Landa eremuaren
balioa, eginkizuna eta baliabideak
Euskal
esparru geografikoan, paisaiaren aniztasuna benetan ikaragarri
erakargarria da. Kostaldea, haran atlantiarretako landazabala,
ibai sareak, mendikate txikiak, Ebro isurialdeko lautadak, Pirinioetako
gailur garaiak eta, azkenik, herriak eta hiriak dira gure lurralde
ikusgarria osotzen duten atal preziatuak. Jakina denez, gizakiak
bideratu duen ingurunearen erabilerak eta aldaketak, oraindino
gehiago aberastu du ekosistemen aniztasuna, bidean sistema natural
zabalek (batez ere basoek eta hezeguneek) galera negargarriak
izan dituztela ahaztu gabe.

Landa eremua, ingurune
natural gisa, gizakiaren habitat oparoa izan da. Baina inguruko
mehatxuak murrizteko eta naturari bere bitartekoak hartzeko, gizakiak
modu bortitzean eraldatu eta moldatu du guk egun begi bistan dugun
paisaia. Horregatik, eta gaur aisialdirako dagoen zaletasuna aintzat
izanik, inolako zalantzarik gabe esan dezakegu ingurune naturala
gure ingurumen bihurtu dugula. Izan ere, gaur egun bizitzeko behar
ditugun beharrizanak asetzeko (osasuna, etxebizitza, lehengaiak,
lana, azpiegiturak eta aisia) gure eskura dagoen lurralde osoa
erabiltzen dugu, hots, gure esparru geografiko osoa (ahaztu gabe
mundu osotik ekartzen ari garen produktuak, energia, eta abar).
Bestalde, ez dugu
ahaztu behar gure ingurunearekiko jakintza-maila (zientifikoa,
bai eta kudeaketak erakusten duena) modu izugarrian biderkatu
dela azken hamarkadetan. Orain gehiago dakigu, jakintza hori gehiago
zabaldu da eta, esanik ez dago, gure ondare "naturalaren"
gain dagoen mehatxu-mailari buruzko ikuspegi errealistagoa dugu.
Horregatik, gehiago baloratzen da zer dagoen gure landa eremuan
eta hobeto ulertzen dugu gure gizartearen dinamikak zer nolako
arriskuak zabalduko dituen. (ITZULI)
Naturgune
babestuak, kontzientzia berriaren adierazle nagusi
Gure lurraldea erabilia
izan da eta erabiltzen ari gara etengabe. Baina, gizartearen gaur
eguneko beharrizan (materialak eta bestelakoak) guztiak asetzeko
ahalmena al du gure inguruneak eta Lurrak?. Non dago gure herri,
eskualde, bailara , mendi eta kostaldearen zama-gaitasuna? Zeintzu
dira naturaren eskubideak bizirauteko?
Erantzuna denon artean
bilatu eta adostu beharko dugu. Hala ere, aldez aurretik, gai
batetan bederen, gizarteak (sabela beteta duenak behintzat) aho
batez dio bere bizi-kalitatea zaindu behar dugula. Hortara, natura
babesten hasi behar dugu gure ingurumenaren kalitatea (airea,
ura, lurra) arriskuan dagoenean, eskaera hori areagotzen delarik
mehatxu zuzena dakusagunean etxe atarian eta osasuna bitartean
dagoenean: isurketa kimikoak, elikagai pozoinduak, uholde arriskua,
uhin elektromagnetikoak eta abar. Kezka hauei aurre egiteko, lan
gogorra egin da azken hiru hamarkadetan.
Hurrengo urratsean
naturaren beraren balioa izan da eztabaidagai nagusia. Hobeki
esanda, naturan agertzen diren zenbait animalia izan dira gizartearen
zuntz etikoa mugiarazi dutenak. Horrela, baleak, panda hartza,
hegazti ikusgarriak, besteak beste, gizartearen eta munduko eta
herrialdeetako arduradun nagusien agendak aldarazi dituzte. Horren
kontzientzia hartzen ari ginen bitartean, jakinarazi digute azken
oihan zabalak ere desagertzeko bidean daudela (Amazonas, Asiako
eta Ertamerikako jatorrizko oihanak). Baina naturaren gaineko
kalte amaigabe hori gureganatzen ari ginela herrialde aberatsetan,
azken berriek paralizatuta utzi gintuzten: Lurraren klima -aldaketa
bortitza dator eta, gainera, ozono-geruza zulatuta dago modu nabarian-.
Berri guzti hauen harian, kaleko biztanleek gai guzti hauek modu
sakonean ulertzen ez badituzte ere, mezu orokorra ondo ulertu
zuten: lurra oso gaixorik dago (panda hartza ere klonatu beharrean
izango gara etorkizunean), kalte ikaragarria eragiten baitiogu.

Gure lurraldea zaindu
beharraren premia, modu batera edo bestera, zabaldu egin da azken
20 urteetan. Sentsibilitate hori Administraziora ere ailegatu
egin da eta begi bistan daude zeintzuk izan diren azken urteetan
emandako urratsak. Hitzetatik ekintzetara igaro da naturaren kontserbazioa,
batez ere azken 15 urteetan. Horren ondorioz, ikerketa zientifikoak
biderkatu egin dira, gizartea hobetu antolatu da eta Erakunde
Publikoek naturgune babestuen sare zabala eraiki dute Euskal Herri
osoan. Hortara, Nafarroako Foru Erkidegoan dauden parke natural,
erreserba natural eta biosfera-erreserbari gehitzen bazaizkio
Euskadiko Autonomia Erkidegoan dauden parke naturalak, biosfera-erreserba,
biotopo babestuak eta aparteko zuhaitzak eta, azkenik, sarea osatzeko
aintzat baditugu ere Iparraldeko itsasertzeko kontserbatorioak,
borondatezko babesguneak eta erreka-hitzarmenak, pozarren esan
behar dugu oraindino bukatu gabe dagoen naturgune babestuen zerrenda
aberatsa eraiki dela. Hala ere, orain beste urrats handia ematen
ari da, Europako Natura 2000 sarera hainbat ekosistema eta leku
desberdin (Garrantzi Komunitarioko Lekuak eta Hegaztien Babeserako
Eremu Bereziak) gehituak izango baitira bertoko Administrazioen
proposamenak aintzat izanik. Hala ere, eta Europako sarea eratzen
doan bitartean, oraindino gure lurraldeetan parke natural eta
bestelako babesguneak izendatzeko proiektuak daude abian. Baina,
naturaren kontserbazioa eremu babestuetara bakarrik mugatu behar
al da? (ITZULI)
Lurralde
osoan dagoen ondarea kontserbatu beharrean gaude
Jakina, naturak ez
ditu muga administratiboak, kulturalak eta politikoak bereizten.
Bestalde, bioaniztasunaren ondare garrantzitsua baserri inguruko
landazabaletan, artzainen larreetan eta basoetan ere badago gordeta.
Azkenik, naturan dauden prozesuak (hidrologiko, biokimikoak, ekologikoak,
eta abar) ezin izaten dira espazio murritzetara mugatu. Horregatik,
Europako iparraldetik datozen hegaztiek edo gure basoetan dabiltzan
katajineteek, bere bizitzarako (biziraupenerako) gogokoen dituzten
lekuak erabiliko dituzte, naturgune babestu batetan egon edo ez.
Bestalde, nekazaritzarako, abeltzaintzarako edo bertoko basoen
ustiapen jasangarrirako beharrezkoak diren lurrak babesten ez
diren bitartean, gure ondare naturala eta kulturala arriskuan
izango da. Amaitzeko, prozesu naturalak ez baditugu ezagutzen,
ulertzen eta errespetatzen, muturrekoak hartzen (uholdeak, suteak,
akuiferoen kutsadura) segituko dugu aurrerantzean.

Ikuspegi honetatik,
naturgune babestuen sarea beharrezkoa bada ere, natura zaindu
eta lurraldeko eremu garrantzitsu horiek hurrengo belaunaldiek
ezagutu ditzaten, ez dugu ahaztu behar gainontzeko lurraldeak
ere badituela gune eta espezie oso baliotsuak (ondare kulturala
ahaztu gabe) eta, gainera, elementu eta prozesu guztien bilduma
eta sintesia den paisaia hor dagoela, gure altxor konplexu eta
preziatu gisa. Gainera, egon badaude "azpiegitura" naturalak
prozesu naturalak gorde eta orekan mantentzen dituztenak: ibai-sareak,
basoak, akuiferoak, estuarioak, eta abar. Hauen balioa eta eginkizuna
naturan, ezin dugu ametsetan ere neurtu.
Orain garatzen ari
diren lurralde antolaketarako tresnek, eginkizun hori izan beharko
lukete helburu nagusitzat, hau da, naturaren kontserbazioa eta
ingurunearen ustiapen jasangarria uztartuko dituzten irizpideak,
neurriak eta lurralde-zonifikazioak sustatu, horren bitartez,
ibai-sarea, nekazaritzarako ezinbestekoak diren lurzoru aberatsak,
kostaldeko labar eta hondartza zoragarriak eta gure mendixka kuttunak
ere modu egokian babestu eta era zentzudunean erabiliak izan daitezen.
(ITZULI)
Garapen
jasangarririk ez naturaren kontserbaziorik gabe
Amaitzeko, azken
ideia oker bi aipatu behar dira derrigorrez. Alde batetik, sarri
askotan Garapen Jasangarriaren berba potoloa erabiltzen denean,
ingurumenaren kalitatea izaten dute kontutan, lan guztia ura,
airea eta lurzorua garbi izatera mugatzen delarik (ur-araztegiak,
zarataren kontrako borroka, lurzoru kutsatuak garbitu, industria
kontrolatu). Baina, goian aipatu denez, jasangarritasuna lurralde
osora zabaldu beharko litzateke, izan ere, gure hirigune mugagabeek,
azpiegitura erraldoiek, pinu-landaketa amaiezinek eta gure landa-aisiarako
zaletasun oldarkorrek, lurralde osoa okupatu eta era bortitzean
erabiltzea eskatzen baitigute.

Bestetik, kontutan
izanik biztanle gehienak kaletarrak direla, hau da hiri eta herrietan
bizi direla herritar gehienak, neurri oso eraginkorra litzateke
eguneroko habitat hori erakargarriago eta erosoagoa bihurtzea.
Hau da, herriak eraldatu eta zaindu egin behar ditugu biztanleak
pozarren bizi daitezen toki hauetan. Bestalde, gune hauek izanik
materia eta energia gehien xurgatzen dutenak, jasangarritasunaren
leloa (eta bidezko arau eta zergak) lau haizeetara zabaldu behar
da hiritarren artean. Lurra eta gure lurraldeak ez dira mugagabeak,
horrela uste badugu ere, eta gure beharrizan premiazkoenak eta
zentzudunak zeintzuk diren adostu beharko dugu, natura kontserbatu
nahi badugu behintzat (herritar guztiak ehiztari bihur al gaitezke?;
kaletar eta baserritar guztiek eskubidea al dute bigarren edo,
haratago, hirugarren etxebizitza bat eraikitzeko?).
Galdera hauek maltzurragoak
bihurtzen dira gure gizarte kontsumista eta dirudun honetan. Gainera,
oso zaila da jakitea non dagoen muga; non bilatu oreka. Gizartea
txiroa denean, logikoa eta zilegi deritzogu naturari egurra ematea,
giza-baldintzak lehentasuna baitira. Bestalde, gizartea aberastu
egin denean eta bere oinarrizko beharrizanak asetuta daudenean,
orduan gaitasuna eta dirua du bere ingurunearen gain presio ikaragarria
eragiteko (administrazioak sustaturiko azpiegiturak, etxeak nonahi,
kirol motordunak landa eremuan, eta abar). Guzti horregatik, gizartearen
egoera nahiz eroso izan edo, aitzitik, une larriagoak pasatzen
dituenerako, naturaren kontserbazioak eta ingurumen baliabideen
erabilpen eusgarriak, estrategia sendoak eta zabalak behar ditu,
kontserbazioaren eta garapen jasangarriaren helburuak uztartzea
ezinbestekoa baita. Guzti honetarako, arauak eta kudeaketa tresnak
garrantzitsuak badira ere, ikerketa, jakintzaren hedapena, heziketa
eta informazioa zabala behar beharrezkoak izango dira. Gainera,
gizarte-eragileen eta herritarren parte hartzea, apala izanik
ere, funtsezkoa izango da, ur tantek itsasoa betetzen baitute.
(ITZULI)
Xabier Arana Eiguren, Urdaibai
Biosfera-Erreserbako Zuzendari-artatzailea
Argazkiak: Matxitxako
lur muturretik itsas hegazti eta zetazeoen behaketarako eskuliburutik
eta Mokozabala Urdaibain argitalpenetatik |