New Yorkeko Guggenheim Fundazioaren laguntzarekin
Bilbon museo bat sortzeko negoziaketak hasi zirenetik egon da
Juan Ignacio Vidarte proiektu honetan sartuta. Ekonomia ikasketak
Deustuko Unibertsitatean egin zituen, eta graduondokoak berriz
Massachusetts Institute of Technology-n (MIT). Bizkaiko Diputazioko
politika fiskal eta finantzieroko zuzendari zela, Guggenheim
Bilbao museoaren zuzendari izateko utzi egin zuen kargua.
-Gogorra al da Guggenheim Bilbao bezalako museo bat zuzentzea? Konplexua da, baina
gehienbat dedikazioa eskatzen du. Hala ere, badira lan hau baino
askoz ere gogorragoak.
-Museoa, Bilbo suspertzeko
planeko proiektu bat izatetik, hiriraren ezaugarri nagusia izatera
igaro da. Zein balorazio egingo zenuke ateak zabaldu zituenetik
hiru urte igaro diren honetan? Balorazioa positiboa
da. "Guggenheim fenomenoa" delakoa, museoa sortu zenean
finkatu genituen helburuetako asko bete izana baino ez da. "Guggenheim
efektua"-z hitz egiten denean, batik bat ondorio ekonomikoei
egiten zaie aipamena. Museoak Euskadi osoko ekonomian eragiten
du, hasiera batean aurreikusitakoa baino handiagoa gainera. Pozgarria
da hori. Sortu zenean, jendeak ez zeukan oso argi museo batek
inolako oihartzun ekonomikorik sor ote zezakeen, baina egunero-egunero
baietz demostratzen ari gara. Urte bukaerarako, museoak 100.000
milioi pezeta inguruko inpaktu ekonomikoa sortuko du, kostatu
zenaren seikoitz edo zazpikoitza. Jarduera ekonomiko horren ondorioz,
Foru Ogasunek 15.000 milioi pezeta inguru eskuratuko
dituzte, eta ondorioz, proiektu hau finantzatu zuten erakunde
publkoek hiru urtetan berreskuratuko dute beren inbertsioa. Hori
ez da ia inoiz gertatzen, ez inbertsio publikoetan, ez pribatuetan.
Efektu hau, museoak duen eraginaren alderdi bat baino ez da.
Garrantzitsua da, noski, baina azkenean alderdi bat baino ez
da; izan ere, museoak hasieratik zeukan herriaren irudia kanpoan
proiektatzeko asmoa, eta ondo baino hobeto ari da helburu hori
betetzen. Eta ez da ahaztu behar museoak Bilbo suspertzeko prozesuan
(hiriaren ezkerraldea bereziki) dinamizatzaile gisa daukan papera,
eta ezta ere kultur erakundeek dauzkatenak: jende guztiaren eskura
ipintzen duen kultur eskaintza handitzea.
-Zer ikusteko asmoz etortzen
da bisitaria Guggenheim Museora? Museoa sortu zenean,
urtero milioi erdi bisitari izatea aurreikusi zen, baina hiru
urte hauetan milioitik gorakoa izan da urteroko batezbestekoa.
Zer ikustera datorren jendea museora? Ba munduko beste edozein
museotan bezala, arte plastikoen munduan egiten dena ikusi eta
sentitzera. Hain zuzen ere asmo hori dauka museo honek, bai mende
honetako arlo garaikideenari dagokionez, bai tradizionalenari
ere. Jendea batik bat kultur esperientzia izatera dator. Kulturak
gero eta garrantzi handiagoa dauka jendearen aisialdian, eta,
horregatik, garrantzitsuak dira museoak. Guggenheimek esperientzia
interesgarriak eskaini nahi dizkio jendeari, denboraldi baterako
erakusketen bidez nahiz behin betiko bildumetako aurkezpenen
bidez.
-Museoen
lanik nekezenetarikoa bisitariak lortzea da. Zein irtenbide izaten
dira horrelakoetan? Azken urte hauetan
museoak, oro har, eraldaketa prozesu garrantzitsu batean daude
murgilduta, eta batzuetan euren nortasuna zein den galdetzera
iristen dira. Une jakin batean, jendea erakartzeko gaitasuna
falta zaiela ikusten dute museoek, batez ere Europan, eta horrek
gauzak behar bezala egiten ari ote diren galdetzera eraman ditu
hainbat museo. Jendea, gauza erakargarriak eskaintzen dizkioten
lekura joaten da; horregatik, museoek aisialdirako beste erakunde
eta jarduerekin "lehiatu" behar dute: zinemarekin,
ikuskizunekin, kirolarekin... Ezinezkoa da museoak, gauzak duela
ehun urte bezala egiten jarraituz, bisitari berriak erakartzeko
gai izatea. Egoera berrira egokitu behar dute; kultur interesa
lehen baino handiagoa izango da ziur aski, baina bisitariak ere
exijenteagoak dira, estimulu asko dauzkate-eta: telebista, zinema,
ikus-entzunezkoak eta abar. Jendea sofistikatu eta sentikorragoa
da ona eta txarra bereizteko. Nire ustez museoak birrorientazio
prozesu batean sartu dira, gero eta handiagoa den eskariari erantzuteko.
Eskari hori erakartzeko egokitzea lortzen duten museoek bisitari
asko izango dituzte.
-Artista batzuen ustez,
ikusleentzat erakargarri izan daitezkeen hainbat bilduma artistikoki
ez dira hain erakargarriak. Artea aisialdiarekin uztartzeak artearen
kontzepzioa uki al dezake? Hori eztabaidagarria
da. Normalean jendeak artistek baino hobeto daki zer den garrantzitsua
eta zer ez. Azkenean jendea da gauzek eta arteak zein garrantzi
daukaten erabakitzen duena, ez artistak; horregatik, oso lotura
handia dauka museoen munduarekin. Bilduma handi eta onenak dauzkaten
museoez ari naiz, erakusketarik onenak eta audientziarik handienak
dituztenez, nahiko logikoa bestetik. Ez dut inolako kontraesanik
ikusten. Besterik da museoaren helburu bakarra bisitariak bereganatzea
izatea, baina argi dago ez dela kasua. Bisitariak erreferente
bat dira, baina museo baten helburu eta lehentasun nagusia, jendea
hezitzeko eta kulturara hurbiltzeko bitartekoa izatea da, eta
hori ahazten duen museoak bide okerra hartuko du. Beste alde
batetik, kontuan izan behar du bisitariak garrantzitsuak direla;
inori ez dio onik egingo oso eskaintza interesgarria izatea baina
inor ez joatea hori ikustera. Orekatu egin behar dira bi faktoreak,
baina ahaztu gabe museoaren lehentasun nagusia gizartea hezitzeko
eta kulturara hurbiltzeko bitartekoa izatea dela.
-Gasteiz, Tenerife eta
Huescari, Guggenheim Bilbaoren ereduari jarraitu eta beren museo
garaikidea eraikitzeko interesa piztu zaie. Artea gero eta jende
gehiagori interesatzen zaionaren seinale, ala moda baino ez? Proiektu bakoitzak
historia desberdina izango du atzean, eta beraz ez nuke ezer
orokortu nahi, okerren bat egingo nuke-eta. Baina badira alderdi
orokor batzuk. Kulturak oro har eta museoek bereziki gero eta
garrantzi handiagoa daukate hiriek garatzeko inbertsioak aztertzeko
unean. Kultura aldagarria da, eta bere birtualtasunaz gain, zama
ekonomiko handia dauka; horregatik, gero eta kultur proiektu
gehiago daude garapen ekonomikoko estrategietan. Baina batzuetan
hanka sartzen da: proiektuak oso mimetizagarriak direla pentsatzen
da, eta "Guggenheim efektua" delakoa beste lekuetara
eraman daitekeela, garrantzia daukana izena edo eraikina delakoan.
Proiektu horiek arrakasta izan eta beren helburua betetzeko,
alde batetik izan nahi duten hori izatera iritsi behar dute,
helburuen eta baliabideen artean oreka gordez, eta beste alde
batetik, museoaren hiru alderdi nagusien artean oreka mantendu:
edukia, bere bildumekin eta erakusketak antolatzeko aukerarekin;
kontinentea, erakusketa horiek ipintzeko espazioekin, eta erakunde
bakoitzari ematen zaion kudeaketa museistikoaren eredua. Hiru
elementu hauek orekatuta daudenean, eta baliabide eta helburuen
artean proportzioa dagoenean izango dute proiektuek arrakasta
lortzeko aukera. Hala ere, ez da beti lortzen.
-Museoen artean nolabaiteko
norgehiagoka dagoela dirudien arren, lankidetza hitzarmena sinatu
duzue San Petersburgoko Hermitage museoarekin. Museo txikiek
kaltetuta ikusten dute euren burua, ezin dutelako Guggenheimen
moduko erraldoiekin lehiatu.
Ez nago horrekin inolaz ere ados. Museoen
artean ez dago supermerkatuen artean bezalako lehiarik. Egotekotan,
beste mota batekoa izango da lehia, baina bisitarien ingurukoa
behintzat ez. Museoek normalean elkarri laguntzen diote, batez
ere bisitarien kopuru handi bat kanpokoa denean. Euskadira Guggenheim
museoa ikustera datorren jendea audientzia potentziala da inguruko
beste erakundeentzat; gertu dauden museoek gauza erakargarriak
eskainiz gero, beren onerako izango da museoak sortzen duen audientzia
potentzial hori. Museo bakoitzak, gainera, bere zabalkunde eta
eremu propioak dauzka; museo txikiari ez zaio milioi erdi bisitari
izatea eskatzen, dagokion kopurua baizik. Guztiok daukagu egiten
duguna eta jendeari eskaintzen dioguna egokitzeko erantzukizuna,
ez bakarrik museo handiek; txikiek ere badute. Nire ustez museo
guztiek daukate bisitari potentzialei eskaintza erakargarria
egiteko erantzukizuna, jendeak beste gauzak utzi eta museo horretara
joan dadin.
-Kasu puntualak al dira
lankidetza akordioak? Hermitage museoarekin
daukagun harremana estrategikoa da, Bilbo eta New Yorkeko Guggenheim
museoekin osatzen delako: batek ez daukana besteak dauka, eta
alderantziz. Beste museoekin lankidetza mota desberdinak ditugu.
Museo askorekin lankidetza puntual edo egonkorrak izaten ditugu,
batez ere erakusketak elkarrekin egiteari begira. Beste maila
batean, museo europarren ARNE sareko idazkaritza dagokigu uneotan.
Sare hau Guggenheim Bilbao museoaren ekimenez sortu da, eta Europar
Batasunaren laguntza jaso du. Orain bertan 40 museo europar daude
sare horretan, eta programa bateratuak gauzatzeko elkarte bat
dauka, batez ere lagundi eta profesionalei zuzenduta. Museoak
elkartu edo harremanetan jartzeko mailak desberdinak daude, segun
eta helburua zein den.
Nik uste dut orokorrean nahiko harreman ona dagoela museoen artean.
Euskal Herrian, Arte Ederren museoarekin akordio bat daukagu,
bi museoetara merkeago sartzeko txartela eskuratzeko. Etorkizunean
ziur aski horrelako gauza gehiago egingo ditugu, guztiok alor
berdinean gabiltzanez logikoa delako akordio egonkorrak sinatzea.
-Artistak kezkati daude
kultur munduari hainbeste eragiten dion globalizazioaren aurrean.
Guggenheim Bilbaori euskal autoreei leku gutxi egitea leporatu
zitzaion bere egunean. Guggenheim Bilbao
museoak hasieratik esan zuen geografiak baino gehiago, kalitateak
markatutako museoa izan nahi zuela. Kalitatearen irizpide horri
jarraitzen diote gure bilduma eta egitarauek.
Guggenheim
Bilbaok nazioarteko audientzia eta proiekzioa dauzka, eta horregatik
ondo begiratzen ditu bere bilduma eta erakusketak. Nik uste dut
bere garaian azaldu genuenari leial gatzaizkiola. Museo hau ez
zen euskal museo nazionala izateko asmoarekin sortu, eta ezta
ere mende honetako edo beste garairen bateko euskal artea erakusteko.
Garbi dago kultur erakunde guztiek daukatela inguruarekin osmosi
moduko harremana, eta museoek ere bai, noski. Guggenheim Bilbaoren
bilduman eta programazioan bere garrantzia du euskal erakundea
izateak, eta bai Guggenheim Bilbaoren bilduma espezifikoan, bai
bilduma globalean ere, dezente euskal artista daude, hala nola
Txillida, Cristina Iglesias, Txomin Badiola, Juan Luis Moraza...
Museoaren bilduman euskal artista asko daude, eta euskal artisten
inguruko erakusketak ere izan ditugu, eta geroan ere izango ditugu.
Gure jarduera eta edukiak nazioarteko
ikuspegi horren arabera antolatzeak ez digu arazorik sortzen.
Euskal artistak programazio horretan agertzen baldin badira,
obren kalitatearen eta garapenaren ikuspegitik bildumaren filosofiarekin
edo museoaren funtzionamenduarekin bat egiten dutelako izango
da. Guretzat ez dira ghetto bateko kideak, baizik eta gure programazioaren
zati bat, nazioartekoa izan arren euskalduna ere badena. Gu ez
gara munduko elementu arrotz bat, munduaren zati bat gara, besteen
eragina jasotzen dugu, eta hein batean guk ere eragiten diegu
besteei. Beraz, globalizazioari beldurra zaion arren, museoak
bere helburuak betetzen darrai, nazioarte mailan jardunez eta
egin den eta egiten den euskal arteari bere lekua eginez.
-Etorkizunari
begira, zein helburu dauzka Guggenheim Bilbao museoak? Hiru urte igaro dira
zabaldu zenetik, eta kontsolidatzen hasi garela esango nuke.
Etorkizunari begira, gure helburu nagusia munduari oso irekita
baina herriari oso lotuta egonik, gure egitura eta funtzionamendua
kontsolidatzea da. Hori oso garrantzitsua iruditzen zaigu eraldaketa
prozesu honetan. Gure pertsonala oso gaztea da, baina hiru urte
hauetan asko heldu da eta esperientzia handia bereganatu du.
Orain kontsolidatzen saiatu beharra dago. Kontuan izan behar
da gure egitura museoa bisitari gutxiago jasotzeko prestatu zenekoaren
oso antzekoa dela, nahiz eta ukitu gutxi batzuei esker aurreikusitakoa
baino erakunde handiagoa izaten jakin duen. Orain, aldiz, kota
horiek mantentzen jarraitzeko egokitu behar dugu.
Argazkiak: Estibalitz
Ezkerra (Juan Ignacio Vidarte), Guggenheim (Bilbao Metropoli
30ko web orrialdetik)
Euskonews & Media 91.zbk (2000
/ 9 / 15-22) |