Rafael
López Atxurra: "Biztanleria alfabetatzea
izan zen Erregimen Zaharreko oinarrizko arloetako
bat" *Traducción al español del original
en euskera |
María Agirre |
Jakitez ikastaroan aurrera
eginez, Rafael López Atxurra irakaslea Euskal
Herriko hezkuntzako erakundeen historiari buruz
mintzatu zen, eta horren barnean, arreta berezia
eskaini zion Erregimen Zaharreko irakaskuntzari,
hau da, XVI-XVIII. mendeetakoari. EHUko irakasleak aditzera
eman zuenez, euskal gizarte tradizionaleko
eguneroko ezagutzak iraganean bildutako
jakintzatik zetozen, eta euskaraz irakasten
zitzaizkien ondorengoei familian, auzoan,
parrokian, etab.; modu ez akademikoan, alegia.
Baina jakintza akademikoa eskas samarra zen,
nahiz eta XVIII. mendean gero eta jende gehiago
hasi udal-eskoletara, bigarren mailako
hezkuntza-gune erlijiosoetara, seminarioetara...
joaten hasi.
Erregimen
Zaharreko oinarrizko arloetako bat biztanleria
alfabetatzea izan zen. Kargu publiko batean egon
ahal izateko, ezinbestekoa zen idazten eta
irakurtzen jakitea; horregatik, lehen letretako
eskolak sortzearekin batera, biztanleria
hizkuntza erromanikoan alfabetatzeko pixkanakako
prozesua bultzatu zen. Aldi honetan, irakasleak
eta gelak bilatzeaz arduratu ziren herrietan,
baina errealitatea heterogeneoa zela-eta, hiru
eskola mota aurki zitezkeen: irakasle
profesionaletako eskolak, udalak antolatu eta
finantzatutakoak, eta ikasleen gurasoek
antolatutakoak. Lehen letretako irakaskuntzak,
bizimodua eta status quo-a onartuz eta mantenduz
hezitzearen funtzioa zeukan herri-heziketan.
Maila nagusienetan, aldiz, bestelakoa zen
heziketaren xedea: gainerakoen jarrerentzat eredu
izatea eta horietan eragina izatea.
Irakasten zenaren
inguruan, hiru alderdi azpimarratu zituen Rafael
López Atxurrak: trebetasun instrumentalak (hala
nola irakurketa, idazketa eta aritmetika),
ezagutza moral nahiz erlijiosoa, eta kortesiako
arauak. Hizkuntzari dagokionean, hiru esparru
desberdin zitezkeen: gaztelerazko esparru
elebakarra, euskarazko esparru elebakarra, eta
esparru elebidunak. Gune elebakarretan, gaztelera
izan ohi zen irakaskuntzan erabiltzen zen
hizkuntza. Elebidunetan, ostera, gazteleraz egin
arren, haurrei euskaraz egitea ere aholkatzen
zuten. Azkenik, irakaskuntza elebakarra
komunikatzeko prozesua euskara hutsean egiten zen
lekuetan inposatu zen.
Irakaskuntzaren
lanbideari dagokionez esan, denbora luzea behar
izan zuela finkatzeko eta XIX. mendean ezagutu
zuen bere garai gorena, Eskola Normalen
sortzearekin batera. |
Rafael
López Atxurra: "La alfabetización de la
población fue una cuestión básica en el
Antiguo Régimen" *Traducción al español del
original en euskera |
María Agirre |
Siguiendo
con el curso Jakitez, el profesor Rafael López
Atxurra impartió clase sobre la historia de las
instituciones educativas en Euskal Herria
centrándose principalmente en la enseñanza del
antiguo régimen, es decir, siglos XVI-XVIII. En
líneas generales el profesor de la UPV destacó
que, en la sociedad vasca tradicional, los
conocimientos cotidianos provenían de los
saberes acumulados en el pasado y eran
transmitidos en euskera en entornos no
académicos: marco familiar, vecinal, parroquial,
etc. En cambio, el saber académico era
relativamente escaso, aunque ya en el siglo XVIII
era destacable una mayor presencia de las
escuelas municipales, centros religiosos
dedicados a la enseñanza secundaria,
seminarios...
Así y todo, la alfabetización de la población
fue una de las cuestión básica en el Antiguo
Régimen. Saber leer y escribir era
imprescindible para ocupar cargos públicos, y
por lo tanto, se crearon escuelas de primeras
letras y se impulsó el gradual proceso de
alfabetización de la población en lengua
romance. Durante este periodo las villas se
preocuparon por buscar maestros de escuela y
hallar locales... pero la realidad escolar era
heterogénea y así había tres tipos de escuela:
escuelas dotadas con maestros profesionales,
escuelas organizadas y financiadas por el
ayuntamiento, y escuelas organizadas por los
propios padres de los alumnos. Sobre los
objetivos de la educación en las escuelas de
primeras letras decir que, en la educación
popular cumplía la función de educar en la
aceptación y mantenimiento de su modo de vida y
del estatu quo. En cambio la educación de las
capas dominantes tiene el objetivo de servir de
modelo y ejerzer influencia en la conducta de los
demás.
En cuanto a los saberes que se impartían, Rafael
López Atxurra destacó tres tipos de
conocimiento: las habilidades instrumentales, es
decir, lectura, escritura y aritmética; el
conocimiento moral y religioso y las reglas de
cortesía. Estos conocimientos, y en lo que a la
lengua se refiere, se distinguen tres zonas
lingüísticas: las zona monolingüe de habla
castellana, la zona monolingüe de habla euskera
y los lugares bilingües. En las zonas
monolingües el lenguaje de comunicación escolar
solía ser en castellano. En las zonas
bilingües, al mismo tiempo que aconsejaban el
castellano también se recomendaba adiestrar a
los niños en vascuence. Por último, la
enseñanza monolingüe se impuso en aquellos
lugares de enseñanza en donde el proceso de
comunicación de desarrollaba íntegramente en
euskera.
En cuanto a la consolidación del oficio docente,
hay que señalar que el proceso fue lento y tuvo
su momento culmen en el siglo XIX con la
creación de Escuelas Normales. |
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