Europear integrazio prozesuak Europear
Erkidegoaren barneko harremanak ainitz emendatu ditu. Penintsula
Iberikoko herriak berant sartu dira erkidegoan, baina gaur egun
oso leku garrantzitsua osatzen dute harremanentzat. Horrela,
Pirineoak zeharkatzen dituzten fluxuek gorakada handia izan dute
azken urteetan (+%410 1985 eta 1997 artean zamaketarentzat eta
hauetatik %92 errepidez). Oraingo garraio politikak aldatuko
lituzketen neurri inzitatibo azkarren ezean, iraganeko joerek
iraungo dute (aurrikusia da + %340ko zamaketaren emendatze bat
1997 eta 2020 artean).
Bere kokapen geografiko estrategikoarengatik,
bi autopista Europa zabaleko eta lurraldeen arteko ardatzei irekia,
kanpoko sareei loturiko ekipamenduak (portua, aireportua, geltokiak,
zamaketagune europearra), Euskal Herria Ipar-Hego harremanen
erdi erdian aurkitzen da. Lurralde honetatik iragaiten diren
fluxuek emendatze ikaragarria izan dute azken urteetan eta Perthus-ekoen
mailara iritxi ere. Nahiz egoera honek alde onak izan jardun
ekonomikoaren ikuspegitik, badaramatza ere mugatu behar diren
alde txarrak. Pirinioen mendebaldeko pausuaren estutasunak, oreka
galtze arrisku nabarmenak dakartza Euskal Herriarentzat: azpiegituren
saturaketa, ingurugiroaren gaineko eragin txarrak, konkurrentzia
lurraren erabilpenean... Azpiegituren arazoez aparte, orokorkiago
kontutan hartzekoak dira garraioaren garapenak erakarriko dituen
hirigintzako, ekonomiazko eta ingurugiroko ondorioak.
EHGKko batzordeak eginiko lan
bikainak argi utzi du erantzunak ainitz direla. Horrela baizik
lasaitzen ahalko dira azpiegiturak eta ez egitasmo bakar batekin.
Lan hauetan oinarritua, EHGKko Zuzendaritza Kontseiluak ondoko
puntu hauen garrantzia azpimarratzen du Euskal Herriarentzat:
- bere logistikarako eginahia
azkartu
- egitasmoak garapen iraunkor
baten kontzeptuan sartu
- azpiegiturak gaur egungo intermodalitatearen
erronkei egokitu
1.- Euskal Herriaren logistikarako
eginahia azkartu
Duela hamar bat urte, garraioaren eta logistikaren inguruko jarduera
ekonomiko handia garatzen ari da gure lurraldean. Adibide berriak
ditugu, hala nola Mugerreko zamaketagunean kokatu diren talde
berriak, eta erakusten dute enplegua sortzen eta balio erantsia
eragiten duen arlo bat dela (goi mailako erakaskuntzaren inguruko
perspektibak, bereziki logistika mailan).
Euskal Herriak lurraldeko logistikarako
eginahi hori azkartu behar du elkarren artean lotuz sare batean:
Baionako portua, Hendaia-Irun plataforma, Mugerreko EZGa, trenbide,
errepide eta autopista azpiegiturak. Garraio modu guztiek sinergian
lan egitera eramanez, eta intermodalitatearen aldeko politika
bati esker, alor honek garapen on bat izango luke, aldi berean
gure lurraldetik iragaiten den zamaketari irtenbideak eskainiz,
eta datozen 25 urteetan fluxuen emendatzea trenbidearen aldera
eraman beharko luke.
2.- Egitasmoak garapen iraunkor
baten kontzeptuan sartu
Gaurko fluxuen emendatzea gelditzeko, baita ere harremanen garapen
ikuspegi batekin, egitasmo batzuk ikertzen ari gara. Trenbidekoak
edo errepidekoak izan, gauza beraz ohar gaitezke: orain ditugun
azpiegiturek ezingo dituzte geroko fluxuak jasan. Gure lurraldeak
azpiegitura egitasmoak izanen ditu datozen urteetan.
Euskal Herria oso eremu uzterra
da. Oraingo belaunaldien igurikitzeei erantzuteko, gerokoen baliabideei
kalterik egin gabe, ahal gaitzak erabili beharko dira, alde batetik
eraikin baten sortzeak edo berkalifikazioak ukan dezakeen eragina
ebaluatzeko, eta bestetik lanak egiteko orduan ingurune irizpide
zorrotzenei erantzuteko.
Ingurugiroaren eta oreka ekologikoen
begirunea, lurralde honek duen alde azkarra, hala nola egitasmoa
lekuaren giroan kokatzea, hausnarketaren baitezpadako ardurak
izan behar dira. Norabide horrek gizarte zibileko eragile guztien,
lurralde egituren eta Estatuko zerbitzuen arteko benetako elkarrizketa
zabal baten beharra du, egitasmoen adosgarritasun sozialaren
baldintzak zehazteko asmoarekin.
3.- Azpiegiturak gaur egungo
intermodalitatearen erronkei egokitu Kanpoko harremanen sarean
loturiko azpiegiturekin, Euskal Herria oso leku egokian aurkitzen
da. Alabaina, Europako Ipar eta Hegoaldearen arteko harremanen
garapenak zalantzan ezarriko dute lurralde honen gaitasuna fluxu
hauek kudeatzeko.
Hau dela eta, eta nahiz Mugerreko
EZGa azkartu, lau ardatz eraginkor lantzekoak dira:
3.1- Baiona eta mugaren arteko
trenbidearen azkartzea Euskal Herriak lehentasuna
eman behar dio trenbidearen garapenari (batez ere zamaketarentzat)
Baiona trenbide-gurutze bilakatuz, hiru arrazoiengatik:
- Lurralde egiturek, Estatuak
eta Europak argiki agertzen dira garraio honen garapenaren alde
- Iparrean diren trenbide azpiegiturak
azkartzeko egitasmoak (Tours Bordale AHT, Bordaleko botila zintzurra,
Bordale eta Akize arteko ahalmenen hobetzea)
- Hegoaldean den Y egitasmoa Donostia,
Gasteiz eta Bilbo artean, eta berantago Iruñarekin lotura
bat.
Garraio modu honen garapen azkar
baten hipotesia kontutan harturik eta politika nazionaletan eta
Europa mailan ematen zaion lehentasuna ikusirik, lehen bait lehen
ebaluatu beharko dira, gaur egungo Landen hego muturreko eta
mugaren arteko trenbide sarearen ahalmenak eta mugak, beharrezko
bermoldaketak pentsatzen hasteko, besteak beste Baiona-Mousserolles
botila zintzurra, lerro berri baten aukera baztertu gabe.
3.2- A63a 2x3 bidetara zabaltzea Moldaketa hori antolaketa
eta garapen eskemaren barnean sartzeak, epe laburrean erantzun
bat ekar diezaioke trafikoaren garapenaren arazoari, azpiegitura
hau ingurugiro neurrietara egokituz.
3.3- Nafarroarekiko errepide
sarea berkalifikatu Trenbidearen aldeko berrorekatzea
kontutan izanik, ez dirudi aproposa trafiko internazionala hartuko
lukeen ahal handiko errepide ardatz berri baten eraikitzea. Indarrak,
Nafarroarekiko sarearen berkalifikazioan ezarri behar dira, ditugun
ardatzetako bat moldatuz, adibidez Baiona-Uztaritze errepidearen
neurrietan. Zertarako?
- lurralde arteko trafikoaren
garapena errexteko, baita ere Nafarroarekiko harreman ekonomiko
eta kulturalak.
- Barnekaldearen eta kostaldearen
arteko eskuragarritasuna areagotzeko lotura gehiagoren bidez,
horrela lurraldearen garapen orekatu batera joz.
3.4- Baionako portuaren azkartzea Urte anitzetan eramaten
ari den portuaren ekipamendua eta portuko jardueren dibertsifikazio
politika segitu behar dira.
Baionako portua ez da berez Pirineoen zeharkaldirako irtenbide
bat, baina, Mugerreko EZGa bezalaxe, errepide ardatzen estutasunari
erantzun bat ematen die, Euskal Herria zeharkatzen duten bide
luzeko transit fluxuak itsasotik bideratuz.
Garraio motaren transferitzeak logistika jardunen garapenerako
aukera ezin hobea eskaintzen du, ekartzen duen balio erantsiarekin.
Azkenik, itsaso mailan, Baionako portua mundu zabaleko ibilbide
erregularrei irekitzea (Bilbo eta Pasaiako portuekin lankidetza
azkartuz), aldi berean, gure enpresen garapenaren berme bat litzateke,
eta Euskal Herriruntz datozen errepide ardatzen estutasuna ttipituko
luke.
Aipatzen den errepide fluxuen emendatzea ez da halabehar bat.
Garraio modu alternatiboei lehentasuna emanez, neurri erakargarriak
eta ez erakargarriak ezarriz (finantza eta legezkoak besteak
beste), itzulia ematen ez bazaio, joerak motelduko dira epe laburrean.
Garraio politika eraginkor batek eragile guziak elkar bizitzera
eraman beharko lituzke, merkatuak aukera ematen baitu. Egia da
errepidea oso sistema malgua dela, baina zerbitzua eraginkorra,
kostea konpetitiboa eta erakargarria baldin bada, garraiolariek
ez ote dute trenbidera edo itsasora joko?
Duen garraio modu aniztasunarekin,
Euskal Herriak, gauza ainitz ditu bere alde. Hauek sinergian
erabiliko diren neurrian aterako dira Pirineoen zeharkatze arazoari
erantzunak.
"Bidearen nagusitasuna"
inposatuko da baldin eta funtsezko neurriak hartzen ez badira
epe ertain eta luzerako, jakinez azpiegitura berri baten moldaketa
edo eraikuntza orain erabakiko balitz, hamabost urteren buruan
gauzatua izanen dela. Baptiste Boloqui,
Euskal Herriko Garapen Kontseiluko idazkari nagusia |