Egun, munduan zehar nagusitzen ari den eredua,
informazioaren
gizartearena da. Horrelako gizarte batean, bai liburutegi, bai artxibategi
eta baita dokumentazio zentruek ere garrantzizko tokia bete beharko lukete,
informazio guneak baitira. Baina errealitateak kontrakoa adierazten du:
70ko hamarkadatik hona erakunde hauen krisialdia ematen ari da.
Krisialdi honen oinarrian erabilpen arazoak
daude. Azken aldi
honetan informazio kopurua izugarri hazi da baina dokumentazio zentruak
ez dira egoera berri horretara egokitu. Baliabide ekonomikoak gero eta urriagoak
dira, ez dago zentruen arteko koordinaziorik eta jadanik ez dago informazioaren
monopolioa erakunde hauen eskuetan.
Orain arte dokumentazio zentruak informazioaren
gordelekutzat izan ditugu, baina egungo gizarteak zentru hauek beste izaera
bat izan dezatela eskatzen du: gorderik duten informazio hori erabiltzaileei
igorri behar diete. Igorpen honetan elementurik garrantzitsuena ez da dokumentua
bera izango, bezeroa baizik. Zerbitzu publiko bat den deurrian, bezeroa
izango da liburutegi eta artxibategietako helburua eta horretarako orain
arte indarrean egon den lan egiteko era aldatu egin behar da. Zerbitzu pertsonalizatuak
eskeini behar dituzte eta honek elkarlanaren beharra sortarazten du, kontsultatutako
zentruak informazio zehatz bat ez duenean bere bezeroaren eskaria asetzeko
beste informazio iturrietara jo beharko du eta.
Teknologia berriak ere bete betean sartu dira
informazioaren
munduan. Ordenagailua lan egiteko tresna arrunta dugu eta erabiltzaileek
gero eta kopuru handiago batean Internet-era jotzen dute informazio bila.
Teknologia hauen aplikazioa dokumentazio zentruetan funtsezkoa da. Burutu
beharreko ekintza batzuk hauek izan daitezke:
- Fondoen informatizazio bateratua egin beharko
litzateke Euskal Herri guztiko liburutegi eta artxibategietako edukien
katalogoa egin ahal izateko.
- Datu-baseak sortu behar dira.
- Material ezberdinen tratamendu homogeneo bat
lortu behar da.
- Internet bidez fondoen kontsultak egiteko
aukera ahalbideratu behar da.
- Erakunde guztiak Euskal Herri mailako komunikazio
sare baten barnean egon beharko lirateke.
Teknologia berri hauen aplikazioak ahalegin
berezia eskatzen du bai erakunde eta baita instituzioen partetik, horrelako
azpiegitura
informatizatua lortzeko inbertsio garrantzitsuak eskatzen baitira,
baina aldi berean, dokumentazio zentruetako langileak, bezeroak ahalik eta
hoberen zerbitzatzeko, lan baldintza berri hauetan hezi eta prestatu behar
direlako.
Fondoen tratamenduari dagokionez, egin behar
den aldaketa
garrantzitsua da, baina erabiltzaileen aurrean liburutegietako eta
artxibategietako langileek izan behar duten jarrera ere ezberdina izan behar
da eredu berri honetan. Orain arte eskaini duten zerbitzu garrantzitsuena
dokumentuen mailegua izan da, baina orain bezeroei eman behar zaien harrera,
orientazioa eta informazioak ere zerbitzu integralaren zati izan behar dute.
Horretarako, bezeroentzat zuzenduriko formazio programak antolatu beharko
dira.
Bezeroei dagokienez, agian erakunde hauek landu
beharko luketen punturik interesgarriena, ume eta gazteekin zerikusia duten
ekintzak dira. Liburutegietara jotzen dutenak normalean pertsona helduak
dira, baina ume eta gazteak ohitura honetan hezi ezean, nekez hurbilduko
dira liburutegietara nagusi egiten direnean. Zentzu honetan, leku hauek
duten itxura serio eta irmoa apurtu egin behar da, umeak modu lasai eta
zabal batean hurbil daitezen. Liburutegiek ahalegin berezia egin beharko
dute umeei zuzenduriko prestakuntza eta animazio programak prestatzen. Ludotekak,
ipuin kontaketak, antzezpenak edo-ta eskoletatik antolatutako ikustaldi
gidatuak izan daitezke tresna baliogarriak helburu hori lortzeko.
Aldaketa guzti hauen bitartez azken finean lortu
nahi dena zera da:
dokumentazio zentru, artxibategi eta liburutegiei izaera berri bat
ematea. Izaera berri honen oinarrian bezeroei zuzenduriko zerbitzu
integralaren eskeintza dagoelarik.
Iurdana Akasuso, soziologoa |