Proiektu garrantzitsu ugari dauzka eskuartean
arkitekto nafar honek; gehiegi, bere esanetan.
Hasiak dira jada Nafarroako Auditorioa eta Kongresuen Jauregia
eraikitzeko lanak, eta Palentzian ere gauza bera egin behar du
Francisco Mangadok. Ez hori bakarrik; bere estudioa beste proiektu
batzuren planoez gainezka baitago: Madrileko Salamanca auzoan
egin beharreko plazakoak eta Indian egiten ari diren monasterio
katolikoari dagozkionak.
Eraikin horiei buruz mintza gintezkeen arren, nahiago izan dugu
etorkizuneko euskal hiriez esatekoa daukana entzun.
-Azken hamarkadotan asko
handitu dira hiriak. Norantz doaz etorkizuneko euskal hiriak?
Bai galdera zaila. Ezinezkoa da hiriaren bilakaera aurreikustea,
mundu honetan aldaketak berehala gertatzen direlako; hala ere,
nik uste dut nolabaiteko kontrol edo aurreikuspenen bat dagoela
euskal hirietan. Egia da funtsezko aldaketak izan direla, baina
ez zait iruditzen hirien eredua aldatu egin denik, hiriak berez
baitauka inertzia. Alegia, asko hitz egin genezake hiriari buruz,
baina baita ere gune publikoari eta honen kalitateari buruz.
Bada nolabaiteko kontrolik; gehiegizkoa batzuetan. Kudeatzaile
askok hiri bakoitzari eredu bat eman nahi diote, eta hori ez
dago egiterik. Nire ustez oinarrizko estrategia edo ildo batzuk
zehaztu beharko lirateke azpiegitura eta komunikazioaren inguruan,
lurraldea errespetatuko duten irizpide batzuk ezarri, eta horietan
oinarrituz eredu batzuk iradoki ahal izango dira, betiere kontuan
izanik kalitatezko gune publikoa diseinatu behar dutela, eta
kontrolaren bermearekin gainera.
Nahiko eredu malgua da defendatzen dudana. Azken aldian asko
ugaritu dira hirigintza planak, eta hain dira zehatzak, hain
daude udal edo gobernuko burokraziaren kontrolpean, oso azkar
agortzen direla, errealitateak berehala jaten baititu. Hirigintza
mota hori oso motela da, oso burokratikoa, eta batzuetan
baldintzatu besterik ez dute egiten. Tresna arinagoak bilatu
beharko lirateke. Orain dauzkagun planek hiria globalizatu nahi
dute, baina hori ezin da egin, azkenean ez baitute ezer egiten
uzten. Hirigintza burokratiko hori ez dator hiriaren mugimendu
bizkorrarekin bat, eta gainera ez dio gune publikoaren kalitateari
erantzuten, eta hauxe da nire ustez hiriaren oinarria.
Dena den, aitortu behar da Donostia, Gasteiz eta Iruña
eredugarriak direla hirigintzaren aldetik. Normaltasun osoz garatu
dute hiriaren egitura, gune publiko askorekin. Hirigintzaren
kalitatearen aldetik inbidia asko zaie. Bilboren kasuan, industrializazio
garaian izandako hazkundeak gune kaskar batzuk utzi dizkio.
-Ez al dira hiriak asko
garestitzen ari?
Bai noski. Eta, neurri batean hirigintzaren kudeaketa burokratiko
horrekin lotuta dagoela esango nuke. Plan horiek lurzorua kalifikatzeko
daukaten modua oso mugatu eta lineala da. Askoz ere azkarrago
doazen lurjabe batzuren alde ari dira, merkatu pribatua hirigintza
burokratikoa baino azkarrago mugitzen delako, eta horrek guztiak
lurzoruaren garestitzea dakar, ezohikoa gainera.
Arazo nagusia lurzoruaren salneurria da, lurzorua hiritartzea,
baina funtzionatzen ez duten hirigintza planak egiten dira oraindik.
Definizio zehatzak eman nahi dituzten arau pila bat dira azkenean,
baina ez dute gidalerro orokorrik ezartzen.
Eta horri nolabaiteko kultur baldintza batzuk ere gehituko nizkioke.
Errealitate fisikoarekin ia zerikusirik ez daukan kultura sortu
da espekulazioaren inguruan, baina errealitate ekonomikoarekin
oso lotuta dagoena. Azken batean, errealitate fisikoari inposatu
zaion eredua da.
-Informazioaren gizartearekin
aldatu egingo al dira hiriak?
Oso eszeptikoa naiz horren inguruan. Hirigile asko globalizazioa
goraipatzen dabiltza, baina nik uste dut gizakiak harreman fisiko
eta pertsonalak behar dituela, eta horretarako funtsezkoa da
hirian gune publikoak edukitzea. Alderdi fisikoak berebiziko
garrantzia izaten jarraituko du, komunikazioak baino gehiago.
Egia da komunikazioen esparruan erraztasun handiak dauzkagula,
eta horri esker hirien artean harreman hobeak ezar daitezkeela
eta azpiegitura batzuk aldatu, baina dena den kontaktu fisikoa
eta gune publikoak dira funtsezkoenak, eta gune pribatua publikoari
menekotuta egongo da.
Ez dut globalizazioan gehiegi
sinesten; kontzeptu sinplista iruditzen zait. Gauza bat da globalizazio
horrek eredu ekonomiko zehatz batzuk inposatu nahi izatea, eta
beste bat kultura desberdin batzuk elkarbizitzea. Kulturak eredu
ekonomikoak baino askoz ere indar handiagoa dauka. Ezin da globalizazio
ekonomiko bat dagoenik ukatu, baina hala ere nik xehetasunetan,
norbanakotasunean eta kultura zehatzetan sinesten dut, eta globalizazio
horrek arrakasta izango du baldin eta kultura zehatz horiek txikitzen
ez baldin baditu. Onartzen dut hirietan globalizazioa gertatzen
ari dela, merkataritzaren arloan hasiak gara hori ikusten, baina
aldi berean ziur nago globalizazioaren kultura horrek norbanakotasunaren
kultura aldarrikatuko duela berriz ere. Eta bi ereduak elkarbizitzeko
gai dira. Horregatik, alderdi fisikoaren menpe egoten jarraituko
dute hiriek.
-Arkitekturari dagokionez,
ba al dago estilo euskaldunik?
Nik ezetz uste dut. Herriko arkitektura bai, baina gaur egun
bitarteko teknikoen menpe dagoen arkitektura daukagu, globala
alegia. Hala ere badauzkagu zenbait bereizgarri: gure herrietan
ongi eraikitzeko eta eraikinetan inbertitzeko ohitura handia
dago adibidez, eta eraikuntzari dagokionez jarrera berezi batzuk
dauzkagu. Eta gauza bera materialen kalitateari dagokionez.
Gainera, oso gauza bitxia gertatzen ari da: duela zenbait urte
arkitektura mailan gune garrantzitsua Madril zen bezala, eta
oraindik ere hala izaten darrai, uneotan espainiar estatuak eta
Europak Euskal Herriko arkitekto batzuetan ipini dituzte euren
begiak. Euskal Herrian arkitekto multzo interesgarri bat omen
dago, kanpoaldean erreferentzia gisa hartu dena. Baina horrek
ez du esan nahi nortasun bat daukagunik; ez dugu arkitektura
mota bera egiten. Hala ere, badirudi azken urteotan arkitektura
ona egiten duen euskal talde bat aipatzen dela atzerrian, baina
ez talde unitario gisa.
-Hirien protagonismoak
gora egingo duela dirudi. Ez ote dira herriak bazterrean utziko?
Euskal Herriak nolabaiteko kalitateari eutsi dio nekazaritza
arloan, industrializazioa azkarregi garatu den lekuetan izan
ezik.
Orain bertan herriak ez daude arrisku egoeran, nahiko kontzientzia
handia dagoelako beren balioaren inguruan, eta globalizazioaren
aurrean desberdintasuna gordetzen ere saiatzen dira.
-Ba al da lehiakortasunik
euskal hirien artean?
Badagoela esango nuke, baina oso ona ostera. Bitxia da: kanpokoek
ez dute lehiakortasuna bailitzan ikusten, baizik eta birsortze
prozesu bat bezala. Elkarren arteko alderaketa motaren batekin
lotuta dagoela esango nuke, eta hori oso sanoa da.
-Hiriaren irudia berritzeko
obra enblematikoren bat egin behar da, dirudienez.
Kultur azpiegiturak berritzeko beharra sortu da. Nik historia
ziklikoan sinesten dut,
eta birsortze bat egon dela esango nuke. Eraikinak, birsortzeko
grina moduko hori adierazten duten imanak bezalakoak dira, beren
gaitasun fisikoagatik eta beren baloreagatik. Garai baten ikur
bihurtzen dira. Horixe gertatu da Guggenheimekin, Kursaalarekin,
eta horixe ari da gertatzen Nafarroako Auditorio eta Kongresuen
Jauregiarekin ere. Jende guztiak birsortze baten ikurtzat jotzen
du eraikin hau; hori zikloekin dago lotuta, eta baita ere arkitekturak
errealitate historiko horren ikur bihurtzeko daukan gaitasunarekin.
Horregatik da arkitektura hain boteretsua.
-Ba al dago elkarrekiko
loturarik Donostia, Bilbo, Iruña, Gasteiz eta Baionaren
artean?
Fisikoki, nahiko ona da oraingo azpiegituren sarea. Oso garestiak
dira hala ere, eta publikoak izan beharko lukete. Baina kultur
errealitatea hor dago, noski; herriak elkarri lotuta daude kultur
mailan errealitate politikoen gainetik, artifizialki inposatutako
eredu horien gainetik. Eta oso garrantzitsua da ardatz atlantikoa,
bai kultur mailan eta bai ekonomikoki.
-Zeu izan zinen Nafarroako
Auditorio eta Kongresuen Jauregia eraikitzeko lehiaketaren irabazlea,
eta, ziur aski, bi proiektu horietan murgilduta ibiliko zara.
Zein ekarpen egingo diote Iruñari?
Nik uste dut hirigintza mailan oso onuragarria izango dela hiriaren
ardatzarentzat; hiriaren eta kulturaren ikuspegitik, ia-ia sinbolo
bat izango dela esango nuke, nahiz eta ez den hori nire asmoa.
Baina hori gertatuko da ziurrenik, Guggenheim eta Kursaalarekin
bezala. Argazkiak:
Maria Agirre
Euskonews
& Media 68.zbk (2000/ 2-25 / 3-3) |