90eko hamarkadaren hasieran Belgikako parlamentu
federalak eta senatuak abortuari buruzko lege bat aprobatu zuten. Orduko Belgikako
erregeak, Balduinok, katoliko praktikatzailea baitzen, lege hori sinatzeari
uko egin zion erlijiozko arazo eta arazo etikoak zirela eta. Belgikan sortu
zen krisi konstituzionala izugarria izan zen, legea onartua zegoen, baina Konstituzioak
erregeak lege guztiak sinatzea espero zuen lege hauek berresteko. Asko pentsatu
ondoren Belgikarrek behin-behineko irtenbide bat aurkitu zuten, erregea
"moralki ezgaitua" deklaratu zuten egun batzuetarako... denbora hori nahikoa
izan zen lege hori "moniteur" edo buletin ofizialean argitaratzeko. EB-n lurralde-erakundeek
parte hartzeko neurrien antolaketa bide zaila eta arazoz beterikoa dela nabaria
da, baina Belgikako pasadizo honetan ikus daitekeenez, gatazkei irtenbide bat
bilatzeko borondatea dagoenean, dena da posible, baita Konstituzio bat interpretatzea
ere.
Europar Zuzenbidean ez dugu eskualde edo erregioek
europar erakundeetan parte hartzeari buruzko erreferentzia zehatzik aurkitzen.
Egun, estatuak dira ibilbide europar honen protagonista bakarrak, eskualde,
autonomia, Länder-ak, e.a. (hemendik aurrera lurralde-erakundeak izendatuko
ditugu) bigarren mailan utzita. Europako Elkartearen Ituneko 203. artikuluak,
Maastricht-en Länder alemaniarren eta Belgikako eskualdeen presioei esker aldatua
izan zenak, Europako Batasunaren Kontseiluan erakunde hauen agerpen zuzena baimentzen
du, baina mekanismo horren ezarpenak estatuen esku jarraitzen du. Goazen ba
ikustera hurrengo lerroetan Alemania, Belgika eta Erresuma Batuak nola antolatu
dituzten bere lurralde-erakundeen ordezkaritza EB aurrean, azaldu zaien zailtasun
guztiak gaineratuz.
Alemania
Esan bezala, 1992an Länder eta eskualde belgikarrek
Maastricht-en presioa egin zuten EEIko gaurko 203. artikulua (lehengo 146.a)
aldatzeko. Horrela Kontseiluan, gaur egungo EBko organo erabakitzaile gorenean,
lurralde-erakundeetako ordezkarien egotea bermatzen zen. Gobernu federalari
aldaketa konstituzionala ere eskatu zioten. Horrela "Europako Batasuna" izena
duen Oinarrizko Legearen (handik aurrera OL izenekoa) 23. artikulua aldatu zen.
Horretaz gain aipatu behar dugu 1993ko martxoaren 12ko Europako Batasunari dagozkion
arazoetan Länder eta Federazioaren arteko lankidetza Legea.
Bai OL-ren 23. artikuluaren 2. atalak bai aipaturiko 1993ko Legearen
1. artikuluak esaten dute Länder-ek EBri dagozkion gaietan Senatu
edo Bundesrat-aren bidez parte hartuko dutela. Länder-en bi partehartze
mota desberdindu behar dira, lehenengoa orokorrean bere interesei
dagokienean eta bigarrena soil-soilik beraiena den eskuduntzako
gaiei dagokienean. Lehenengo kasuan partehartzea gobernu federalaren
esku egongo da, bigarrenean aldiz, lurralde-erakundeek parte hartzeko
betebehar konstituzionala izango dute. Europar arloko arau edo
prozedurek Länder-en interesak eragiten dituztenean Federazioak
kontuan hartuko du hauen jarrera, baina prozedura edo arau hauek
batez ere (OLko 23.5 artikulua eta 1993ko Legearen 5.a)
legegintza-eskuduntzei eragitekotan, Federazioak hauen iritziaren
arabera jokatuko du. Länder-en eskuduntzak beraienak eta ez beste
inorenak direnean interesen defentsa "Estatu federaletik
Kontseilu Federalak izendaturiko Länder-etako ordezkari batengana
pasatuko da" (OLko 23.6 artikulua). Atal honek Länder-en
europar instituzioetan partehartze zuzenaren gakoa ematen digu.
Atal hau 1993ko martxoaren 12ko Legearen 6. artikuluan
garatuago agertzen da. Länder-ak dira gobernu federalari ordezkarien egotea
eskatu behar diotenak, eta honek, interesekiko eraginaren kasuetan "ahal
duen neurrian" Länder-etako ordezkariak sartuko ditu egiten ari diren negoziazioetan.
Baina delako proiektuak legegintza-eskuduntza esklusiboei eragitekotan, gobernu
federalak segituan Länder-etako ordezkari bat eskuordetuko du bilera guztietan
negoziazioen buru bera izateko, baita Kontseilukoetan ere, noski.
EEI-k estatuei bakarrik uzten dienez Luxenburgoko [1] Europako Elkarteen Justizia-Auzitegira joaten,
Länder-ek, 1993ko martxoaren 12ko Legearen 7. artikuluak dioenez gobernu federalari
eska diezaiokete haien partez joatea, eskubide esklusiboren bat kaltetzen edo
erasotzen ari direla alegatzen badute.
Azkenik, 1958tik Alemaniak europar instituzioen
aurreko alemaniar ordezkaritzan "Länder-en begiralea" deritzona dauka. Honen
bidez Länder-ek Ordezkaritza Iraunkorra prestatzeko bilera guztietan parte hartzen
dute, baita Kontseiluaren erabaki hartzeetan ere. Batzordearekin ere harreman
zuzena bermatzen dute. Honetaz guztiaz gain aipatu behar ere ez da "lobby"k
egin dezakeen lan guztia, hau askotan bileretara joan ahal izatea baino askoz
ere garrantzitsuagoa izanik.
Länder-ek, argi dagoenez, Senatuaren bidez parte
hartzen dute. Ez dugu nahastu behar OLko 45. artikuluan sorturiko Europako Batasunaren
Arazoetarako Batzordearekin. Batzorde honek europar gaietan beheko ganbararen
partehartzea bermatzen du, baina hori ez da orain dagokigun gaia.
Erresuma Batua
1998an "Gales, Eskozia eta Iparraldeko Irlandari
dagozkien botereen itzultze-prozesua" hasten da, Eskozia, Iparraldeko Irlanda
eta Gales-eko gobernuaren legeen bidez, hau da, estatua deszentralizatu egiten
da. Eskoziak oso autonomi zabala lortzen du, Gales-ek ez bezala, honek bakarrik
bigarren mailako legeak sortzeko eskuduntza baitauka eta bere asanblada oraindik
ez baita Parlamentuaren mailara heltzen. Erresuma Batuko gobernuak, ministrari
eskoziarrek eta Galestar Asanbladaren kabineteak bi zati dituen memorandum bat
sinatu zuten. Memorandum honek ez dauka indar legalik, hau da, inork ezin du
auzitegien babesa eskatu horretan oinarrituta. Memorandum honen lehenengo zatiak
(Memorandum of Understanding) aipatu hiru administrazioen arteko harremanetarako
arau batzuk ezartzen ditu. Erresuma Batuak Eskozia eta Gales-i bueltatu ez zaizkien
eskuduntzen interesak ordezkatzen dituela dio, eta gainera konfidentzialtasun,
lankidetza, informazio, e.a.-en trukerako arau batzuk garatzen dituela. Bigarren
zatiaren barruan akordio desberdinak aurkitzen ditugu, konkordatuak deritzotenak
eta hiru kideek sinatzen dituztenak. Konkordatu hauek bost dira:
A) Baterako ministro-batzorde bati buruzko akordioa
B) Europako Batasunaren gaietako koordinazioari
buruzko konkordatua
C) Industriarekiko finantza-laguntzari buruzko konkordatua
D) Kanpo-harremanei buruzko konkordatua
E) Estatistikei buruzko konkordatua
Jakina, hemen gehien interesatzen zaiguna B da, hau da, europar
erabaki-prozesuetan Eskozia eta Gales-en partehartzeari dagokiona.
Hiru zatitan banatzen da, Eskozia eta Gales-ekiko koordinazioa
(eduki bereko testuak) eta biak garatzen dituen eranskina. Testuek
diotenez, Erresuma Batuko gobernuak gobernu eskoziar eta galestarrak
"Europako Batasunaren erabaki hartzean ahalik eta modu
zuzen eta osoenean sartu nahi ditu", bi nazioen eskuduntza-gaiei
dagozkien erabakiak badira. Partehartzea elkarrekiko errespetuan
eta bi gobernuen konfidentzialtasun eta diskrezioan oinarrituko
da. Koordinazio-mekanismo honen helburuak hiru dira:
1) Eskoziar eta
galestar ministrarien partehartze jarraia lortzea "bueltaturiko" gaiei dagozkien
europar politiken adierazpen, negoziazio eta inplementazioan.
2) Erresuma Batua
negoziazioetan eraginkorra izan daitekeela ziurtatzea, baina negoziazioek batzuetan
eskatzen duten malgutasuna galdu gabe, nahiz eta bide bakarra jarraitu.
3) Hartutako betebeharrak
sendotasun eta eraginkortasunez inplementatzen direla ziurtatzea.
Europar politikaren koordinazioari buruzko konkordatuen
barruan bost alor daude, hots, informazio-hornidura, Erresuma Batuaren politikaren
adierazpena, EBko Kontseilura bertaratzea, EBren betebeharren inplementazioa
eta, azkenik, arau-hauste jardunbideak. Ikus ditzagun banan-banan.
Informazio-hornidurak partaide diren gobernu guztien
artean koordinazio ona egoteko lagundu behar du. Erresuma Batuko gobernuak bi
nazioei eragin diezaiekeen guztiaz informazioa emateko konpromezua hartzen du.
Jakina, elkarrekiko errespetu eta konfidentzialitatean ere oinarritu beharko
da.
Erresuma Batuko politikaren adierazpenean Eskozia
eta Gales-eko ministrari edo funtzionariek ere parte hartuko dute. Zenbait koordinazio-prozedura
eta lan-batzorde ezartzen ditu.
Kontseiluan Eskozia eta Gales-en joate edo egote
zuzenari buruz honako hau esaten du: "autonomi-administrazioetako ministrari
edo goi-karguek paper nabarmena izango dute Kontseiluaren bileretan eta europar
kideekiko beste negoziazioetan". Partehartzea ez da zerbait estatikotzat
hartu behar, bai eskoziarrek bai galestarrek parte hartu beharko dute negoziazio-prozesu
osoan, hori bai, Erresuma Batuko gobernuak "kasuz-kasu" aztertuko du
beraien partehartzea. Bestalde, bi nazio hauetako ministrari eta goi-karguak
Erresuma Batuaren jarreraren alde azaldu beharko dira. Konkordatu honek esaten
du, denek "talde bat" bezala jokatu behar dutela.
Erresuma Batuko Whitehall-eko departamentuak
autonomia duten administrazioei dagokien eta, beraz, inplementatu beharko duten
europar araudiari buruzko informazioa eman beharko die. Europar legeria inplementatzea
eta nola inplementatzea Eskozia eta Gales-en eta ez beste inoren eskuduntza
da, baita beraien araudiari egokitzea ere, eskuduntza esklusiboei eragitekotan,
noski. Baina are gehiago esaten du, Erresuma Batuko gobernuak bi administrazioekin
estuki lan egingo du beraien interesei dagokien zerbait inplementatu behar denean,
nahiz eta horren eskuduntza Erresuma Batuarena izan.
Arau-hauste jardunbideei dagokienez, Europako Batzordeak
bueltaturiko eskuduntzak dauden gaietan Erresuma Batuaren aurkako arau-hauste
jardunbide bat aurkezten duenean, Erresuma Batuko gobernuak kasu horretarako
eskuduntza duen Eskozia edo Gales-eko ministrariarekin batera bi aldeko erantzuna
prestatuko du. Arazoa Luxenburgoko Europako Elkarteko Justizia Auzitegira heltzen
denean era berean jokatuko da, bueltaturiko eskuduntzak dituen administrazioak
defentsaren idazketan parte hartuko du.
Konkordatu honetan Eskozia eta Gales-ek Brusela-n
duten ordezkaritza ere kontuan hartzen da, esaten baitu biek britainiar ordezkaritza
iraunkorraren barruan ordezkariak izan ditzaketela, edo ordezkaritza bat sortu.
Hala Eskozia-k nola Gales-ek bulego bana dute. Bulego hauek "europar instituzioen
aurrean Erresuma Batuaren ordezkaritza duen Ordezkaritza Iraunkorrarekin estuki
lan egingo dute".
Belgika
Belgikak europar instituzioen aurreko bere eskualdeen
(Walonia, Brusela hiriburua eta Flandes) ordezkaritza zuzenaren kasurik garatuena
agertzen du. Alemanian gertatu zenaren antzera, belgikarrek 1993an beraien Konstituzioaren
nazioarteko harremanei buruzko 167. artikulua aldatu zuten europar instituzioen
aurreko eskualdeen ordezkaritza zuzena errazteko. Estatuaren federalizazioa
ekarri zuten beste aldaketa sakon batzuk ere egin zituzten.1993an aldatu zen
instituzioen erreformari buruzko lege bereziak, bere 81.6 artikuluan esaten
du eskualde eta komunitateen gobernuek "Europako Elkarteetako Kontseiluaren
barruan Estatua konprometitzeko baimena dutela". Hemen ere, Alemanian bezala,
"leialtasun konstituzionala"z hitz egiten da.
1994ko martxoaren 8an eskualde eta gobernu federalaren artean
lankidetza-akordio bat sinatzen da. Jean Louis van Boxtael [2] izeneko irakasleak lankidetza-akordio hau hiru
printzipiotan banatzen du: ministrari bakarraren printzipioa,
ordezkaritza-boterearen banaketa eta txanda birakari baten antolaketa.
Printzipioz eta akordio honek dioenez, ministrari bakar batek
ordezkatzen ditu belgikarren boto eta aulkia Kontseiluan, baina
ministrari aholkulari batek lagunduta egon daiteke. Aholkulari
honek ordezkariari lagundu eta informazioa eman behar dio eta
horrela baimentzen badiote hitza har dezake. Dena den, inportanteena
da Flandes edo Walonia-ko ordezkariak Kontseiluaren bileretan
zuzenean egon daitezkeela.
Ordezkaritza-boterearen banaketari buruzko printzipioari
dagokionez, azpimarratu behar da lau eskuduntza-maila desberdintzen direla.
Lehenengoa gobernu federalaren [3]
eskuduntza esklusiboek osatzen dute, bigarrena osatzen duten gaietan Kontseiluko
ordezkaria federala izanik aipaturiko "aholkulari" horietako batez lagunduta
egoten da, hirugarrena Kontseiluei dagokie non estatua ordezkatzen dutenak eskualdeak
diren eta eskualde horiei gobernu federaleko aholkulari batek laguntzen dien,
eta, azkenik, laugarrenean zerrenda bat dago non estatua ordezkatzeko baimenduak
dauden bakarrak eskualdeak diren [4].
Hirugarren printzipioak txandakako
ordezkaritza-antolaketaz hitz egiten du. Belgikako eskualde eta komunitateak
zuzenki ordezkatuak izateko txandakako sistema korapilatsua sortzen da, non
europar lehendakaritza bakoitzaren agintaldian aholkulariak (eskuduntza bigarren
mailaren kasuan) eta ordezkariak (hirugarren eta laugarren mailen kasuetan)
belgikar eskualde eta komunitateen artean banatzen diren, hau da, Brusela Hiriburua,
waloiar eta flandestar eskualdeen artean eta waloiar eta flandestar komunitateen
artean.
1994ko martxoaren 8ko Akordioak,
erabakiak hartzeko koordinazio-sistema bat ere sortzen du. EBko Kontseiluan
erabaki bat hartu baino lehen, Kanpo-arazoetarako Ministerioko Europar Arazoetarako
Zuzendaritza arduratzen da jarrerei buruzko koordinazio-prozedura hasteaz. Atariko
bilera hauetan akordiorik ez badago, arazoa kanpo-politikako ministerioarteko
batzar batera bidaltzen da. Printzipioz eskualdeen iritziaren babes-maila oso
altua da eta estatuari ez zaio bere nahia inposatzeko ahalmenik onartzen. Erabakietan
adostasun politikoa da nagusia. Egia da ez dela beti erreza izaten.
1980ko erreforma konstituzionalen legeak belgikar
lurralde-erakundeei "agintaritza federalari (beraien eskunduntzekoak
diren gaietan egokiena iruditzen zaien) nazioarteko edo nazioz gaindiko
Zuzenbide-errekurtsoa sartzera behartzen" utzi zien. Europako Elkarteen
Justizia Auzitegia Belgikari atzetik dabilkionean eskualdeek ustezko arau-hauste
bat egiteagatik, gobernu federalak eskualdeei auzitegi gorenaren aurreko ordezkapena
eman ahal die oztoporik gabe.
Azkenik, bai waloiar eta flandestar komunitateek,
bai hiru eskualde administratiboek 1988tik Europako Elkarteen aurreko Ordezkaritza
Iraunkorrean agregatu edo "attaché" bat dute.
Ondorioak
Hemen ikusi ditugun hiru kasuak ezberdinak dira
forman baina berdinak izpirituan. Bi estatu federalak dira, bestea ordez ez,
bi estatuk erakunde gutxi dauzkate baitan eta horrek noski ordezkaritza zuzena
errazten du; Alemaniak berriz 16 Länder-ekin ordezkaritza zuzena bermatzen duen
sistema garatua ezarri du. Hasieran aipatu den moduan, borondatea badago, ia
dena posiblea da.
[1] 1997-3-21eko Justizia-Auzitegiaren Epaia irakurri,
Waloniako Eskualdea Europako Batzordearen aurka.
[2] La Acción exterior y comunitaria de los Länder,
regiones, cantones y CCAA, IVAP, 1994, 275. orri.
[3] Gai orokorrak, ecofin, justizia, telekomunikabideak,
kontsumitzaileak, garapena eta babes zibila.
[4] Nekazaritza, barne-merkatua, osasuna, energia,
ingurugiroa, garraioak eta giza-arazoak.
Mikel Irujo
Abokatua eta Zuzenbidean doktoregai |