Ez gara momentu aproposenean heldu hitzordura. Altzari berriak
oraindik paratzen ari zaizkio, eta hori gutxi balitz, semea eri
du gripeak jota. Hala eta guztiz, bere denbora lañoki ematen
digu Garbiñek, kafe kikara bat eskainiz. Solas samurrean
hasi bezain laster, frogatzen du bere "ospea" ongi merezia
daukala. Alegia, magistratua izanda ere, ez duela inondik ere hitza
jaten. Eta abarretatik joan gabe mintzo da EUSKONEWSentzat, hobe
beharrez erantzuten duenaren segurantzarekin. Munta txikiagoko lanpostuetan
dauden askok zer ikasi anitz dute beragandik. Izan ere, beraiek
gai "delikatuetan" kikiltzen diren bitartean, Garbiñe
oldartu egiten da, bere izenari ohore eginez eta joku garbian aritzen
trebea dela frogatuz.
- Txikitan, zer
izan nahi zenuen?
Magistratua akaso ez, baina zuzenbide ikasi nahi nuela nahiko gazte
ikusi nuen.
- Zein bidegabekeria
ikusi zenituen, ba, zure inguruan?
Injustizia orokorra. Ni langile etxe batean jaio nintzen eta iruditzen
zitzaidan gizartean denak ez zirela berdin bizi eta batzuek aukera
gehiago zituztela beste batzuek baino. Eta zuzenbidea bide aproposa
aukera berdintasun hori lortzen laguntzeko.
- Justiziaren
irudi idilikoak izan al zuen eraginik? Hau da, begiak estalitako
emakumea, esku batean justiziaren ezpata eusten duela, eta bestean,
berriz, balantza, gauzen epaiketa inpartziala egiten laguntzen diona.
Irudi horri, egia esanda ez diot kasu handirik egin, nahiz eta garai
batean asko erabiltzen zen. Hasteko, justizia ez da inolaz ere itsua;
eta ez du itsua izan behar, gainera. Justizia egiten saiatzerakoan,
bestalde, epaileek ez dute inoiz neutralak izan behar. Konstituzioak
dio botere publikoek herritar guztien askatasuna eta berdintasuna
sustatu behar ditugula, eta berauek lortzeko printzipio-multzoa
aplikatu. Beraz, ezin gara neutralak izan.
- Hortaz, zu justizia
bazina, nola definituko zenuke zure burua?
Ni objektibotasuna naiz, baina ez neutrala.
- Justizia elefante
handi eta indartsu bat balitz bezala ikusten dut nik, delitua egin
den tokira berandu samar heltzen dena...
Egia da batzuetan beranduegi iristen dela, bere makineria astuna
dela medio. Baina ez dezagun ahaztu justizia ez dela delitu bat
gerta ez dadin agertzen, delituaren ondoren baizik. Hala ere, ondo
funtzionatuta ere, justiziak bere denbora behar du aurrena gauzak
nola gertatu diren jakin, eta gero bere erabakiak hartzeko.

- Justiziaren
balantza sarritan diruz betetzen da delituak ordaintzeko. Zilegi
al da hori?
Nire ustez, bai. Ondo dago delituak diruz ordaintzea. Bestela nola
ordaintzen da? Norberaren askatasunarekin bakarrik? Denok aukera
bera izan beharko genuke delituak diruz ordaintzeko; baina, tamalez,
ez da horrela.
- Gizartean epaileen
erabakiak kritikatu bai, baina ez da ezagutzen zein den bidea epaile
bilakatzeko. Kontaiguzu.
Bi bide daude epaile bihurtzeko: batetik, oposaketa arrunta egin
eta epaimahai baten aurrean defendatu; eta, bestetik, "hirugarren
eta laugarren" izeneko oposaketen bidez, zeinetan prestigiodun
juristak nahiz unibertsitate irakasleak aukeratzen diren epaile
lana egiteko. Gero, karrera barruan, Botere Judizialeko Kontseilu
Nagusian eta, eskalafoiek funtzionatzen dute. Hor, hainbeste interes
eta helburu daude, ezen, zoritxarrez, politika irizpideak nagusitzen
diren, izendapenak gehienetan "behatzez" izatea eraginez.
- Eta zure kasuan,
zein bide jarraitu zenuen?
Zuri zein iruditzen zaizu?
- Lehena.
Ondo uste duzu. Oposaketa arrunta egin ondoren, epaile bihurtu,
eta gero, antzinakotasuna zela eta, magistratu.
-
Segurtasuna hitz potolo bihurtu da gure mendebaldeko munduan. Gutxi
eztabaidatzen da, ordea, gizarte honek sortu dituen desberdintasunei
buruz. Etxerik edo lanik ez edukitzea ez al da oinarrizko segurtasun
eza?
Hor dago koska! Segurtasunaren beharrak zera adierazten du: gure
burua zaindu behar dugula, eta gainera, besteengandik babestu behar
dugula. Baina praktikan segurtasuna polizia eta epaitegien ondarearekin
lotzen da; segurtasuna gizaki guztiona ez balitz bezala, batzuena
baizik: status ekonomiko bat dugunona, eta ez ondasunik ez dutenena.
Aitzitik, segurtasunak ez du gure burua babesten, gure bizimodu
ekonomikoa baizik, eta babes materiala eskaintzen digu bakarrik.
Honenbestez, segurtasuna erosi egin dezakegu eta saldu ere bai,
salmenta horretan batzuek parte hartu ezin badute ere.
- Jendeari ez
garela seguru bizi saltzen diote; eta segurtasuna izango bada, ondorioz,
justizia ez ezik, esku gogorra ere eskatzen da...?
Nik zera galdetuko nuke: Lapurretarik ez gertatzeko zer egin behar
da? Kalean itxura arraroa, piura susmagarria, mozkorrak eta drogazale
guztiak atxilotu? Bai zera! Geure burua blindatzen badugu, gero
eta hesi handiagoak beharko ditugu gure inguruan. Hauek espetxeratuta
dauden bitartean, "seguru egongo zarete" esaten zaio jendeari.
- Frankoren garaiko
"Ley de vagos y maleantes" berrezarriko ote dute?
Auskalo. Kontuak kontu, jendeak erreakzionatu egin behar du. Izan
ere, argi dago segurtasun horrek ez duela arazoa konpontzen, delituen
kopurua ez baita murrizten eta arazo honen atzean dagoen errealitatea
ez baita aztertzen.
- Kriminalitatea
eta pobrezia lotzen ditugu.
Bai, zoritxarrez. Gogoratu behar dugu pobrezia kriminalizazio gehienaren
kausa dela, baina ez delinkuentziarena; hau da: pobre gehienak delinkuentetzat
jo eta tratatzen ditugu -kriminalizatu egiten ditugu -, nahiz eta
delinkuenteak ez izan, baina beste delinkuenteak ere badaude, kriminalizatzen
ez ditugunak: ingurugiroaren aurkako delituak, delitu ekonomikoak,
delitu informatikoak...
- Hori aipatu
duzula, "Prestige"k eragindako hondamendi ekologikoa tarteko,
egin ahal da ingurumen-justiziarik?
Badago kalteordainak ematea, baina ez armadorearen eskutik bakarrik.
Estatuaren erantzukizun zibila egon zela frogatuz gero, kalteordainak
ere diruz ordaindu beharko dituzte. Hala ere, diruak ezin du kaltetutako
guztia konpondu; horretarako kontzientzia eta denbora behar-beharrezkoak
dira.
- Justiziaren
ondoren, errekonziliazio hitza usu erabiltzen da, baina posible
al da?
Zaila da oso. Auzi zibil edo administratiboetan jendeak beti uste
du berak arrazoia berak daukala, edozein asuntotan, gainera. Auzia
irabazten badu, arrazoia zeukalako da; eta galtzen badu, aldiz,
epailea tronpatu delako izan da. Dena den, esan beharra adiskidetzaren
kultura gero eta gehiago zabaltzen ari dela. Horretan abokatuek
zeregin handia dute; nola? Beraien bezeroak ondo aholkatuz akordioen
bidez auziak konpontze aldera.
Bestalde, kodigo penala ezartzeko orduan, hau da, biktimak dauden
kasuetan, askoz zailagoa da. Hor ez da inoiz adiskidetzerik lortzen;
ezta teorikoki ere; eta normalean mendekua da jendeak eskatzen duena.
Nire ustez, ordea, zigorrak ez du sekula mendekua bilatu behar,
bergizarteratzea baizik. Eta, gainera, erruduna zigortuta, biktimari
ez zaio galdu duena itzultzen. Baina tira, badirudi gure inguruan
gero eta gutxiago direla ikuspegi hori dutenak.
- Sistema judizialari
leporatzen zaion beste gauza bat frogarik gabe kondenatzea da.
Frogarik gabe baino, froga okerrekin esango nuke nik. Eta epaimahai
batek nola lortzen ditu berauek? Ba, askotan lekukoen bidez, zeintzuek
gezurra esan edo, behintzat, egia esaten ez badute, epaimahaia tronparazi
eta akusatua, nahiz eta errugabea izan, erruduntzat jotzen duten.
Aldi berean, guztiz zaila da errealitatean gertatu zena puzzle batean
adostasunez osatzea, eta gero zailagoa dena: hori demostratu ahal
izatea.
- Taxuzko arrazoia,
beraz, heriotz-zigorra kentzeko.
Bai, horixe! Pertsona batek bidegabeki hogei urte kartzelan eman
baditu, kalteordaina eman ahal zaio; heriotz-zigorraren kasuan,
aldiz, amaiera da pertsona horrentzat. Zigor kapitalak, beraz, ez
du zentzurik. Gainera, krudela da eta, hori gutxi balitz, ez du
inolako helbururik lortzen: ez du biktima lasaitzen eta ez du delituen
kopurua murrizten.
- Epaileek, erabakiak
hartzeko tenorean, emozioak baztertu eta burua erabili beharko duzue.
Bai, baina ez pentsa. Kasu batzuetan emozioak ere eragina du gure
epaian. Legea baztertuen kontra doanean, adibidez, noski hunkitzen
zarela, jakin badakizulako ezinbestean egin dutela. Are gehiago
jakinda zigorrak bere bizitza, txarra bazen, okertu egingo duela.
Beraz, taxuzko erantzunik ematerik ez dagoenean gure "bihotzak"
badu zer esanik. Horren harira, nire lagun epaile batek hara zer
esan zuen: "Cuando sé que la justicia no puede hacer
nada, tengo que recurrir a la piedad" (Justiziak jai duela
dakidanean, errukira jotzen dut). Errukiak, gainera, logika handia
izateaz gain, zuzenbideari aurreratzen lagundu dio.
- Esate baterako?
Lege hori XIX. mendeko Franzian sortu zen, ama batek goseak akatzen
zeuden bere seme-alaba txikientzako janaririk ez eta ogia lapurtu
behar izan zuenean. Orduan epailea hunkitu eta esan zuen ama hura
ezin zuela zigortu. Lege hori, era berean, kontzientzia kasuak bideratzeko
erabiltzen da; alegia, zure kontzientziak zerbait egiten ez dizunean.
Gure garaian intsumisio kasuetan aplikatu izan da. Heriotz-zigorra
kentzen ere errukiak zeresan handia izan zuen, edo esklabuek bizi
izan zuten egoera salatzeko.
- Izango dira
epaitzea gehiago kostatuko zaizkizun gaiak.
Ez pentsa. Ez dago gairik bereziki nekosoa egiten zaidanik. Zailtasuna
beste nonbaitetik dator. Hain zuzen, justizia nola antolatu eta,
guztiaren gainetik gai batek kezkatzen nau: gure independentzia
atxikitzea, arriskuan dago eta. Pentsa, gauzak zeinen larri dauden
epaile kontSerbadoreenak ere kezkatzen hasiak direla. Hara! Badirudi
pentsamendu bakarraren zurrunbiloan sartu nahi gaituztela. Eta aurten
ere itxura guztia du ildo beretik joango dela.
-
Epaile dependienteak, hara zer kontraesana!
Sekulakoa! Alde horretatik, Ruth Alonso epaileak jasandakoa lotsagarria
izan da, legea betearazi baino ez du egin eta; alegia, kartzela
zigorraren hiru laurdenak beteak hainbat preso kalean uztea. Baina
ez da kasu hori bakarrik izan. Konparazio batera, Entzutegi Nazionaleko
hiru magistratu espedientatu zituzten Santamaria ustezko narkotrafikatzailea
libre utzi izanagatik. Baina espediente horren benetako arrazoiak
bestelakoak ziren, hau da, nire ustez, Garzon epaileak "ezker
abertzalea" delakoaren kontra hartutako hainbat erabakiren
kontra agertu zirelako espedientatu zituen.
- Zuk esana da
epaileek "gobernuaren presioak onartzen dituztela arazoak saihestearren"
Bai, halako gauzak, azken batean, besteontzako abisuak baino ez
dira. Ondorioz, epaile askok ez dute arazorik nahi eta amen egiteko
tentazioa dute.
- Eta zuk jaso
al duzu trabak edo presiorik zure lana egiteko orduan?
Bai, izan ditut. Presiorik handiena espedientearen itzala izaten
da. Okerrena, dena dela, ez da diziplina espedientea, baizik norberaren
prestigioa kolokan jartzea, gaizkileak bazina bezala. Eta hori gero
eta maizago gertatzen ari da hainbat komunikabideetan, adibidez,
irrati tertulia "jator" horietan.
- Ez dago begi
onez ikusia epaile batek afera baten gainean bere iritzia ematea.
Zuk, hala ere, eman ohi duzu. Non dago marra espedientea ireki ez
diezazuten?
Ez dakit oso garbi non dagoen muga, aldakorra eta mehea baita, gobernua
kritikatzeko orduan, bereziki. Orain 3 urte zenbait magistratuk
egunkarietan agiri bat plazaratu genuen gobernuak zeraman espetxe
politika salatu eta presoek zigorraldia bere sorterrian bete zezaten
eskatuz. Ba, zigorrik ez jasota ere, espedientatu gintuzten. Dena
den, zuek kazetariek uste duzue epaileak zeharo mugatuta gaudela
gure iritzia emateko, baina ez da hainbesterako. Askotan nabaritzen
da guri galderak egiterakoan zuen burua autozentsuratu egiten duzuela.
- Ez da izango!
Zer iruditzen zaizu Garzon epaileak irekitako autoa Batasuna legez
kanporatzeko?
Ez daukat iritzia ematerik, ez baitakit Garzonek zer froga dauzkan
sumarioan Batasunaren jarduera eteteko. Beraz, ezin naiz gai horretaz
mintzatu. Lotura sendoak daudela frogatuz gero, jakina, kode penala
indarrean ipini beharko luke. Bestalde, garbiketa etnikoari buruz
Garzonek idatzitako autoa irakurri ondoren, esan dezaket ez daukala
zuzenbidezko oinarririk. Nire ustez, hemen gertatzen ari dena larria
izanagatik, ez dut uste garbiketa etnikoa denik. Inolaz ere, gainera.
- Pil-pileko beste
gai bat: orain gobernuak kode penala aldatuko du, terrorismoagatik
zigorra betetzen ari diren presoek, bortxakeriari uko egin ezean,
zigorra osoki bete dezaten, inolako kartzela onurarik gabe. Zer
deritzozu?
Erraza da erantzutea: hori Konstituzioaren aurka dihoa, argi eta
garbi, pertsonari bergizarteratzeko aukera ukatzen diolako. Eta
horrek espetxe sistemaren porrota baino ez du agerian uzten. Bigarrenik,
adituek diotenez, presoak 15-20 urte kartzelan eginda gero, bere
pertsona desegituratu egiten da, baloreak eta errealitatearen kontzepzioa
galduz. Hori pertsonen duintasunaren aurka doa baita ere. Historikoki,
arrazoi horiek tarteko, kartzela zigorra arindu egin da.
- Orduan, zer
lortu nahi da pertsona bat 40 urte espetxeratuta mantenduz? Azken
finean, betiko zigorra baino ez da, aitonak direnerako, kartzelatik
oso "bergizarteraturik" atera daitezen.
Gizartea beldurtu emaitza politikoak lortzeko. Badirudi etorkinak,
pobreak eta gaizkileak zaku berean sartu nahi dituztela.
Eztabaida honetan segurtasuna beldurrari lotu zaio, beldurra
baita gizarte modernoaren gizakia ahula sentiarazten duena. Era
berean, une honetan ideologia batzuk susmopean daude, eta makina
bat komunikabide dira intoxikazio horretan zerikusi zuzena dutenak.
- Indarkeriaren
arazoak ez du tunelaren amaiera ikusten.
Indarkeria oso larria da eta beti gaitzestu behar da, noski. Baina
politikoki ez nau kezkatzen gehienok indarkeriaren aurka gauden
neurrian. Benetan arduratzen nauena elkarrizketa falta da; baita
alderdi politikoak ematen ari diren ikuskizun lotsagarria ere, marfilezko
dorre batean bizi balira bezala eta errealitatea bere interesen
arabera interpretatuz; dena hauteskundeetan onura ateratzearren.
Liskarrerako joera hori, hala ere, oso joku arriskutsua da, eta
halako akordio batera iritsi ezean, hau da, indarkeriaren erantzule
bakarra indarkeria erabiltzen duena dela onartuz, jai izango dugu.
-
Beste indarkeria mota batez mintzo, emakumea eta magistratua zaren
aldetik, emakumeen kontrako erasoak gehiagora doaz edota gehiago
salatzen dira orain?
Badirudi gero eta gehiago salatzen delako dela. Komunikabideen inplikazioa
ere oso lagungarria ari da izaten etxeko indarkeriaren arazoa azaleratu
nahian. Eta hori urrats garrantzitsua da. Hurrengo pausoa, pertsona
guztiei errespetua zor zaien ideia barneratzea da.
- Horrekin batera,
hala ere, erabaki judizial harrigarriak gertatzen ari dira. Epaile
batek berriki esan du gizon batek bere emaztea aizkora batekin "amodioagatik"
mehatxatzea ulergarria izan daitekeela...?
Ez dago hori justifika dezakeen ezer. Gainera, hori epailearen asmakizuna
izan da, legediak ez baitu halakorik jasotzen. Hori ez da aldi baterako
trastorno mentala.
- Orduan, zenbat
jipoi jasan behar ditu emakume batek erasoak delitu bihurtzeko?
Alde horretatik, egin behar duena salaketa jartzea da. Eta berau
errazteko, badago prozedura eraginkor bat jarraitzea polizia eta
epaitegi mailan. Baina jakina, hor ere komeriak egoten dira; izan
ere, emakume askok tratu txarrak salatu ondoren jasan beharreko
ikerketa umiliagarria izan daitekeela diote. Gehiago aztertzen dituzte
emakume erasotuak ustezko erasotzaileak baino.
- Eraso sexualen
kasuetan, bestalde, "zerbait egingo zuen emakume horrek"
ideia hitzetik hortzera dabil oraindik.
Bai, eta ez bakarrik jende artean, polizia eta epaileen artean ere
bai. Aitzakia tipiko hori: "Mini gona hori jantzita probokatzen
zihoan eta!". Biktimaren kultura falta zaigunez, eratzen joan
behar dugu pixkana-pixkana.
- Politikoki,
non kokatzen duzu zeure burua?
(Begietara fermuki so eginez eta isilune labur baten ondoan ) Ez
daukat erreparorik esateko: nik ezkertiartzat jotzen dut nire burua.
Baina hor dezepzioa jasoa nago, ezkerra nolabait eskuinaren olatuan
sartu dela iruditzen zait eta. Ezkerrean kartzela onartu egin dugu
zigor bezala, eta okerrago dena, gero eta espetxe gehiago eskatuz.
Kontuak kontu, mundu honek eta gizarteak dituen arazoak konpondu
ahal izateko, ezkerrak rol nagusia joka dezake, berdintasuna eta
askatasunaren kultura zabaltzetik hasita.
- Hain zuzen,
lehen aipatu duzun bezalaxe, kartzelak ez du presoa bergizarteratzen.
Ez, ez daudelako horretarako prestaturik. Ez da jartzen bitartekorik.
Beitu, nola da posible hainbeste droga sartzea kartzelan? Zer lortzen
da? Ba, fisikoki atera ezinik baldin badaude, drogaren eraginpean
ahal den ondoena pasaraztea, alegia, erdi joanda. Hori eginez, ordea,
presoei, askatasuna kentzeaz aparte, giza duintasuna ere kentzen
zaie. Horregatik kartzela birpentsatu baino lehen, Konstituzioak
dioena betearazi beharko litzateke, alegia, bergizarteratzea. Bitartekoak
jarri behar dira. Ondo dago delitugile bati zeinen gaizki jokatu
duen erakustea. Baina ez da nahikoa.
- Zer egin liteke,
beraz?
Esaterako, presoei erraztasun guztiak ematea ikasketak egiteko,
gauza mordo bat aukeran eta era askotara ikas dezaten. Laburbilduz:
errepresio gutxiago eta hezkuntza gehiago, arlo guztietan bezalatsu.
- Eta gizarteari
dagokionez?
Ba, honako hau ikusi nahi nuke: elkarbizitzarako itun handi eta
sakon bat, non kolektibo guztiek tokia izan behar duten, non bizitza
posible izan behar duen denentzat, kaleetan, gure etxe seguruetatik
kanpo eta besteekin batera.
Garbiñe
Biurrun Manzisidor
Garbiñe Biurrun Manzisidor (Tolosa,
1960), ezkonduta eta bi seme-alaben ama. Zuzenbidean
Lizentziatua eta Euskadiko Justizia Auzitegi Nagusiko
magistratua, non Lan Arloan aritzen den; halaber,
"Demokraziarako Epaileak" elkarteko
kidea eta Lanaren Zuzenbideko irakasle laguna
da EHU-n.
Baina guztiaren gainetik, bere lanbidea
biziki maite duen emakume karismaduna dugu. Eta
jendeak kontrakoa uste arren, epaile nahiz magistratuok
"legedia aplikatzeko orduan bihotza ere erabiltzen
dugu", diosku Tolosan bizi eta Bilbon lan
egiten duen Garbiñek.
|
|
|
Beñat Doxandabaratz Argazkiak:
Egilearenak
-
Euskonews & Media 198. zbk (2003 / 02 / 7-14) |