Txundigarria
da emakume honek zeinen harrera amultsu eta abegikorra egin zigun
ETBko bere bulegoko ateak zabaldu zizkigunean. Gutxitan izan ditugu
hain elkarrizketa goxoak. Kontatzen dituen bizipenak edonor ahozabalik
uzteko modukoak diren arren, beretzat hain erabakigarria izan
den lanbidea nola deskribatzen duen da azpimarragarriena. Mirentxu
Purroyren iritzian, "kazetari ikertzaile baten funtzioa, munduan
zehar egiten diren lan guztien artean perla bitxienak bilatu eta
audientziari edo irakurleei eskaintzea da".
Iruindar honek aldi berean egin zituen kazetaritzako eta filosofiako
ikasketak, eta psikologian lizentziatu ondoren, New Yorkera jo
zuen zinemagintza ikastera. Mundu erdian zehar ibilia da, eta
komunikabide ugaritan egin du lan. "Punto y hora" saioa sortu
eta "Egin" egunkaria zuzendu izateaz gain, "El silencio de los
inocentes" eta "Detrás del tiempo" luzemetraiak filmatu
ditu. Duela urte bete eta erdi inguru, eta "jendeak kalitatea
preziatzen duela" konbentzituta, Euskal Herriko jendeari munduaren
egoeraren berri emango zion dokumental saio baten proiektua aurkeztu
zion ETBri, eta baiezko erantzuna jaso zuen. Hala, 1999ko azaroaz
geroztik, igande eguerdiro ikus dezakegu "Mundo.hoy" ETB2 katean,
kazetari honek ia bere osotasunean bere kabuz prestatzen duen
ikerketa kazetaritza saio aparta.
-Ia beti kazetari lanetan aritu
zaren arren, filosofia, psikologia eta zinemagintza ere ikasi
dituzu. Zerk bultzatuta? Nik txikitandik oso
garbi neukan kazetaritza ikasi nahi nuela, baina frankismoaren
garaian gurasoei kazetaria izan nahi nuela esan nienean, aitak
erantzun zidan hori ez zela karrera bat, ez zegoela askatasunik,
eta beste zerbait ikasteko. Beraz, obedientziagatik filosofia
ikasi nuen, eta zaletasunagatik kazetaritza, biak batera. Gero,
lanera Salamancara joan nintzenean, psikologia ikastea erabaki
nuen, gehien interesatzen zaidana gizakia delako: zergatik funtzionatzen
duten gauzek, zerk bultzatzen dituen herrialdeak, zergatik okertzen
diren egoerak, nork erabakitzen duen orain ahozko gerra dialektiko
eta ofentsibo bat izan behar dugula... Gizakien jarreraren zergatiak
aurkitu nahi nuen, eta psikologian aurkitu nituen erantzunak.
Bi espezialitate egin nituen, klinikoa eta pedagogikoa. Baina,
egin dudan guztia, kazetaritzaren inguruan egin dut. Jaio naizen
lekuarekiko konpromiso bat daukadala sentitzen dut; gertatzen
diren gauza guztiak interesatzen zaizkit. Ez naiz ezerengandik
urrun sentitzen; beti gertu egon nahiko nuke. Gauza guztiak interpretatzeko,
aztertzeko, eta objektiboko zer, nola, noiz eta zergatik gertatzen
den jakiteko gaitasuna eduki nahiko nuke. "Lead" informatiboa
zer den jakin nahiko nuke. Hortik abiatuta egiten ditut nire kalkulu
eta azterketak, informazioa, politika, iritzi publikoa edo gizartea
norantz doazen ikusteko.
-"Punto y hora" argitalpenaren
sortzailea eta "Egin" egunkariaren zuzendari ohia zaitugu. Zein
esanahi izan dute bi ekimen hauek zure bizitzan?
Nire
inguruan gertatzen denarekiko konpromisoagatik eta gauzak objektibotasunez
kontatu nahi izateagatik sartu nintzen bi proiektu horietan. Biak
oso garrantzitsuak izan dira nire bizitzan. "Punto y hora" lagun
talde batek sortu genuen. Nik uste dut batez ere erredaktoreen
sozietate bat zela. "Le Monde" egunkari frantsesaren moduko egunkari
bat egin nahi genuen, kazetarien esku egongo zena, enpresen interesen
menpe egon gabe. Ikaragarrizko arrakasta lortu genuen. Gero, askatasun
informatiboaren muga oraindik gorago jarri zuten argitalpen berriak
sortu zirenean, utzi egin genuen. "Egin"-era ere antzeko moduan
iritsi nintzen, baina nire bizitza "askatasun falta" edo "jazarpena"
deitzen dutenagatik hondatu zutenean, hori utzi, kanpora joan
eta zinemagintza ikastea erabaki nuen. Beti gustatu zitzaidan
zinema, baina ezinezko amets bat bezala ikusten nuen. Hala ere,
bat-batean, posible zela ikusi nuen, egin nezakeela. Zinema kazetaritza
bezalakoa da; kontua da irudiez baliatzen zarela gauzak kontatzeko.
Eta askatasun handiagoa daukazu, fikzioa ere egin daitekeelako.
-Gaur egun dokumentalak egiten
dituzu "Mundo.hoy" saioan. Zeintzuk ziren bete nahi zituen helburuak? Zinemaren munduan sartu
nintzenean konturatu nintzen jendeari munduari buruzko ikuspegi
unibertsalagoa eman behar zaiola. Eta, horretarako, kazetariek
beti lanabes berberak erabili behar dituzte: etika, zintzotasuna
eta ekintzak distantzia batetik azaltzeko gaitasuna, jendeari
askatasuna eman eta norberak bere iritzia sortzeko aukera izan
dezan. Hain zuzen ere hori da "Mundo.hoy" saioarekin egin nahi
dudana: jendeari munduan zehar gertatzen ari dena erakustea, gakoen
edo aurrekarien bidez lortu ditudan emaitzak azaltzea. Albiste
guztien atzean iragan bat dago, eta hori kontatu egin behar da,
orainaldia ulertzen laguntzen duelako. Adibidez, Birmanian esklabotza
ofiziala dagoela esango banu, ez nintzateke egia osoa esaten arituko.
Benetan gertatzen ari dena azaltzeko, lehenik eta behin kontatu
beharko nuke Birmanian hauteskunde demokratiko batzuk izan zirela,
emakume batek irabazi zituela, Estatu kolpe militar bat izan zela,
eta orain etxean atxilotua dagoela. Ezin dut besterik gabe Birmanian
esklabotza ofiziala dela esan, baizik eta aztertu egin behar dut
ea nola den posible Asiako herrialde horretan esklabotza ofiziala
izatea. Gauza guztiek daukate aurrekari bat, eta kazetariak iturri
horietara jotzeko obligazioa dauka. Testuinguru orokorra aztertu
eta jendeari errealitate horren berri eman behar dio.
-Zein da "Mundo.hoy" saioaren
lan metodologia? Lehenik eta behin,
urtean zehar izango diren gertakarien egutegi bat egiten dut,
gaurkotasuna izango duten gaiak zeintzuk izan daitezkeen aurreikusteko.
Gero, dokumentazioa handik eta hemendik lortu, eta dossier
bat egiten dut. Ondoren Interneten sartzen naiz, lantzen ari naizen
gaiaren inguruan dauden ekoiztetxe independienteekin, mundu osokoekin,
harremanetan jartzeko. Interesatzen zaidan zerbait aurkitzen dudanean,
bideo bat eskatzen diet, ikusi egiten dut, eta iturrien egiazkotasuna
frogatzen dut. Lan pila bat bota behar izan ditut atzera alderdikoiak
izateagatik, egia ez esateagatik, edo dokumentatu gabe egoteagatik.
Ehunka bideo ikusi behar izaten ditut, eta dokumentazio pila bat
irakurri. Hala ere, ahal dugunean ekoizpen propioak egiten saiatzen
gara. Aurten, adibidez, hiru dokumental ekoiztu ditugu.
-Saioak urte bete eta erdi
inguru bete ditu. Zein ondorio atera dituzu? Gauza batek, nik beti
errepikatzen dudan gauza batek, poz handia ematen dit: jendeak
asko estimatzen duela kalitatea, ondo egindako lana. Jendea guk
uste baino askoz ere bizkor eta jantziagoa da. Inori ez zaio gustatzen
angulak pixontzi batean jatea. Mahai batean plater garbiak eta
mahai-zapi polit bat ipintzen diren bezalaxe, nik uste dut kazetari
ikertzaile batek munduan zehar dauden perlarik onenak bilatu behar
dituela audientziari eskaintzeko. Egia esan, paregabeak dira "Mundo.hoy"
saioaren emaitzak. Ustekabekoak izan direla esango nuke, batez
ere telebista katearentzat, asko kostatu zitzaiolako saioari baiezkoa
ematea. Nik banekien jendeak kalitatea preziatzen zuela, eta gauzak
zenbat eta gehiago eta hobeto landuta egon, hobe zela. Erabat
errespetatzen ditut pertsonak, beren ezagutzak eta beren jakin-mina.
Eskerrik beroenak eman nahiko nizkieke "Mundo.hoy" ikusten duten
guztiei, lehenengo pertsonatik hasi eta azkeneraino. Ez dakit
nortzuk diren, ez ditut ezagutzen, baina ziur inteligenteak direla.
-"Mundo.hoy", ETBko dokumental
saio gutxietako bat dugu. Asko kostatu al zitzaizun telebista
kateak proiektuari baiezkoa ematea? Kostatu zitzaidana,
programazioari buruz hartzen diren erabakien mailan sartzea izan
zen. Hasieran esan zidaten inork ez zuela saioa ikusiko. Dokumentalak
hemen bertan ekoizteko erreportari talde bat sortzea ere proposatu
nuen, zeren nire ustez hemen BBCn bezain jende ona eta ikasia
daukagu. Ekoiztu ditugun hiru dokumentalen kalitatea ikusi besterik
ez dago. Hasieran pentsatu nuen ezezkoa emango zidatela, horrek
inbertsio berriak eskatzen zituelako, baina saiatzeko aukera eman
zidaten, eta emaitza aparta izan da.
-Nolakoa
da saioko lantaldea? Ez dago lantalderik.
Ia lan guztia neronek egiten dut. Beno, gaiak aukeratu ondoren
Gurutze Lizarraldek laguntzen dit ekoiztetxeekin kontratuak egiten,
eta platoko errealizatzaile bat ere egoten da. Baina kazetaritza
lanak nik bakarrik egiten ditut. Badago denboraren kodeak ateratzeaz
arduratzen den neska bat ere.
-Gerora begira, ezer erantsi
nahiko al zenieke zure dokumentalei? Nik uste dut oso ederra
izango litzatekeela, eta eskertzekoa, saioa lortzen ari den prestigioarekin
kontsolidatzea. Horrek erakusten du jende asko dagoela kalitatezko
kazetaritza ikertzaile batean interesatuta. Nire ustez gai asko
daude, sakonki aztertu diren arren, hurbilagotik aztertu eta eztabaidatu
egin behar direnak. Baina horretarako saioak aldatu egin beharko
luke bere formatua, taldea handitu egin beharko litzateke, eta
abar.
-Denbora luzea igaro da kazetaritza
ikasketak amaitu zenituenetik, eta urte asko daramatzazu bokaziozkoa
duzun lanbide honetan. Zein desberdintasun sumatzen dituzu duela
hogeita hamar urteko kazetarien eta gaurkoen artean? Nola bizitu
dituzu kazetaritzan izan diren aldaketak? Nire iritzian, bokazioko
kazetaritza oso gauza noble eta miresgarria da. Kazetaritza oso
lanbide duina iruditzen zait, baina, tamalez, galduta dauka ospea.
Orain arte, inoiz ez da hain kontzentratua egon. Lehen espainiar
Estatuan laurogei egunkari eta laurogei jabe baldin bazeuden,
gaur egun laurogei egunkari eta bost jabe besterik ez daude. Normalean
kazetari batek badaki komunikabide batean sartzen denean kolore
zehatz bat hartu beharko duela, ordaintzen dionarekin liskarrik
ez izateko. Gainera, bakoitzak badaki norentzat ari den lanean,
eta orduan zentsuratu egiten du beren burua. Lehen zentsurak politikoak
izaten ziren bezala, orain enpresarialak dira. Kazetaria enpresarien
diktaduraren esklaboa izaten hasi da. Ahal duenak, bere ideiekin
bat datorren enpresa bat aukeratzen du, kontzientziaren aldetik
arazorik ez izateko, eta errealitatea eta bere ideologia ahalik
eta hobekien uztartzeko. Hemengo kazetaritza militantea da, horregatik
dauka hain ospe txarra. Herrialde anglosaxoietan ez da horrelakorik
gertatzen. Hemen egiten dena propaganda da, ez kazetaritza. Propagandaren
bidez ideologia edo iritzi bat zabaltzen da, baina kazetariak
informazioa eta ezagutzak zabaldu beharko lituzke. Eta hori guztia,
nire ustez, degradazio moral bat da, zeren kazetariak beti informazioaren
alde egin behar du lan: kazetariak ez dauka informatzeko eskubidea;
irakurlea da informazioa jasotzeko eskubidea daukana. Delitu guztien
artean txarrena informazio bat ezkutatzea da, manipulatzea baino
askoz ere larriagoa delako.
-Zein da zure iritzia kazetaritzako
intrusismoari dagokionez? Beharrezkoa iruditzen al zaizu kazetari
lanetan aritu ahal izateko kazetaritza ikasketak egitea?
Nik
kazetaritzako ikasketak egin nituen eta, beste edozein ikasketak
bezala, mugitzen ikasteko eta gerora oso lagungarriak izan zaizkidan
ezagutzak lortzeko balio izan dit. Baina ezagutza horiek praktikara
eraman behar dira, zeren eta, teorian, kazetaritza praktika daitekeenean
bakarrik da kazetaritza. Lanpostu bat lortzeko eskatzen den lehendabiziko
gauza kazetari titulua izatea denez, beharrezkoa da kazetaritza
ikasketak egitea. Kontua da beti izaten dela beste ikasketa batzuk
edukita kazetari lanak egiten aritzen den norbait. Ez dut esan
nahi kazetaritza ikasketak egin dituzten guztiak kazetari onak
direnik, baina hala ere funtsezkoa iruditzen zait ikasketak egitea.
Inon kazetari bat beharko balute, lanpostu horrek titulatu batentzat
izan beharko luke. Gainera, gaur egun kazetariak, eta gazteak,
lanaren aldetik zein egoera eskasean dauden ikusita, nik uste
dut eskubidea izan beharko luketela beste espezialitatekoen aurrean
lehentasuna izateko. Baina, jakina, enpresak dira nor kontratatuko
duten erabakitzen dutenak.
-Teknologia berriak kazetaritzan
jarduteko modua aldatzen ari dira. Nolakoa izango da lanbide honen
etorkizuna epe laburrera? Nik uste dut teknologia
berriek albistearen iturrietara azkarrago jotzeko aukera ematen
dutela. Ni neu naiz teknologia berriek lana errazteko ematen dituzten
aukera guztiak aprobetxatzen dituen lehenengoa. Kontua da kazetaria,
birtualki, askoz ere azkarrago iris daitekeela albistea dagoen
lekura, gertatzen ari den guztiaren berri emateko. Ezin du datuak
bat-batean ematen dizkion tresna bat bazterrean utzi. Baina konturatu
naiz Internet bidez lor daitezkeen datu asko eta asko frogatu
gabe daudela. Eta nik ezin ditudanez iturriak frogatu, iturri
horien jatorrira jo behar dut informazio hori egiazkoa den edo
ez jakiteko. Askok Sarean aurkitzen duten informazioa egia hutsa
dela pentsatzen dute. Egia da teknologia berriek erraztasunak
ematen dituztela, informazioa askoz ere azkarrago lor dezakezulako,
baina arriskuak ere handitu egiten dira, ezin duzulako informazio
hori egiaztatu. Kontua da kazetaritzan ziztu bizian egin behar
izaten dela lana, eta ontzat ematen dela ateratzen den guztia.
Horrela uzten diogu kazetari egiatiak izateari.
-Zer iruditzen zaizu Interneti
esker etxetik atera gabe lan egin ahal izatea?
Nire
ustez, denborarekin, lehentasun nagusiak gizakiak elkarrengana
gehiago hurbiltzeak izan beharko du. Oso eskasa iruditzen zait
kazetari batek etxeko bakartasunean bere ordenagailuarekin, faxarekin
eta mobilarekin egon behar izatea. Etorkizun hori ez zait gustatzen.
Argi dago kazetariak eguneratuta egon behar duela teknologia berrien
ikuspegitik, azken batean bere lan tresnak direlako, eta etengabe
berziklatzen ibili behar duela, baina ez du ahaztu behar zeintzuk
diren bere oinarrizko tresnak. Zirkulatzen duten albisteen %60
egiaztatu gabe dagoela esatera ausartuko nintzateke, zabor hutsa
besterik ez direla. Baina hori kazetariak berak deskubritu behar
du, eta horretarako denbora behar da. Beraz, ez baldin badugu
lanbide hau gehiago gizatiartzen, galdu egingo dira balio sozial
eta informatiboak, eta izango dugun informazioa plastikozkoa izango
da.
-Pozik al dago Mirentxu Purroy
egiten duen lanarekin? Bai, egia esan oso
pozik nago. Asko gustatzen zait egiten dudan lana, zoragarria
iruditzen zait. Izugarri atsegina da, eta etengabe gauza berriak
ikasten ari naiz. Oso aberasgarria da. Gertakari guztien inguruko
ikuspegi zabal bat ematen dit. Eta esan beharra daukat harridura
handia sortu didala gure mundu honek. Hainbeste informazio jaso
ondoren, onerako edo txarrerako harrigarriena iruditu zaidana
da herrialde askotan erlijioa dela faktorerik erabakigarriena.
Argazkiak: Teresa Sala
Euskonews & Media 126.zbk
(2001 / 6 / 8-15)
|