Donostiako
Zinemaldiari buruz hitz egiterakoan José Luis Tuduri aipatuko
ez bagenu, herren geldituko ginateke. Eta gauza bera alderantziz
ere, zentzugabea bailitzateke kazetari honen ibilbidean Zinemaldia
kontuan ez hartzea. José Luis Tuduri, 1953an sortutako
lehiaketa zinematografikoa hasiera-hasieratik ezagutu duen gutxietako
bat dugu. Eta, gainera, ez du edizio bakar bat ere galdu. Zaragozan
jaiotako kazetari honek nostalgiaz gogoratzen ditu 60ko hamarkadan
Hollywoodeko izar handiak etortzen zireneko Zinemaldiak, baina
hala eta guztiz ere pozik joaten da edizio berrietara, nahi dituen
film guztiak ikus ditzakeelako, gero horien inguruan idatzi behar
izatearen kezkarik gabe.
-Oso gaztetan
murgildu zinen zinemaren eta kazetaritzaren munduan. Nola jarri
zinen harremanetan bi diziplina hauekin? Niri beti gustatu zait
zinema. Gaztetan, Zaragozan bizi nintzenean, sortu berria zen
"Amanecer" aldizkarira jo nuen, nire burua zinema kritikari gisa
aritzeko eskaintzera. Hasieran denbora bat proba moduan eman nuen,
eta gero onartu egin ninduten. Urte dezente eman nituen haientzat
lanean. Aldizkari horren bidez joan nintzen Donostiako Nazioarteko
Zinemaldiko lehenengo edizioetara. 1961ean, familia behin betiko
Donostiara etorri zenean, "Unidad" aldizkarian hasi nintzen lanean
kritikari zinematografiko gisa, eta handik hiru urtera Kazetaritza
Lan Onenaren sari nazionala eman zidan Idazle Zinematografikoen
Zirkuluak, bertan argitaratutako analisi eta saiakerengatik.
-Kazetari
gisa jardun izateaz gain, zinemako beste esparru batzuetan ere
aritu zara... 1961etik 1966ra, Donostiako
Zinemaldiko Merkataritza Saileko arduraduna izan nintzen, gaur
egun Filmen Azoka deitzen zaion horretakoa. Berriemaile berezi
modura, Espainiako ia zinema jaialdi eta lehiaketa guztietara
joan nintzen, eta baita ere Berlinera, Cannes-era, Veneziara eta
Nantes-ko Hiru Kontinenteetako Zinemaldira ere. Zinemaldi batzuetan
epaimahaikidea ere izan naiz: Zinema Kluben Nazioarteko Federazioan
(1957), Idazle Zinematografikoen Zirkuluan, Huelvako Zinemaldi
Iberoamerikarretako Nazioarteko Kritikan (1983 eta 1984), Radio
Televisión Española-n, zuzendari latinoamerikar
baten lehen obrarik onena saritzeko (1985), edo errealizatzaile
berrien "Ciga" sarian (1987). 1971n eta 1981etik 1983ra,
Donostiako Zinemaldiko Hautaketa Batzordeko kidea izan nintzen,
eta 1986tik aurrera, Eusko Jaurlaritzak Zinematografia landu eta
ikertzeko ematen dituen bekak Kalifikatzeko Epaimahaiekoa. Eta
euskal zinemako proiektuentzako dirulaguntzen Balorazio eta Kalifikazio
Batzordekoa ere bai. 1968an Donostiako Radio Nacional de España-n
hasi nintzen lanean, erredaktore bezala. Beste alde batetik, Euskal
Herrian zinematografia babestu eta sustatzeko Eusko Jaurlaritzak
duen organo kontsultiboan ere aritu nintzen.
-Kazetaritza
ikasketarik egin al zenuen? Ez, nik ez nuen kazetaritza
ikasi. Erredakzioko laguntzaile izaten hasi, eta erredaktore izaten
amaitu nuen. Beraz, kazetari txartela badaukat, baina ez nituen
ikasketak egin.
-Beraz, zinema
izan zen kazetaritzara eraman zintuena, eta ez alderantziz... Bai, hori da. Zinemari
esker naiz kazetari. Zinema asko gustatu zait beti. Gaztetandik
film pila bat ikusi ditut, eta zinemaldi askotan izan naiz.
-Inoiz idatzi
al duzu zinea ez den zerbaiti buruz? Bai. Behin Realaren
futbol partida bati buruz kronika bat idazteko eskatu zidaten
aldizkarian, eta hori ni sekula ez naizenik futbolzalea izan.
Eta Zaragozan ospatu ziren estropada batzuei buruz ere idatzi
nuen.
-Zein desberdintasun
ikusten dituzu zure belaunaldiko kazetarien eta gaur egungoen
artean? Erretiroa hartu dudanetik
harrituta gelditzen naiz prentsaurrekoetan zenbat gazte egoten
diren ikusita... Horrek bai uzten nauela txundituta. Oso kazetari
gazteak dira. Nik jada ez dut inor ezagutzen.
-Bi liburu
idatzi dituzu Donostiako Zinemaldiaren inguruan: "San Sebastián,
un Festival, una Historia 1953-1966" eta "San Sebastián,
un Festival, una Historia 1966-1977"... Zinemaldiaren edizio
guzti-guztietan egon naiz; 1953an izan zen lehendabizikotik. Ez
dut bat bera ere galdu. Lau pertsona bakarrik gara Zinemaldi guztietan
egondakoak.

-Gogoratzen
al duzu nolakoa izan zen Donostiako Zinemaldiko lehenengo edizioa? Oso etxekoia izan zen.
Merkatari donostiar batzuek hiriari bizitasun pixka bat eman nahi
ziotela-eta, zerbait prestatzea erabaki zuten, eta aukera batzuk
aztertzen hasi ziren: modako lehiaketa bat, auto lasterketa, etab.
Azkenean, norbaitek Cannes-en ospatzen zen Zinemaldiaren antzeko
bat antolatzea proposatu zuen. Horrela hasi zen guztia. Lehenengo
edizioan ez zen sari ofizialik egon; filmen banatzaileen aurrerapenak
besterik ez. Sari gehienak film espainiarrek berenganatu zituzten.
Artista espainiar asko etorri ziren: María Martín,
Conrado San Martín, Julio Peña, Alfredo Mayo, etab.
Donostiako Nazioarteko Zinemaldiaren I. Astea inauguratu zen egunean,
1953ko irailaren 21ean, astelehena, oso eguraldi ona atera zen.
Victoria Eugenia antzokiko ia sarrera guztiak salduta zeuden.
Artista batzuk giroa animatzeaz arduratzen ziren, eta filmek programazioaren
zati handi bat osatzen zuten. Horrelaxe eman zitzaion hasiera
I. Asteari, nahiko itxura onarekin. Udaletxean harrera moduko
bat egin zuten, eta ekitaldi hauetan egiten den bezala, hitz batzuk
esan zituzten alkateak, Juan Pagolak, Ikuskizunen Sindikatu Nazionaleko
idazkariak, Miguel de Echarrik, eta Zinematografiako Zuzendari
Nagusiak, Joaquín Argamasillak.
-Nolakoak izan
ziren Diktadura garaiko Zinemaldiak? Gogoan dut Francoren
erregimenaren garaian ekoizle frantses bati film kaskarrak ekartzen
zituela leporatu ziotela. Eta berak erantzun: "gu ziur ibiltzera
etorri gara, inork ez ditzan gure filmak baztertu, zeren momentu
honetan munduko zentsurarik zorrotzena daukazue hemen". Pentsa
nolako filmak ikusten genituen urte haietan. Dena den, frankismoaren
garaiko edizioetan Anthony Mann, Liz Taylor, Orson Welles, Alfred
Hitchcock, Federico Fellini eta Kirk Douglas bezalako figurak
izan genituen gure artean.

-Nolakoa izan
zen demokraziako lehenengo Zinemaldiko giroa? Egia esateko, Francoren
heriotzak ez zuen eragin handiegirik izan 1975eko edizioan. Zinemaldia
hasi eta hirurogeita zazpi egunetara hil zen; irailaren erdialdean
oraindik ez zen batere garbi ikusten azaroaren 20an gertatuko
zena, bere egoera fisikoak ez zeukalako inolako zerikusirik beste
esparruetan arnasten zen tentsio politikoarekin. Diktadura amaitutakoan
kendu egin zuten zentsura, eta orduan askoz ere film gehiago aurkeztu
ziren. Nolanahi ere, diktadura garaiko Zinemaldia oso elitista
izan zen: smoking-ik gabe ez zizuten antzokira sartzen uzten;
diru asko gastatzen zen; festa pila bat egiten ziren... Demokrazia
iristean, berriz, Zinemaldia askoz ere herrikoiagoa bihurtu zen,
eta, adibidez, film ofizialak, behin bakarrik bota beharrean,
bi edo hiru aldiz botatzen hasi ziren. Demokraziako lehenengo
Zinemaldira hogei film baino gehiago ekarri zituzten ekoizleek,
eta horietako asko estreinaldiak ziren. Diktadurako azken urteetan
asko hitz egin zen Zinemaldia Espainiako beste herriren batera
eramateko aukeraren inguruan (Palma de Mallorcara, Alacantera
edo Benalmádenara), baina José María García
Escuderok ezezko biribila ematen zuen beti. Azkenean, 60 edo 70eko
hamarkadan, Zinemaldiari diru gehiago ematea eta mantentzea erabaki
zen. Demokraziarekin, jende eta film gehiago ekartzen hasi ziren.
Polemikak ere gehiago izan ziren, baina ez zen hainbesterako izan.
-Ba al da arrazoi
bereziren batengatik besteak baino hobeto gogoratzen duzun ediziorik? Berrogeita hamar urte
dira, berrogeita hamar edizio, eta beraz ehunka anekdota gogoratzen
ditut. Beste askoren artean Arthur Penn ezagutu nuen. Ni merkataritza
sailean ari nintzen lanean, eta bera film bat aurkeztera etorri
zen. Aktoresa nagusia mutua zen, eta elkarrizketak espainiarrez
nola gelditu ziren ikusi nahi zuen. Orduan, Rex Zinemara joan
ginen, kopia bat ikustera, eta itzultzaile bat tarteko denbora
luzez egon nintzen berarekin hitz egiten, nik ez baitakit ingelesik.
Leopoldo Tornes zuzendari argentinarra ere ezagutu nuen, eta zinemagile
ospetsu asko elkarrizketatu ditut, Fellini edo Hitchcock adibidez.
-Beste
jaialdiekin alderatuz, zer falta zaio Donostiakoari? Nazioartean sona gehiago
izatea, ez duelako behar adinako errekonozimendurik. Artista handi
asko etortzen diren arren, nazioarteko ekoizpenak falta zaizkio,
eta batik bat nazioartean difusio handiagoa izatea. Ez dira kazetari
atzerritar gehiegi etortzen.
-Istorio eta
bitxikeria asko izango dituzu gogoan... Bai, asko. Lehenagoko
festak adibidez. Ikaragarriak izaten ziren. A zer nolako jendetza,
eta animazioa... Ondo gogoratzen dut 1966an greziarrek Ondarretako
Tenisean antolatu zuten festa. Sirtakia dantzatzerakoan plater
pila bat hautsi zituzten. Beste batean, zinemagile mexikar batzuek
tekila pila bat ekarri zuten, eta limoia eta gatzarekin hartu
behar genuela esaten ziguten. Garai haietan itsaski-jan handiak
egiten ziren Gaztelubiden. María Cristinako afarietako
menuan oilaskoa eta otarraina izaten ziren beti. Oraindik gordeta
dauzkat hotelean guztiok parrandan genbiltzaneko argazkiak. Zentsura
eta murrizketa batzuk kenduta, lehenagoko Zinemaldia oraingoa
baino askoz hobea zen, askoz ere jende gehiago etortzen zelako.
Liz Taylor, Cantiflas, Alfred Hitchcock eta Orson Welles bezalakoak
gure artean izan genituen. Azken honi elkarrizketa bat ere egin
nion. Oso ondo gogoratzen dut Welles etorri zenekoa. Gutxik lortu
dute bezainbeste jende biltzea. Hainbestekoa zen bere inguruan
bildutako jendetza, prentsaurreko ofiziala Victoria Eugeniako
ohiko aretotxoan egin beharrean Hall Handian egin zela. Gainera,
jendea prentsaurrekoari hasiera eman baino ordu bat edo bi lehenagotik
zegoen zain. Buñuel eta Orson Welles izan dira Zinemaldiaren
historia guztian arreta gehien erakarri duten zinemagileak. Oso
ondo gogoratzen dut Orson Welles-ek Fernando Rey-rekin batera
Victoria Eugeniako eskalinatak nola igo zituen, jendea nola agurtu
zuten... Oso hunkigarria izan zen.
-Irailaren
11ko gertakarien ondorioz, Zinemaldiaren 49. edizioan Hollywood-eko
izar gutxi izan ziren. Zer da Zinemaldi batek behar-beharrezko
duena: kalitatezko filmak ala izarren glamourra?
Film
guztiak ikusterik ez duen jendearentzat, beharbada glamourra izango
da garrantzitsuena, baina espezialistentzat eta zinemazaleentzat
askoz ere garrantzitsuagoa da filmak kalitatezkoak izatea, dudarik
gabe. Zinemaldiak oso kritika gutxi jasotzen ditu maila lokalean,
nazionalean eta nazioartean. Nire ustez, atzerabegirakoek galdu
egin dute beren zentzua; emanaldi batzuetan bi ikusle besterik
ez dira egon. Bost atzerabegirako daude, gehiegi. Francoren garaian
zentsura zegoen, baina atzerabegirako bakar bat egiten zen, zuzendari
bakar batekin, eta liburu bat ateratzen zen.
-Zer esango
zenuke azken Zinemaldiei buruz? Oso lasai egoten naizela,
beste gonbidatu bat banintz bezala. Filmak lehen baino askoz ere
lasaiago ikusten ditut, gero haiei buruz idatzi beharraren kezkarik
gabe. Dena den, nostalgia apur bat ere sentitzen dut, lehen Zinemaldia
barru-barrutik bizi nuelako.
-Zer dauka
Zinemaldiak beste jaialdiek ez daukatenik? Berezia da, nortasun
propioa dauka, eta film onak aukeratzen ditu. Beharbada gehiegitxo
iruditzen zait bi edo hiru Donostia sari egotea; bakar batekin
aski litzateke.
José
Luis Tuduri
Kazetaria.
Zaragozan jaio zen. Aita euskalduna zuen, eta
ama berriz Aragoikoa. Donostiako Zinemaldia
bere lehenengo ediziotik ezagutzen du (1953).
Zaragozako "Amanecer" egunkarian hasi zen lanean,
eta gero "Unidad" donostiarrean. "Radio
Nacional"-en ere aritu zen esatari lanetan.
1961etik 1966ra, Donostiako Zinemaldiko merkataritza
saileko arduraduna izan zen. Idazle Zinematografikoen
Zirkuluak Kazetaritza Lan Onenaren sari nazionala
eman zion 1964an, "Unidad" aldizkarian argitaratutako
analisiengatik. Donostiako Zinemaldian hainbat
aldiz izan da epaimahaikide, eta bertako Hautaketa
Batzordeko kide izana da bost urtez. Euskadin
zinematografia babestu eta sustatzeko Eusko
Jaurlaritzaren organo kontsultiboetan parte
hartu du. 1990ean Zinemaldiko Zuzendaritza Batzordeko
kidea izan zen, eta "Euskal Media"-ko Administrazio
Kontseilukoa ere bai. Donostiako Zinemaldiaren
historiari buruzko bi liburu argitaratu ditu:
"San Sebastián, un Festival, una
Historia 1953-1966" eta "San Sebastián,
un Festival una Historia 1966-1977".
|
|
|
Argazkiak: Usoa
Otaño Unzurrunzaga
Euskonews & Media 180.zbk
(2002 / 9 / 20-27)
|