Miguel
Artolaren obra historiografikoa funtsezkoa da gaur egungo mundua
ezagutzeko, eta baita XIX. mendeko Historia Politikoa, Iraultza
Burgesa, Erregimen Zaharretik Gizarte Modernora igarotzea nahiz
Modernitatearen oinarri ekonomikoak ere. "VI. Eusko Ikaskuntza-Caja
Laboral saria" esleitzeaz arduratu den epaimahaiaren iritzian,
berea da Humanitate, Arte, Kultura eta Gizarte Zientzietako Euskal
Herriko kurrikulumik aipagarriena. Makina bat ikerketa, lan ordu,
sakrifizio, liburu, argitalpen, sari eta hitzaldi egin ditu historialari
donostiarrak, eta horrek guztiak Euskal Herriko zein atzerriko
kultur esparruan intelektualik mirestuenetarikoa izatera eraman
du. Miguel Artola Gallego
(Donostia, 1923) Historiako Errege Akademiako kidea da 1982az
geroztik, eta urte hartako maiatzean "Declaraciones y derechos
del hombre" sarrera hitzaldia irakurri zuen. Honoris Causa doktorea
da Euskal Herriko Unibertsitatean (1989) eta Salamancakoan (1992).
Kontaezin sari jaso ditu bere lanengatik, aipatzekoak izanik Gizarte
Zientzietako Príncipe de Asturias saria (1991), Historiako
Sari Nazionala (1992) eta Alfonso X.aren Gurutzea (1996). Beti
aritu da unibertsitateetan irakasle lanetan: 1948az geroztik,
Madrilgo Complutense Unibertsitatean, eta 1960tik aurrera, katedradun
gisa, Salamancako Unibersitatean (1960-69) eta Madrilgo Autonomoan
(1969-88). 1988az geroztik, UAMeko Historia Garaikidearen Saileko
irakasle emeritua da. Hogeitik gora liburu eta argitalpen kolektibo
ugariren egileak Euskal Herriaren iragana ezagutzeko parada eman
digu, Donostiaren Setio eta Berreraikuntza, Nafarroako Ogasun
Erreala nahiz Bizkaiko Foruari buruz egin dituen lanei esker. Askorentzat "maisuetan
maisu" den ikertzaile, historialari eta irakaslearen esanetan,
"historialari baten bizitzak ez du biografiarik, ezinbestean monotonia
aukeratzen duelako".
-Oso hunkigarria izan zen "VI.
Eusko Ikaskuntza-Caja Laboral saria" eman zizuten ekitaldia.
Zer sentitu zenuen? Zer sentitzen duzu Julio Caro Baroja, Álvaro
D'Ors, Luis Villasante, Jesús Altuna, Juan Plazaola eta
Eduardo Txillidak osatzen duten sarituen zerrendan sartu zarela
jakinda?
Beti
da pozgarria sari bat jasotzea. Eta are pozgarriagoa ez duzunean
espero. Eta askoz ere gehiago etxean jasotzen duzunean, lagunen
eskutik. Beraz, ulertzekoa da sari hori jaso duen taldean sartzeko
ohorea izateagatik daukadan poza. Ez nuen inolaz ere espero.
-Zerk bultzatu zintuen Historia
ikertzera? Badirudi
jendea asko harritzen dela hau entzutean, baina nire ustez profesional
guztiok, lantzen dugun arloa edozein dela ere, bizitza guztia
ematen dugula lan honetan. Historiari dagokionez, nire ustez zoragarria
da gizakiaren jarrerak ezagutzea, mundua aldatu duten gertakariak
ezagutzea. Gaur egungo egoera eta desberdintasunak zergatik dauden
jakiteko egoeren, ekintzen eta gizarteen jatorria ezagutzea oso
interesgarria iruditzen zait. Horretarako balio du Historiak.
-Esaten den bezain bakartia
al da ikertzaile historikoaren lana? Hori
ikertzaileak antolatzeko duen moduaren araberakoa da. Lan intelektualak
berez ez dira bakartiak; agiriak bilatu eta biltzera joatea ez
da gauza bakartia, eta ezta ere kongresu batean lankideekin gai
zehatz bati buruz eztabaidatzea, baina aurrez jasotako informazio
guztia interpretazea bai. Hala ere, denborarekin eta esperientzia
berriekin, azalpenak askoz ere hobeto ematen dira. Historian,
ezagutzaren inguruko beste edozein diziplinatan bezala, etengabe
berritu beharra dago. Eta hala egiten da.
-Urte asko eman dituzu Historia
ikertzen. Zein da zure iritzia alderdi guztietatik inguratzen
gaituen globalizazio prozesuari dagokionez?
Globalizazioak
informazioa lortzeko aukera asko ematen ditu. Baina aukera horiek,
oraingoz, erlatiboak dira. Internet bidez oraindik ezin da libururik
kontsultatu; asko jota, katalogoak kontsulta daitezke. Libururen
bat nahi izanez gero, edo erosi egin behar dugu, edo liburutegietan
irakurri, eta, gezurra dirudi, baina ez da hain erraza. Liburu
bat, hasieran, nobedadea da, eta urte batzuk emango ditu liburudendetan,
baina litekeena da hamar urteren buruan gehiago ez zirkulatzea,
eta orduan liburutegi zehatz batzuetan bakarrik aurki daitezke.
Eta, aurkitu arren, askotan ezin dituzu eskuratu. Internetek oraindik
ez du arazo hori konpondu. Sarearen bidez liburu bat lokalizatu
bai, baina ezin da besterik egin. Ziur nago noizbait liburu guztiak
Interneten egongo direla. Orduan bai etorriko dela aldaketa. Egoera
bitxian gaude, zeren eta aldaketa hori sortzeko tresna teknikoa
badaukagu, baina baliabide ekonomikorik ez. Gainera, nik uste
dut ez daukagula oso argi Internetek zein aukera eskaintzen dituen.
-Zein puntura arte ari da globalizazio
prozesu hau kultura eta pertsonen nortasuna gerizpean uzten? Nik
uste dut beti existitu direla bi tendentzia horiek. Gainera, nire
ustez bi korronteek egon behar dute, eta, beharrezkoa izanez gero,
elkarren aurka borrokatu. Alegia, bi gauzak behar direla, partikulartasuna
eta orokortasuna. Historian erabiltzen den premisa batek dio partikulartasuna
ulertu ahal izateko, orokortasunera jo behar dela. Partikulartasunak,
orokortasunak daukan balioa ikusten laguntzen digu. Nola jakingo
dugu nola funtzionatzen zuen XV. mendeko biltzar herritar batek,
teoria politikoa ezagutu gabe? Teoria orokorrak ezagutu gabe,
agian ez dira planteatuko gai zehatz bati buruz egin behar diren
galderak. Eta, aldi berean, premisa orokorrak eta lege nagusiak
bakarrik ezagutzen baldin badira, leku zehatz bakoitzeko errealitatea
ezagutu gabe, ezinezkoa da errealitatea zehatz-mehatz nolakoa
den jakitea. Araudia bai, ezagutuko da, baina aplikazioa ez, hau
beti lokala izaten da-eta.
-Hortaz,
Historia ezagutu eta ulertzeko behar-beharrezkoak dira orokortasuna
eta partikulartasuna, globalizazioa eta nortasuna... Bai, nire ustez behar-beharrezkoak
dira bi elementuak. Modalitate historiko berriena gauzak ikertzera
zuzentzen da, ez arauak. Hau guztia ezagutzei dagokienez, zeren
eta aldaketaren fenomenoak Internet sortu baino lehen eta globalizazioa
heldu aurretik ere ikus zitezkeen. Gaztea nintzenean, kilometro
gutxi batzuk egin orduko ikusten ziren aldaketak, adibidez emakumeen
soinekoen koloreetan, baina orain, modaren ikuspegitik, ez da
desberdintasunik nabari lurralde batzuen eta besteen artean. Fenomeno
hori komunikabideekin lotuta dago, errealitateari buruzko ikuspegiak
aldatzen dituztelako.
-Zein norantzatan doa Historia? Bi
faktoreek batera jarduten dute beti, aldi berean. Inoiz ez zaio
bat besteari gailenduko. Gizakia beti arituko da bi zentzuetan.
-Monarkiak, sakonean aztertu
duzun instituzioak, 25 urte bete ditu Espainian. Zure ustez, zein
paper dauka Monarkiak gaur egungo Historian? Gai
hau hasieratik azaldu behar da nire ustez, eta, horretarako, lehendabizi
tituluak daukan esanahia esplikatu behar da. Monarkia titulua,
Estatu mota bat izendatzeko erabiltzen dut; erakunde politikoak,
legeak, fiskalitatea eta abar dauzkaten erreinuek osatzen duten
Estatu mota. Erreinu horiek, Monarkia izeneko egitura politiko
baten baitan daude, Cadizko Gorteekin Estatu liberala ezarri arte
existitu zena. Zerikusi gutxi du duela 25 urtez geroztik dagoenarekin.
Izen bat behar du hemen eta Europa guztian dagoen Estatu motak,
eta "Monarkia" da egokiena: Frantziakoa, Espainiakoa, Britainia
Handikoa...
-Zein ondorio aterako zenuke
zure karrerari begirada bat botaz bero? Zein garai edo ekintza
azpimarratuko zenuke?
Egia
esan, ez naiz kontzientzia aztertzen duen horietakoa. Oso garai
kritikoan hezi nintzen, Mundu Gerraren eta gerraostearen urte
gogorretan. Baliabideak mugatuta zeuden; unibertsitateko ikasleek
ia ez zeukaten atzerriko liburu bat bera ere. Nik uste dut bakoitzak
bere historia berreraikiz gero, patu zehatz bat daukala ematen
duela. Gauza batzuk gehiago gustatu zaizkit, eta beste batzuk
gutxiago, baina asko ikasi dut egin dudanetik. Lehen baino askoz
gehiago dakit.
-Zein desberdintasun atzematzen
dituzu zure garaian hezitako ikertzaileen eta oraingoen artean? Gaurko
ikertzaile gazteak hobeto trebatuta daude, eta aukera gehiago
dauzkate: irakasle gehiagorekin daude harremanetan, gehiago bidaiatzen
dute, erraztasun gehiago dauzkate liburu eta aldizkariak lortzeko...
Donostian, ni izan nintzen nire kintatik letrak ikasi zituen bakarra.
Gaur egun errazagoa da unibertsitatean sartzea, eta agiriak eskuratzeko
eta irakasleekin harremanetan jartzeko aukerak ere handiagoak
dira. Hori guztia izugarri aldatu da azken urteetan. Donostiako
Historiari buruz idazterakoan konturatu nintzen interes eta balio
zientifiko handia daukaten liburu asko kaleratu direla azken hogei
urteetan. Lehen ez zegoen halako kalitateko liburu askorik, eta
zeudenak ez ziren hain originalak. Aldaketa erabatekoa izan da.
-Proiekturik ba al daukazu
eskuartean? Ez dut liburu
handi eta luze gehiago idatziko. Zinema zuzendari handiek hil
baino lehen utzi zioten pelikulak egiteari, mundua proiektua gauzatzen
ari ziren bitartean utziko zutenaren beldur. Zuzendariak zahartzean
hainbeste garestitzen da beren segurua, ekoizleek ezin dutela
ordaindu. Ba egoera horretantxe nago ni. Liburu handiak idatzi
beharrean, txikiak idatziko ditut. Konstituzionalismoari buruzko
liburu bat idatzi nahiko nuke, 200 bat orrialdetakoa, konstituzionalismoaren
arazoa Historiaren ikuspegi orokor batetik aztertzeko.
-"Historialariek
biografia daukatela" esan izan duzu... Baina ikerketa historikoa
nahiko modu indibidualean egiten dugu. Bakarrik egoten gara agiriekin,
aurrean orri zuriak ditugula. Horregatik, historialari batentzat
egoerarik onena monotonia da. Eta monotonia, biografiaren aurkakoa
da.
-Nola aurkeztuko zenuke zure
burua: historialari bezala ala irakasle gisa? Bi gauzak asko gustatu
izan zaizkit beti, eta sistematikoki konbinatu ditut. Urte hauetan
zehar irakasten aritu naiz, baina idatzi ere asko egin dut. Oso
pozgarri eta suspergarria da unibertsitatean irakastea eta interesa
azaltzen duten gazteekin harremanean egotea. Lotura berezia sortzen
da. Askotan esan dut, eta berriz ere esango dut: klasea eman ondoren
konturatzen zara benetan nola eman behar zenuen klase hori.
Argazkiak: Teresa Sala
-
Euskonews & Media 105.zbk
(2001 / 1 / 5-12)
|