Musikaria, maisua, sortzailea, kudeatzailea... Bere ibilbidea
ikusita, zaharragoa izango dela pentsatzen du batek. Eta, hori adierazi
diogunean, Iñaki Izmendi abeslariak gauza bera esaten ziola
adierazi digu. 1967an Hernanin jaiotako musikari eklektiko hau txistua
jotzen hasi arren, 80ko hamarkadaren amaierarako eskusoinuaren maisu
bihurtua zen. Ordudanik, eskusoinua beti alboan izanik, jende bikainarekin
batera ibili zen, Albokan amaitu arte. Gaur egun, Alan Griffin albokari
irlandar onenarekin eta Juan Arriola biolinista apartarekin batera
aritzen da euskal kultura mundu guztian barna zabaltzen, Juan Mari
Beltrán maisuarekin duen harreman eta lankidetza estua baztertu
gabe. Artista osoa izatea du amets. Euskal musikako obra inkunableak
bultzatzea xede duen Aztarna zigiluaren sortzaile eta zuzendaria
da. Bestetik, aipatu digu ez oso denbora luzean euskal musika tradizioko
artxibo soinudunak kaleratuko dituela. Hernaniko Musika Eskolako
irakasle nekaezin eta diziplinanitz honek esperimentatzen eta gauza
berriak bilatzen jarraitzen du. Euskal kulturak bizi duen bidegurutzetik
ateratzeko oinarri sendoenetariko bat dugu, zalantza izpirik gabe,
Joxan Goikoetxea.
- Joxan, zer da
zauden lekura iristeko bidean zailena iruditu zaizunas?
Nire buruari behin eta berriro galdetzea musikatik bizitzea posible
ote den. Duela gutxi, Zarauzko Jazz Mintegiko ikastaroen antolatzaileari
egindako elkarrizketa bat irakurri nuen, eta esaten zuen musikak
ez duela bizitzeko ematen, eta onena musika egiten eta entzuten
gozatzea dela. Bestela, lanean ematen dituzun orduetan bakarrik
pentsatuz gero, erotu egingo nintzateke.
- Dena den, hasi
zinenean ez zenuen pentsatu ere egingo Aztarna bezalako zigilu diskografiko
bat sortuko zenuenik.
Ez. Burugabea naiz, eta burugogorra ere bai. Ni, behintzat, musikarekin
erabat itsututa nago, eta horrek ez dit errealitatea ikusten uzten.
Agian musikak efektu hipnotiko moduko bat du nigan. Zailena da ezegonkortasun
egoeran bizi behar izatea. Eta, hori, funtzionario naizenik, musikako
kontserbatorioko irakasle. Beste musikari askok ez dauka horrelako
euskarririk.
-
Hogei urte zeneuzkan mundu honetan sartu zinenean. Zerk eman dizu
pozik handiena azken hamabost urteotan?
Pozik handiena...? Ni, beste ezer baino lehen, soinujolea naiz,
nahiz eta gero eta denbora gehiago eskaini produkzioari, moldaketei
eta konposizioari. Gehien gustatu zaidana, eskusoinuarekin beste
eremu batzuetan sartzea izan da, jende berria ezagutzea eta entzuleen
erreakzioa ikustea. Nolako harridurazko aurpegiak jartzen zituzten,
ez zutelako horrelakorik espero musika tresna horrengandik. Ezer
aukeratzekotan, horixe hartuko nuke: jendea harritzeko gaitasuna.
Izan ere, gaur egun, musikan behintzat, zaila da jendea txunditzea.
Iruditzen zaigu jada ezerk ez gaituela harrituko. Baina ni mantentzen
nauena, harritzeko gaitasun hori da. Uda honetan Kursaalean Noarekin
jotzeak ikaragarrizko bultzada eman zidan. Bizia ematen dizu. Eta
jendeak eskertu egiten du zu hor egotea, gauza txikiak egin arren
lanean jarraitzea. Zuzeneko musikak hori dauka ona, zeren estudioetan
azkenerako trukua hartzen diozu eta gauzak modu errazean egitera
ohitzen zara.
- ¿Zein
abesti jo zenuen Noarekin, eta zer esan zizun Gil Dor gitarristak?
La vida es bella interpretatu genuen, Noa abesten, Gil Dor
gitarra jotzen eta ni eskusoinuarekin. Baina batere entseatu gabe
atera nintzen taulara! Egia esateko, asko arriskatu ziren. Dena
den, diskoko beste abesti bat ere jo genuen eskusoinuaz lagunduta,
eta oso pozik gelditu ginen. Gili izugarria iruditu zitzaion eskusoinuaren
soinua. Asko gustatzen zait horrelako erronkak izatea. Zenbat eta
gehiago dakizula pentsatu, orduan eta gutxiago dakizula konturatzen
zara. Jendea birjina denean, errazagoa txunditzen da. Txistulari
batek, Euskal Herritik kanpo, erraz txundituko du jendea. Txalapartarekin
ere jendea erabat harrituta gelditzen da. Magikoa iruditzen zaie.
-
Zure iritzian, zein izan da gure kulturan azken urteotako unerik
garrantzitsu edo erabakigarriena?
Nire ustez, aurrera egin beharrean atzera egin dugu. Eta hori kezkagarria
da. Hemen, Euskal Herrian, zein orokorrean egin den musikari edukia
falta zaio. Aisialdirako elementu bezala ikusten da, ez kultura
bezala. Interneten adibidez, sailkapen estandarizatuetan, atari
guztietan musika aisialdian agertzen da, ez kulturan. Musika beti
izan da aisialdikoa, baina kultura ere bada. Eta, orain, aldiz,
orokorrean superfiziala da, edukirik gabea. Jarrera kritikoa daukat,
horren erantzule eragile sozial eta kulturalak direlako. Herrialde
honen egoera ustez normaltzen ari baldin bada, musikak ere normaltzen
joan beharko luke. Baina ez dago inolako irizpiderik, norberak ahal
duena egin dezala. Kultura Sailak pentsatzen hasi beharko luke Euskal
Herriko musikarekin zer egin. Erabateko eduki falta dago eta ez
dakigu norantz jo. Orain euskaldunena trikitrixak rantxerak jotzen
aritzea da eta! Duela gutxi, Euskal Herria atzerrian promozionatzeko
proiektuei buruz egindako bilera batean, batek esaten zuen atzerrian
promozionatzeko egokiena Gozategi anaiak Poronponpero jotzen
erakustea zela. Ez dugu ongi ezagutzen benetan dagoena. Irizpide
eta edukiak falta zaizkigu, bidegurutze bat. Argi dago hau ez dela
gure unerik onena.
- Kritikoa azaltzen
zara egungo panoramaren aurrean. Zure ustez, argi al dago euskal
musika zer den?
Zaila da euskal musika zer den esatea. Agian horixe da arazoaren
muina: nork erabakitzen du zer den euskal musika eta zer ez? Joseba
Tapiak zera esaten zuen: "euskal musikak, euskalduna izateko,
simaur usaina izan behar du ala?". Hala ere, garai batzuk onak
izan dira. Adibidez, laurogeiko hamarkadan oso rock ona genuen,
baina betiere maila komertzial batean. Musikak herri honek zeuzkan
beste behar batzuk adierazteko balio zuen, ideologia adierazteko
adibidez, baina gaur egun ez du funtzio hori betetzen; aisialdirako
besterik ez da. Eta hori horrela da guk nahi dugulako. Beste fenomeno
batzuk beste modu batera ari dira funtzionatzen. Antzerkia, adibidez,
asko profesionalizatu da, eta oso kalitate oneko antzezlanak egiten
dituzten taldeak sortu dira. Literaturan, bertsolaritzan, arkitekturan,
pinturan, baletean eta abar superregitura bat sortu da. Musikan
ez, erabat ezegonkorra delako. Zenbat talde bizi dira musikatik?
Kepa Junkera, Oskorri, Alboka eta gutxi batzuk gehiago. Ez dugu
musika arautu eta normalizatzerik lortu. Ez dugu zirkuitu egonkor
bat lortu. Musikako urrezko izenak dinosauruak dira. Gure musika,
euskal musika, aspergarria iruditzen baldin bazaigu... bidegurutze
batean gaudenaren seinale. Musika bidegurutze batean dago.
- Zure ustez,
nor izan da pertsonarik enblematikoena??
Nire izateko moduagatik, eta gainera orain zigilu bat kudeatzen
dudanez, sektore desberdin askorekin egon naiz harremanetan. Egiten
diren gauza guztietara irekita nago. Une jakin bakoitzean idolo
desberdinak izan ditut. Xabier Leterekin zer edo zer egin ez izanaren
pena daukat. Ez zen hemengo musikaririk bikainena izango, baina
niretzat artista osoaren eredu da, Da Vinci edo Migel Anjel euskaldun
baten parekoa, ikuspegi zabaleko gizon bat, ikaragarrizko kultura
daukana. Poesiaren zein musikaren bidez, oso gauza sakon eta pertsonalak
transmititzen ditu. Hobeto aztertu nahiko nuke bere lana. Eta, ahal
izanez gero, berarekin zerbait prestatu. Gaur egungo musikarien
artean, faltan botatzen dut Leteren pareko gaitasuna duen jendea.
Musikari onak dauzkagu, ezin uka, lehengoak baino hobeak gainera,
baina ez dute ikuspegi orokorrik. Musika klasikoko konpositore bat
ere azpimarratuko nuke, Guridi, arrazoi batengatik: nire ustez galdu
egin delako lanerako horrelako gaitasuna. Bachen gaitasunaren parekorik
ez duzu gaur aurkituko. Guridik eta Aita Donostiak musika tradizionalari
irakurketa berri bat eman zioten, herriari ezagutzera emateko.
-
Zein punturaino de beharrezko irakaskuntza?
Asko begiratzen diot musikaren inguruan gertatzen den guztiari,
eta, hain zuzen ere horregatik, askotan sufritu egiten dut. Badira
musikari batzuk musika egitearekin bakarrik pozik gelditzen direnak,
ikusi gabe ea musikaren, kulturaren eta komunikabideen kudeatzaileek
egin beharrekoa egiten duten. Baina gauzek funtzionatu egin behar
dute. Jendea kultura eta musikan hezi beharra dago: batzuk sortzaile
izateko, eta beste batzuk entzule izateko, gozatzeko. Kontzertu
pedagogiko batean hori egiten da: besteei ulertzen lagundu, baina
beste gauza bat falta zaigu: ez dago pedagogorik, ondo irakasteko
prestaturiko musikaririk, eta, beste alde batetik, jendeak ez dauka
deszifratzeko edo entzuteko heziketarik. Eta, hori, geure herria
musika kontutan jantzia dela uste dugunik. Baina hemengo jendea
ez da Estatu mailan ez sutsuenetarikoa, ezta adituenetarikoa ere.
Hemen oso modu bitxian erreakzionatzen dute: hemen inguruko herrixkaren
bateko dantzaren bat jotzen has zaitezke, eta jendeak ez du ezagutu
ere egingo. Egoera horrelakoa da. Eta, hein handi batean, zulo batean
bezala daudelako gertatzen da. Alde horretatik, oso ezkorra naiz.
Errua ez da politikariena, disketxe handiena edo programatzaileena
bakarrik; musikariena ere bada. Duela hilabete gutxi batzuk, Euskal
Herrian zegoen musikarien elkarte bakarra desegin da, ahuleziagatik.
Iñaki Salvador zen bertako presidentea. Ez ginen ezta gure
eremua zehazteko gauza ere.
- Musikarako dohainik
izan ez bazenu, beste zein arte aukeratuko zenuen?
Ah! Baina ba al daukat ba musikarako dohainik? (barreak).
Batzuetan zalantzan jartzen dut ba! Nik uste dut gero eta txikiagoa
dela nire sormenerako gaitasuna. Orain, gehiago arduratzen naiz
kudeaketaz. Orain musika, niretzat, ez da sormen lana bakarrik.
Orain kudeatzaile bezala ere ikusten dut nire burua... Orain ez
dago mezenasik.

- Zer ekarri digute,
besteak beste, mugak zabaltzeak, Internetek eta bidaiatzeko erraztasunek?
Informazioa. Nire ustez funtsezkoa da informazioa biltzea. Tamalez,
denborarik gabe bizi gara. Informazio hori, gero, aukeratu eta filtratu
egin behar dugu, ezin dugulako guztia irakurri.
- Gainerako arteei
dagokienez, nor azpimarratuko zenuke?
Asko gustatuko litzaidake, adibidez, Oteiza ezagutzea. Analisirik
tuntunena egiten zuenean ere, beti sormena izan du iturri. Oso gutxi
irakurtzen dut, ia ezer ez. Hasten naiz liburuak irakurtzen, baina
sekula ez ditut bukatzen. Irakurtzen hasi naizen azkena, "Memorias
de un bufón" izan da, Albert Boadellarena. Izugarri
dibertigarria, baina ezin izan dut amaitu. Zinemari ere kasu gutxi
egiten diot azkenaldian, oso zalea naizen arren. Badakit zinema
aretoetan zer botatzen ari diren, baina ez naiz ikustera joaten.
- Artistak etengabe
berritzeko obligazioa du, ala aurrez egin duena aztertzekoa?
Nire ustez, berrikuntza ez da helburu bat. Ez zait ildo berriak
irekitzea interesatzen. Horretarako, musikaria baino, hobe punky
bihurtzea. Zergatik apurtu behar da iraganarekin? Hobe da eboluzionatzea.
Gehiago gustatzen zait eboluzio hitza. Edo inboluzioa, aurrera beharrean
atzera egiten badugu. Eta baita ere birsorkuntza edo berrirakurketa.
Oso garrantzitsua da aurrekoek esan zutena entzutea, batez ere musika
tradizionalaren eremuan. Beharrezkoa da erreferentziak izatea; informazioa
edo ezagutzak izatea bezala. Gustatzen zait irakurketa berriak egitea,
baina ez gaude hori egitera ohituta. Hutsune guztiak batzen joanez
gero, iruditzen zait herri hau, musikari dagokionez, uste baino
askoz ere ezjakin eta intoleranteagoa dela.
-
Obra batek, amaituta egoteko, entzule anonimo baten iritzia behar
al du osatuta egoteko?
Ez pentsa. Ezagutzen dut musika beretzat bakarrik grabatu duenik.
Ez da nire kasua. Nik entzuleak behar ditut.
- Zein balio ematen
diozu euskarari artean, euskaraz espresatzeko aukeraris?
Arazo bakar bat ikusten nuen: euskaraz espresatzeko aukerarik ez
izatea. Izan ere, euskararen aukera asko oraindik ere aurkitu gabe
daude. Batetik, hizkuntza idatzian eta musika grabatuan tradizio
gutxiago egotean, hizkuntza, literatura eta musika gehiago aztertzeko
aukera daukazu. Musikari eta idazle gehiago eta hobeak izateko beharra
daukagu. Gutxi dira benetan onak direnak. Beti hiruzpalau pertsona
aipatzen ditugu. Erreferentzia gehiago behar ditugu.
- Zer eman dizute
euskal kulturak eta mestizajeak?
Nik uste dut kultura guztietan dagoela elementu ezberdinak bilatzeko
obsesioa, baina zenbat eta gehiago bilatu, orduan eta gutxiago aurkitzen
da... Esate baterako, alboka eta txistua ez dira musika tresna euskaldunak.
Ez bata ez bestea. Baina ezberdintasunak bilatzen saiatzen zarenean,
eta azkenean aurkitzen dituzunean, altxor txiki bat aurkitu izan
bazenu bezala sentitzen zara. Ez dakit jakituria edo zer izango
den. Eta hain modan dagoen mestizajeak ez luke helburu bat izan
behar. Batzuek hori bilatzen dute, helburu komertzial batekin, ondo
saltzen delako, baina hori burugabea da. Hunkitu egiten duelako
jo behar da mestizajera, edo behintzat arrazoi koherente bat egoteagatik.
Gainera, globalizazioak gauza asko maila berean jartzen ditu. Beraz,
globalizazioa bai, baina kontuz.
-
Esan iezaguzu zein den zure obrarik onena, eta zein kontzerturekin
egiten duzun amets.
Obrarik onena inoiz ez da iristen, beti heltzear dagoelako. Eta,
gainera, ez zait gustatzen eskema bera errepikatzea. Ez zait gustatzen
musikari batek hiru diskotan plantila bera errepikatzea. Alor batean
sartzen banaiz, behin sartuta nahikoa dut. Bigarren batean itzultzen
banaiz, egindakoa hobetzeko egiten dut. Eta, espero dut Xabier Letek
egunen batean bigarren aukera bat ematea. Suso Saizekin batera ematen
ditudan kontzertuak oso barregarriak izaten dira, zeren kontzertuek
berari bertigoa ematen diote oraindik. Iruditzen zaio gauzak bere
kontroletik kanpo daudela, eta zerbait gertatuko dela. Ez da konturatzen
gauzak gaizki ateratzea oso gauza normala dela. Azken batean, gizakiak
gara. Suso, niretzat, maisu bat izan da. Gainera, nire azken bitxikeria
"Elektropsychodelic film music remix in living stereo"
izan da, pelikulen musikarekin egindako muntaia bat.
- Eska ezazu desio
kultural bat.
Hizkuntzaren normalkuntza eta kulturak aurrera egitea. Zerbait egiten
ari garenaren sentsazioa izatea. Ezkorra naiz oso.
Joxan
Goikoetxea, (Hernani, 1967)
Artista diziplinanitza da, maisu bat. 35
urte besterik ez dituen arren, musikari hasiberri
baten hiperraktibitatearekin jarduten du. Hamar
urteko epean, Donostiako Kontserbatorio Nagusiko
ikasle izatetik Hernaniko Musika Eskolako irakasle
izatera pasa da. Txistutik eskusoinu eta sintetizadoreetara.
Juan Mari Beltrán maisuarekin elkarlan
estuan aritu da, eta bi lan bikain kaleratu dituzte
elkarrekin, folk tradizionalaren eremuan: Egurraren
orpotik dator...(1993) eta Beti Ttun-Ttun (1998).
Esperimentatzeko duen joeraren erakusle, Suso
Sáiz gitarrista eta ekoizlearekin lankidetzan
egindako lanak ditugu, Quartet (1997) eta kaleratzear
dagoen Elektro Psychodelic Film Music Remix. Nolanahi
ere, Albokarekin eskuratu zuen kritikaren zein
entzuleen behin betiko onespena. Ordutik, euskal
soinuak mundu guztian barna zabaltzen aritu da.
Juan Arriola eta Alan Griffith adiskideekin batera
Alboka (1994), Bi Beso Lur (1998) eta Lorius (2000)
kaleratu zituen. Kudeaketari dagokionez, Aztarna
zigilu diskografikoa sortu zuen, euskal artisten
lanak Cd-romean editatzen dituena. Musika tradizionala
sekula ez da zaharkituta geldituko talentu gazte
honi esker.
|
|
|
Argazkiak: Fernando Lorenzo
-
Euskonews & Media 206. zbk (2003 / 04 / 04-11) |