Putzu sakon eta ilun bat
"Euskara putzu sakon eta ilun bat zen" idatzi zuen Arestik,
frankismopeko Bilbo erdaldun haren erditik. Eta hitzak abesti bihurtu
eta Euskal Herri osoa hartu zuten mendean: "Guk euskaraz, zuk
zergatik ez?". Euskaldunon hizkuntza komunitatea putzu sakon
eta ilun batean zegoen, baina handik ateratzeko erabaki kolektiboa
hartua zegoen. Lur berri baten bila abiatu ziren, aurreagoko askoren
segida ziren aitzindari haiek.
 | |
Txirrita |
"Erdera ez zen bakarrik kapaz, euskerak lagundu dio"
kantatu zuen berriz Txirritak, euskararen atzerakadan, kanpo faktore
indartsuez gain, etxe barrukoen eragina eta ardura ere nabarmenduz;
"Hemen dago ama bat, bere haurrek hila" ohartarazi zigun
urtetara Xalbadorrek bertso ezin minagoetan.
Euskaldunak, euskal hiztunak dituzte gogoan poetek. Izan ere, gizartea,
funtsean pertsona eta taldeen arteko harreman sarea da, eta sare
hori josteko erabiltzen den haria da hizkuntza. Hizkuntza, batez
ere komunikazioa da, unean uneko hizkuntza skomunitatearena batetik
eta belaunez belaun, mundu ikuskera berezkoa eta berezia sortu duen
hizkuntza komunitatearena, bestetik.
Gurera etorriz, esan genezake, euskal hizkuntz komunitatea, esparru
komunikatibo bat dela, euskaraz egiten duten pertsona, talde eta
erakundeez osatua, eta euskara dela komunitate hori, esparru hori
eraikitzeko eta osatzeko tresna nagusia.
Mendetan zehar, harreman sare eta egitura sozial horrek eutsi dio
euskarari, era berean euskara izan delarik egitura eta sare hori
josi dituena; ondorioz, euskara prestigiozko eta beharrezko hizkuntza
zen komunitate horretan Xabier Erizek "Nafarroako Euskararen
Historia Soziolinguistikoa" liburuan azaldu digunez. Euskararen
galera, batez ere, euskal komunitatearen barne egitura haustetik
etorri da. Euskararen kontrako neurrien helburua hain zuzen ere
hori izan da, euskarak bete behar zituen funtzioak, beste hizkuntza
batez ordezkatzea, komunitatearen barne egitura eta harreman sareak
ahulduz, transmisioa eteteraino. Iñaki Larrañagak
aipatu izan duen bezala, gure hizkuntza komunitateak erdal itsasoak
inguraturiko artxipielago baten itxura hartu du.
Asko izan dira ordea, galera prozesua galgatzeaz gain, euskal hizkuntza
komunitatearentzat lur berri bila abiatu izan direnak gure historian
zehar. Gurea ere lur berri bila abiatutako belaunaldi bat da. Gogoan
ditugu lehen gau-eskolak, ikastolak, kantagintza berria, euskarazko
lehen telebista programak... Bidearen zati bat egin eta aurrera
egin duen sentsazio garbia dugu gehienok; putzua ez da horren sakona
eta horren beltza. Ez zen zaila ordea, aurrera egitea, gentozen
lekutik etorrita! Hobekuntza nabarmenak gertatu dira, baina euskarak
ahuldade endemikoaren sintoma nabarmenak ageri ditu oraindik.
Krisi garaia
Urteek aurrera egin ahala, galderak eta kezkak pilatzen ari zaizkigu:
horrela iritsiko al gara norabait? Nora iritsi nahi dugu? Nora iritsi
gaitezke? Daramagun abiaduran, ez al digute beste batzuek lapurtuko
lur berri hori? Bidelagun nahi genuen asko zergatik ez dator gurekin?
Zergatik utzi dio bidea egiteari horrenbeste jendek? Joan al gaitezke
bizkorrago? Eta joan al gaitezke gehiago? ...denok?
|
 |
Bernardo Atxaga |
Impassea, bidegurutzea, birdefinizioa, aldaketa... "Gure belaunaldiko
benetako lehen krisia" esaten zuen Bernardo Atxagak urtarrileko
Larrunen. Eta ohartu bazarete euskalgintzan eta euskararen inguruko
hausnarketetan, gero eta maizago entzun eta irakurtzen diren hitzak
dira horiek guztiak.
Badirudi, lehenengo eta behin gure mundu kontzeptuala eta gure
diskurtsoak doitu, aberastu, findu eta elikatu egin behar ditugula.
Duela 20-25 urte sortu genituen tresna kontzeptualak, egiturak,
legeak eta estrategiak errebisatzeko garaia heldu da. Hizkuntza
Politikaren eta euskalgintzaren oinarri diren estrategiak, funtsezko
ideiak eta parametroak egoera sozio-politiko-linguistiko-ekonomiko
berrira egokitu beharra dauzkagu (ikus Iñaki Martinez de
Lunaren iritziak Jakinen azken alean).
Eta hizkuntza politikak aldatzekotan, estrategia politikoak ere
mugitu beharko dira.
Ezin dugu ahaztu bestalde, mundu gero eta konplexuago, aldakorrago
eta intererlazionatuago batean bizi garela. Ingelesa ere, gero eta
geureagoa da eta guzti honek eragin zuzena du euskararekiko jarrera
eta balorazioetan, erabilera esparruetan eta kultur merkatuan. Gaur
egun, ingelesa, alemaniera, gaztelania, japoniera, txinera eta errusiera
alde batera utzita, denak gara hizkuntza txikiak (elebakarren portzentaiak,
ofizialtasun mailak eta hizkuntza komunitatearen bizi-indarrak markatzen
dute diferentzia).
Hizkuntzen arteko harremanen eta hizkuntzen arteko borroken esparrua
guztiz zabaldu da eta gaur egun jaiotzen ari den belaunaldiak beste
erlazio sistema bat du aurrean: mundua etxean du eta eraikitzen
ari garen hizkuntza komunitatea eta herria gero eta mundukoagoak
dira.
Guztiona da
 | |
Euskara guztioina da |
Gure komunitatean bestalde, jada ez dago euskal elebakarrik. Gure
aukera da eta izango da hizkuntza bat ala beste erabiltzea, transmititzea,
lantzea... Ezinbestekoa zaigu beraz, euskararekiko atxikimendua,
gogoa edo motibazioa sendotzea, hizkuntzaren ikuspegi integratzaile
batetik. Besteak beste, herritarren borondatea eta bizi nahia izango
baitira euskararen biziraupenaren giltza. Euskara, gizarte kohesiorako
eta ez banaketarako elementu izan dadin, euskal komunitatearen aniztasuna
eta erakargarritasuna landu behar ditugu, erdaldun (eta gazte euskaldun)
askoren artean, "euskarak" sortu eta jaso dituen estereotipoak
gaindituz edo ugalduz. Euskararen aldeko diskurtsoa hedatu beharra
dago eta erdaldunengana iritsi, euskararen aurkako diskurtsoak neutralizatuz.
Biztanleriaren adostasun zabala ez duten hizkuntza politikek nekez
lortuko dute arrakasta.
Eta euskararentzat nahi dugun lur berri horretan hizkuntza bizikidetza
posible izan dadin, bada ezinbesteko oinarri lorgarri bat: euskararen
ezagupena sozialki orokortzea. Alegia, eskolatzen diren haur guztien
euskalduntzea bermatzea. Eta hau esanda, ñabardura garrantzitsu
bat erantsi behar dugu: irakaskuntzaren helburu nagusia, ezin daiteke
izan hizkuntzaren ikasketa hutsa, baizik eta haur eta gazteen komunikazio
ahalmena bermatzea eta hizkuntzarekiko atxikimendua segurtatzea.
Horretarako, hizkuntza transmisioa eta erreprodukzio soziala ziurtatuko
duten mekanismoak eta programak garatu behar dira: etxeko hizkuntza
prestigiatzetik eta erabilera bermatzetik hasita, haurraren ingurua
euskalduntzeraino: irakaskuntza, eskolorduz kanpoko zerbitzuak,
kultur alorreko eskaintzak eta aisialdiko zerbitzuak eta kontsumoak.
Guzti honek gaur egungoa baino hizkuntza politika eraginkorragoa,
koordinatuagoa eta zabalagoa eskatzen du, administrazio maila guztietan.
Goza nazazu gehiago
Kulturgintzara eta komunikabideetara etorriz bi ardatz jorratu
beharko liratekeela uste dut: sorkuntza eta produkzioak sendotu
batetik, eta banaketa eta produkzio horren sustapena indartu bestetik.
Euskara eskuragarri(ago) jarri behar dugu eta erakargarri(ago)
bihurtu Interneten, zinemetan, komunikabideetan, musikan, aisialdian,...
Gure etorkizuna neurri handi batean, gure bizitasun demografiko,
sozial, ekonomiko eta kulturalean jokatzen dugu. Euskaraz izango
dugun eskaintzaren kalitatean, berezitasunean eta eskuragarritasunean.
Alor desberdinetako eskaintzan ditugun hutsune nabarmenak detektatu
behar ditugu (prentsan, irratian, telebistan, zineman, liburugintzan
eta kulturgintzan oro har) eta hutsune horietan sorkuntza mekanismoak
abiarazteko aukerak eta bideak finkatu.
Plangintzak, normalizazio proiektuak, araudiak... hezurdura dira,
eta bizi eta gara daitezen, bihotza, giharra, beroa emango dieten
zerbitzu, eskaintza eta produktuak behar ditugu.
Ekoiztea ordea ez da nahikoa. Orain arteko politikak produkzioa
bultzatzera zuzendu dira, batez ere, eta une honetan euskarazko
kultur produkzioaren sustapenaren premia gorria nabari da. Dugun
eskaintza, ezagutarazi, sustatu eta eskueran jarri behar dugu, era
horretan, hartzaile multzo berrietara eta orain arte iritsi ez garen
sektoreetara heldu ahal izateko. Norabide horretan, kultur eragileen
apustu ausartagoak eta administrazioaren babes zabalagoa ezinbestekoak
izango dira.
Nora goaz bide galdu honetatik?
Eta azkenik, garai politiko zail, mingots bezain interesgarri hauetan,
euskararen lur berri horretara iritsi nahi badugu eta, Toni Mollàren
ideia alokatuz, hizkuntza normalizazio prozesua, gizarte kohesiorako
proiektu gisa ulertzen badugu, iruditzen zait ezinbestekoa dela,
erakundeen eta gizarte eragileen arteko kooperazioa eta koordinazioa,
gizartearen trinkotze prozesua sendotzeko, hizkuntza normalizazio
prozesua bideratzeko eta beronen legitimazio soziala indartzeko.
Herritarren eta gizartearen gehiengoaren atxikimendua eta administrazioen
eta gizarte eragileen arteko elkarlana ezinbestekoak izango dira,
zailtasunak eta inertziak gainditzeko, ilusioa pizteko eta hedatzeko,
aurkako erasoak neutralizatzeko eta estatuen interes politiko-ekonomikoei
aurre egin ahal izateko. Nolabait esateko, euskararen Lizarra Garazi
moduko batera iristea, non distentsio egoera batean, eragile politikoak
eta sozialak minimoetako adostasun batera helduko diren.
Ez dakit lur berri hori ikusiko dugun, baina bidaiak merezi du.
Kike Amonarriz
Argazkiak: Auñamendi, http://www.galtzaundi.com,
Eusko Ikaskuntza |