Arabako
Arkeologia Museoa, espezialitate honetako bakarra Euskal Autonomia
Erkidegoan, bere azken egunak ematen ari da Guevaratarren Jauregian.
Izan ere, Arabako Foru Aldundiko kudeatzaileek aurreikusitako
epeak betetzen baldin badira behintzat, bi urte barru Naipeen
Museoaren aldameneko eraikin berrian kokatuko da. Modu horretan,
Erdi Aroko Kaskoan zentralizatuta geldituko da Gasteizko kultur
eskaintza, bi museo hauetatik oso hurbil Santa Mariako katedralaren
zaharberritze lanak ikusi ahal izango baitira, eta Arte Garaikideko
Museoak handik ez oso urrun zabalduko dituelako bere ateak. Arkeologia
Museoko zuzendaria den Amelia Baldeonekin izan gara berbetan,
gai honen eta beste batzuren inguruan.
-Hogeita bi urte daramatzazu
Arabako Arkeologia Museoko zuzendari gisa. Alboratu egin behar
izan al dituzu indusketak bezalako kanpo jarduerak? Egia
da orain ez naizela indusketetan ibiltzen, baina Museoko zuzendaria
izanik, arkeologiaren arloan gertatzen den guztiaren berri daukat.
Gure betebeharretako bat, jendea lanean dabilen aztarnategi guztiak
bisitatzea da.
-Hainbat aztarnategitan aritu
zara lanean, besteak beste Atapuercakoan. Zehazki zer egiten zenuten
azken honetan? Neolitikotik Brontze
Arora bitarteko zatia induskatu; hau da, Kristo aurreko 4000 urtetik
Kristo aurreko 1000 urtera bitartekoa, hiru milurte guztira. Orain
garai zaharragoak ari dira aztertzen. Baina lekua ere desberdina
da, gu "Koba Nagusiaren Portalean" aritu baikinen lanean, ez dauka
zerikurisik orain lanean ari diren lekuarekin. Izugarrizko biltegiak
aurkitu genituen, ondo baino hobeto kontserbatuta: Brontze Aroan
-duela 3500 urte- egindako pinturak, hildakoei egindako eskaintzak,
opariak, aztarnak, etab.
-Atapuerca
ez omen da nolanahiko aurkikuntza. Zergatik du halako garrantzia? Gizateriaren historia
ezagutzen lagundu digulako. Gizakiak duela milioi bat urtetik
Kristo aurreko 1000 urtera bitartean izan duen bilakaeraren berri
ematen digu. Atapuercan milioi bat urtetan bizitu izan da jendea,
eta presentzia hori sumatu egiten da. Sentsazio paregabea da.
Gainera, nik uste dut jendeari arkeologia beste modu batean ikusten
lagundu diolako daukala Atapuercak halako ospea, aditu gutxi batzuren
lantokia izateari utzi eta gizarte guztiaren eskura jarri delako.
Horrela, hiritarrok proiektu hori babestera jotzen dugu, eta mantentzearen
alde agertzen gara.
-Euskal balezaleak Kanadan
asentatu izanaren inguruko nazioarteko proiektuan ere hartu zenuen
parte. Zer esango zeniguke Labrador penintsulako esperientzia
horri dagokionez? Euskaldunak
balea harrapatzera joaten ziren Red Bay-ra, garai hartan baleen
gantza oso preziatua zen-eta. Baina 1565ean izotzaldi handi bat
izan zen, eta Labrador Penintsulako badian arrantzan zebilen San
Juan itsasontzia erdi urperatuta gelditu zen, Euskal Herrira itzuli
ezinik. Arrantzaleek, orduan, itsasontziko gauzak hartu, eta herrialdetxo
bat sortu zuten, negua bertan igarotzeko. Asko hotzak hil ziren.
Oraindik ere ikus daitezke orduko labeak, etxetxoak, baleen gantzarekin
lan egiteko jarraitzen zuten prozesua (nola mozten eta txikitzen
zuten, nola egosten zuten, gantza jasotzeko kupelak...). Ekaitzak
izateko arriskuaren aurrean, Pasai Donibanetik abiatzen zirenean
beti eramaten zituzten teilak eta kupelak egiteko egurrezko xaflak,
inoiz ez ziren esku hutsik joaten. Kanadan oraindik ere ikus daitezke
teila horiek. Hala ere, ikerketa hauek duela laurehun urteko agiri
batzuk aurkitutakoan hasi ziren egiten, itsasontziko armadorearen
alargunak itsasontziagatik eta merkantziagatik kalteordainak jasotzeko
prozesu bat hasteko agiriak. Orduan, bi indusketa egin genituen:
bata lurrean, balezaleen etxeak induskatuz, eta beste bat itsasontzian,
urpekarien laguntzarekin.
-Aurkikuntza hau egin ostean,
euskaldunek Atlantikoa Colonek baino lehen zeharkatu zutenaren
iritzikoa al zara? Ziur
aski hala izango zen, baina ez daukagu hori frogatzen duen agiririk.
Argi dago ondorengo mendeetan Terranovan, Labradorren eta Ekialdeko
kostaldean izan zirela, baina ez euskaldunak bakarrik; bikingoak
ere bai.
-Denbora batean, Museoaren
zuzendari izateaz gain, unibertsitatean ere ibili
zinen, baina azkenean buru-belarri Museoan jarraitzeko erabakia
hartu zenuen. Faltan botatzen al dituzu unibertsitateko eskolak? Museoa sormen handiko
lekua da, oso anitz eta aberatsa, eta unibertsitatean baino harreman
handiagoa izaten da eguneroko bizitzarekin. Gainera, Museoaren
helburuetako bat ikerketa da, unibertsitatean bezala, eta gauzak
modu erraz eta atseginean ezagutaraztea. Hau da, Museora datorren
edonor guztia ulertzeko gai izan dadila, ikertzailea edo igeltseroa
izan. Gu ezagutzak gizarteari transmititzeko gaude hemen, eta
hori nolabait irakaskuntzarekin lotuta dago. Baina, horrez gain,
UNEDekin harremanetan jarraitzen dut. Tutoretza bat daukat, eta
hori eskolak ematearen ondorengo bat da niretzat.
-Ezagutzak gizartearen eskura
ipini behar direla diozu. Bada, gaur egun milaka aukera ematen
dizkigute teknologia berriek. Bai.
Eta hain zuzen ere horren inguruan hitz egin genuen Arkeologia
Museo berriaren oinarriak zehazterakoan. Liburutegiak liburuen
bidez kontsultatzeko aukera emango dugu, hau da, modu tradizionalean,
baina liburu gehienak sarean konektatuta daude. Gure ustez, teknologia
berriak oso aproposak dira arkeologiarako, fisikoki ikusten ez
duguna berreraikitzen laguntzen digutelako, eta, gainera, objektu
originalak ukitu beharrik gabe. Bideo birtual bati esker, Arabako
Arcaya herrian aurkitutako terma eta bainu publiko erromatarrak
nolakoak ziren ikusi ahal izango dugu orain, hiru dimentsiotan.
Jendeak termetan sartu ahal izango du, bainuak hartzeko eskubideak
ordaindu, erantzi eta igerilekuetan bainatu, ariketak egin...
Ez du aspaldiko lau harri ikustearekin zerikusirik izango.
-Zer iruditzen egokiagoa: aurkikuntza
arkeologiko guztiak Museo Arkeologiko bakar batean biltzea, ala
aztarnategi bakoitzeko berezi bat sortzea? Nire ustez, material
guztiak Arkeologia Museoan egon beharko luke, arrazoi sinple
batengatik: behar bezala kontserbatzeko. Materialek tenperatura
eta hezetasun baldintza egokietan egon behar dute ondo kontserbatzeko,
eta aurkikuntza batzuetan oso garestia izango litzateke baldintza
horietan mantentzea. Gainera, langile asko beharko lirateke, eta
horrek gastuak are gehiago handituko lituzke. Arabako arkeologia
historikoaren kasuan, zentzugabea da ondarea zatikatzea, horrela
ikerlarien lana oztopatu baizik ez litzatekeelako egingo. Beraz,
egoera nola dagoen ikusita, nik Museo bakar bat sortzea gomendatuko
nuke, Iruña edo La Hoyako azternategietan adibidez, eta
"Interpretazio Zentro" edo "Aula Arkeologikoak" ipintzea, jendeak
gauzak ondo uler ditzan, zeren eta aztarnategietan harri batzuk
besteen gainean ikuste hutsak ez du ezertarako balio. La Hoyan,
adibidez, kale bat egiteko asmoa geneukan, etxeak eta abar nolakoak
ziren ikusteko.
-Baina diruaren arazoa agertu
zen orduan. Hain zuzen
ere. Baina Gaztelan eta Katalunian hori egiten ari dira. Eta Ingalaterrakoak
ikusgarriak dira, izugarrizko berreraikuntzak egiten ari dira
60. hamarkadaz geroztik: granja bikingoak, kanpamentu erromatarrak...
Iruña-Veleiako herrixka erromatarrean etxe erromatar bat
eraiki nahiko genuke, mosaikoak, altzariak, jantziak eta abar
nolakoak ziren azaltzeko.
-Ez dira ez gutxi eskuartean
dauzkazuen proiektuak... Niri
baikorra izatea gustatzen zait. Araban baldintza onak dauzkagu,
baina hobetu egin behar ditugu. Euskal Autonomia Erkidego osoko
Arkeologia Museo bakarra da gurea. Bakarra zen sortu zenean, duela
25 urte, eta bakarra izaten jarraitzen du. Gipuzkoan ez dago horrelako
museorik, eta Bizkaian bi areto bakarrik daude.
-Hemendik urte gutxira, 400
urte dauzkan Guevaratarren Jauregi hau utzi eta Naipeen Museoaren
alboan dagoen eraikin moderno batera lekualdatuko zarete.
Hori
da. Orain 650 metro karratu dauzkagu, eta eraikin berrira joaten
garenean laukoiztu egingo dugu azalera. Bateratu egingo ditugu
zerbitzu eta egoitzak, eta gainera, bisitari talde bat baino gehiago
izango dugu. Museo berria eraikin garaikide bat izango da, oso
irekia, eta malgua, geroan sor daitezkeen berrikuntzak jasotzeko.
Eskaintza museografiko zabal bat eskaini nahi dugu. Bisitarientzako
harrera gune handi bat izango dugu, bai Arkeologia Museoa ikusi
nahi dutenentzat, bai Naipeen edo Numismatikaren Museoa bakarrik
ikusi nahi dutenentzat. Laister ipiniko da lehenengo harria, beraz,
auskalo azkena noiz ipiniko den... Ez legoke batere gaizki 2002an
amaitzea, baina hori ez dago nire esku
-Ez ote da arabar gehiago joan
Guggenheimera Arkeologia Museora baino? Ez
dut uste. Guggenheimera jende asko joatea espero dut, baina hona
ere etor daitezela. Badirudi beste hiri bat ikustera doan jende
guztiak museo bat ikusteko obligazioa daukala, baina gero ez du
etxean daukana ezagutzen. Gure Museoak izar bat dauka Michelin
gidan, atzerritar guztiek erabiltzen duten gidan, eta, jakina,
jende pila bat etortzen da. Urtean, batezbeste, 25.000 bisitari
izaten ditugu. Gasteizen 220.000 pertsona bizi garela kontuan
hartuz, Alemania edo Holandak izaten duten bisitarien indize berbera
daukagu.
-Gaur egun Correría
kalean dago Museoa, eta berria Cuchillería kalean egongo
da; Gasteizko Erdi Aroko Kaskoan biak. Pozik gaurko eta geroko
kokalekuarekin? Gu Gasteizko
historiaren zati bat gara. Arte Garaikideko Museoa non kokatu
pentsatzen hasterakoan, bi aukera nagusi geneuzkan: edo gune noble
batean kokatu (Armentia inguruan adibidez), edo gune hiritar batean
(Herrán kalean). Ni, hasiera-hasieratik, bigarren aukeraren
alde azaldu nintzen, jendearengandik gertuago egongo zelako. Museoak
ez dira aho zabalik gelditzera doazen aditu gutxi batzuen tenpleteak;
guztiok joan behar dugu museora, gure bizitzaren eta hiriaren
parte direlako. Gainera, museoak gizarteari aurrera egiten laguntzeko
daude. Gizartearengandik elikatzen dira, eta, era berean, gizarteari
zerbitzatzen diote. Horrela, gure ezagutzak, gure kultura eta
bizi kalitatea hobetuko ditugu.
-Erdi Aroko Kaskoa foko turistiko
bat da Gasteizko kudeatzaileentzat.
Gasteizko
Kasko Historikoak bere jatorrizko diseinua mantentzen du, almendra
itxurakoa, eta bertute horri etekina atera behar zaio. Baina horrek
ez du esan nahi gune hori postalezkoa bihurtu behar dugunik. Alderdi
Zaharrari bizitasuna eman behar zaio, jende gaztea bertan bizitzeko
erakarriz. Ez zait oso ideia ona iruditzen alderdi honetan hainbeste
zaharretxe ipintzea, edo hiriko elkarte guztiei lokal bat ematea.
Leku honek ez du dendak ixten direnetik aurrera beldurra emateko
modukoa izan behar. Oxigenatu egin behar da, museoak, hotelak,
erakusketak eta abar ipiniz, ez fosilizatu. Argazkiak: Ismael Diaz de Mendibil
Euskonews & Media 117.zbk
(2001 / 3-30 - 4-6)
|