Luis Mari Villalba y Marileusa Julia de Freitas, vasco-brasileiros

Luis Mari es donostiarra, ingeniero técnico y lleva en Brasil 30 años, a donde llegó con un contrato de un año junto a otros 35 vascos. En Sao Paulo conoció a Marileusa, se casaron y han tenido 3 hijos, una chica y un chico en la veintena, y una chica de 14 años. Los dos han venido al Congreso en representación de la Euskal Etxea de Sao Paulo, que tiene 130 socios. Situada a las afueras de la ciudad, esta Euskal Etxea tiene forma de caserío, y además de frontón, dispone de 3.000 m2 para uso de los socios y simpatizantes. "En nuestra Euskal Etxea, sólo se hace comida vasca", comenta Marileusa, cuya implicación e interés por la cultura vasca, le ha llevado a ser directora social de la Euskal Etxea.

Luis Mari Villalba y Marileusa Julia de Freitas.

-¿Cuántas personas de origen vasco puede haber en Brasil?
Uy, es muy difícil de cuantificar, porque Brasil es inmenso y no se han hecho estudios. Sólo te puedo decir que en Sao Paulo hay 2.500 vascos, de primera, segunda o tercera generación.

-¿Cada cuánto tiempo se reúnen en la Euskal Etxea?
Casi todos los fines de semana; y una vez al mes tenemos reunión directiva.

-¿Los brasileños conocen a los vascos?
¡Qué va! La mayoría desconoce quiénes somos y de dónde venimos. Y es triste decirlo, pero los que nos conocen nos asocian con el tema terrorista.

-Existe una gran expectación por el cambio que puede vivir Brasil de la mano del presidente Lula...
Estamos expectantes. Cuando salió elegido lo hizo con el apoyo del 78% de los votos. Ahora, en cambio, su popularidad ha bajado hasta el 50%. Pero yo creo en Lula. Hay que tener paciencia y darle un margen de tiempo mayor a fin de que se empiecen a ver los cambios, ya que seis meses es poco tiempo.

-¿Tanta es la pobreza que existe en Brasil?
Sí, pero eso también es relativo. También hay bastante rico. En Sao Paulo, por ejemplo, con 16 millones de habitantes, los pobres, o más bien miserables, no constituyen más del 20% de la población.

-¿Qué le está pareciendo el Congreso?
Muy interesante. Además de para estrechar lazos, está siendo muy instructivo a la hora de ver qué iniciativas tienen en los otros centros vascos de la diáspora, así como conocer las intenciones que tiene el Gobierno Vasco para con nosotros.

-¿Le ronda la idea de volver a Euskal Herria?
Con el corazón te diría que sí (mira a su mujer). Pero no sería nada fácil. En Brasil no se vive mal y mi familia está totalmente hecha a la vida allí. Y, además, si viniera aquí sería complicado, en cuanto a que el trabajo no está fácil y todo es mucho más caro que allí.

Maite Velasco ha dado a conocer los resultados de una encuesta realizada por la "Emakume Abertzale Batza" sobre la juventud de los Centros Vascos de Argentina

La cantidad considerada en la muestra fue de 42 entidades en toda la Argentina. El segmento estudiado fueron los jóvenes de 15 a 35 años.Como dato relevante cabe destacar la identificación de los jóvenes con la cultura vasca, que se manifiesta de manera enfática y en forma mayoritaria. Existe una fuerte idealización de lo que es ser vasco. Para los jóvenes vasco-argentinos, un rasgo predominante de los vascos (y que ellos afirman tener) es su honestidad, capacidad de trabajo, lealtad y su lucha por los ideales. Entre los aspectos negativos destaca la tozudez de la que hacen gala los vascos.

Maite Velasco durante la ponencia "La Juventud de los centros Vascos de Argentina (estudio sociológico).

El 87% es de ascendencia vasca, paterna en un 44% y de ambos en un 27%. En ese sentido, cabe destacar el alto grado de endogamia de la comunidad vasca (27%).


En lo concerniente a nacionalidad, el 41% se siente tan vasco como argentino, el 37% tan argentino como vasco y el 16% sólo argentino.

El euskara sigue siendo la asignatura pendiente de los jóvenes argentinos, pues el 83% habla sólo unas palabras o nada, aun cuando un 41% estudió euskara. Del 59% que no habla nada, un 84% estaría dispuesto a estudiarlo.

Para finalizar, y a modo ilustrativo, algunas frases pronunciadas por vasco-argentinos:
"A cada rato veo autos con la ikurriña y digo: pero a este no lo conozco".
"A los que tenemos doble nacionalidad, mal que nos pese....es española".
"Nos fuimos con mi marido y los nenes al País Vasco. Pero nos volvimos, es muy difícil".
"Hay como tres millones de vascos, ¿cuántos hay en los centros? El 0,0001%".

F.E.V.A-ko ordezkaria den Guillermo Canutek 2003-2007 urteetarako aurreikusi duten plana aurkeztu du

F.E.V.A-ren xede nagusia baloreak atxiki eta sortzea da, euskal gizataldeen eta Eusko Jaurlaritzaren arteko loturak sendotuz. Halaber, funtsezkoa deritzote planifikazio tradizionalaren birdefinitzeari, unibertsitate eta inkesten bidez gaur egun "marradun" euskaldun izatea zertan datzan (William Douglass irakasleak dioen bezala).

F.E.V.A-ko ordezkaria hitzaldian zehar.

Bultzatu beharreko baloreen artean Canutek esan du "euskal zentroen erantzukizuna handia dela tokian tokiko komunitateetan zubilana egiteko, beti ere errespetoa eta bestelako balore etikoak bultzatuz". Hala ere, modu deszentralizatuan egingo da lan, euskal etxe bakoitzak adosturikoa bere erara antola dezan.

Euskara da, bestalde, F.E.V.A.n berriz antolatuko duten arloa, emaitzak ez direlako izaten ari espero zirenak. Era berean, Argentina osoan zehar oinarrizko hitzaldiak eman dira jendeak Euskal Herria zer den hobeki ezagutu dezan. Baita euskal abertzaletasunaren inguruko mintegiak ere.

Beste ekimenen artean, prentsarako hurbilketa dago. "Izan ere, azpimarratu du Canut-ek, Argentinan Euskadiz heltzen den informazioa zeharo interesatua da, Euskadiko irudia kaltetuz". Horregatik, aurreikusia dago prentsa eta difusio idazkaritza bat abiaraztea.

Azkenik, F.E.V.Aren beste asmoa buruzagien trebakuntza ikastaroak dira, "ardura hartzeko prest daudenek giza baliabideak ikasteko bideratuak".

Tomas Ugarteburu eta Iratxe Onaindia, eusko-kanadiarrak

Tomas Ugarteburu eta Iratxe Onaindia eusko-kanadiarrak Vancouver-etik etorri dira, bertako euskal zentruaren ordezkari. Bi belaunaldi ezberdinekoak izanik ere, biak dira euskaldun petoak. Bere adina galdeturik, Tomasek ez du aitortu nahi. "Larregi ditut", diosku. "Nik barriz, 27", dio Iratxe panpoxak.

Tomas Ugarteburu eta Iratxe Onaindia.

-Tomas, zeu nolatan heldu zinen Vancouver-era?
Istorio luzea da, baina motza kontatuko dizut. Berriatuan baserritarra nintzen, beti behien bueltan; "bizimodu hobea egon behar da nonbait" esaten nion neure buruari. Hortaz, 18 urtegaz, aspertuta, Australian zegoen anaiaren bidez hara joatea erabaki nuen. Eta handik Kanadara, zer giro zegoen ikustera. Eskulana behar zela ikusita, baso gizon hasi nintzen. Gero, beste euskaldun batzuekin batera (Iratxeren aita tarteko), "Laurak Bat" enpresa sortu zuten basoak mozten ez ezik, makinekin bideak irekitzen eta.

-Euskaldun batekin ezkondu al zinen?
Ez, amodioa badakizu zelakoa den. Arbaso eskoziarrak dituen emakume batekin ezkondu nintzen. Ez dogu seme-alabarik eduki, baina txakur bat dogu (barreak).

-Iratxe, bigarren belaunaldikoa euskalduna zaitugu.
Bai, aita Lekeitiarra eta ama Amorotoarra ditut. Eta ahizpa gazteago bat. Amak beti esaten du "El engaño de mi vida. Bai, engainatute ekarri ninduen zure aitak. Urtebeterako etorri behar genuela esan, eta beitu, orain 28 urte dira". Amak sabelean ninduela joan ziren Vancouver-era.

-Zenbat euskaldun bizi dira Vancouver-en?
Gutxi-gorabehera 100 bat lagun, denak Zazpiak Bat elkarteko bazkideak. Sarritan biltzen gara mus txapelketak jokatzeko. Gainontzean, picnic-ak egiteko elkartzen gara. Beste euskal etxeen artean, Boiseko euskal etxeekin dugu harreman gehien.

-Nongotarrak dira hango euskaldunak?
Gehienak bizkaitarrak; baina nafarrak ere badira, Baztan aldekoak.

-Zein da Kanadan dagoen irudia euskaldunez?
Gehienek ez gaituzte ezagutu ere egiten. Esplikatu egin behar diegu nondik gatozen. Eta ezagutzen gaituztenak harrituta geratzen dira albisteak entzunda. "Baina, baina, nola leike, zelako jende ona izatea eta gero halako gauzak egitea? Eta nik beti esaten diet, jakina terrorismoa oso txarto dago eta ez da ezebez konpontzen, baina Bilbo, esate baterako, Vancouver baino askoz seguruagoa dela.

-Iratxe, zelan eutsi diozu zure euskarari?
Esfortzua eginda. Neure ama hizkuntza euskara izan arren, bost urterekin eskolara joaten hastean, pixkanaka galdu egin nuen, harik eta 17 urterekin Lekeitiora bueltatzea erabaki nuen arte, euskara berreskuratzera. Baina orduan be, konturatu nintzen batua ere ikasi behar nuela, bizkaitarra baino ez nekielako. Oraingoan, lau hilabeterako etorria naiz, ze hemen, lehengusuez aparte, lagun dezente ditut.

-Zure lanari esker -hegazkineko azafata da-, urtean hiruzpalau aldiz zatoz Euskal Herrira. Hona bizitzera etortzeko asmotan, akaso?
Uf, ez dakit zer esan. Hemengo bizimodue gustatu arren, han bizitzera ere ohituta nago.
Tomas: "Mutil euskaldun jator baten bila etorri da" (barreak eta Iratxe gorritu egiten da) Baina hori bai, nere aprobazioa izan beharko du.
Iratxe: Bai, euskaldun batekin "arrimatzea" gurako nuke, Vancouver-en ez daukat eta aukerarik. Ez da Boisen bezala, askoz be euskaldun gehiago dagoela. Badakit oraindik ez ditudala, baina modu horretan askoz errazago mantenduko nuke nire seme-alaben euskal nortasuna.

Beraz, horra hor gonbitea euskal-kanadiar neska dotore bat ezagutu nahi duenarentzat.

Vancouver-eko euskal zentroko helbide elektronikoa: http://www.bcbasque.com/

Resumen de la ponencia "Argentinan euskaraz", pronunciada por María Luz Arteche

En el año 1955 se crea la Federación de Entidades Vascas de la Argentina (F.E.V.A) y los vascos de ese momento le dedicaban al euskara un artículo del estatuto de la entidad que dice: "Cultivar el euskara propiciando su difusión y enseñanza". Hoy podemos afirmar que lo expresado en ese artículo se cumplió y se está cumplimentando fielmente.

Sin embargo, dada la extensión de la República Argentina y que los Centros Vascos están distribuidos en toda su geografía, los profesores en ejercicio (en su mayoría residentes en la ciudad y provincia de Buenos Aires) no son suficientes para satisfacer la creciente demanda de los centros que quieren
implementar cursos de euskara.

El euskara para niños será otros de las piedras angulares del programa, promoviendo actividades de motivación y familiarización con el euskara entre niños y adolescentes, implementando su enseñanza por medio de material didáctico al contexto no euskaldun argentino.

Como propuestas de futuro, cabe destacar los siguientes puntos: formación del profesorado, cursos vascos en los centros vascos y dotación de material didáctico de HABE creado en Euskadi y por los profesores de Argentina, con una interlocución clara entre HABE, Acción Exterior y F.E.V.A.

Por otro lado, teniendo siempre las puertas abiertas al entorno local, se sugiere señalizar las dependencias de las euskal etxeak en euskara, saludos, menús de comidas, publicaciones, así como una familiarización del euskara mediante actividades de los grupos de dantzaris, coros, mus, teatro, deportes. etc. Por último, se sugiere la celebración del "Día mundial del euskara" cada tres diciembre.

Agustín Asensio ha presentado el programa sobre "El desarrollo de la pelota vasca"

¿Cuáles han sido las razones por las que la pelota argentina, de vivir una época de esplendor, con la consecución de varios campeonatos consecutivos, ha pasado a declinar hasta casi desaparecer?
Las razones son varias: Falta de diligencia, desaparición de las escuelas, falta de competencias y además, la falta de incentivos.

-¿Y en qué consiste la propuesta de F.E.V.A?
Primero establecer una cooperación entre F.E.V.A y la Federación de Pelota Vasca de Euskadi. Y a partir de ahí, dotar al proyecto de una infraestructura, creando escuelas de pelota (con la ayuda de monitores enviados del País Vasco) para homogeneizar el aprendizaje y dando cancha a campeonatos, como puede ser el Torneo Argentino de Pelota Cuero en trinquete, e incluirlo en el calendario de la Confederación Argentina de Pelota.

La tercera ponencia ha venido de la mano de Mariano Ayesa, quien ha expuesto el proyecto "Periodismo-Proyecto: Conoce y difúndelo por siempre"

Corren malos tiempos para el periodismo. De un tiempo a esta parte, es notoria la proliferación de periodistas cínicos y especuladores que transgreden normas de ética profesional, no informan con objetividad, no difunden la verdad para lograr el BIEN COMÚN y atacan y victimizan a quienes consideran oponentes.

Por ello, y más que nunca es necesario recordar los cuatro principios básicos que divulgara el Lehendakari Juan Jose Ibarretxe Markuartu en el documento "Un camino de solución" (No violencia y defensa de los derechos humanos, diálogo político, respeto a las decisiones de toda sociedad y construcción social).

Bajo esa premisa, desde el programa Gaztelumendi -que pretende ser un vehículo de expresión e identidad de la juventud vasca en ámbito internacional- se quiere impulsar un plan de acción a fin de que, durante quince días, directores, editores, presidentes y responsables de los medios de comunicación -en principio gráficos y radiales- conozcan de primera mano la Comunidad Autónoma Vasca en sus diversos aspectos cultural, social, político, administrativo, turístico, etc. Todo ello con objeto de lograr un compromiso por parte del medio de comunicación de divulgar lo vasco en los diversos aspectos positivos, en medios masivos de comunicación. Así, la Dirección de Relaciones con las Colectividades del Exterior puede efectuar este programa que se podría titular: "Conoce y difúndelo por siempre" o "Ven, conoce la realidad y difúndela sin intermediarios".

Parisko Euskal Etxeko Pablo Joxe Aristorenak eman ditu irakurtzera Australia, Europa eta Hego Ameriketan egin diren inkesten emaitzak

Erantzunetan murgildu aitzin, aipatu EE (Euskal Etxe) guztiek ez dituztela arrapostu guztiak inkestan proposatu gisan igorri. Zenbaitetan galderak zatika erantzuten dira eta inoiz erantzunik gabekorik ere bada. Horrek beraz, datuak osoki interpretatzea zaildu du. Dena dela, halako kasuetan esan gabe gelditzen denak pista franko ematen ditu hobetzen ahal denari buruz.

Pablo Joxe Aristorena hitzaldian.

Hasteko, zinez esanguratsua da erantzunen erdiak dioena: euskaldunak bakarrik edo euskaldunak eta hauen ondorengoak izan ahal direla bazkide.

"EE-en etorkizun txar edo erdipurdikoak aurreikusiz gero, zeintzuk izan ahal dira arrazoiak?" Galderari, hiru erantzun nabarmendu dira hurrenkera honetan: euskal etorkinik eza, bazkide eskasia eta gazteriarik eza.

Bazkideak galtzearen arrazoietako batzuk EH-ra itzuli batzuetan, eta hil izana, besteetan, izan dira. Adibide bat emateagatik eta egoeraz ohar gaitezen, Aristorenak esan du "Parisen 35.000 euskaldun bizi badira ere, bakarrik 1.200 direla EE-ko bazkide.

Bazkide ez izatearen arrazoiak ere anitzak dira: bizilekutik urruntasuna, ezjakintasuna, desadostasun ideologikoa eta eskaini zerbitzuetan interesik eza.

Orora, eta molde honetan segituz gero, inkestatuen bi herenak uste du EE-ek ez dutela etorkizun onik.

Alta bada, badirudi EE-ek gerorik izanen badute, kaptazioa beharrezkoa dela. Eta horrek esan nahi du ateak euskaldun ez direnei ere zabaldu behar dizkietela. Lehentasunen artean estatutuen aldatzea ageri da bazkide berriak lortzearren.

Etorkizuna aztergai, beste adierazle bat: gazteen presentzia eta parte hartze eskasa EE-etan. Hori medio, funtsezkoa da bigarren eta hirugarren belaunaldiko gazteak erakartzea bertan ekintza interesgarriak apailatuz.

Esanak esan, inkestan badira geroari baikorki begiratzeko arrazoiak, hala nola, nork bere lekutik baina elkarrekin aritzeko gogoa, elkar-lanean, elkar-trukean, elkar-eragiletzan pentsatzea eta jardutea. Are gehiago, orain, komunikazioa eta teknologia berriak lagun ditugula. Nahia baldin badago, eta hala dirudi, aitzina joko dugu.

Luis Manuel Pe-Mentxaka madrildarrari eman dio N.A.B.Ok "Bizi emankorra" saria

Gaur arratsaldean, Euskalduna Jauregira egin beharrerko bisitaldia profitatuz, N.A.B.Okoek "Bizi emankorra" saria emanen diote Luis Manuel Pe-Mentxaka madrildarrari, hau da, 14 urtez N.A.B.O.-ren udalekuak txistu irakasle izandako gizonari. Bigarren urtez ematen den "Bizi emankorra"ren bertze saria Bob Echeverriari eman zaio berriki Nevadako Elkon, non urtero National Basque Festival eta N.A.B.Oren biltzarra egiten den.


Beñat Doxandabaratz
Argazkiak: Beñat Doxandabaratz
 

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