Luis Peña Gantxegik urte asko daramatza
arkitekturan lanean, baina, hala ere, ez omen da euskal hirietako
etorkizuneko etxeak nolakoak izango diren imaginatzeko gai. Dena
den, argi dago 74 urteko gizon honek odolean daramala arkitektura;
horregatik dago etxebizitza eta pabilioi industrialen proiektuetan
murgilduta.
-Nolakoak izango ote dira etorkizuneko hiri euskaldunak?
Galdera zaila da hori. Ez dakit egin daitekeenik ere, ez baitauka
erantzunik. Hirigintza, diziplina anitza da, eta politikak, gizarteak,
industriak, merkataritzak... ere eragiten diote. Arkitektura,
espazioa eraikitzerakoan parte-hartzen duen elementuetako bat
da.
Behintzat badakit hiri europarrek oraindik ere funtzionatzen
dutela, Donostia, Bilbo edo Gasteizek adibidez. Hiri ederrak
dira, planifikatuak, ilustrazioaren ideia batean oinarrituz eraikitakoak.
Iparraldea, ostera, suntsitzen ari da; etxeak eta etxeak daude
alde guztietan, eta horrek kostu handia dauka gainera. Garbi
eduki behar dira ideiak ingurugiroa babesteari dagokionez, zein
paisaia mantendu behar diren...
-Arkitektura amerikarraren
eragina gero eta handiagoa den honetan, desagertu egingo al da
bertakoa?
Kontu handiz hitz egin behar da bertakoari buruz; izan ere, zer
da bada bertakoa? Euskal estiloaren kasuan, adibidez, nik ez
dut uste bertakotasunik dagoenik nekazaritzako ustiakuntza baten
arkitektura etxebizitza burges batera eramateagatik. Egia esan,
ez zait iruditzen zentzu gehiegi daukanik nekazaritzako zereginetarako
sortu den eraikin bat filosofatzen aritzen den batentzat egitea.
Baina, tira, polita litzateke eztabaida.
Nire ustez, beste gauza batzuetan dago bertakotasuna. Kursaala
bera oso bertakoa dela esango nuke; halere, amerikarra ere bada,
Harvard-en egin baitzen proiektura. Moneo Harvard-en zegoela,
hango ikasleek egin zuten Kursaalaren maketa. Eraikin batek,
bertakoa izateko, hemengo paisaiarekin, hemengo hiriarekin lotuta
egon beharra dauka, eta, kasu honetan, itsasoarekin ere bai.
Nik uste dut orduan esan daitekeela arkitektura bat bertakoa
dela.
-Etxebizitzen salneurriek
gora besterik egiten ez dutela, abentura bilakatu da bat erostea.
Kezkatzen al dira arkitektoak gai honen inguruan?
Merkatuaren gizarte
honetan, merkatuaren irtenbidea besterik ez dago. Eta etxebizitza
sozialekin demagogia egiten dela ere esango nuke; ez da bidezkoa
etxebizitza horiek eskuratzeko aukerarik ez daukan jendearentzat,
merkatuan erosi behar dutenentzat.
Gainera, erabat demagogikoa da politikariek etxeak merkatu egingo
direla esatea, zeren eta, merkatuan egonik, etxegileak saldu
ahal izateko ahalik eta salneurririk altuena edukiko dute. Baina
bada beste kontraesan handiagorik: albiste txarra izango da biharko
egunean etxeen salneurria jaitsi egingo dela entzutea, hiria
pobretzen hasia dela adieraziko bailuke. Etxerik garestienak
hiri garrantzitsuenetan egoten dira (Berlin, Londres...), baina
hain zuzen ere hiri garestienetan bizi da jendea ondoen eta kultur
mailarik handienarekin. Ekidinezina da.
-Dirudienez, ezinbestekoa
bihurtu da Guggenheim edo Kursaalaren tankerako eraikinak egitea
hirien irudia berriztatzeko.
Elementu amerikarrak izan dira aldaketa ekarri dutenak. Egia
esateko, Kursaalak ez du hainbesteko aldaketarik sortu; handiagoa
izan da Guggenheimek sortutako zirrara. Asmatu egin dute azken
honekin. Ezin hobeto hartu du kontuan ibaia. Oso bertakoa iruditzen
zait; ikusten da arkitektoak oso ongi ezagutzen duela lekua.
Eraikin hori ezin da hortik atera; hor baino ezin du egon.
Bilbon gauzatzen ari den hirigintza operazioa, Donostiakoa baino
askoz ere garrantzitsuagoa da. Abandoibarreko plana oso handizalea
da; industriala izatetik hiritarra bihurtzea, birika orlegi bat
edukitzeko asmoa... Faltan botatzen ziren Bilbon horrelako gauzak.
Asko gustatzen zait hiri hori, europar horietakoa delako: gogorra,
industriala, nortasun handikoa.
Faltan botatzen dudana da herrialde honetan ez ditugula XIX.
mendeko gure margolariak defendatzen (Arteta, Zubiaurre...).
Amerikarrek bai ostera. Askoz gehiago gustatzen zaizkit Zubiaurreren
koadroak edozein amerikarrenak baino. Ez dut esan nahi Zubiaurreren
koadroek Guggenheimen egon behar dutenik, baina inork ez ditu
margolari hauek goraipatzen.
-Argi dagoena da arkitekturak
indar handia daukala; eraikinek, Guggenheimek adibidez, hiria
aldatu eta turismo asko erakar dezakete.
Komunikabideek lehen baino askoz ere arreta handiagoa eskaintzen
diote arkitekturari. Ikusmin handia sortzen dute arkitekto ezagunen
proiektuek. Baina hirigintzan sartu diren arkitektoek, aldiz,
ez dute asmatu; huts egin dute lurraldearen antolaketan.
-Hiriez hainbeste hitz
egiten dela, ez al dago herriak alboratuta uztearen arriskurik?
Ez. Izugarri atsegin
dut gure herriak hain ongi moldatzen ikustea. Badauzkate bai
merkataritzarako egiturak, bai harreman ekonomikoak eta baita
ideia eta proiektuak ere. Izugarrizko bizitasuna daukate, eta
hori ez da Europako herri askotan ikusten. Oso garrantzitsua
da, oreka sortzen du-eta.
-Zure obra gizakiarekin
eta izadiarekin oso lotuta dagoela esan ohi da.
Asko gustatzen zait izadia. Plazak eraikitzen gustora aritu izan
naiz: Donostiako Trinitatekoan (hondatzen ari dira hainbeste
aldaketa eginez), Donostiako Teniseko plazan, Gasteizko Foruenean...
Guztiak daude izadiarekin, gune librearekin harremanetan. Beti
deitu dit atentzioa testuinguru honek, espazioa beste modu batean
ulertzen duzulako.
-Gustura aritu izan zara
harria lantzen. Eskultore ere ba ote zara?
Ez, ez dut uste. Trinitateko plazaren kasuan, aurrekontuagatik
erabili nuen harria, ez kostuengatik. Udalaren biltegira joandakoan,
galtzada-harriz beteta zegoela ikusi nuen, hori kendu eta bere
ordez asfaltoa ipini baitzuten hirian. Eta horrela moldatu nuen
Trinitatearen plaza. Teniseko plazan sistema bera erabili zen
gero, baina Galizian erositako galtzada-harriak ipiniz. Asko
gustatzen zait harria, baina zaila da erabiltzea, kostuengatik
bereziki.
-Modetatik at egon al da
zure obra?
Beti egoten da eraginen bat. Arkitekto batzuk beste batzuk baino
gehiago gustatzen zaizkit. Nire iritzian, XX. mendeko arkitektorik
onena Alvar Aalto finlandiarra izan da. Bere eragin handia jaso
dut. Trinitatearen plazako harmailadiak, esaterako, oso aaltiarrak
dira. Arkitekturan oso zaila da norberak bere estiloa edukitzea;
ia arkitekto guztiak aurretiazko estilo batekin hasten dira,
eta pixkanaka beren bidea egiten joaten dira. Agian azkenean
bere eraikinak bereiztu ahal izango dira, edo ez.
-Zure
proiektu batzuek ez zuten sekula argia ikusi; Kursaal Handiak
adibidez.
Hasi ziren eraikitzen, baina promotoreak porrot egin eta gelditu
egin zen. Hala ere, oso proiektu desberdina zen: etxebizitzekin,
merkatal guneekin, hotel batekin... Gero, Moneok irabazitako
deialdia egin zen.
-Zer iruditzen zaizkizu
Moneoren kuboak?
Esana diot berari. Eraikinari xehetasunetarako dirua falta zaio,
bukatzea falta zaio; xehetasun batzuk behartuta daude. Pena da.
Zahartzaro kaskarra izango duela iruditzen zait, barrualdean
batez ere. Proiektua berez oso arkitektonikoa da. Kultura artistiko
ederra dauka atzean, ongi ezagutzen du eskultura. Ziur aski Moneo
izango da arkitekto guztien arteko kultuena. Arkitekto ona da,
eta oso kultura artistiko eta filosofiko ona dauka.
Luis Peña
Gantxegi |
Oñatin (Gipuzkoa) jaio
zen Peña Gantxegi, 1926an, eta Donostian bizi da gaur
egun.
Zarauzko Torre Vista Alegre (1958) eta Mutrikuko Imanolenea Etxea
(1964) izan ziren bere lehenengo obrak.
Aipatzekoa da Donostiako Trinitate Plaza ere (1963). Honekin
lortutako arrakasta ikusirik, Donostiako Udalak Tenisaren pasealekuaren bukaerako gunea
birrantolatzeko enkargua eman zion, Txillidaren Haizearen Orrazia
bertan ipintzeko asmoz.
1979an, Peña Gantxegik Oteizarekin batera egindako proposamen
bat luzatu zuen Gasteizko Foruen Plazarako, eta San Juaneko plaza
egin zuen Lleidan 1982an.
1968an arkitekto doktore egin zen Gantxegi. Eskola desberdinetan
aritu da irakasle lanetan, baina batik bat Donostiako Arkitekturako
Goi Eskola Teknikoan. Aipatu, gainera, bertako irakasle emeritu
dela.
Sari ugari eskuratu ditu, besteak beste Aizpurua saria 1960an
eta Munibe saria 1997an, eta 1999an Arkitekturako Antonio Camuñas
saria eman zioten bere obra guztiagatik. Hitzaldi ugari eman
ditu eta bere obra aldizkari profesional nagusienek izan dute
aztergai. |
|
Argazkiak: Maria Agirre
Euskonews & Media 73.zbk (2000
/ 3-31 / 4-7) |