1
Euskal
Herriruntz abiatu den estatu inmigrazioak, gutxi gora behera,
ehun urte ditu. Ehun urte ditu ere euskal nazionalismoak. Bien
artean ez dago halabeharrezko harremanik, baina historikoki elkar
eragin izugarria bai. Horrela, euskal nazionalismoaren teorizazioan
inmigrazioari inplizito edo esplizitoki espazio haundia eskainiko
zaio. Bestalde, inmigrazioak ere nazionalismo honen hedapenean
—mugatu/zabalean— zeharo afektatuko du.
Zergatik da arazo
inmigrazio espainiarra? Inmigrazioa, hasieratik, arazo sozial
bilakatuko da euskal nazionalismoaren asmoetan. Euskal nazionalismoak,
edozein nazionalismok, bere helburuak justifikatzeko lurralde
jakin bateko populazioaren homogeneitate kulturala argudiatzen
du; homogeneitate horrek herria/nazioa koinstituitu eta naziotasunak
autonomia politikoaren eskaera legitimatzen du. Ondorioz, nazionalismoaren
oinarrian honako formula dago: lurralde bat, kultura bat, nazio
bat, Estatu bat.
Baina oinarri hauxe
da inmigrazioak nolabait apurtzen duena. Horrexegatik, nazionalismoarentzako,
euskal nazionalismoentzako, Espainiatik etorritako inmigrazioa
arazo da. Gauza kuriosoa, zeren Afrikatik etorritakoa ez da maila
berbereko arazo. Azken hau arazo sozial bat izatera hel liteke
etorkizunean, beronen kopuruak haunditzen diren neurrian. Arazo
sozial honentzat badago egon legedi oso bat etorritako edo etortzear
daudenentzat traba dena. Gainera, ez zaio hiritar-tasunik errekonozitzen.
Arazo politikoa
da espainiar inmigrazioa. Baina zer gertatzen da Estatu inmigrazioarekin?
Agian arazo sozial izan litekeela, edo kulturala, edo biak batera,
edo bat ere ez, baina gauza guztien gainetik euskal nazionalismoarentzako
arazo politiko bat da, esan bezala errotik ukatzen baitu eman
gura duen irudi homogeneoa. Politikoa da gainera beste ezaugarri
oso nabarmen batengatik: ukatzen duen unitate politikoko biztanleria
delako. Hau da, euskal nazionalismoaren tradizioan Espainia ukatzea
izan bada benetako funtsa, benetako argumentu sendoa, sendoena,
Estatu horrexetatik, errealitate espainiar horretako kideak, dira
Euskal Herrira heltzen direnak.
Honek arazoa areagotu
egiten du, zeren honela matrioskharen sindromea
agertzen da. Matrioskhak panpin errusiarrak dira, eta dakigun
legez haundienaren baitan beste bat sartzen da, horretan beste
bat, eta horrela... txikienaraino. Gure kasuan nagusiena Espainia
da (nazionalistentzat Estatu espainiarra), bigarrena Euskal Herria,
hirugarrena Espainiako populazioa. Honelako egoerak konpontzeko
ingeniaritza konstituzional haundia behar da, eta orain dela hogei
urte arte ez dago egon izan inolako saiorik, historikoki Euskal
Nazionalismoak Espainia ukatu duelako eta Espainiak Euskal Herri
politiko desberdinduaren esitentzia errekonozitu ez duelako, beraz
konponbide errazik ez, konponketarako elkarren errekonozimendua,
edo, gutxienez, esistentziaren errekonozimendua, behar baita.
Gainera, ingenieritza konstituzional hauek oso egoera labankorrak
konpontzera eta konpontzeko etortzen dira, baina hala eta guztiz
ere etengabe dagoz oreka ezegonkor batean, joztun egokiak eta
etengabe lanean dihardutenak behar baitira. Honelako ezer ez dago
gurean.
Zein zentrutatik
eutsi kontu honi? Zentruan Euskal Herria ipintzen badugu honelako
egoera bat daukagu. Badago lurralde bat, bertako zenbaitzuek —nazionalistek—
bere konsideratzen dutena, bi administrazio estatatalen menpe
eta hiru auto-hetero-administrazio eratan banandua dagoena. Nazionalistek
esaten dute lurralde hori bat baino ez dela eta bertan bizi direnek
direla sujetu bakar eta erabakiorra. Ahopeka, agian, edo ageriki
zenbaitzutan, nazionalista askok kontsideratuko du ez direla naziokideak
bertan bizi diren guztiak, batzuk kanpotik etorriak baitira eta
gainera leialtasun nazionala ezberdina luketelako; beraz, askoren
ustez, hauek ez lukete inolako eskubiderik geroa erabakitzeko.
Beste batzuek uste dute kanpotik etorritakoek ez dutela inoiz
eskubiderik. Azkenek, ordea, uste dute egungo biztanleria dela
erabakitzailea, hala bertan nola kanpoan jaiotakoak.
Zentruan Espainia
ipintzen badugu egoera honelakoa da. Estatuak lurralde bat du,
zatiezina eta nazio baten isla da, nazio horretan azpi-nazioak
(?) egon arren. Lurralde azpinazionaletako kideak kopuruz gehiengo
ez diren moduan, lurralde osoko populazioak agintzen duenera egokitu
egin behar dira, ez baitute banantzeko inolako eskubiderik.
Zentruak eta identitatea.
Bi zentruen artean hezurmamizko populazioa dago, zeinari identitateari
eta leialtasun nazionalari buruzko bi proposamen alternatibo heltzen
zazkion. Zentru bakoitzak populazio honen identitatea berak dioena
dela aldarrikatuko du. Honela identitatearen inguruko borroka
sinbolikoa sortzen da. Sujetu batek duen errealitate ikuspegia
gizartean eransteko eta bakar (edo monopolio modura) agertzeko
egin asmoei deitzen zaio borroka sinbolikoa. Sujetu batek Euskal
Herria funtsean Espainia dela eta beronen identitatea espainiarra
dela esango du; besteak, ordea, Euskal Herria funtsean euskalduna
dela gaineratuko du. Hona helduta bi nabardura hemen behar dugu.
1. Borroka
honen kanpo aspektuari dagokiona. Kanpo dimentsioaren
oinarrian bi zentruen arteko lehia legoke. Lehia hau askotan
baretu egiten da, beste zenbaitetan barerazi, eta beste zenbaitetan
suspertu.
Urte luzeetan,
eta batez ere, inmigrazioa masiboki etorri zeneko Frankoren
garaietan euskal nazionalismoak ezin izan zuen plazaratzeko
aukerarik; beraz, ezin izan zituen inmigrariak bere kodeetara
sozializatu. Geroago, behin Trantsizio politikoa martxan jarrita,
Euskal Nazionalismoak sekula eduki ez duen arrakasta historikoa
eskuratu zuen eta monopolikoa bilakatu zen bere ikuspegia.
Egun, lehia
(borroka) ia gerla bihurtua dago. Okertzeko beldurrik gabe,
esan genezake euskal nazionalismoaren eta aldarrikatzen duen
ezberdintasunaren kontrako borrokarik latz eta gogorrena plazaratua
dagoela. Borroka sinboliko suspertu honen atzean honako faktoreak
leudeke: nazionalismoaren gainbehera geldoa eremu sozialean,
monopolioaren ondoko pendulo efektua, ETA-ren ekintzak, eta
batez ere ETA-ren kontrako gizarte errebolta Ermuan gertatu
gertakariak direla eta.
2. Borrokaren
barne aspektua: euskalduntasunaren definizioa. Borrokak
badu ere euskaldun izatea zer denari buruzko barne dimentsioa.
Historikoki, euskalduntasuna zer den definitzeko zenbait euskarri
objektibo edo objektibagarri erabili izan dira: arraza (-erlijioa),
hizkuntza, bertakotasuna eta abar. Geroago, aspektu subjektiboei
eman zaie garrantzia, euskaldun izateko borondateari batipat.
Bestalde, sistema demokratikoaren ezarrerarekin hiritartasun
administratiboak ere euskalduntasuna bideratzen du. Era guzti
hauek, batzuetan bakarka agertzen dira, beste batzuetan gainezarrita,
baina bai kasu batean zein bestean elkarren artean borrokatzen
dauden ikuspegiak dira. Nolanahi ere, euskal nazionalismoak
ez du oraindik ere erizpide amankomun bat plazaratu edo adostu.
Erreztasun haundiz batetik bestera pasatzen da. Teorian definizio
zabalak onartzen ditu, horrela borondatean oinarritutakoa
lehenduko lukeela ematen du, baina borondate soila gutxi iruditzen
zaio, borondatea oso aldakorra baita. Horrexegatik konpromezu
gehiago eskatuko lukeen erizpidearen bila ari da etengabe.
Borroka sinbolikoaren
bi dimentsiook elkar eragiten dute eta etengabe espazio sozial
(eta politiko) euskalduna berdefinitzen ari dira, bakoitzak ura
bere errotara eraman nahi du eta.
Erizpide erabiorrik?
Dena dela, Euskal Herrian eta nazionalismoaren baitan badago erizpide
erabior bat. Ez da maila kulturalean kokatzen, horrela egon daiteke
«euskaradun ez euskaldunik». Ez da bertakotasunean oinarritzen,
bertako asko kanpoko eta kanpoko asko bertako kontsideratu da
eta. Zein da erizpide hau, ba? Erizpide politikoa. Azken finean
eta ezelango zalantzarik gabe euskaldun da euskal nazionalista
dena, euskara jakin edo ez, bertan jaioa izana edo ez. Areago,
bakarrik erizpide honetatik ulertzen dira aurreko kontraesan logikoak,
esaterako euskaldun ez konsideratzea euskara dakienari edo alderantziz.
Erizpide politiko hau onmipresentea da, nahiz eta diskurtsoaren
mailatik ukatu nahi. Askotan, eta hortixek dator bere sendotasuna,
erabiltzen dugunaren kontzientzia ere ez dugu izaten.
Aurrekoaren laburpen
gisa. Euskal Herrian bi leialtasun nazional dago, horrek politika
zentruan jartzen du eta integrazioaren neurria pertsona bakoitzak
aukeratzen duen leialtasun nazional (eta dagokion alderdia)-aren
mende dago. Kontua da nork agintzen duen gizartean, hau da, zein
ikusmoldek, nazionalista euskaldunak edo espainolak. Azken urteetan
euskal nazionalismoak garaitu izan du eta egun indarrak parekotuta
dagoz. Nolanahi ere, lurraldeak badu euskal nazionalismoaren alde
bere garrantzi sinbolikoa geroago ikusiko dugun moduan, zeren
logikoki badirudi Euskal Lurraldea euskaldunen lurraldea dela.
2
Inmigrazioaren
zenbait aspektu
Euskal Herrira etorri
den inmigrazio ulertu ahal izateko oso baliagarria izango zaigu
Migrazioen teoria. Horrela,
1. Gizarte
modernuetan migrazio ia gehienak kausa ekonomikoengatik gertatu
direla esaten digu teoria honek, nahiz eta gero oso arrunta
izan migrariek euren mugimendua azaltzeko zio pertsonal edo
kulturalen aipamena, hau da, norberaren aukera edo erabaki
pertsonal bihurtu derrigorrezkoa izan den irteera.
2. Migrariek
gizarte sare inplizitoa osatzen dute, etorri den lehenak bere
familiko, adiskide, auzoko, herriko jendea deitzen duelako.
Horrek azaltzen du sorterri berbereko jende ugari aurkitzea
gure herri industrialetako zenbait auzotan. Honek, alde batetik,
lasaitasuna eta errefugioa ekartzen du eta, bestetik, egoera
berriaren aurrean permeabilitate eskasagoa.
3. Gehienetan,
migrariak landa gunetatik zentru urbano-industrialetara mugitzen
dira. Bi aldaketa daramatza erantsiak mugimendu honek: 1.
Ihardueretan: baserritar izatea baztertu eta langile bilakatu,
eta 2. Kulturan: euren baserri-herri kulturaren ordez urbanoa
eskuratu behar izatea.
4. Asimilazio
kulturala eta politikoa bakarrik da guztiz beharrezkoa estatuarteko
inmigrazioetan.
Aurreko 3. eta 4.
puntua errazteko honako adibidea ipini daiteke: demagun Palentziar
baten helmuga Madril, Hamburgo edo Euskal Herria direla. Madrilera
badoa, seguruenik 3. puntuko trantsizio eman beharko du baina
ez 4.koa. Hamburgora badoa biak esperimentatu beharko ditu. Euskal
Herrira badator 3.a bai eta nolabait 4.a ere. Hau da Euskal Herria
helmuga bezala, ez da ez Madril, baina Hamburgo ere ez, nahiz
eta azkenetik zeozer daukan. Hamburgok bezala Euskal Herrian badago
egon beste kultura bat, badago egon beste kultura politiko bat.
Besterik da, eta oso garrantzizkoa da, ia zein neurritan dauden
presente elementu hauek etorkingoa kokatzen deneko espazio geografikoetan,
hau da, zein neurritan espazio geografiko diferentzial hau espazio
kultural eta politiko diferentziala ere baden.
3
Inmigrazioa Euskal
Herrian
Euskal Herrira etorri
den inmigrazioa batik bat Bizkaian kokatu izan da, Bilbo Haundian
zehazki. Egungo Euskal Erkidegoko populazioaren erdia Bilbo Haundian
bizi da eta etorri den etorkingoaren %70-a baino gehiago. Jatorriz,
etorri izan direnetatik ia erdia Leoi-Kastelakoak dira; horien
ondotik, Extremadura, Andaluzia eta Galizia dira inmigrari gehien
aportatu duten Erkidegoak. Leoi-Kastelakoentzat Bilborako bidea
erosoena zen, euren jatorritik hurbil baitzegoen.
Taula honetan ikus
daiteke Erkidegoko populazioaren konposizioa.
(Sakatu hemen taula ikusteko)
Gipuzkoan inmigrazioa
eskualdeka modu beretsuan banatzen da, nahiz eta Irun eta antzeko
zenbait herritan presenteago egon. Extremaduratik etorritakoak
pisu demografiko haundiagoa dute lurralde honetan. Arabari dagokionean,
ikuspegi demografikotik Gasteiz hiriburuak arabar lurraldea irentsi
egiten du, Gasteizeko populazio kopuruak (ia lurraldeko %85-ak)
lurralde osoko pauta markatzen baitu. Gasteizek, jatorriaren datuen
arabera, Bilbo Haundiko pauta jarraitzen du.
Nafarroaren kasuan
bi datu nabarmendu behar ditugu: 1) Etnikoki puruena dela, nafarroan
jaiotako populazioa %85-a delako, eta 2) Purotasun etnikoak ez
duela halabeharrezko harremanik leialtasun nazionalekin. Areago,
identitate eta leialtasun nazionalak aztertzeko Euskal Herrian
ezin da pauta teoriko homogeneoa erabili, ez baitira berdinak
Iparraldeko eta Hegoaldeko bi Erkidegoen kasuak. Eredu bakar probable
batetik gehien nabarmentzen dena Nafarroakoa da, ze agian, asko
fortzatuta, bitara erreduzitu daitezkeen hiru leialtasun eraginkor
baitaude: euskalduna, espainola, nafarra.
Ondokoa taulan ikus
genezake nola Euskal Erkidegoan 15.000 baino biztanle gehiago
duten herriek (populazioaren 76 baina gehiago dutenak), etorkinen
% 82-a duten. Hau da, usteak dioen bezala, inmigrazioa batez ere
gertakari urbanoa da. Gainera, udalerri ezberdinen konposaketa
ikusita, errez dakusagu non kokatu diren etorkin gehienak, nola
zenbait udalerritan ia gehiengoa diren eta, azkenik, nola etorkinak
kokatu direneko udalerriek bertako errasgu —euskara, batik bat—
gutxien dutenak diren.
(Sakatu
hemen taula ikusteko)
Atara daitekeen lehen garrantzizko ondorioa honakoa da: historikoki,
euskalduntasunaren errasguak indartsuenen dauden guneetatik kanpo
kokatu dira espainiar etorkinak. Honela, etorkinak euskarak presentzia
eskasena zuen tokietan kokatu dira batipat. Honek eragin izugarria
du, zeren nahita ere, etorkinek ezin izan dute euskara ikasi.
Areago, etorkinak honelako aspektuetan ispilu funtzioa
betetzen dute. Bilbo Haundian, Gasteizen, eta beste zenbait toki
txikiagotan etorkinek bertako askok egin izan duten gauza berbera
egin dute, ez gehiago, ez gutxiago. Bertako asko ere lantegi baten
lan egitera, auzo berri baten bizitzera, egunerokotasuneko harremanak
mantentzera mugatu egin da. Horretan, nahiko antzekoak izan dira.
Badagoz, gainera, gerla ostean industrializatu egin diren zenbait
herri, non kanpotik etorritakoak eta probintzi baitakoak era berean
heldu diren: Galdakao, Basauri, etab. Honelako kasuetan, industrializazioa,
inmigrazioaren etorrera eta Frankismoaren antolamendu politikoak
koinziditu egin duten moduan, ez zen posible pauta alternatibo
bateri ere eustea. Beraz, adibidez, Gipuzkoako edo Bizkaiko kostaldeko
zenbait herriren kasuan izan ezik, etorkinek ez dute euskararen
beharrik izan eguneroko bizitzan, bertakoak behar ez zuten moduan.
Hori bai, kanpokoei ez zitzaien suposatzen bertakoena: bertakoak
bertako zirela eta halaxe izango zirela beti. Bertako, kasu honetan,
ez da jatorriari dagokion kategoria, politikari baino.
Integrazioari
beraz, nahitaez, kutsu politikoa emango zaio bertako ikuspuntuetatik.
Etorkinen kasuan, ordea, integrazio batez ere pragmatikoa da.
Eurek funtsean famili proiektu bat garatzera etorri dira, lanbidean
espezializazio nahikoa eskuratu dute, bizi maila dezentea lortu
dute hala eurentzat nola seme-alabentzat, arrakasta biografikoa
eduki dute, beraz hor leudeke integrazioaren gakoak. Integrazio
kulturala esan bezala planteiaezina da, kulturaz hizkuntza ulertzen
badugu. Integrazio politikoari dagokionean, etorkin gehienek hemen
garatu duten bizitzan bi fase bereizi egiten dute: politikagabekoa
(frankismoa), politika molestia ez zenekoa, hau da autodefinitu
beharra ez zegoenekoa eta politikaduna. Bigarren fase hau
deserosoagoa da. Hau da, lehenean, politika ez zen publikoki esistitzen,
sistema berak uzten ez zuen eta. Bigarrenean, euskal nazionalismoa
eta beronen hegemonia somatzean bizitza zaildu egiten da, aurretik
eskatzen ez ziren esigentziak azalera ateratzen direlako: politikan
eta identitate mailan auto-identifikatzearena, batik bat.
Identitateari
dagokionean kanpotik, nazionalismotik, definitua eta kategorizatua
dela badaki etorkinak. Baina, nahiz eta pauta guztiz dominanteena
ez den, bai oso ohikoa identitatea izaera natural modura
ulertzea. Hau da, identitatearen, gu-tasunaren, definizioa, aipatu
den moduan, aldatu egin du nazionalismoak. Borondatean oinarritutakoa
da etorkinari pragmatiko eta logikoki ondoen datorkiona, baina
ez da hori gehiengoak aukeratutako era. Etorkin gehienek uste
dute identitatea naturaren emanazioa dela, hau da bertan jaio
ez diren neurrian ezin daitezkeela euskaldun izan. Areago, euren
seme-alaben artean ere bereiztu egiten dute, bertako kontsideratuz
bertan jaioa eta kanpoko kanpoan jaioa. Lortzekoen ordez, ikuspegi
oso adskriptiboak aukeratzen dituzte. Ez dute uste jauzi etnikoa
eman daitekeenik. Hemen ere ispilu faktorea ikus dezakegu.
Alde batetik, ikusi den moduan, bertako eta nazionalistak euskarri
objektiboetara jotzeko joera dute, bestela uste baitute euskal
izaera ahuldu egiten dela. Bestalde, erizpideen ahulezia etorkinak
hobeto inkorporatzeko tresna izan daiteke. Baina muga labankorretara
jo beharrean, labankorra baita euskaldun izatearen borondatea,
objetibogarritasunaren sendotasuna besarkatzen dute inmigrariek.
Beharbada ereindutako landarea da gero agertzen dena.
Dena dela, ondoko
taulan ikus genezake zeintzu diren bertako, etorkin eta hala bikote
mistoetako nola bikote etorkinetakoen seme alaben autoidentitateak.
Identitate bikoitza da hala etorkinetan nola misto eta etorkinen
seme alaben kasuan aukeratzen dituzten identitateak. Bertakoek,
ordea, identitate euskalduna hobesten dute.
(Sakatu
hemen taula ikusteko)
4
Amaitzeko
Inmigrazioa arazo
sozial izan da euskal nazionalismoarentzako, baina neurri haundi
batean arazo da euskal nazionalismoak, alde batetik, historikoki
baldintza eskas eta kontrakoetan garatu egin behar izan duelako
bere iharduera eta etorkingoa etorri zenean ez zuelako tresna
nahikorik bere kodera etorkinak asimilatzeko. Bestetik, nazionalismo
beraren elementu intrinsekoak ere badaude, zeren euskalduntasuna
ulertzeko moduan ez du behar hainako neurria bilatzen jakin, etengabe
ibili baita borondatetik adskripziora edo alderantziz. Areago,
etorkingoa gainera kokatu egin da nazionalismoak eta euskarak
indar eta presenzia gutxien zuten tokian, edo nazionalismoak bere
eskariak justifikatzeko erabiltzen zituen osagai kulturalak presentzia
gutxien zuten tokian. Guzti horrek asimilazio eza ekarri du.
Nolanahi ere, egungo
egoeran, bai nazionalista, ez nazionalistek,bertako, kanpoko edo
matrimonio mistoetako seme alabak, erkidegokoak, nafarroakoak,
iparraldekoak egoera anitza osatzen dugu. Etorkizunean, anitza
dena, aniztasuna jarrera modura bilakatzea izango da erronka,
ezberdinen artean itunak baino ez du egoera desataskatzen eta. Xabier Aierdi Urraza, Soziologiako
irakaslea Euskal Herriko Unibertsitatean |