Carmen
Gómezek 16 urte daramatza Sancho el Sabio Fundazioa zuzentzen,
euskal kulturaren inguruko agiri eta ikerketak biltzen dituen
zentroan. Vicente Botella eta Jesús Olaizola gasteiztarren
ekimenez sortu zen Fundazio hau, 50eko hamarkadan, euskal kulturak
garai benetan latzak bizi zituenean. Hitz goxoak gordetzen ditu
Carmen Gómezek bi gizon hauentzat: "haiengatik izan ez
balitz, orain ez ginatekeen hemen egongo".
-Gaur egun aski ezaguna da
Sancho el Sabio Fundazioa, euskal kulturaren esparruan egiten
duen lanagatik. Nolakoak izan ziren 50 eta 60 urteetan Gasteizen
emandako lehen urratsak? Hasiera batean kultur
erakunde bat zen, baina 1964ean dokumentazio zentro bihurtu zen.
Sortu zenez geroztik, beti argi eta garbi izan du bere helburua:
euskal kulturaren inguruko bibliografia eta dokumentuak biltzea.
40 urteotan berdina izan da bere helburua; aldatu dena, ostera,
informazioa biltzeko modua izan da, garapen teknologikoa izugarria
izan delako. Hau guztia ez zatekeen egia bihurtuko bi gizonengatik
izan ez balitz: Vicente Botella (Cajako orduko zuzendaria) eta
Jesús Olaizola (hasierako bibliografiaren egilea, oinarrizkoa
euskal ikasketetarako). Ni 1985ean hasi nintzen Fundazioan lanean,
fondoa berrantolatzen.
-Zerikusi gutxi izango dute
orduko liburutegiak eta oraingoak. Zerikusirik
bat ere ez. Liburutegien informatizazioarekin, digitalizazioarekin,
Internetekin eta abar, goitik behera aldatu dira gauzak. Gure
web orrian sartuz gero (www.fsancho-sabio.es),
euskal kulturarekin lotutako 140.000 erregistro baino gehiagotara
jo daiteke.
-Zein material mota biltzen
du Fundazioak?
Denetarik
biltzen saiatzen gara: liburuak, egunkariak, aldizkariak, mapak,
ikus-entzunezko agiriak, kartelak, orrialde politikoak, egutegiak,
festetako egitarauak... Eta, 1992az geroztik, familien artxiboak
ere bai. Familiekin akordioak egiten ditugu: haiek dauzkaten agiriak
ematen dizkigute, eta guk txukundu, sailkatu eta katalogatu egiten
ditugu, gero informatizatu eta digitalizatzeko, eta hori guztia
egindakoan familiari itzultzen dizkiegu berriz ere. Kasu berezi
batzuetan bakarrik itzuli behar izaten dizkiete agiri horiek ikerlariei,
bisualizazioa txarra denean edota originala behar-beharrezkoa
denean.
-Antza denez, gauza orok balio
du: bai XVIII. mendeko liburu batek, bai kalean jasotako panfleto
batek. Gauza guztiak
dira garrantzitsuak. Hala ere, niri kalean jasotzen diren agiriak
gustatzen zaizkit gehienbat. Liburutegiek lan gutxi egiten dute
horrelakoekin, baina informazio iturri apartak dira, unean uneko
aldarrikapen politiko, sozial edo laboralen berri ematen dute-eta,
inolako manipulaziorik jasan gabe. Aparteko bitxiak aurki daitezke
horrelakoetan, bai mezuagatik, bai beren garrantzia ikonografiko
eta artistikoagatik. Dokumentazio zentroetan derrigorrean egon
behar dute nire ustez. Noizbait emango zaie benetan daukaten balioa.
-Egunean zenbat material sartzen
da zentroan? Zaila da
erantzun zehatz bat ematea. Orain bertan kartelen fondoan gabiltza
lanean, eta hilabeteak eman ostean, 16.000 unitate dauzkagu. Beste
adibide bat, fototekarena dugu. Fundazioan, laister, Caja Vital
Kutxaren fototeka ipiniko da, Arabako lehengo mendeko historia
ikonografikoa. Jende askok laguntzen digu egutegi, kartel edo
panfletoak biltzen. Mugimendu handia izaten dugu zentro honetan;
ez da, besterik gabe, agiriak biltzeko leku bat. Oso garrantzitsuak
dira, bestetik, partikularrek egiten dizkiguten dohaintzak, oso
zaila izaten delako horrelako materiala lortzea.
-Fundazioaren fondo guztia
al dago jendearentzat ikusgai?
Bai,
noski. Lehen, originalak erabili behar izaten zirenez, zailtasun
gehiago izaten genituen, aurreko mendeetako eskuizkribuekin lanean
aritzeko batez ere. Horrelako agiriak altxorrak dira, oso garrantzitsuak,
eta ale gutxi gelditzen dira gainera. Baina informatikari eta
digitalizazioari esker, hobeto irakurri ahal izateko, moldatu
eta inprimatu egin daitezke. Asko erraztu dira gauzak.
-Euskal Herrian ba al da gisa
honetako beste liburutegirik? Ez, ez dago. Guretzat
funtsezkoa izan da Caja Vital Kutxak emandako laguntza, bertako
zuzendariek -lehenagokoek zein oraingoek- ikusten zutelako informazioak
zenbateko garrantzia daukan. Gizarte batek, informaziorik gabe,
ezin du demokratikoa izan, eta hezkuntza ere ez da ona izango.
Baliabide ekonomikoei esker, teknologia berriak aplikatzen hasi
ginen, eta, horrela, 1993an fondoak digitalizatu genituen. Gure
liburutegia izan zen digitalizazio hori egin zuen lehenengoa.
-Jakingo al zenuke Fundazioan
dauden agiriek zenbat metro hartzen dituzten esaten? Inoiz
ez ditugu agiriak bata bestearen atzean jarri, baina bost kilometro
lineal inguru hartzen dituztela esango nuke.
-Urte hauetan zehar, izan da
eskuratzeko irrikia izan arren lortzerik izan ez duzuen obraren
bat. Bai, Leizarragaren
Biblia adibidez. Enkantea Londresen egin zen, 1995ean. Bertan
izan ginen arren, ez genuen lortzerik izan, nahiz eta 30 milioi
eskaintzera iritsi. Nazioarteko enkante hauetara, erakundeekin
aurrez akordioak eginda joan behar da. Madrilgo Liburutegi Nazionalarekin
eta guzti izan ginen harremanetan, guretzat oso garrantzitsua
zelako obra hori Euskal Herrira ekartzea. Horregatik eskaini genuen
hainbeste diru, ia urtebeteko aurrekontua. Baina ustekabe bat
izan genuen. Príncipe de Viana erakundeak lekuko
gisa joateko asmoa besterik ez zeukala pentsatzen genuen, baina
oker genbiltzan. 12 milioira arte, lau ginen eskaintzaileak, eta,
kopuru horretatik aurrera, bi. Hala ere, guk ez genekien nor zen
beste eskaintzailea, enkante hauek telefonoz egiten dira-eta.
30 milioietara iristean, planto egin genuen, eta Príncipe
de Viana erakundeak eskuratu zuen alea. Ezusteko handia izan zen
guretzat. Oso ale ona da, baina ez dut uste inor berriz ere halako
prezioa ordaintzeko prest egongo litzatekeenik.
-Nahigabeak
bai, baina ziur Fundazioak bakarrak diren aleak eduki ere badauzkala. Euskaraz idatzitako
hainbat eskuizkribu dauzkagu: Mendibururenak, Axularrenak... Batez
ere, literatura erlijiosoari buruzkoak. Mimo bereziarekin tratatu
dugu fondo hori. Gainera, 70. hamarkadako ale batzuk ere ohiz
kanpokoak bihurtu dira, orduko inguruabar politiko eta tirada
urriekin asko desagertu egin direlako.
-Nola kuantifika daitezke fondoak
ekonomikoki? Balio hori
kalkulaezina da. Nik uste dut gaur egun ezinezkoa dela horrelako
fondo bat sortzea, bai kalitatearen aldetik, bai kantitatearen
aldetik.
-Azal iezaguzu zergatia. Euskaraz
idatzitako bibliografia ez da batere ohikoa. XX. mendera bitartean,
euskal literatura erlijiosoa zen batik bat, eta helburua praktikoa
zeukan: ebanjelizatzea. Tiradak, gainera, ale gutxikoak izaten
ziren, eta kalitate txarreko papera erabiltzen zen normalean.
Ez zitzaien benetan zeukaten garrantzia ematen. Horregatik, aurreko
mendeetako euskarazko edozein testu idatzik balio handia dauka
merkatuan.
-Euskal kulturari gagozkionez,
zer da zure ustez euskal kultura? Herrialde
baten izaera islatzen duen edozein alderdi: artistikotik hasi
eta politikoraino, hizkuntza ere tartean dela.
-Sancho el Sabio Fundazioaren
fondoak mende hasierako Zulueta jauregian daude. Kuban aberastutako
familia arabar batena al da etxea?
Etxea
Alfonso de Zuluetak eraiki zuen, Julian de Zulueta polemikoaren
semeak. Julian de Zulueta Anucita herrian jaio zen, Araban. Laborarien
semea zen. Bere osaba batek Kuban lur sail handiak zeuzkan, baina
seme-alabarik ez zeukanez, Julianen esku utzi zuen negozioa, eta
orduan Zulueta hau munduko gizonik aberatsenetarikoa bihurtu zen.
Kuban zehar trena ipini zuen, eta esklaboen tratanterik ezagunenetarikoa
egin zen. Hiru aldiz ezkondu zen, bitan bera baino askoz gazteagoak
ziren ilobekin, 12 seme-alaba izan zituen... Egundoko personaia
izan zen. Kuban hil zen, eta orduko egunkariek esaten dutenaren
arabera, bere hileta Errege-erregina askorena baino handiosoagoa
izan zen. Bere sendia Gasteiza itzuli zen, eta orduan eraiki zuen
etxe hau. Ez dira etxearen jatorrizko planoak aurkitu, baina hall-etik
hasi eta lorategiraino, Hegoameriketako etxeen kutsu handia du.
-Zein etorkizun ikusten diozu
Sancho el Sabio Fundazioari? Zentro
hau euskal herria eta euskal kultura aztertu nahi dituen ikerlari
ororen erreferentzia puntua izatea gustatuko litzaidake. Hein
handi batean lortua dugu helburu hori. Historia objektibotasunez
ezagutzeko, garai bakoitzeko iturrietara, karteletara, panfleto
eta aldizkarietara jo behar da, material horietan ikusten delako
herriaren nahia, eta gu horiek guztiak biltzen saiatzen ari gara.
Informazioaren gizarte honetan, informazioa ez dago paperean bakarrik;
ez dira Internet eta iturri elektronikoak ahaztu behar. Eta ez
baldin badugu ezer egiten, galdu egingo dugu sarean dagoen informazioa.
Duela bi urte, euskal gaien inguruko 30 aldizkari zeuden sarean,
eta hain zuzen ere hori da uneotan bildu eta artxibatu nahiko
genukeena.
-Zein da Carmen Gómezek
Fundazioan eguneroko lana egiteko daukan motibazio iturria? Niri
ikaragarri gustatzen zait egiten dudan lana. Ez da zertan gauza
handirik egin behar. Eguneroko lana gustatzen zait, jendea Fundazioko
fondoa erabiltzera datorrela ikustea. Bilatzen ari direna aurkitzen
dutela ikustean hartzen dut pozik handiena. Azken batean, hori
da gure benetako funtzioa. Horretarako gaude.
-Hori guztia, errentagarritasun
ekonomikoaren inguruan biraka dabilen mundu batean bizi garela
kontuan izanik. Jabetuko al dira enpresa pribatuak eta finantza
erakundeak kulturak daukan garrantziaz?
Gaur
egun ez zatekeen, ziur aski, hau bezalako Fundazio bat sortuko,
baina, dirudienez, finantza erakundeak zenbait kultur erakunderi
laguntzen ari dira. Cervantes Liburutegi Birtualaren babeslea,
adibidez, Banco Central da. 180 pertsona ari dira hor lanean.
Honen inguruan irakurketa bikoitza egin daiteke hala ere: alde
batetik gastu ekonomikoa dago, baina, beste alde batetik, irudiak
sortzen duen errentagarritasuna dago. Alegia, kulturak saldu egiten
duela, modan dagoela. Argazkiak: Ismael Diaz de Mendibil
Euskonews & Media 115.zbk
(2001 / 3 / 16-23)
|