Datuek
bistaratzen dutenez, gutxiago dira euskaltegietan matrikulatzen
diren ikasle helduak. Urtero-urtero, ia oraintsu arte 40.000 ikasle
heldu aritu dira euskara ikasten EAEko euskaltegietan. Gaur, kopuruak
muga horretatik behera etorri dira, 2000-2001 ikasturtean 37.141
ikasle aritu ziren. Eta 33.990 itxi berri dugun 2001-2002koan.

| 95-96 | 96-97 | 97-98 | 98-99 | 99-00 | 00-01 | 01-02 |
Araba | 6,496 | 6,529 | 6,599 | 6,685 | 6,958 | 6,342 | 6,11 |
Bizkaia | 24,76 | 23,96 | 23,586 | 23,316 | 23,08 | 20,303 | 18,887 |
Gipuzkoa | 14,386 | 14,064 | 12,444 | 12,39 | 12,48 | 11,066 | 9,92 |
EAE | 44,855 | 43,763 | 42,064 | 41,753 | 41,837 | 37,141 | 33,99 |
Esana dugu lehenago ere, gure ustez, beherakada hori ez zaiola
eragile bakarrari zor. Badira-eta, hipotesi moduan bederen, beheranzko
joera horrekin lotura izan dezaketen hainbat aldagai: hezkuntza-ereduen
eragina, ikasleen adina, langabezia-tasa, jadanik euskaltegietan
ikasten aritutako ikasle-kopuru handia, etab.
Azterketa sakona behar da honetan guztian euskalduntzearen geroa,
zer egin beharko den eta nola argiago ikusteko. Eta horretan ari
gara, euskaltegien bideragarritasun-plan baten prestaketan. Azken
fasean dago. Plan horrek euskalduntze-alfabetatzearen sektorearen
gaur egungo egoeraren eta bilakaeraren azterketa egingo du, bere
alderdi kuantitatibo nahiz kualitatiboak kontuan hartuz. Honela,
bada, sektorearen diagnosia egiteko modua eskainiko du alderdi eta
aldagai kritikoen identifikazioaren bidez.
Diagnosi horrek, sektorearen garapenean eragina duten aldagaiekin
eta eskariaren azterketarekin batera, estrategia eta ekimen berrien
proposamena ekarriko du. Horrela, euskaltegien jarraipena eta egonkortasuna
ziurtatuko da eta jarduera eta zerbitzu osagarriak bideratuko dira,
euskararen erabilera sustatzeko ekimenak eta euskalduntze-alfabetatzea
hobeto uztartuz.
Lanaren emaitza gisa, zer baliabide behar ditugun ekarriko du berekin.
Euskaltegien normalizazio- eta homologazio-prozesua sendotu dira,
eta orain euskalduntze-alfabetatzearen inguruko eskaerak beheranzko
joera duen honetan, aurrera begira orientabideak ezartzeko orduan
Bideragarritasun Planak ezarriko dituen ondorioetara jo beharko
dugu, beti ere, euskalduntze-alfabetatze prozesuak Euskara Biziberritzeko
Plan Nagusiak zedarritzen dituen helburu eta ekintzetara egokituz.
Zentzu horretan, helburu nagusia euskararen kalitatea hobetzea
izaki, azpimarratzekoak dira gerora begira ditugun egitasmoen ildo
nagusiak. Ahalegin handiak egiten ari dira jadanik hor:
- Materialgintza proiektu berriak.
- Teknologia berriak eta autoikaskuntza-sistemak.
- Irakasleen prestakuntza.
- Euskaltegien eta euskara irakasten duten beste zentroen jardueraren
erregulazioa: araudiaren eguneratzea, lankidetzarako Akordio Marko
berriak.
Guretzat euskaltegiekin elkarlana bultzatzea lehentasunetako bat
da. Haien aldeko apustua egin dugu eta egiten dugu. Euskaltegien
eta euskara irakasten duten beste zentroen jardueraren erregulazioa
gauzatzeko hainbat pauso eman beharko dira:
a) Araudiaren eguneratzea eta autoikaskuntza-zentroen homologazioa
b) Lankidetzarako Akordio Marko berriak. Horietan finkatuko dira,
besteak beste:
- Euskararen Biziberritzeko Plan Nagusiaren garapenean parte
hartzea.
- Finantzazio publikorako irizpide berriak finkatzea, emaitza
akademikoak eta kalitatearen beste parametroak kontuan hartuz.
- Teknologia berrietan oinarritutako proiektuen garapena: irakasleen
etengabeko prestakuntza, autoikaskuntza, materialgintza, eta
azkenik, HABE, euskaltegi eta irakasleen arteko komunikaziorako
sare birtuala garatzea.
- Euskaltegien mapa berrikustea, lehenago aipatu den Bideragarritasun
Planaren arabera.
Ez dago ahazterik, bestalde, euskararen normalizazioan aurrera
egin ahalean, horrek dakarrela besteak beste, euskaltegietan
ikasle gutxiago izatea, gaur egun gertatzen ari dena. Hala ere,
baditugu aurrean, lehen esan bezala, zenbait erronka burutzeko.
Jokin Azkue, HABE |