Aurten
Durangoko Liburu eta Disko Azokak 35 urte ditu. 1965ean Gerediaga
Kultur Elkartearen eskutik jaio zenetik, Azoka urtero euskal argitaletxeen
topagune bihurtzen da. Antton Mari Aldekoa-Otalora Gerediaga Elkarteko
presidenteak hastapenetik ezagutu du Azokaren nondik-norakoa.
Hamazortzi urte izango zituen Azokara hurreratzen hasi zenean
eta ordutik hona urtero jarraitu du haren ibilbidea "behin
izan ezik, soldadutzan Madrilen suertatu nintzenekoan. Baina harrezkero
ikusle, erosle edo laguntzaile gisa ibili naiz bertan", dio
berak. Gerediaga Elkarteko arduradun bezala 1976-77 urte bitartean
hasi zen Aldekoa-Otalora eta 1983tik elkarteko presidentea da.
-Nondik sortu zen Durangoko Liburu
eta Diskoen azoka egitearen ideia? Durango
(Durango diodanean Durangaldeari buruz ari naiz) berandu sartu zen
Bizkaira, 1200. urtean gutxi gora-behera. Hau da, Nafarroaren eskutik
Bizkaira aldatu ginen. Gernikan Bizkaiko herri guztietako ordezkariak
batzen ziren, baina Durangaldetik hiru ordezkari joaten ziren. Horrek
esan nahi du durangarrok bizkaitar osoak ez ginela. Gerediagako
batzarrekoan Durangaldeko hamabi eleizate eta lau uritatik Gernikara
zein hiru ordezkari joan behar ziren aukeratzen zuten. Beraz, hamaseitik
hiru joaten ziren Durangotik Gernikara. Foruak galdu egin ziren
(Gerediagako azken batzarrak orduan egin ziren), baina gure aitite
eta amamek ezagututako historia hori guganaino heldu da.
Gu durangarrok bizkaitarrak bagara, baina badaukagu geure nortasun
propioa. Frankismo garaian, halako batean Gerediaga kultur elkarte
gisa sortu zen. 1965. urtea zen, eta elkartea, hain zuzen, Durangaldeko
herri guztietako ordezkariz osaturik zegoen. Gutxi gora-behera uda
aldean sortu zuten Gerediaga Elkartea eta Domu Santuetan, hau da,
urriaren azken egunetan eta azaroaren lehenengoetan, Durangoko lehen
Liburu Azoka egin zuten urte hartan bertan. Gaur egun ezagutzen
dugun azoka jendetsua eta liburuz beterik dago. Baina orduko hura
Andra Mariko eleizpean egin zen eta gehienbat euskal liburuen erakusketa
bat izan zen. Orduan ez zegoen gaurko produkziorik ezta gutxiago
ere. Batik-bat liburu zaharrak eta halako kontuak bildu zituzten
azokan. Baina horren inguruan, eta azpimarratzekoa da berau, Frankismo
garai hartan euskal kutsuko edozerk indar handia hartu ohi zuen.
Hurrengo urtean ez zen azokarik egin elizpea konpontzen zebiltzalako,
baina harrezkero urtero egin izan da azoka.
-Aurten 35
urte beteko dira azoka lehenengoz antolatu zenutenetik. Zeintzuk
dira urte horietan zehar emandako urratsik garrantzitsuenak? Durangoko Azoka editorialen
azoka izan da eta hori mantentzea lortu dugu. Diktaduratik irten
berriak ginela, 75-81 urte bitartean, azokara editorial berri
mordo bat eta liburu asko gerturatu ziren. Gainera, ordura arte
debekaturik zeuden liburuak Durangon agertzen hasi ziren. Baina,
era berean, horri esker liburu bera hainbat tokitan salgai ikus
zitekeen. Orduko hartan bezala, ostera ere editorialen azoka berreskuratzea
lortu dugu eta liburu bat standapean jartzen dugula ez mundu guztian
saltzen den best-sellera delako, baizik eta argitaldariak berak
ipintzen duelako. Konszienteki ez bada ere, hona datorren publikoak
hori onartzen duela uste dut, eta, gainera, eskertu egiten duela.
Beste
lorpen garrantzitsu bat azokaren arrakasta izan da. Garai neketsu
eta ilun batean eta herri ekimen gisa sortu izan zen hau, gaur
egun alde guztietatik datorren onarpena lortu du, bai goitik bai
behetik. Giza onarpen hori, bai administrazioaren aldetik bai
jende xehearen aldetik dator. Azken batean, Durangoko Azoka Euskal
Herriko azoka bihurtzea lortu dugu, azoka nazionala. Nik uste
dut kutsu hori hasieratik izan duela, baina beharbada, azken urteetan
gehiago sendotu egin dugu.
-Gerediaga
Elkartekoek maiz esan duzue Durangokoa ez dela ohiko profesionala,
gehiago dela kultur bilgune bat. Durango elkargune bat
da halako egunetan. Bilbo, Arrasate edo Donostiako Azokei ez diet
meritorik kendu nahi, baina horrelakoak gehiago dira profesionalen
azokak. Horietan ere gauzak ondo egiten ahalegintzen dira, eta
lortu ere lortzen dute, baina gureak badauka nolabiateko aura
misteriotsu, epeltasuna badauka gure azoka honek. Azokaz gainera,
Euskal Herri osotik datorren jendea Durangora hurbiltzen da lagunekin
egoteko. Beharbada halako uholderik ez doa Bilbo, Tolosa edo Donostiako
Azoketara. Durangotik, behintzat, ez doa hainbeste jende toki
horietara, nahiz eta haietan ez dakit zein best-sellera salgai
egon. Durangok, baina, badauka xarma hori.
-Durangoko
Azokak Eusko Jaurlaritzaren laguntza eta babesa jasotzen du. Dirulaguntzek
zenbateraino baldintzatzen dute azoka baten jarduera? Lehen esan bezala,
Azoka momentu honetan instituzioek onarturik dago. Eusko Jaurlaritzarekin
tratuan antzina hasi ginen, 80-81 inguruan, eta Eusko Jaurlaritzak
berak Azoka Euskal Azokatzat hartu zuen. Gainera, lan nagusia
Gerediagakook egiten badugu ere, haiek ere antolatzaile gisa agertzen
dira. Hau da, nolabait elkarrekin egiten dugun lan bat da. Eusko Jaurlaritzaz gain, Erkidego
honetako hiru Foru Aldundiek ere gehiago edo gutxiago lagundu
egiten dute. Hasiera batean Nafarroako Foru Aldundiak ere laguntzen
zuen, baina Erkidego bilakatu zenez geroztik ez du zuzenean Azoka
laguntzen. Hala ere, Nafarroako liburuak eta Nafarroako Gobernuaren
liburuak Azokan izaten ditugu. Guk geuk ere esparru zabal hori
mantentzea nahi izan dugu. Zein neurritan horrek baldintzatzen
gaituen? Edozein eginkizun herri honetan ez da erraza izaten,
baina ez da beti dirua edo ideologia kontuak tartean daudelako.
Asma dezagun Azoka Gerediaga Elkarteak bakarrik antolatzen duela
horrelako dirulaguntzarik gabe, loteria tokatu zaigulako eta geuk
antolatuko dugula erabaki dugulako. Baina, hala ere, Azoka ideologiaz
anitza izaten ahalegindu beharko ginateke. Horretara derrigorturik
gaude, herri honetan etxekoak eta espaloiaren bestaldekoak bizi
garelako. Hau da, pluralak garelako. Kontua ez da administrazioak
laguntzen duen ala ez. Oreka horrela lortzen da, eta horretan
asmatzen dugula uste dut.
-Aspalditik
Azokaren arazoetako bat toki finko bat ez izatea izan da. Zertan
dago kontu hori une hauetan?
Aurten
erabai dugu iaz baino bost stand gutxiago jartzea. Eskabideak
gehiago izan dira eta guztiak sartzeko modua bagenuen. Baina jendeak
ibiltzeko tokia ere behar du, eta guk tokia aurreztea erabaki
dugu. Fisikoki stand gutxiago izango dira, baina ez tokirik ez
dagoelako, baizik eta jendea lasaiago ibili dadin. Bestalde, toki
finko hori noizko? Gu horretan akuilari modukoak gara. Egoitza
egitea ez dago gure esku, baina Administrazioari, Udalari, Foru
Aldundiari zein Gobernuari eskatu behar diogu. Hainbat urtez horrelako
azoka bat egon ondoren, Durangok toki finko bat merezi du betirako
edo behintzat urte batzuetarako, eta, noski, ez Azoka hau egiteko
bakarrik. Gu bagabiltza geure aportazioa egiten, baina halako
batean suertatuko da. Nik badakit Udalaren nahia ere badela, baina
astiro egiten dira halako gauzak.
-Azokarako
jasotzen dituzuen eskabideen aurrean, zeintzu irizpide jarraitzen
dituzue haiek onartu edo atzera botatzeko? Antolatzaile gisa,
guk jakin badakigu urte batetik bestera zein izan den argitaletxe
bakoitzaren produkzioa, eta hori gutxi asko neurtu egiten duzu.
Batik-bat entziklopedietara-eta dedikatzen direnak stand bitan
egon beharrean zazpitan banatuz gero, agian erakustokia erakargarriago
egin daiteke. Baina etxe batek entziklopedia bakarra badu, kontrakoa
gerta daiteke. Iritziak subjektibo-objektibo bitarte horretan
dabiltza. Batzuen banaketarekin objektiboa bazara besteekin subjektiboa
zara guztiz? Ez, baina ertz horretan ibiltzen gara. Momentu batean
nahiz eta betozko batzuk izan, ez dut uste argitaletxeekin behin
ere haserretzera iritsi garenik halako mugak jarri izan ditugunean.
-Durangoko
Azokaren haritik Iparraldeko elkarteek Liburu eta Diskoen azoka
sortu zuten Donibane-Lohitzunen. Zer nolakoa da haiekin duzuen
harremana? Ez daukagu harreman
berezirik. Gure semeak ez dira, baina bai gure lehengusuak. Ekitaldiren
batean elkarrekin egon izan gara, Durangoko Azokan bertan ere,
eta iritzi trukaketa batzuk izaten ditugu. Azken finean, azoka
hauek argitaletxetakoei zuzendurik daude, eta, beraz, trukaketak
horien bidez izaten dira batik-bat. Bestalde,
azoken mundu honetan antolatzaileak ez gara gauden bakarrak. Antolatzaileez
gain badira beste beharrizan batzuk, beste interes batzuk, eta
interes hauek argitaletxeen inguruan sortzen direnak dira. Orduan,
ereile onak badaki non erein eta bai han, bai hemen, argitaletxeetakoek
ematen dituzten iritziak asko baloratzen ditugu. Baina momentu
honetan ez daukagu elkarrekin zerbait egiteko hitzarmenik.
-Eta Katalunia
eta Galiziarekin? Bi Erkidegoak present egoten dira Durangon. Bai, baina horiekin
ere Donibane-Lohitzunekoekin daukagun harreman bera dugu. Zuzen-zuzenak
baino gehiago, Durangon mugitzen dena mugitu egiten da eta hor
ereiten dugun hazia besteekin harremanetan jartzeko balio zaigu.
Beharbada, ahal den neurrian guri dagokigu zubi lanak egitea.
Baina gure ordez beste batzuek egiten badute, oso ondo baita.
-Duela bi urte
Kataluniako Liburuaren Azokak beste toki batzuetara zabaltzea
erabaki zuen. Durangokoarekin horrelakorik egiteko asmorik al
duzue?
Gerediagaren
esku dagoen artean, agian hori asko esatea da, baina gaurko Gerediagatarren
iritziz Durangon jarraitu beharko luke Azoka honek. Baina ez Gerediagakoen
iritziz bakarrik, Durangora partehartzera datozen argitaletxe
gehiengoaren ustez honek Durangon jarraitu beharko luke. Inoiz
egon izan dira halako tentazio batzuk Azoka Bilbora eramateko
edo beste tokiren batera, baina badirudi horren beldur direla
argitaldariak beraiek ere. Zergatik? Durangora etortzeko ohitura
dago eta demagun orain Bilbora joan behar dugula edo Ordiziara.
Berriro ohitura sortzea ez da erraza. Momentu honetan ez daukagu
hemendik irtetzeko asmorik, baina ez geure aldetik bakarrik, Azoka
osatzen dugunon aldetik ere ez dago horrelako burutaziorik. Nahiz
eta inoiz halako galderarik planteiatu izan den, geuk erantzuna
eman baino lehen argitaletxeek eman dute jende uholdeak markatzea
oso zaila baita.
-Iaz Azokaren
web orria aurkeztu zenuten eta urtetik urtera informatikari eskainitako
txokoa handiagoa da. Teknologia berrien inguruan zeintzuk dira
Azokaren helburuak? Apurka-apurka munduarekin
bateratsu goaz. Onena litzateke mundua baino lehenago ibiltzea,
baina bateratsu ibiltzea ez dago txarto. Hau da, euskaldunok ezin
gara egon 1500. urtean egongo bagina bezala. Ezin dugu jarraitu
orduko eran, gure tradizioa Peru Abarkarena, baserria etab dela
esanez. Teknologia berriei ez leihoa bakarrik, ate zabalak ipini
behar dizkiegu. Ate zabalak teknologia berriak euskal mundura
ere sartu daitezen, eta nik uste dut dagoen produkzio horri erantzuten
ahalegintzen garela Azokan, ekoizpen hori Azoka honetan ere erakusteko.
-Etorkizunari
begira, zeintzuk dira Durangoko Azokak dituen erronkak? Erronkarik
nabarmenena agian lehen aipaturiko espazio fisiko tinko bat izatea
litzateke. Horrek duintasun bat emango lioke Azokari. Lehenengo
Azokak ere bazeukan bere xarma, baina gaur egungo estalpeak ematen
dion berotasuna hor dago. Bestalde, ez dakit erronka den ezta
bide hori erabili behar dugunik ere, baina Azoka jendetsua izateaz
gain profesionalen Azoka ere izan dadila lortzea ere hor dago.
Hau da, Frankfurtekin bezala hemen ere idazle eta argitaratzaileen
arteko salmentak egin daitezela. Hori urtean zehar egiten dute,
baina Durangon bertan zergatik ez? Horren ildotik, zergatik ez
dugu Durangora ekartzen Belgika, Franfurt, edo Brasilgo norbait
Bernardo Atxagaren esklusiba erostera? Eta Bernardo Atxaga aipatzen
dut beharbada adurka hasten garelako izen hori aipatzearekin bakarrik,
baina beste edozein idazle izan zitekeen. Hau da, kanpoko argitaletxeak
zergatik ez datoz Durangora, hemengoa ezagutu eta agian kontatuak
egin argitaletxeekin edo hemengo idazleekin? Beharbada erronkarik
nagusienetarikoa hori izan daiteke. Eta, hala ere, ez dakit hori
izan daitekeen bidea. Nik uste dut baietz, hau da, alde batetik
barrukoentzat janaria izan behar du Durangok , baina kanpora begira
hasi behar dugu euskaldunok. Agian kanpoko horiek erakarri behar
ditugu geure izatea mundura zabaldu dadin.
-Frankfurt
aipatu duzula, kanpoko azoken nondik-norakoa jarraitzen al duzue? Zerbait bai. Lehenago
esandakoa ez da bat-batean asmaturikoa. Orain euskal ordezkariak
Frankfurtera joaten dira haien dozena bat liburu hartuta eta bertan
erakustera. Baina Frankfurtera joan ziren lehenak Gerediagakoak
izan ginen Eusko Jaurlaritzaren beka batekin, eta han harreman
batzuk izan genituen. Baina,
noski, antolatzaile gisa ibili ginen. Orain aipatzen dudana zera
da, harremanak izan behar direla profesionalen artean. Baina orain
200 urte Humboldt etorri bazen Euskal Herrira hau ezagutzera eta
hari esker euskara ezagunago egin bazen Europan, agian hurrengo
urratsa antzeko zerbait izan beharko litzateke. Hau da, horrelako
inperioak euskaldunokin ere tratuan has daitezela, eta hori benetan
aberasgarria izango litzateke denontzat.
-Urrats hori
zeinek eman beharko luke? Agian
guri zubi lana egitea dagokigu. Zeinek eman behar duen? Ez dakit,
hori asmatzea ez da erraza. Edo ez da dirudien bezain erraza,
behintzat. Guk egin behar dugu hori? Profesionalen arteko lotura
guk hasi behar dugu eta gero haiek aberastu? Ez da erraza.
-Epe laburrera,
Gerediaga Elkartearen proiektuak zeintzuk dira? Azokaz
aparte Durangaldean espiritu edo geure nortasun propioa mantentzen
ahalegintzen gara. Horretarako ez dira bakarrik antzinako gauzak
berreskuratu behar, baina horiek ere egin behar dira: gure sustraiak
non dauden, zeintzuk diren, etab. Mundu anitz honetan anitzak
izan, baina gure izatea galdu gabe bizitzen jarraitzea da gure
erronka. Gure baserri arkitektura modua ezberdina da Arratiakoatik,
eta zer esanik ez Caceresekoarekin. Horrelako izatea ere gorde
behar dugula iruditzen zait, euskara ere gorde behar dugu eta
gure inguru hau, Durango inguratzen duten haitzak eta mendiak
zaindu behar ditugu gaurko eguneratuta, ez XVIII. mendeko pentsamoldearekin.
XXI. mendean hau jaso izan badugu baten batek zaindu izan zuelako
da, eta gure betebeharra da hurrengokoei ere geure espiritu hau
uztea. Argazkiak: Estibalitz Ezkerra
Euskonews & Media 102.zbk
(2000 / 12 / 1-15)
|