Bere lankide eta lagunen hitzetan, egonezina eta kultura
handiko gizona dugu Javier Viar. "Kulturarekiko daukadan zaletasuna
gizartea aldatzeko eta gizakiari bere bizitza hobetzen laguntzeko
modu bat dela pentsatu nahiko nuke. Oso atsegina iruditzen zait
kulturaren arloan lan egitea", dio Viarrek. Pintura eta literatura,
horra bere bi pasioak. "Baina arteaz bakarrik ez, bestelakoak
ere idazten ditut: eleberriak, olerkiak
Arteari buruzko ezagutzak,
gainera, literaturaren bidez eskuratu ditut. Musika ere asko gustatzen
zait, eta, batez ere, zinema". Eta, aurrerantzean, biak uztartzeko
asmotan ote dabil? "Ez, horrelakorik ez. Oraingoz, itxita utzita
utziko dut literaturaren atea, eta aurrerantzean museoko kontuetan
arituko naiz bete-betean. Obsesibo samarra naizenez, zerbait egiten
hasten naizenean, buru-belarri sartzen naiz horretan".
- Iazko urtea
aldaketez betea etorri zitzaizun. Arte Ederren Museoaren buru egiten
urte bete betetzear zaude. Nolakoa da pinakotekaren eguneroko jarduna?
Orokorrean hartuta, nahiko urte mamitsua izan da. Gauza asko egin
ditugula esango nuke, baina museoa osatzen duen talde guztiak, ez
nik bakarrik: bildumetatik hasi eta museoan nola kokatu behar direnetik
hasi eta espazio batzuen erabilera bitarteko erabakiak hartuz, gai
jakin batzuei buruz etorkizuneko ildoak zehaztuz, etab. Eskultura
batzuk jendaurrean ipini ditugu, jende guztiaren eskura egon behar
dutela pentsatzen dugulako. Beste alde batetik erosketen esparrua
dago, oso faktore garrantzitsua bildumari begira, erakusketen diseinua,
eta organigramaren kontsolidazioa. Eta, horrez gain, eguneroko lana
dago: telefono deiak, sortzen diren milaka galderei berehalako erantzuna
eman behar izatea, museora datozen pertsona ospetsuekin elkarrizketak
egitea, obren eskaintzak aztertzea
Horrelako kontuetan ezin
da denbora asko galdu. Batzuetan ez dago beste aukerarik, baina
denbora ahalik eta ondoen kudeatzen jakin behar da.
- Hamalau urtez
museoko aholkulari izan zaren arren, erabakiak hartzeko ardura zeurea
izatean ziur aski aldatu egingo zenituen museoari buruz zeneuzkan
ikuspegia eta harremana.
Ez bakarrik museoarekin daukadan harremana, baizik eta arteari buruzko
ikuspegi guztia. Urte asko igaro ditut arteari lotuta, arteari buruz
idazten, eta Euskal Herrian sortzen diren joerei buruz informatzen,
niri euskal artea asko interesatzen zaidalako, eta horrek irizpide
batzuk ematen dizkizu. Alegia, azkenean daukazuna urte askotan pilatutako
esperientzia da, bizitza osoa gauza batzuk lortu nahian eta beste
batzuk baztertzen ematen dugulako. Erabakiak taldean hartzen ditugu,
elkarrekin, baina mahai gainean bakoitzak bere esperientzia jartzen
du, gauzei buruzko ikuspegi partikular bat.
-
Eta hartu duzuen erabakietako bat, artista gazteen alde apustua
egitea izan da.
Artista gazteen, eta hain gazte ez direnen alde. Artista guztien
alde, esango nuke nik. Euskal arteak oso garrantzi handia izan du
gure kulturan, eta arte plastikoa alderdirik bikainenetarikoa izan
da, eta ez azken urteotan bakarrik. Gerraostean hiru belaunaldi
paregabe izan genituen, Oteiza eta Chillida buru zirela: Mendiburu,
Larrea, Balerdi, Zumeta, Amable Arias, etab. Euskal eskola XIX.
mendearen erdialdean hasi zen sortzen. Egia da belaunaldi batetik
bestera ez dela jarraitasunik egon, baina beti izan ditugu artista
garrantzitsuak. Honekin esan nahi dudana da arreta berbera eskaintzen
diegula antzinako artistei eta garaikideei. Azken hauen artean hautaketa
bat egin behar dugu, eta obra garrantzitsua dutenak sartu. Museo
batek alde horretatik kontserbadore puntu bat izan behar du.
- Euskal arteari
zuzendutako atalean, ba al da oraindik estali gabe dagoen zulorik?
Niri, pertsonalki, euskal artearen zenbait fenomeno osatzea gustatuko
litzaidake; adibidez bere sorrera, XIX. mendearen erdialdean. Asko
gustatuko litzaidake arte horretan aitzindari izan zirenen bilduma
bat izatea, eta Guiard, Guinea, eta abarren bilakaera ikustea, baina
baita ere aurrekoena, lehenengoena, euskal eskola sortzeko oinarriak
finkatu zituztenena. Eta gerraosteko euskal abangoardiaren jatorria
ere osatu nahiko nuke, mugimendu hori sortu zuten artisten artean
zeuden elkartruke eta eraginak. Helburua litzateke gure artearen
sustraiak zeintzuk izan ziren eta arte hori nola garatu den erakusten
duen bilduma bat izatea. Horrelako ekimenak oso interesgarriak izaten
dira, artista horiek nolako zalantzak, eraginak eta asmoak zeuzkaten
ezagutzeko aukera ematen dutelako. Egia da garrantzitsuena artistak
bere estilo partikularra aurkitzen duenekoa dela, baina horren aurreko
garaiak ere oso erakargarriak iruditzen zaizkit. Azken batean, hor
aurkitzen ditugu kultura unibertsalarekin zeukaten harremana.
- Hau da, nolabait
abangoardiei buruzko ikuspegi zabalagoa ematea, beti artista-ikono
batzuk aukeratzeko joera izaten delako.
Horixe. Eta, batez ere, oraina bakarrik ikustera mugatzen garelako,
gauzen jatorriari begiratu ere egin gabe. Baina prozesu horiek oso
garrantzitsuak dira, artista bakoitzaren pentsaera nolakoa den erakusten
dutelako. Oso garrantzitsua da euskal mugimenduak nola sortu ziren
ikustea, norantz joateko asmoa zeukaten, testuinguru sozial eta
politikoan zer interesatzen zitzaien, zer aukeratu zuten bertokoa
izango zen arteari hasiera emateko.
- Eta, era berean,
euskal artea kanpoko korronteei ateak itxi gabe erakusteko modu
bat da.
XIX. mendearen erdialdeaz geroztik, museo honen bildumaren muina
euskal artea izan da, baina testuingurua nazioarteko artea izanik,
eta bereziki arte europarra. Museo honen arreta beti egon da bifurkatuta:
alde batetik inguru hurbilean daukanari begiratzen dio-hemen inguruko
autoreak izan zirelako sortu zutenak-, baina baita hain hurbil ez
daukanari ere. Bilduman benetan bitxiak diren koadro batzuk dauzkagu,
kanpoan egiten denari ere beti eskaini diogulako arreta. Munduan
zehar gertatzen denari ere kasu egiten diogu. Inoiz ez gara ikuspegi
kosmopolita izatearen beldur izan. Gainera, horri esker euskal artea
testuinguru europarrean nola mugitu den ikus dezakegu.
- Instituzioek
museoaren erosketekiko hartu dituzten konpromisoak ere aurrerapen
handia dira.
Ikaragarrizkoa. Laguntza horiei esker, erosketen politika gara dezakegu.
Museo honek orain arte inoiz ez du maila horretako xedagarritasun
ekonomikorik izan, baina gure asmoa museo garrantzitsu bat egitea
baldin bada -eta nik uste dut museo hau garrantzitsua dela, eta
askoz ere garrantzitsuagoa izan daitekeela-, argi dago oinarri ekonomiko
on bat beharko duela, eta diru hori ondo kudeatu beharko dela. Beste
alde batetik, erakusketen mundua lehen baino askoz aberatsagoa da.
Orain urtean hiru erakusketa handi egiten ditugu BBK aretoan, eta
lau txiki beste areto batzuetan.
Oso ondo etorri zaigu instituzio eta babesleek eman diguten arreta.
Instituzioek lehen baino arreta handiagoa ematen diete museoei,
turistak erakartzeko modu bat dela ikusten dutelako, eta orain gehiago
gainera, azkenaldian kultur elementu gehiago sartu direlako aisialdian.
Jendeak orain zerbitzu tradizionalez gain, kultur proposamenak ere
eskatzen ditu. Eta, gero, haurrei edo nagusiei zuzenduriko programak
daude. Beraz, egoera horren aurrean normala da instituzioak museoak
bultzatzen aritzea. Bilboren kasuan, oso garbi ikus daiteke hiria
nola ari den aldatzen. Gero eta kultur zerbitzu gehiago ari da eskaintzen,
eta horrek on asko egiten digu museoei.
Eta kultur ekitaldi handietarako babesle pribatuak izatea ere oso
positiboa da. Faktore hauengatik guztiengatik gaude hain egoera
goxoan museoak. Dena den, horrek ez du esan nahi gauzak hobetu ezin
daitezkeenik.
- Arte Ederren
museoaren garai berri honek Guggenheim museoaren bosgarren urtemugarekin
eta Artiumen irekierarekin egin du bat, eta geroan Donostian kokatuko
den Arte Garaikidearen Zentroa zabalduko da. Europako beste herrialde
batzuetako kultur mailara gerturatzen ari garenaren seinale?
Nik uste orain behintzat leku bat izango dugula Europako kultur
testuinguruan. Gure kultur tradizioa oso aberatsa izan da, nahiz
eta memento jakin batzuetan, arrazoi politikoak medio, ilunduta
gelditu zen. Diktadurako urteak oso txarrak izan ziren bere garapenarentzat.
Espainiaren kasuan, abangoardiako pinturarik ez egotearen arrazoia
da Picasso, frankismoaren garaian, baztertuta zegoela. Espainian
picassorik aurkitu bada, zeharka izan da, dohaintzak egin direlako
edota beste museoei ikaragarrizko dirutzen truk erosi zaizkielako.
Horregatik, Espainiako bildumetan oso hutsune handiak daude.
Eta Euskal Herriko bildumekin gauza bera gertatzen da. Garai horretan,
museo honek ezin izan zuen ia deus egin. Asmo onik ez zitzaion falta,
eta, gainera, museoaren kudeatzaileek behin edo behin oso lan azpimarragarria
egin zuten -eskerrik beroenak eman behar dizkiegu kudeatzaile horiei,
beren testuingurua ez zelako batere lagungarria-. Kasualitatez,
Gauguin eta Marie Cassat bana dauzkagu, baina badakigu ezin izango
ditugula horietako gehiago izan, eta ezta ere Van Gogh, Renoir,
Degas, edo artista inpresionistak, garaikideak, sinbolistak edo
postinpresionistarik handienak. Gauza batzuk ezin dira aldatu, eta
beste zenbaitetan denbora asko behar da ezer egiten saiatzeko. Agian
hemendik ehun urtera Van Goghen prezioak merkeagoak izango dira,
baina orain dauden moduan ezinezkoa zaigu bat lortzea. Gauza batzuk
betiko joan zaizkigu. Gu guztiok gure historiaren ondorengo garen
bezala, museo hau ere bere historiaren semea da. Hortaz, tokatu
zaigunarekin egin beharko aurrera.
Euskadin, museo bakoitzak bere instituzioa dauka, eta instituzio
hauek oso lotura handia daukate hiritarrekin. Gu oso pozik gaude
gure museoaren gaitasunarekin. Hala ere, gure egoera ez da Alemaniakoarekin
parekagarria, hogeita hamar museo zoragarri baitauzkate bertan.
Gure mailan egin behar dugu lana, umiltasunez, ezin dugulako beste
herrialde batzuetako eskaintza kulturalarekin lehiatu. Gure testuinguruan
ezinezkoa da Prado museoak egiten dituen erosketak egitea, baina
horrek ez du esan nahi ezin ditugunik beste gauza on asko eta asko
aurrera eraman. Beste alde batetik, Guggenheim museoak erakutsi
digu uste baino gertuago dauzkagula nazioarteko ekitaldiak. Tamalez
jendeak ahaztu egin du hori, baina duela bost urtera arte Bilbora
sekula ez zen Kandinsky bat etorri. Oso gauza berria da nazioarteko
pintura garaikiderik onena etxean izatea.
Baina museo honek ehun urte besterik ez ditu, eta zer da mende bat
herrialde baten kulturan? Dena den, denbora horretan gauza asko
egin ditugu. Beste ehun urtetan, nik uste dut oraingo museoaren
kalitatea bikoiztu egingo genukeela. Gizarte euskalduna eta bilbotarra
oso dinamikoak izan dira mende honetan, eta museoak hain zuzen ere
gizartea nolakoa izan den erakusten du. Museo bat, gizarte baten
historiaren ispilua da, osagai desberdin asko dauzkan tarta baten
ginga.
- Eta euskal museoak
oparoaldian dauden bitartean, Londresko British Museum bezalakoak
kili-kolo dabiltza.
Oso erakunde handiak dira, eta ziur aski arazoak izango dituzte.
Egia esateko, ez dakit zer izan den krisi hori sortu duena. Baliabide
publikoak eta publiko-pribatuak mugatuak izaten dira. Londresen
ikaragarrizko aurrekontuak dituzten museo garrantzitsu asko daude;
garestiak izaten dira eta ondo kudeatzen jakin behar da. Dauden
baliabideetara egokitzen eta oreka gordetzen jakin behar da, eta
handitzen saiatu.
- Artisten esanetan,
erakusketen eredua agortuta dago, eta parte-hartze handiagoa duten
beste modu berri batzuetara jo beharra aldarrikatzen dute. Eredu
gisa, Beubourg zentrua aipatzen dute, edo, gertuagoko kasu bat,
Arteleku.
Gauza batek ez du bestea kentzen. Beaubourg zentruak, programez
gain, museo egonkor bat dauka, bilduma zoragarri batekin. Niri ez
litzaidake batere axolako museo honek beste planteamendu batzuk
ere izatea, baina bilduma egonkor bat izaten betiere. Munduko museo
nagusiek ez dute beren oinarrizko egitura aldatu. Difusioaren alderdia
bai, hobetu dute: erakusketa gehiago egiten dituzte, eta obrak lehen
baino gehiago eramaten dituzte leku batetik bestera. Museoek ikuspegi
dinamikoago bat hartu dute. Baina artearen historiako bilduma handien
esentzia, jabetza eta zaintza, ez dira aldatu. Arteleku oso erakunde
ona da; ez dauka museoekin zerikusirik. Jendeari klaseak ematen
dizkiote, eta erreferentziak eta estimuluak ere bai, baina ez dute
bildumarik jasotzen. Erakunde mota desberdinak dira, eta museo batek
ez du zertan horrelako erakunde bat bihurtu behar. Museo batek kultura
planifikatzen duten elementuekin koordinatu behar du, orain funtzio
didaktiko berri batzuk dauzkalako.
Javier
Viar Olloqui (Bilbo, 1946)
Farmazian lizentziatua Madrilgo Complutense
Unibertsitatean, 1969an.
Bizkaiko Farmazialarien Elkargo Ofizialeko presidentea
izan da.
Hamalau urtez Arte Ederren Museoko Administrazio
Kontseiluko kidea izan da. Gaur egun bertako zuzendaria
da.
Era berean, Bilboko Guggenheim Museoko obrak erosteko
lehenengo aholkularitza batzordeko kidea izan
zen, besteak beste Kosme Barañano, Javier
Gonzalez de Durana eta Jose Manuel Bonetekin batera.
Rafael Ruiz Balerdiren obra ondoen ezagutzen dutenetariko
bat dugu.
Idazteko zaletasun handia du, eta ondo baino hobeto
moldatzen da bai artearen kritika bai literatura
idazten.
Viarrek olerkiak, eleberriak -1991n Pío
Baroja saria eskuratu zuen La sangre del doral
lanarekin-, eta ipuinak kaleratu ditu -Irun Hiria
saria 1992an, La muerte de la novia lanagatik-. |
|
|
Estibalitz Ezkerra Argazkiak: Egilearenak
-
Euskonews & Media 196. zbk (2003
/ 01 / 24-31) |