 |
"No Brasil, uns chegaram
antes, outros chegaram depois e muitos continuam chegando
e ajudando na construção de uma nova sociedade
nos tropicos"
Antônio
Sylvio Cunha Bueno (1918-1981) |
Hasiera batean
1500.
urtean Pedro Alvares Cabralek Indietarako bidea
hartu zuen 13 itsasontzi eta 1200 marinelekin Vasco da Gamak
bere aurretik egindako bideari jarraituz. Hala ere, ekuadorreko
itsas korronte indartsuek bultzaturik nahi baino mendebaldeagorantz
egin zuten, eta apirilaren 22an gaur egun Brasil bezala ezagutzen
dugun lurretara heldu ziren, zehatzago Porto Seguro-ra.
Hau da historia ofizialak kontatzen duena; hala ere, badirudi
garai hartan portuges eta espainolek bazutela lur haien berri,
eta Pedro Alvares Cabralen bidaiak objetibo zehatza zuela.
Lurreratzean, kostaldean
bizi ziren Pataxo indioen ongi etorria jaso zuten,
eta bertan bederatzi egun egin, gurutze handi bat eraiki eta pau-brasil
zuhaitzaren enbor batzuk kargatu ondoren, Veracruz-eko
(Benetazko Gurutzea) lurrak atzera utzi eta bere bidaia jarraitu
zuten Indietarantz.
Portugesek, europarrek
munduko beste hainbat tokietan bezalaxe, Brasilgo biztanleengan
izan zuten inpaktu eta eragina tamalgarria izan zen: animaliak
bezala ehizatuak lehenengo, esklabo bezala erabiliak ondoren,
jesuita eta beste batzuek kristautu eta bere kultura ezabaturik,
europarrek ekarritako gaitzak jasan eta azkenik, kolonoen esku
lurrak galdu ondoren, borroka edo ihesa geratu zitzaien alternatiba
bakar bezala. Portugesak iritsi zirenean, nazio indigena desberdin
guztiak elkarturik, 5 milioi inguru indigena bizi zirela kalkulatzen
da. 1950ean 150.000 besterik ez ziren geratzen, 200 nazio eta
180 hizkuntza desberdinetan elkarturik.

Ondorengo 30 urteetan
portugesek ez zuten interes handirik azaldu Veracruz-eko lur berria
kolonizatzeko, izan ere, Afrika eta Asiak europar merkatuarentzako
eskaintzen zituzten aberastasunen ondoan, oihan basatiez estalitako
lurrak bakarrik azaltzen ziren lur berri hauetan.
Hala ere, pau-brasil
zuhaitzetik ateratako tinta gorriak merkatari portuges batzuen
interesa piztu zuen, eta honela hasi zen zabaltzen Portugal eta
Brasilen arteko merkatalgo bidea. Merkataritza hau indioen eskulanean
oinarritua zegoen: merkatariek aizkora eta labanen truke pau-brasil
enborrak jasotzen zituzten, eta honela jarraitu zuten XVI. mendearen
erdira arte, kolonia berriaren esportazio gai bakar bezala eta
lur berriari azken batean izena emanez (Pau –brasil zuhaitzaren
enborra su txingar kolorekoa da, "brasa" portugesez, eta hemendik
Brasil izena ).
1531.an Portugaleko
João III. erregeak lehenengo kolonoak bidali
zituen: Martim Alonso de Souzak gidatutako bost
itsasontzi eta 400 pertsonaz osatutako eskifaia kostaldea ongi
esploratu ondoren, São Vicenten (gaur
egungo Santoseko portutik gertu) eraiki zuten lehenengo
kolonia 1534.an.
Kolonizakuntza ez
zen erraza bertako indio borrokalari, giro heze eta beroa, natura
babesgabe, basati eta gaixotasun tropikalen aurka.Honela pasa
ziren ondorengo hamar urteak, zailtasun guzti hauen aurrean,kolonizatze
esfortzu handirik egin gabe. Nolanahi ere, Brasilekiko beste europar
potentzien interesa handitzen ari zela ikusirik, 1549.an Portugaleko
erregeak Tomé de Sousa bidali zuen Brasilgo
lehen gobernadore izateko, boterea zentralizatu eta kolonizatutako
lur urriak ziurtatu eta antolatzeko. Bahia de Todos os Santos
(Santu guztien badia) izan zen hamar ontzi eta 1000 kolonoen helmuga,
eta handik gertu, Salvador da Bahia sortu zuten,
Brasilgo lehenengo hiriburua. Eskifaia soldadu portuges, erbesteratu,
kristau berri (judutar konbertituak) eta sei jesuitek osatzen
zuten.
Jesuita hauen artean,
beharbada, Brasilera heldu zen lehenengo euskalduna aurkitzen
zen: José de Azpilicueta Navarro nafarra.
Xabierren jaioa, Salvador de Bahian denboraldi bat egin ondoren
Porto Seguron urteak egin zituen indioen kristautze
lanetan bereiziaz.Kuriositate bezala, jesuiten buru zen Nobrega
aitak eskutitz batean dio, nola Azpilikueta aitak, indioen hizkuntza
ikasteko eta erabiltzeko erraztasun handia azaldu zuen, bere ustetan,
"bizkaitarra" (biscainho) izanik indioen hizkuntza eta nafarrarena
"antzekoak" zirelako. 1557ko apirilaren 30ean hil zen Porto Seguron.
 |
Conforme
publicado em História de Santos/Poliantéia Santista,
de Francisco Martins dos Santos e Fernando Martins Lichti,
1986, 3 volumes.
São Vicenteko aintzinako mapa. |
1553.an José
de Anchieta, euskaldun jatorriko jesuita kanariarra heldu
zen. Jesuita guztietatik famatuena, São Pauloko hiriaren
fundatzaileetako bat, Tupi-guarani hizkuntzaren lehen gramatikaren
idazle eta Hego Amerikako lehengo antzerki lan eta poesia idazletzat
jotzen da.
1572.an berriz Inacio
Tolosa jesuita heldu zen Salvadorrera, bertako jesuiten
eskolako errektore eta Brasilgo jesuiten gidari (provincial) izan
zen.
Kolonizatzaileek
laster nabaritu zuten lurra eta giroa azukre kainabera aldatzeko
oso egokia zela, eta garai hartan, produzitutako azukre guztia
europar merkatu gosetiak erosten zuen, hasiera batean botika bezala
erabiltzeko eta geroago jaki guztiekin nahasteko, ardoa tartean,
gozagarri bezala.Negozioa borobila zen.Handitzen ari zen azukre
produkzioari aurre egiteko eskulan beharrean aurkitu ziren portuges
kolonoak eta horretarako indioak esklabo bezala erabiltzen hasi
ziren. Kostalde guztian indioen erantzuna berdina izan zen: hasiera
batean portugesei ongietorria eman zieten eta jana eta lurra eskaini.
Ondoren mesfidantzaz ikusten hasi ziren lurrik onenak hartu eta
beren ohiturak errespetatzen ez zituzten atzerritar haiek. Eta
azkenik, lana esklabutza bilakatzen hasi zenean indioek borrokari
ekin zioten.
Esklabo indioen merkataritza
Brasilgo bigarren "produkzioa" bilakatu zen. Bandeira
izeneko taldeak (bandera baten atzetik ibiltzen zirelako, gehienetan
motibo erlijiosoekin) osatzen ziren indioen ehizara barnealderantz
espedizioak antolatzeko. Bandeiranteak (Bandeira
hauen partaideak) portuges militarrak, indio - portuges mestizoak,
indioak eta erlijiosoak izaten ziren, eta esklabo indioen ehizaz
gainera, Portugaleko koroarentzako lurrak konkistatu eta pixkanaka
Brasilgo barnealdea esploratuz eta kolonizatuz joan ziren. Beren
ausardia, beren basatikeriaren parekoa zen. Bandeirante famatuen
artean euskal jatorriko André de Zuniga azaltzen
da, Miranda ibaiaren inguruan XVII. mendean ibili zen bandeirante
moduan eta Sorocabako hiriaren fundatzaileetako bat da. André
de Artieda fraide euskaldunak ere 1635. urte inguruan
Pedro Teixeira kapitainaren Bandeiran parte hartu
zuen Amazoniako lurretan.
Jesuitak, beren kristautze
interesak aurretik, indioak babesten saiatu ziren. Horretarako
misioak sortu zituzten indioak babestu eta kristautzeko. Hala
ere, nahiz eta eliza eta erregeak indioen esklabutza gaitzetsi,
inork ez zuen benetan gauza handirik egiten eta Bandeiranteen
eskuetan edo esklabo lanetan hil ez ziren indioak, europarrak
ekarritako gaitzekin hil ziren.
Azukrea eta
afrikarrak
Azukre plantazioak
kanpoko laguntzarik gabe eusten ziren eskala handiko produkzio
guneak ziren, beren teknologia eta makinez horniturik, 100etik
150 esklabora erabiltzen zituztelarik. Azukreaz gain ganadua eta
beste etekin batzuen laborantza egiten zuten bertako behar guztiei
aurre egiteko.
1500 inguruan plantazio
jabeak (fazendeiro) esklabo afrikarrak erabiltzen hasi ziren indigenak
baino langile hobeak zirelakoan eta europar gaitzei zailduagoak
zeudelako. Berehala izugarrizko esklabo komertzioa sortu zen Europarekin
hirukia itxiz: Afrikako elefante betortz eta esklaboak, Brasilgo
azukrea eta tabakoa eta Europako luxuzko gaiak.
 |
Esklabu
afrikarrak. |
XVII. mendean zehar
beltz afrikarrek indioak ordezkatu zituzten azukre plantazioetan.
1600. urte hasieran 1500 esklabo heltzen ziren urteko Afrikatik.
1880.ean esklabutza indargabetu zenean hiru miloi eta erdi esklabo
afrikar heldu ziren Brasilera.
Brasilgo nazio eraikuntzan
eta brasildar kulturaren sorreran afrikarrek izan duten eragina
izugarria izan da bai musika, hizkera, erlijio, elikadura eta
beste hainbat alorretan, bere zigilu berezia erantsiz eta nahasketaren
bidez Brasilgo kultura aberatsa sortuaz, nahiz eta gaur egun arte
beltzen aurka dauden aurreiritziak, handiak izan.
Esklabo ontzietan
hiltzen ez ziren afrikarrek bizitza motz eta gogorra jasaten zuten
azukre plantazioetan: lana gogorra eta aspergarria izaten zen
egunero 15 edo 17 orduko lansaioak eginez, elikadura ez zen egokia,
"jabeen" tratua basatia eta gaitz tropikalek egiten zuten falta
zena bizitza laburragoa egiteko.
Plantazio jabeak
ziren Brasilgo jauntxo, txuri eta beltzen jabe osoak.
Esklaboek era askotako
erresistentzia azaldu zuten nahiz eta "jabeek" arraza eta erlijio
desberdineko afrikarrak elkar nahastu edo familiak sakabanatu
eta izugarrizko gogorkeria erabili beren aurka.
Esklabo ihesaldi
eta matxinadak 1559.rako hasiak ziren. Esklaboek ihes egin ondoren
Quilombo izeneko bizi guneak osatzen zituzten oihanean
barna, zuriak inoiz heltzen ez ziren tokietan, eta askotan, indioekin
elkarturik esklabo ehiztarien aurka defendatzeko. Quilombo famatuenetako
bat Palmareskoa izan zen. XVII. mendearen hasieran
sortu zen eta 1675.erako 200.000 esklabo iheslari eta indio bizi
ziren elkarrekin Zumbi erregearen gidaritzapean. Gaur egun Zumbi
erregearen irudia beltz mugimendu politikoaren ikono bilakatu
da bere zuriekiko erresistentziagatik.
Azukre plantazioak
izan ziren Ameriketan egin zen eskala handiko lehen nekazal produkzio
saiakera eta honi esker lehenengo kolonizatze esfortzu handia.
Garai hartan Brasilgo azukreak sortu zuen aberastasuna gaur egun
petrolioak sortzen duenarekin konpara daiteke, eta dena, bai aberastasuna
eta bai azukrea Europa aldean desagertu zen.
Nahiz eta Espainia
eta Portugalek Tordesillaseko itunean Amerika zatitu zuten, beste
europar indarrek ere interes handia zuten Brasilgo lurrengan.
1555.ean frantziarrek
Guanabarako badian (gaur egun Rio de Janeiro)
Frantzia Antartikarra sortu zuten Tamoio
indioen laguntzarekin.Borroka odoltsuen ondoren, 1667.an Men
de Sáren gidaritzapean portugesek frantziarrak
kanporatzea lortu zuten.
Holandarrek ere bere
saiakera egin zuten 1630 eta 1654 urteen tartean Pernambuco,
Sergipe eta Maranhãoko lurrak
bere menpe eduki zituztelarik, portuges armadak bidali bitartean.Holandarren
aurkako gerratean egindakoak saritzeko Gaspar de Souza Uchoa,
Ochoa edo Uchôa , Simão
de Souza Uchoaren semeak, hainbat domina irabazi
zituen eta Pernambucoko lurretan karrera militarra jarraitu zuen.
Portugaleko erregearen
zerbitzuan hainbat euskaldun etorri ziren Brasileraino, gehienak
militarrak. XVI. mendearen hasieran Lucas de Agorreta
arrasatearra, bere bi semeekin etorri zen Salvadorrera.Pedro
Arias Aguirre, 1598.an S. Felipe gotorlekuko (Bahia) kapitaina
zen eta Diogo Arias de Aguirre, aurrekoaren anaia,
São Vicenteko gobernadore izan zen 1598.an.
Urrearen zikloa
1690.an bandeiranteek
Serra do Espinazon urrea aurkitu zutenean europarren "El Dorado"ko
ametsa berpiztu zen.
Berehala urrearen
zoramena martxan zen eta Brasilgo zirrikitu guztietatik eta Portugaletik
milaka kolono urrearen eta aberastasun erraz baten ametsaren atzetik
irten ziren: 800.000 pertsona baino gehiago heldu ziren Portugaletik,
esklaboen etorrera handitu zen eta 1600. urtean Brasil osoan zeuden
300.000 biztanleak 3 miloi eta erdi bilakatu ziren 1800.urtean
urrearen zoramena amaitu zenean. Tartean euskaldun batzuk ere
bai, 1696.an Ouro Pretora heldu zen Jean de
Lannes edo Lana baionar urregilearen antzera,
Demografia aldaketa
handiak sortu ziren eta guzti horrek Brasilgo ekonomia eta antolaketa
sozialean aldaketa handiak eragin zituen.
Hiri ederrak sortu
ziren Minas Geraiseko mendietan: Sabara, Mariana,
Vila Rica de Ouro Preto (Urre beltzaren herri aberatsa).
Merkatari aberatsek
etxe eder eta eliza bikainak eraiki zituzten eta brasildar artisauek
Amerikar barrokoko arte obrarik ederrenetakoak sortu zituzten
Alejadinho eskultorea buru zelarik.
1800. inguruan urrea
bukatzen hasi zenean, aberastasun gehiena, berriz ere, Europako
jauregi eta banketxeetan aurkitzen zen. Hala ere Minas Geraisen
benetako gizarte brasildar baten sorreraren hazia ernetzen hasia
zen, "Brasildartasun" sentipena lehenengo aldiz gorputza hartzen
hasia zen eta hemendik, independentziaren aldeko mugimendua eta
portugesen aurkako lehen matxinadak. |