Euskal Herriak ezagun izan du beti musikari
biziki atxikia izatea. Izan ere, euskarak ahozkotasunean bilatu
du adierazpidea, eta paper-aho bereizketa oso modernoa da euskaraz:
ahozkotasunaren inguruan harilkatu dira bai bertsoa bai kantua
eta bai kontakizuna ere, beraien arteko aldeak ñabarrak
direlarik maiz. Garai batean bertsoaren funtzioa zabalagoa izango
zen gaur baino, informazioa emateko ere baliagarri izango baitzen,
izan ere, errima eta erritmoa bitarteko ederrak dira buruan informazio
bati eusteko.
Ahozkotasunetik
txalapartara lerratuz, egun, indibidualitate baten adierazpidearekin
lotutako soinu-tresna da, batik bat, baina bada ere identitate
zeinu kolektiboa. Garai batean ez al zuen, bada, sagardora edota
auzolanera deitzeko balio? Ez ote zituen, antzina, beste informazio
batzuk ere adieraziko, "arrotz osteak datoz", esaterako,
bertakoek soilik uler eta identifika zezaketen modu batean? Pariseko
Notre Dame aurrean txalaparta jotzen ari ginela, nafar txirulari
bat hurbildu zitzaigun eta doinuketan hasi zen. Txirulari zebilela,
xuberotar emakume bat ere hurbildu zitzaigun euskaldunak ote
ginen eta interesa agertuz, izan ere, txirularen doinua entzundakoan
euskalduntasuna usaindu zuen.
Identitatea
eta komunikazioa elkartzen dira aipatu hiru adibideotan, hizkuntzaren
bi funtzio nagusiak bezalaxe. Txirula, txalaparta edo bertsoa
indibidualitate jakin baten adierazpide dira, nork bere sentimenduak
eta ideiak kanporatzen ditu, baina adierazpen horretan kultura
jakin baten isuria ere badago, komunikazio espazio jakin batena.
Identitatea eta komunikazioa,
kolektibitate eta indibidualitatea hartzen ditu hizpide, bada,
Bryan G.Levman-ek (ikus "Musika eta Mintzairaren Sorrera"
in Musiker, 11), eta elementu horien inguruan txirikordatzen
ditu hizketa eta musika, izan ere, bere ustez, biek jatorri bera
dute, baina, gainera, antzinako komunikazio sistema hori musikazkoa
izango zen funtsean. Eta ba al liteke gure arbaso primateak musika
jakitea eta erabiltzea? Bada, bai, beti ere kontu egiten badugu
"musika" aterki lexikoaren azpian zein esanahi espazio
zabala ezkutatzen den. Garai batean musika zer zen errazagoa
zen esaten, Mendebaleko gizartea irizpide hartuta. Hala ere,
XIX. mendetik gaurdaino eztabaida biziak izan dira horren inguruan,
eboluzioaren teoriak eraginda, batik bat. Batzuek, esaterako,
txalaparta eta bongoak musikatzat dituzte, bestek, ordea, gitarra
edo txistuaren doinua dute musikatzat, eta bestek, azkenik, igelaren
kroa-kroa ere bai.
Musika funtsean erritmoa ala
melodia izan, antzinako musika-mintzaira sistema ez zegoen plazer
estetikora bideratua, sarritan Mendebal gizartean musika definitu
den bezala, talde nahiz indibidualitatearen biziraupenera baizik,
egun, mintzairari egozten zaizkion
funtzioak ere beteko zituelarik: ehizaketarako, taldearen defentsa
eta lurraldetasuna... Adierazpen horiek errima, erritmo eta melodia
jakin batzuen bidez emango zituzten, eta erabiltzaile nahiz entzuleek
adierazpenok gogoratu eta ezagutuko zituzten. Soinu molde jakin
batekin erlazionatutako mezua hobeto gordetzen da. Aipatu funtzio
horiek komunikazioan eta identitatean datzate ordurako, baina,
egia esateko, musika-antzeko adierazpenekin primate haiek esan
ahal izango zutena dezente mugatua izango zen: poza, beldurra,
gorrotoa, irrika, amodioa, haserrea... baina baita adierazpen
berezituagoak: arrotz (jakin) baten presentzia, edo ni
oso boteretsua naiz, esate baterako.
Iritsi zen, ordea, momentu bat
primateen eboluzioan non, musikaren adierazpen gaitasun murritzaren
ondorioz, sinbolizaziorako lehen urratsak eman ziren, bokal eta
kontsonanteen konbinazio mugaezina erabiliz horretarako. Hori
da artikulazio bikoitza deritzanaren
sorrera, baita hizkuntzarena ere. Horretarako, ordea, musikazko
antzin-sistema horrek bizitasuna galduko zuen, moteldu eta hoztu,
ideia gero eta zehatzagoak eta anitzagoak aditzera emateko. Gainera,
sentimenduen berehalako adierazpenetik aldendu egin zen eta soinuaren
ikonizitatea galdu, forma eta edukia ez zirela aurrerentzean
halabeharrez bat etorriko, alegia.
Hala ere, geratu zen arrastorik
musika-legezko mintzaira hartatik komunikazio sistema berrian,
hizkuntza ez baita laua eta iluna, tonua, intonazioa eta azentua
ere baditu. Horren lekuko nabarmenenak ditugu thailandiera eta
txinera bezalako tonuzko hizkuntzak, izan ere, hitz bat bera
nolako tonu melodikoarekin ematen den, esanahi ezberdinak hartuko
ditu, prosodiak berebiziko garrantzia duelarik. Espainolez ere
azentuak esanahia markatzen du maiz, hala nola, /cábra/
ahuntza eta /cabrá/ sartuko da.
Euskaran bertan, ez dirudi azentu finko-finkorik dagoenik hitz
bakoitzarentzat, eta, maiz, sintagma- edota esaldi-testuinguruak
ezartzen du non kokatzen den azentua, unitate semantikoa esaldia
bailitzan, hitz bakana baino. Hizketan intonazioak duen garrantzia
ez da, artean, behar bezala landu.
Umeen
mintzairak ere ematen digu zeresana musika eta hizketaren arteko
harremanaz. Zenbait adituk gizateriaren mintzairaren bilakabidea
ikusi du umeen gorputz eta ahozko espresioan. Psikologoek sailkapen
bat egin dute hizketa agertu bitartean umeak egiten duen bidearen
gainean: hasieran umeak adierazten dituen behar basikoak negarraren
eta keinuaren bitartez kanporatzen ditu; gero, ordea, barre egiten
eta zel-zel ere ikasten du. Lau eta zortzi hilabete bitartean,
umeak ahoarekin eta aho soinuekin jolastatzen da, eta zizakatzen
hasten da, bere barne ezinegona kanpora nahian, baina forma finkorik
gabe. Jostaketa horren barne kokatzen da soinu molde edo eskemen
errepikapena. Azkenik, urtebeteko epean gutxi gorabehera, umea
silabak bereizten hasten da eta segmentu kontsonantiko nahiz
bokalikoen konbinazioari esanahi jakin bat ematen. Hala ere,
hizketara iritsi arteko urtebete inguruko epe horretan, umeak
modu zuzen, bat-bateko eta ez sinboliko batean azaleratzen du
bere barne egoera; bere keinu eta ahosketak bere barruaren
adierazgarri zuzenak dira, eta ahotsari dagokionez, umeak intonazio
eta tonu melodikozko moldeen bitartez espresatzen du bere ezinegona.
Horrekin lotuta, ikerketa batek azaldu duenez, txinera edo tailandieran
umeek hitzek duten tonu zuzena ikasten dute lehenik, eta kontsonante-bokal
segida egokia geroago.
Zentzu horretan, dantza eta musika
jatorriz loturik ikusi du hainbat adituk (Wallasheck-ek XIX.
mende bukaeran eta C.M.Bowra-k gaur egun), gorputzak duen berezko
oldar eta dar-dara kanpora behar horretatik. Hori dela eta, musika
erritmoari lotu diote zenbait autorek, melodiari baino, eta,
horrenbestez, dantzari.
Hizketak ezaugarri du ikasia
izatea eta "irekia" izatea, esan nahi baita,
gurasoek eta ingurukoek irakatsitako hizketa-modua errepikatzen
dugula (tradizioa), baina irekia denez gero, produktibitateari
bide ematen diola, sorkuntzari. Horrela bada, gurera etorriaz,
badirudi txistularigai batek, partiturak agertu aurretik, herriko
txistulari zaharrak erakutsitako doinuak errepikatzen zituela,
beti ere entzutez ikasten zituenak, baina, hargatik, ikasitako
doinuen gainean aldaera propioak egiten zituen txistulari berriak
eta, noizbait, doinu berriak moldatu ere. Hori dela eta, herriaren
arabera, doinu beraren tokian tokiko bertsioak aurkituko ziren.
Animalien jokamoldeari erreparatuz
gero, ohartuko gara txoriek ere kantuak ikasi egiten dituztela,
eta behatu izan da tokian tokiko aldaerak garatu dituztela, elementuak
erantsi, kendu edo moldatu dizkiotela ikasitako kantuari, gizakiok
bezala, eta aldaera horiek dira indibiduo eta talde jakin bat
inguru batean identifikatzen dituena. Antza denez, txori talde
baten barruan kantu trebezia onuragarria da txoriemea erakartzeko,
eta, gainera, lurraldetasunarekin erlazionatua dago (txori jakin
batek bere baitan lurralde oparoagoa/pobreagoa duen...). Zenbait
primatek ere horrela darabilte kantua, baina, horrez gain, ar-eme
bikote monogamoen harremana estutzen du, familiaren segurtasuna
laguntzen du eta arrotzak uxatzen: bikote baten dueto-kantua
zenbat eta sinkronikoago, orduan eta ageriagoakoa nor den nagusi
inguruotan. Musika "tonu egituratuak" definiziopean
ulertzen badugu, orduan, animaliek musika dute (bale konkordunek
"kantatu" egiten dutela esaten da, edota Kanaria Uharteetako
katxaloteek bongo-antzeko soinuketak ahoskatzen dituztela ),
eta zenbait animaliak hainbat mezu aditzera emateko musika-antzeko
bat darabilte: gorteiualdian emea xarmatzeko, harrapari ezberdinen
presentziaz taldea ohartarazteko edota norbere kemen eta nagusitza
espresatzeko. Jakina, horiek ez dira mezu konplexuak, tonu gutxi
batzuen egituratzea tarteko, komunikatzen dena oso ideia generikoa
baita, baina biziraupenerako nahikoa.
Antzinako hominidoak, ordea,
ideia gero eta zehatzagoak (tresneria lantzeari zegozkionak,
ehizarako talde taktikak...) adierazte aldera, sinbolizaziora
joko zuen, soinua eta soinuaren edukiaren arteko uztarria
hautsiz, hots, forma eta edukiaren berezko lotura. Musika eta
hizketa, orduan, bide ezberdinetatik hastanduko ziren, identitate
eta komunikaziorako sistema ezberdin bi sortuz. Kultura guziek
dute musika eta hizketa, eta herri horiek musikaz ematen duten
azalpenean, mitologiara jo ohi dute. Eduki konkretuan aldeak
alde, musika jatorrizko mintzairatzat hartzen dute, edota bai
jainkoen eta izpirituen ahotsa bai eta norbere buruaren/gizataldearen
hobekuntzarako jainkoek emaniko dohaia. Horrela bada, musikaren
azalpen horiek, batetik, naturarekiko eta jatorriarekiko lotura
galdua iradokitzen dute, komunikazio zuzena, hizketak, sinbolizazioa
tarteko, galdua duen berezkotasuna, alegia, eta, bestetik, musika
kolektibitate nahiz indibidualitatearen nongotasunaren adierazgarri
dela.
Iñaki López de Luzuriaga, Euskal Filologian
lizentziatua
Argazkiak: Basquearts, Txistuaz eta Bianako Erentzun Ikastolako
web guneetatik |