Antton Valverde, poeta handien olerkiei
musika jartzeagatik egin zen ezagun 70. hamarkadan. Diktaduraren
azken urteetan eta transizioan, Xabier Leterekin bikote historikoa
osatu zuen. Egun, 56 urteko donostiar hau agertokian oso gutxitan
ikusten dugun arren, musikaren harra du bere barnean. Horren
adierazle, Eusko Ikaskuntzaren ekimenez koordinatzen ari den
kantutegia. Bere pianoaren estalkia beti dago zabalik, bada ezpada
ere. Anttonek musika klasikoa gogoko du. Edonola ere, bere etxean,
beste tankeretako musikarien lanak ere ikus daitezke: Lau Behi,
Lou Reed, Ella Fitzgerald, James Brown... Musikagintzaz solastu
gara Antonio Valverde margolaria zenaren semearekin.
-Behin entzun nion poeta
bati, hitzak sendatu egiten duela. Abesteak, pianoa jotzeak sendatu
egiten al dute?
Bai, baretu eta sendatu egiten dute. Gainera, gauzak norberari
gustatzen zaizkion moduan eginez gero, norbera bere buruarekin
konforme geratzen da
-Zer sendatzen dizu musikak?
Gauza asko. Esaterako, izpiritua. Nire ustez, musikak zentzu
zabal batean bizitzen laguntzen du. Kontua da, norberak bere
buruarekin bat egin behar duela. Bat bere buruarekin konforme
badago, edo helburu hori lortzeko bidea landuz gero, indarra
izango du nahi dituen beste gauza batzuk egiteko, edo ulertzeko,
edo dastatzeko edo gozatzeko. Zentzu horretan, musika sendagarria
eta lasaigarria da.
-Zer sendatu edo lasaitzeko
asmoz hasi zinen musikagintzan?
Kantatzen arrazoi politiko eta kulturalengatik hasi nintzen.
Gogoratu beharra dago, Euskal Herrian diktadura garaian bizi
genuen giroa. Urte haietan, edozein kultur jarduera debekatuta
zegoen. Horren aurka zerbait egin behar zela ikusirik, kantatzen
hasi nintzen. Nik ez dut inoiz politikarako inolako zaletasunik
izan, baina behintzat kantugintzan zerbait eginez, konformeago,
gusturago sentitzen nintzen nire buruarekin. Horrelaxe hasi nintzen
abesten.
-Laster, 30 urte beteko
dituzu musikagintzan. Arrakasta lortu arren, uko egin diozu beti
profesional moduan azaltzeari. Zer dela eta?
Kantatzen hasi baino lehen, birraitonak abian jarritako inprentan
lan egiten nuen. Hori zen eta da oraindik, nire ogibidea. Inprentakoa
izan da beti nire lanbidea, denbora gehiago eman baitut bertan
kantatzen baino.
-Zuen musika herrikoia,
modernoa eta kultoa zela esaten zenuten...
Gure musika herrikoia zen, izan ere, nahiz eta guk sortua izan,
askotan, herri kutsua zeukan. Denok ibili ginen kantuen bila
eta kantu zaharrak ikasiz. Horrek guztiak ematen zion gure musikari
kutsu herrikoia. Modernoa ere bazen, garaiko behintzat. Eta kultoa,
Euskal Herriko poeta handi batzuen olerkiak hartu eta musikatu
baikenituen: Lizardi, Lauaxeta, Lete. Baita hainbat bertsolariren
kopla zaharrak ere: Xenpelar, Txirrita, Bilintx, Otaño,
Peio Errota eta abar. Gure asmoa entzulegoaren artean horiek
ezagutaraztea zen.
-Letek
eta biok plazaratutako diskoetako batzuk Herri Gogoa, 60. hamarkadaren
bukaeran jaio zen argitaletxearekin plazaratu zenuten. Nolakoa
zen, urte haietan, musika industriaren egoera?
Ni orduko musikariak, Lete, Laboa, Lertxundi, Iriondo eta horiek
guztiak baino pixka bat beranduago hasi nintzen musikagintzan.
Orduan, ez zegoen inolako musika industriarik. Herri Gogoa sortu
aurretik, egiten ziren gauzak erdi klandestinoak ziren. Iparraldean,
bazegoen, argitaletxe bat Goiztiri izenekoa. Goiztirin sortutako
diskoak hona ekartzen zituzten, ezkutuan.
-Nola konpontzen zineten
orduan diskoak grabatzeko?
Nire lehendabiziko diskoa grabatzeko Kataluniatik Edicsa disketxeko
teknikari bat etorri zen, tresna guztiekin: amplifikadoreak,
mikrofonoak eta abar. Gauza horiekin guztiekin, Urnietako Salesianoen
ikastetxean diskoa grabatu genuen. Bertan , aurrerago, iraupen
laburreko hainbat eta hainbat disko txiki grabatu genituen. Noski,
grabatzeko baldintzak ez ziren onenak, beraz, emaitzak ere halamodukoak
ziren: artesanalak eta medio gutxirekin egindakoak. Diskoak ateratzen
ziren moduan argitaratzen ziren. Franko hil ondoren, gauzak normaldu
eta baretzen hasi ziren heinean, grabatzeko estudioak, disketxeak
eta abarrak sortzen hasi ziren. Pixkanaka, musika industria egituratzen
hasi zen.
-Moduak modu, zuen diskoek
arrakasta izugarria izan zuten entzulegoarengan... Bai, disko horiek
kalitatearen aldetik, definizioaren aldetik, ez daukate zer ikusirik
gaurkoekin. Hala ere, garai haietarako, gure diskoak oso eragingarriak
ziren. Jendeak zeuden moduan onartzen zituen, batez ere, ordura
arte horrelakorik egin ez zelako.
-1971ean, Bizkaiko gobernadore
zibilak Lete eta zuen bion kontzertuak debekatu zituen. Ez ziren
garai batere samurrak, ezta? Ez. Garai horietan
kultur munduan ibili ginen guztiok, zentsurarekin arazoak izan
genituen. Franco hil ostean, gauzak pixka bat lasaitu egin ziren.
Gogoan dut, zentsura Algortan egindako kontzertu baten ondoren
etorri zela. Kontzertu horretan Txirritaren bertso batzuk abestu
nituen, foruak kendu zituztenei dedikatutakoak, hain zuzen ere.
Antza denez, bertsoak ez ziren hango gobernadorearen gustukoak
izan, eta beraz, hortik aurrera, gure kontzertuak debekatu zituzten
Bizkaian. Horrela izan zen hainbat urtetan.
-Debekuak, zentsura...horiek
guztiek ez al zuten alderantzizko efektua lortu, hau da, jendea
zuekin identifikatzea? Bai, horrelaxe gertatu
zen. Gero eta jende gehiagok egiten zuen bat gurekin. Jendeak
diskoak erosten zituen eta kontzertuetara joan. Entzulegoaren
aldetik, arrakasta izugarria lortu genuen, baina gure emankizunak
ia mitin politikoak bihurtu ziren. Beraz, gauzak nahastu egin
ziren. Alde batetik, nahi genuen giroa lortu genuen. Bestetik,
ordea, oso zaila zen gauzak nahi bezala egitea. Giroa asko nahasi
zen, eta hargatik, denboraldi batez uztea erabaki genuen. Denbora
dezente egon ginen abestu gabe.
-Franco hil ondoren, egoera
aldatzen hasi zen. Haize berriekin talde apurtzaile hainbat sortu
ziren: Jotakie, Itoitz, Sakre, Zarama eta aurrerago rock erradikala.
Kantautoreek nola hartu zenituzten joera berriak? Ordurako guk oso
gutxi abesten genuen. Gure belaunaldiko musikarien gainbehera
gertatzen ari zen. Gureak bezalako gero eta jaialdi gutxiago
antolatzen ziren. Gainera, "rockeroak" eta, modan jarri
ziren. Gurea bazegoen oraindik, baina indar gutxirekin. Musikari
belaunaldi berria indartsu sartu zen garaiko musikagintzan. Nik,
begi onez ikusten nuen ematen ari zen aldaketa.
-Aipatu taldeek osatu zuten,
poeta gazteen hurrengo belaunaldia. "Rockeroak" eta
apurtzaileak, baina finean, poetak... Bai, poetak eta baita
euskal giro sortzaileak ere. Beste modu batean, baina horiek
guztiek guk antzeko irrikak eta nahiak zituzten. Horiek, zalantzarik
gabe, gure ondorenekoak izan ziren. Estiloa eguneratu egin zuten,
eta berrikuntza guztiekin plazetara eraman.
-Hortik aurrera abiatutako
mugimenduarekin euskal kantagintzak profesionaltasunerako bidea
hartu zuen. Nolakoa izan zen bilakaera? 1970tik 1980ra bitartean,
euskal kantugintzan profesionaltasun gutxiegi egon zen. Egia
esateko, kantagintzan profesional gutxi zegoelako, Benito Lertxundi
eta beste zenbait, baina askorik ez. Gero gauzak hobetuz joan
ziren. Momentu batean, hortik bizitzea, posible bihurtu zen.
Orduan, bai, batzuek behintzat, bere lana profesionaltasunera
bultzatu zuten eta horretan sartu ziren. Bestalde, disketxeek,
azpiegiturak sortu, eta hobetuz joan ziren: grabatzeko estudioak,
banaketa etxeak eta abar. Aldi berean, profesionalak ere hazten
joan ziren musika eskoletan eta. Horrek ere, asko lagundu zuen
kantari eta musikarien lana profesionalizatzen. Horri guztiari
esker, egun euskal kantagintzak bizi duen egoerara iritsi gara.
Bidea, ordea, ez da hor amaitzen, eta nire ustez, oraindik gauzek
hobera egingo dute. Nire ustez, fenomeno bat gertatu da hemen.
EITB hortxe dago, eta telebistako saioak egiteko musikariak behar
dira, musikari profesionalak, hain zuzen ere. Eta ez bakarrik
musikariak, baizik eta teknikariak eta lanbidearekin zerikusi
duten bestelako profesionalak ere.
-Bidea
ez dela oraindik amaitu eta gauzek hobera egingo dutela diozu.
Zer behar du kantugintzak aurrera egiteko?
Merkatua indartu behar dugu. Gure merkatua txikiegia da horretaz
bizi ahal izateko. Gutxi batzuek, Oskorrik eta Benito Lertxundi,
esaterako, beren produktuak saldu eta musikagintza beren ogibidea
bihurtu dute. Haatik, oso gutxi dira. Herri hau oso txikia da,
merkatu txikia dugu, eta beraz, zaila da musikatik bizitzea.
Horrek ez du konponbide erreza. Kanpoan saltzea askoren nahia
da, baina oso gutxik lortu dute. Gehienak, ordea, hemen gabiltza.
Kontua da, euskarak erabat mugatzen duela atzerrian. Gutxi batzuk
dira hori gainditzeko gauza direnak.
-Zein izan liteke mugatze
horrekin bukatzeko bidea, gazteleraz abestea akaso? Niretzat ez. Agian,
beste batek bere musika sustatu nahi izanez gero, gazteleraz
egingo du. Nire kasuan ez. Ez nuke inolaz erdaraz abestuko. Zein
izan daitekeen konponbidea? Nire ustez, gauzak oso ondo egiten
baditugu hori eta beste oztopo gehiago gainditu, eta gure ekoizpenak
kanpoan salduko ditugu. Beraz, gauzak oso ondo egin behar direlakoan
nago.
-Emankizun gutxi egiten
badituzu ere, kantagintzari lotuta jarraitzen duzu. Eusko Ikaskuntzaren
Kantutegia duzu esku artean. Zertan datza egitasmo hori? Euskal Kantutegiak
irakasteko tresna izan nahi du. Kontua da hainbat kantutegi egin
direla, materiala badagoela, baina ez ondo sailkatuta. Gainera,
nire ustez, hori guztia euskarri moderno batean eman behar da
ezagutzera. Orain bi urte hasi ginen lanean eta hemendik bi urtetara
bukatzea espero dugu.
-Hainbat aldetik erreparatuko
diozue kantutegiari: etnografiaren aldetik, folklore mailan,
literatura mailan. Nola antolatu duzue lana? Lanean hasteko eginda
dauden hainbat egilek osatutako kantutegitara jo dugu: Azkue,
Aita Donostia, Lamazo, Iztueta, Iriart, Lekuona...Eresbileko
kideekin elkarlanean jarduten dugu. Esan daiteke, kantutegia
ez dela kantutegia hutsa, askoz ere gehiago da. Esaterako, literaturari
dagokionean, kantuen bidez, tokian tokiko ortografia, esamoldeak
eta toponimia aztertu daitezke. Etnografiari dagokionean, berriz,
hitzek garaiko ohituren berri ematen dute. Musikalki ere, zein
berezitasun aurki daitezkeen aztertuko dugu. Francisco Escuderok
ikerketa bat egin zuen eta horren arabera, euskal musikak hainbat
berezko ezaugarri ditu. Hori guztia ere, aztertzen ari gara.
Hainbat sail osatu dugu guztia behar bezala irten dadin. Musika
sailean, Jon Bagues, Iñigo Salaberria eta ni neu gaude.
Literatura sailean, berriz, Patri Urkizu dugu eta etnografian,
Antxon Agirre Sorondo. Informazio guztia fitxetan sartuko dugu.
Aurrerago jasotako informazio guztiarekin CD bat osatzeko asmoa
dugu. Hori hainbat urtetan behin, eguneratu egingo dugu. Kantutegiak
lan tresna bat izan nahi du, eta horrexegatik ondo prestatu behar
dugu.
-Zein irizpide dituzue
kantak aukeratzeko orduan? Nondik nora eramango gaitu kantutegiak?
Dauden musikari guztiak bildu nahi ditugu. Oker ez banago, ezagutzen
den kantu zaharrena XVII. mendekoa da. Hortik aurrera, sortu
ziren egile guztien kantak bildu nahi ditugu, gaur arte. Noski,
gure belaunaldikoak ere, hortxe izango dira. Oraindik ez dakigu
seguru bertsolariak sartuko ditugun ala ez.
-Hasi da Durangoko Azoka.
1976an, Letek eta zuek, Txirritaren bertsoen diskoa kaleratu
zenuten. Aurten, Joseba Tapiak eta Xabier Amurizak kopla zaharrak
bildu dituzte. Edonola ere, beste joerak izango dira nagusi azokan:
rocka, rap-a, heavya, dance-a... Zer iruditzen zaizu gaurko musika? Argi dagoena da,
kopla zaharren bildumak eta antzerakoak, atzean geratu direla.
Egun, horren inguruko zerbait argitaratzen bada, anekdotikoa
da. Gero, zuk aipatu dituzun musika mota guzti horiek, garai
batean guk egiten genuenaren antzekoa da, baina eguneratua. Lan
horiek, batik bat gazteei begira egiten dira. Gure ekimenak,
berriz, asmo zabalagoa zuen, ez ginen gazteriara mugatzen. Edonola
ere, gazteak ziren ondoen ulertzen gintuztenak. Zer iruditzen
zaidan gaurko musika? "Bakalaua", oso txarra iruditzen
zait. Gainerako estiloetan, denetik dago, batzuk onak dira eta
beste batzuk, aldiz, txarrak. Hala ere, gehiengo zabal bat txarra
dela esango nuke, ez bakarrik hemen, baita Espaniar Estatuan
ere. Nire ustez, erritmoa eramateko bateria gehiegi erabiltzen
da. Hori ezintasun baten adierazgarri iruditzen zait. Musikak
hainbat atal ditu: melodia, erritmoa eta harmonizazioa. Erritmoaz
gehiegi baliatzeak beste ataletan zerbait falta dela erakusten
du.
-Demagun datorren mendean
euskal kantutegi bat egin nahi dela. Izango al du lekua gaur
egungo musikak?
Seguru baietz. Nik uste dut, beste momentu batean bezala, denborak
aukeraketa bat egingo duela. Aukeraketa hori oso ona izaten da,
denbora baita neurgailurik onena.
Atzera, txarrak direnak geratuko dira. Onak, berriz, ez dira
galduko.
-Mirande, Lizardi, Gandiaga,
Artze, Lete, Lauaxeta... hainbat olerkarien hitzak musikatu dituzu.
Egungo zein olerkari musikatuko zenuke? Bernardo Atxaga edo
Koldo Izagirre. Aitortu behar dut, Lauaxetaren olerkiek, beste
edozeinenak baino gehiago hunkitzen nautela. Ez dakit zergatik,
baina horrelaxe gertatzen zait. Seguruenik, kimika kontua izango
da. Kontuan hartu behar da, 56 urte ditudala. Horrek eragin handia
du gauzak aukeratzeko orduan.
Argazkiak:
Maria Agirre
Euskonews
& Media 57.zbk (1999 / 12 / 3 - 10) |