko Foru Zaharrean ezarri behar
zen ekanduaren gainean. Betiere, arazo hau Nicolás Vicario de la
Peña eskribau enkarterriarrak erabili zuen, errentamenduen araudia
aztertu zuenean.
Horretara,
bada, doktrinaren aztergaia honetan zetzan: ba ote zen Bizkaian
ekandu bat ala bat baino gehiago ziren. Izan ere, arazo hori ebaztea
ez da kontu hutsala, ezik hari ematen zaion erantzunetik frogatu
ahal izango da biztanleriaren sailkapena orokorra zen ala ez; Nicolás
Vicario de la Peñarekin batera, esan dezakegu Bizkaian ez zegoela
era bateko ohiturarik, eta eskualde bizkaitarretan ageri ziren ekanduak
tokian tokiko lugintzaren edukoak zirela.
Orduan Bizkaiko biztanleak sailkatzeko erabili nuen irizpidea gogoan
hartuta, saiakera honetan sakonago jorratuko dut orduan axal-axaletik
esanikoa, eta aldaketa bat sartuko; Egin-eginean ere, orduko sailkapenean
hirugarren motakoei 'baserritar' iritzi nien, baina, azterketa sakonago
bat egin eta gero, haren ordez, 'etxejabe' erabiliko dut hemen,
eta toki egokian haren gaineko azalpenak emango. Beraz, jabetasun
irizpidearen arabera, lau biztanle mota bereiziko ditut: maiorazkoak,
ola-jabeak eta maiorazkoko lurralde handien jabeak; jabeak; etxejabeak,
eta, azkenik, maizter edo kolonoak.
Lehenengo taldearen barruan, 'jabetza handiko eta askoko ugazabak'
ditugu, eta eurak bereizten ziren besteengandik euren jabetzen kopuru
eta izariagatik. Haien ondasunak asko ziren, eta, orduko denborarako,
mota askotako negozioak zituzten, berbarako, lurrak, olak eta abar. Bigarren taldean, berriz, 'jabeak' ditugu. Jabe ziren, gutxienez,
bost baserri eta, gehienez, zazpi zituztenak (inoiz gehitxoago ere
bai); nolanahi ere den, baserrien kopuru hori izatea ez zen baldintza
bakarra talde horretakoa izateko, eta halako ugazabek beste ondasun
higiezinen batzuk izan behar zituzten.

Sailkapenaren beste eremuetako bizkaitarrak izendatzeko, euskal
ordainaren ondoan (parentesi artean) gaztelaniazko ordaina jarriko
dut. Kontua ez da ezereza. Hemen badago jakingarri soziolinguistiko
bat erabili behar duguna; izan ere, 'baserritar' berba darabilgunean,
orduko denborari begira, baserrian eta baserritik bizi zenari irizten
zitzaion; gaur egun, baserrian (eta baserritik) bizi denari esaten
zaion legez. Halaz guztiz, 'baserritar' hitz hori erabiltzean, haren
jarduna ekarri nahi dugu gogora, ez, ostera, berak lurrarekin dituen
jabetza harremanak, eta horrek berebiziko garrantzia du, saiakeratxo
honetan darabildan auturako.
Argitasun hori emanda, hirugarren multzoaz ari garela, 'etxejabe'
(casero) zeritzon, Foru Zuzenbidearen ikuspegitik, betiere, berak
lantzen zuen baserriaren ugazaba zenari; halakoak, sailkapenaren
multzo honetan sartzeko, bete behar zituen baldintzetako bat zen
gehienez lau baserri izatea, baina bazuen muga bat: berak ezin zuen
izan bestelako ondasunik, bestela aurreko kategoriaren barrukotzat
hartzen zelako.
Ageri den moduan, bigarren taldearen eta hirugarrenaren arteko
bereizketa onibarren kopuruari zegokion gehienbat; ostera, lehenengo
taldekoek, 'ugazabek', bazituzten bestelako zergintzak, higiezinen
ondaretik at.
Azken taldea 'maizter' (inquilino) edo 'kolono'ena zen. Maizterrak
inoren etxean bizi izaten ziren eta hari loturiko ustiapenean jardun.
Jakingarriak jakingarri, Bizkaiko landetxeetan maizterrak bizi baziren,
orduan errentariok errentan hartuta zuten etxea bera ('etxe- kasko'
deritzona), bai eta haren etxaldea ere (hau da, lurra landu, ganadua
hazi, basozaintzarekin arduratu, lantzean behin auzolanean jardun,
etxeari zegokion partaidetzagatik eta abar), eta halakoak erabiltzen
zituzten eurenak bailiran; izan ere, hantxe jaioak ziren euren asabak,
euren gurasoak, eurak, eta euren atzekoak ere hantxe jaioko ziren,
sendi harremanak etxetik, etxeagatik eta etxerako sortu, garandu
eta amaitzen ziren, baldin eta halako zerbait suertatu behar bazen.
'Maizter' hitza eta, berarekin batera, 'errentari' berba (beraren
'errentero' aldaerarekin batera) dira bizirik iraun dutenak, baina
'kolono' elea galdu egin da. Hala ere, gizartea bezala hizkuntza
ez dira izaki hilak, bizirik daude, eta esangura aldatzen izan dute
denboraren edura, horrela, 'maizter', 'errentari' edo 'errentero'
hitzak gelditu dira baserriaren errentamenduan daudenentzat bakarrik,
ostera, kale-etxe bateko gelan errentan bizi denari, halako berbak
erabiltzen diren toki beretan, 'apopilo' esaten zaio. Hain zuzen
ere, hitzen esparru berezi horiek agerian uzten dute gizarteak berak
bere barruko aldeak adierazi nahi dituela, eta berak ere bai ikusten
dituela ezberdintasunak baserri-giroaren eta kale-giroaren artean;
eta herri honen historiaren une jakin baten badela gertakari gogoangarri
bat, gerora begira Bizkaiko gizarteari sakoneko aldaketa ekarriko
diona. Geroenean, esan dezakegu bizia ulertzeko ikusmolde berria
agertzen zaigula.

Ikusalde horretatik ulertu behar da sailkapen hori, bai eta sailkapen
horretako taldeen artean gertatzen zen eskubideen eskualdatzea ere,
Bizkaiko Foru Zuzenbidearen eretzean: gurasoengandik seme-alabengana
igarotzen ziren eskubideak, bai errentamendu eskubidea, bai jabetza
eskubidea, bai eta gainerako eskubideak ere, eta eskubideekin batera
haiei zetxezkien betebeharrak. Eskubide eta betebeharren eskualdatze
horren helburu nagusia etxea zen; beraz, 'etxejabe' izan edo 'maizter'
izan, hori abaguneko kontua zen, eta unean uneko egoera moldatu
behar izaten zen etxearen interesen menpean. Gizartea modu jakin
eta berezi baten ikusteko modua ez ulertzeagatik, batzuek kritikatzen
dute orduko Euskal Herri artzaintsu hura (eurek hala deritzote,
betiere esangura gutxiesgarrian), esanaz, ezen guztia gezurra zela,
ez baitzen ugazaben talde txikia baino. Horregatik, ezinbesteko
dugu lehen esan duguna gogoan hartzea, eta horrelaxe ulertuko dugu
zergatik hautatzen zuten etxejabeek, euren jaraunslea aukeratzen
zutenean, etxearen etorkizunerako onena izango zela uste zuten semea
edo alaba, eta besteak baztertu; eskubideak eskutik eskura igarotzen
ziren, baina igarotze horren xede gorena ez zen eskubideen aldatzea,
ez eta eskubide-hartzaileak ere, etxea baizen, eta eskubide jakin
bat helburu nagusi baten menpeko tresna izate horrek taxu berezia
eman zion Bizkaiko ekonomiari eta, horren bitartez, gure herrialdeko
geografiari ere.
Dena
den, egoera horrek berak sortu izan du hizkera jakin bat, betiere,
berba egiteko modu hori ez zen Zuzenbidearen teknikak behar zuen
adinakoa; modu horretara, bada, 'baserritar' hitza entzuten izan
dugunean (eta gaztelaniaz 'casero' aditu dugunean ere bai), ulertzen
izan dugu halako hiztunek bazihardutela etxe landatar baten bizi
eta haren ingurumariko lurrak lantzen zituenaren gainean; halaz
guztiz, ele hori erabiltzen izan zenean, ez zen aipamenik egiten
halako gizakia etxearen jabea zenentz; hori dela eta, ikuspegi juridikotik
zehaztugabetasun handiegia gertatzen zelako, argi eta garbi bereizi
ditugu adigai biak adierazle ezberdinez.
Beste alde batetik, badago beste bereizkuntza bat egin beharra,
'maiorazko' berbaren esangura dela eta. Izan ere, hitz horrek, esanahi
baten, 'jabegai' edo 'jaraunsle' esan nahi du, hau da, horretara
esaten zaio baserri baten ugazabaren semeari edo alabari, bera bada
hurrengo ugazaba-gaia. Eta ulerkera horretatik sartzen da Bizkaiko
biztanleriaren orduko sailkapenaren multzo jakin baten. Bizkaian,
gainera, 'maiorazka' aldaera topa dezakegu, guztiok dakigun legez,
Sartaldeko euskaran generoa sarritan azaltzen da eta.
Eskubide jakin baten titularretarik baten mota bati dagokion esanahi
juridiko horrekin batera, beste esangura bat ageri du 'maiorazko'ak:
eskubideen multzoari dagokionarena, alegia, aurreko subjektu horri
datxezkion ondasunei buruzkoa, Euskal Herriko beste herrialde batzuetan
premutasuna deritzona.
'Maiorazko' berba honek bi eginkizun betetzen ditu: alde batetik,
zehaztapen positiboa egiten du, eta Bizkaiko Foruarentzat erakunde
juridiko bat eta subjektu juridiko bat agertzen ditu; bestetik,
berriz, zehaztapen negatiboa egiten du, eta, subjektu juridikoari
doakionez, 'biorazko' sorrarazten du. Nor zen 'biorazko' edo Bizkaiko
herri batzuetan, berbarako, San Andres Etxebarrikoan, Xemeinen eta
Artibaiko beste elizate batzuetan, 'zaldun' hura? Bada, berau zen,
maiorazkoa etxearekin jabetzen zenean, etxetik kanpora urten behar
izaten zuena.
Dena
dela, biorazkoak ez zuen etxetik esku-hutsik alde egin behar izaten;
hasieran horrela gertatu ahal izan bazen ere, denboragarrenean,
haren egoera hobetzen joan zen; horretara, bada, biorazkoak, ezkongabea
zen artean, eskubidea zuen etxean gelditzeko; ez zen arraroa 'etxeko
osaba' izatea; paperak egiten hasi zirenean eta 'alkar-poderoso'
deritzona idazten, orduan azaltzen da, idatziz, etxearekin jabetu
behar duen maiorazkoak eta berarekin ezkondu behar duenak egiten
duten agirian, etxearekin gelditzeak badakarrela medeapen bat eman
beharra etxetik alde behar duenari. Horrelako konpentsazioak ikusten
dira XX. gizaldiaren amaiera arte egiten izan diren 'alkar-poderoso'etan.
Dena den, denborak aurrera egin duen bitartean, eta berarekin batera
etorritako aldaketek eragina dakartelarik, esan behar da, XX. gizaldiaren
erdialdeko industri garapen izugarriak hori ere bai galdu eragin
duela. 'Etxea' zena seme-alaben artean banatzen hasi zen, etxearekin
jabetzeko inor ez baitzen gertu azaltzen. Esan daiteke 'etxea' galtzearekin
batera, Euskal Herriaren ezaugarri nagusietako bat ere galdu egin
zela, eta 'etxe'aren lekua 'pinu'ak hartu duela. Baina, horren gainean
ez dut hemen jardungo.
Ez nuke amaitu nahi toki baten baino gehiagotan esan behar izan
dudan kontu hau: hizkuntzak eta mundu-ikuspegiak sustrai-sustraitik
daude elkarrekin lotuta, eta sarritan ezinezko gertatzen da ulertzea
zergatik diren herri baten erakunde juridikoak taxu batekoak, albo
batera uzten baditugu herri horrek bere errealitateak adierazteko
dituen esamoldeak, eta horien bidez agertzen diren adigaiak.
Anjel Lobera Revilla, Deustoko Unibertsitateko
Zuzenbide irakaslea
Argazkiak: http://www.zientzia.net/informazioa/elhuyar/1997/126/images/A126023.jpg
http://www.nekatur.net
http://www.egoibarra.com/Eibar/Ibilbideak/ib4/ib4008.jpg
http://www.learjai.com http://www.ysursa.com/kaiet/Family%20pages/Ysursa/iturburua.jpg
|