Ercilla hotelean elkartzekotan gelditu ginen, Bilboren bihotzean;
leku aparta gero hirian gertatu diren aldaketak gertu-gertutik behatzeko.
Lehen industriala bazen ere, gaur egun enpresa eta aisialdirako
zerbitzuen kokalekua dela esan dezakegu. Puntual iritsi zaigu gure
gaurko protagonista hitzordura. Gauza askori buruz hitz egin dugu:
bere egitasmoez, bere iragan eroaz, "Euskadi Sioux"-az,
bere marrazkiez, bere irudiez, bere umore bikain apartaz eta abar.
Eta, hori guztia, bere inspirazio iturri den Bilbori begira zegoen
bitartean. Baina ez gaur egungo Bilbori, baizik eta denboran hurbil
egon arren jende askok ahaztua duen Bilbo industrial hari, "Bilboko
marrazkilariak" hain gogoan daukan hari.
- Nor da Juan
Carlos Eguillor?
Bai galdera zaila. Nor naizen? Beste edozeren gainetik, marrazkilari
bat naiz, Donostian jaio zen marrazkilari bilbotar bat.
- Kazetaritza
ikasi zenuen arren, nahiago izan zenuen arkatzari heldu.
Marrazkiak egiten hasi nintzen. Eta egia esan zorte handia izan
nuen, aldizkaririk onenetarako marrazten hasi nintzelako: "Triunfo"
aldizkarian ¾guztietan progresistena¾, "Correo
Español"-en, eta abar. Ez zidaten gehiegi ordaintzen,
baina ikaragarrizko independentzia sentitzen nuen.
- Zein garrantzi
ematen diozu umoreari zure marrazkietan?
Nola esango nizuke... Umoreak gero eta leku txikiagoa dauka nire
marrazkietan. Pozik berreskuratuko nuke garai batean neukan naturaltasuna.
Baina adibide bat ipiniko dizut, umorea orain eta hemen egiteak
zer suposatzen duen ikusteko. Ziur aski jende askok gogoratuko du
"Euskadi Sioux" aldizkaria. 1979an sortu zen, oso une
historiko, politiko, kultural eta sozial garrantzitsuan. Herrialde
berri bat sortzearekin amesten genuen, eta horrek poz handia ematen
zigun. Energiaz beteta geunden. Aldizkari horretan Bernardo Atxaga,
Ivan Zulueta edo Ameztoy bezalako jendeak hartzen zuen parte. Orduko
moderno edo progre guztiak hantxe biltzen ginen. Duela urte bat
eta erdi, ekimen horri buruzko erakusketa bat egin genuenean, batzuek
galdetu zidaten ea zergatik ez genuen "Euskadi Sioux"
berreskuratzen. Eta buelta batzuk eman nizkion proposamen horri,
baina konturatu nintzen ezinezkoa izango litzatekeela orain horrelako
zerbait egitea. Ez genuke inolako erantzunik jasoko gizartearen
aldetik. Ez genuke irakurlerik izango. Oraingo jendeak ez luke barrerik
egingo 79an barrea eragiten ziguten gauzekin: Karrakaren ikuskizunak,
La Otxoa...
- Zure ustez,
egin al daiteke txisterik Euskadik bizi duen errealitate serio eta
kezkagarriaren inguruan?
Nik baietz uste dut. Umoreak gauzak desdramatizatzeko ere balio
du. Gai guztiak dira umorez zipriztintzeko modukoak. Egoera latza
eta gogorra izanagatik ere, beti eduki behar da itxaropen apur bat.
Dena den, Euskadin etengabeko agonian bizi garela dirudi.
- Nolakoa dugu
herrialde hau: tamalez konplikatuegia ala zorionez oso plurala?
Zeinen ederra izango litzatekeen hain konplikatua ez balitz! Kontua
da hemen edertasuna eta dramatikotasuna erabat nahastuta daudela.
Trantsizio garaian jendeak beste modu batera hartzen zuen politika,
festa kutsu batekin, baina gaur egun erritualarekin, manifestazioekin
eta hilobiratzeekin dago lotuta. Lehen espiritu libreagoa geneukan.
Hemendik gutxira, Bilbo utzi eta Madrilera itzuliko naiz. Errealitate
birtualeko lanak berreskuratzea gustatuko litzaidake. Nahiago dut
hango errealitate birtualean aritu, hemengo errealitatean aritu
baino. Ni iraganean kateatuta gelditu naiz, Bilbo industrialean,
tximiniez beteta zegoen Bilbo hartan. Hiri gogor eta dramatikoa
zen, baina ederra hala ere.
- "Euskadi
Sioux"-en kasua aipatu diguzu. Freska dezagun gehixeago zure
iragana.
Euskadiko
Ezkerraren inguruko mugimendu bat zen. Ez genuen serioegi hartu
nahi gainera zetorkiguna. Nik beti esaten dut "Abertzaleak
ginenean" izeneko liburu bat idatzi behar genuela, ez ginelako
batere patriotikoak. Lehen esan dudan bezala, politikak festa kutsua
zeukan. Kanpotik etortzen zen jendea harrituta gelditzen zen gure
bizitasunaren aurrean. Txarrena da orain ez dagoela orduko naturaltasuna
eta ekimenerako gogoa berreskuratzeko inolako aukerarik. Gaur egungo
gizarteak ezingo luke horrelako probokaziorik jasan.
- Zure iritzian,
barrerik egin behar al da politikoez?
Bai horixe. Txikitu egin behar ditugu, beraiek gu txikitzen gaituzten
bezala. Erasoaren erretorika erabiltzen dute. Egunetik egunera gero
eta gehiago ari dira gizartetik aldentzen. Ez dakit musean edo xakean
jolasteko estrategiak diren, baina ikaragarriak dira. Gainera, hemen
debate politikoak gauza asko estaltzen ditu, oso garrantzitsuak
diren gauza asko, eta horrelako politikaren aurrean euskal gizartea
nekatu egiten da.
- Oso ideologia
desberdineko lagunak dituzu?
Bai,
pentsaera guztietako lagunak dauzkat. Batzuk gutxiagotan ikusten
ditut, baina. Hala ere, aitortu beharra daukat egoera gero eta konplexuagoa
dela. Nire lagun asko mehatxatuta daude eta bizkarzainekin ibili
behar izaten dute, baina hala ere askatasunez hitz egiten dugu.
Dena den, batzuk beldur dira, eta nazkatuta daude, ez dutelako ezer
ulertzen. Ni, alde horretatik, zorionez ez nago mugatuta. Oso gogorra
da lagunen artean zenbait gauza isilpean gorde behar izatea. Besteengatik
gelditzen zara isilik, ez zuregatik, baina argi dago onena hitz
egitea dela.
- Marrazkilaria,
aitzindaria Euskal Herri mailan multimedia artearen munduan, haurrentzako
ilustratzailea... Pixka bat denetarik egin duzu.
Gezurra dirudi, baina helduentzako istorioak eta haurrentzako ipuinak
ez dira hain gauza desberdinak. Asko gustatzen zait haurrekin aritzea,
beren erreakzioak ikustea, nola interpretatzen duten jakitea...
Haurrak oso espontaneoak dira.
- Karikaturak
egiteko duzun zaletasuna, aldiz, ez da hain ezaguna.
Ez da ondoen doakidan arloa. Ahaleginak eginez gero, norbaiten
antza duen marrazkiren bat egingo dut, baina ez naiz karikaturagile
ona. Hobeto harrapatzen dut pertsonek esaten dutena, egiten dutena
baino. Umore arruntean iaioagoa naiz. Txisterik onenak, norbaiti
entzun diodan esaldiren batean oinarrituz egin ditudanak dira. Txistosoa
baino gehiago, ironikoa eta maltzurra naizela esango nuke.
- Apur bat daramagu
zuri buruz hizketan, baina oraindik ez dizut galdetu nongoa zaren.
Lehengo larunbatean Donostian izan nintzen. Noizean behin joaten
naiz haruntza, ezagun asko dauzkat-eta... baina inolaz ere ez nintzateke
han bizitzen geldituko. Nahiago dut Bilbo. Batez ere, lehenagoko
Bilbo.
- Ez al zaizu
gaur egungoa gustatzen?
Ez.
Erretiratuei bai, baina oraingoz behintzat ez daukat erretiratzeko
asmorik. Nik, marrazkien bidez, idealizatu egiten dut Bilbo. Oraingo
Bilbok aspertu egiten nau; askotan Gran Víako eskaparateak
ikusten amaitzen dut. Suposatzen dut adinak ere izango duela zerikusirik.
Lehenagoko Bilbo estimulagarriagoa zen. Oraingo hiria gero eta harroagoa
da. Jendeak bizi kalitateari buruz bakarrik hitz egiten du... Lehen
ez zen izango ez hain garbia eta ez hain txukuna, baina askoz ere
dibertigarriagoa zen. Badakit nostalgiko bat naizela, baina hiri
kaotikoek askoz ere bizitasun handiagoa daukate. Estatu Batuetan
lau hilabetez autobus batean bidaiatzen aritu nintzen, eta Californiatik
itzuli nintzenean konturatu nintzen zerbaiten falta somatzen nuela.
Eta ba al dakizu zer zen? New York-eko txoko guztietan ikusten den
zaborra. Zaborra bizitasuna da, gizatasuna...
- Eta nolakoa
da zure Bilbo ideala?
Dena posible den hiri bat, izugarrikeria eta edertasuna bil ditzakeena.
Unibertso guztia bil dezakeena. Politikariak eszeptiko agertzen
dira, baina niri beti sortzen zaizkit Bilbo garatzeko ideiak, azkenean
paper hutsean gelditzen badira ere. Esate baterako, Alhóndigan
liburuen fabrika bat zabalduko nuke, tximinietatik letrak ateratzen
direla. Museo birtual bat sortuko nuke, teknologiak beste edonon
baino lehen liburutegietan egon behar duelako. Nire egitasmo asko
erokeria hutsak izan dira, gauzaezinak, baina bizirik jarraitzen
lagundu didate. Nahiago dut Kaiman Irletan hil, zaharren egoitza
batean baino.
- Eta zer pentsatzen
duzu Guggenheimi buruz? Hori ere desastre bat al da Bilborentzat?
Ez, hori oso arrakastatsua izan da. Oso eraikin interesgarria iruditzen
zait. Baina auskalo denborarekin zer gertatuko den. Gustatzen ez
zaidana da hiriak bere arte eta artistekin hain lotura txikia izatea.
Frankizia bat da, McDonalds bezala, baina hobe da izatea, ez izatea
baino. Niri interesgarriagoa iruditzen zait Alhóndigan Arteleku
bat izatea, baina badakit ez dutela egingo. Guggenheimi buruz entzun
dudan definiziorik onena da Bilbon lurra hartu duen plater hegalari
bat bezalakoa dela. Bilbotarrek abesti bat egin diezaiokegu Zubi
esekiari, baina Guggenheimi ez. Eta berdin du Bilbon edo Milanen
egon (kontuan izan Guggenheimen proiektua Europa hiri batzuetan
zehar ibili zela zirkulatzen).
- Beraz, Bilbo
utzi eta aldi baterako Madril aldera joango zara.
Bilbok
ez dauka memoriarik, eta gainera ez zaio interesatzen. Beste hiri
batzuek beren industrialdeak birgaitu eta errekuperatu dituzte,
baina Bilbok ez. Ezker ibarreko fabriken ikuspegia ikaragarria zen.
Haiek errekuperatu eta aquarium erraldoi bat eraiki zitekeen, adibidez.
Ikuspegi horrek betirako markatu ninduen. Baina komentatu dugun
guztia atzean utzi eta denbora batean Bilbotik kanpo ibiliko naiz.
Zientziak eta teknologiak XXI. mendean zer ekarriko diguten aztertu
nahiko nuke Madrilen.
Juan Carlos Eguillor Donostian jaio zen
duela 55 urte. Bere lagunek, "inon den donostiarrik
bilbotarrena" dela diote. Kazetaritza ikasten
hasi zen, baina ikasketak utzi eta umore grafikoa
lantzeari eman zion. Ordudanik, aldizkari ugaritan
agertu dira bere marrazkiak: El País, Diario
16, El Correo Español, Egin eta Triunfo-n,
besteak beste. Eguillor, halaber, multimedia artearen
bultzatzailea izan da Euskadin. Izugarri gustatzen
zaio errealitate birtuala; bera izan zen Estatuan
ordenagailuzko lehen bideoa sortu zuena, Madrilgo
Reina Sofía Arte Zentroa inaugurazioa zela-eta.
Hain zuzen ere Bilbo utzi eta Espainiako hiribururantz
joateko asmotan dabil gure gaurko elkarrizketatua. |
|
|
Ismael Diaz de Mendibil
Argazkiak: Egilearenak
-
Euskonews & Media 193. zbk (2002 / 12 / 20 - 2003 / 01 / 10) |