Azken
urteotan, pozik ari gara ikusten enpresa-arloan gero eta gehiago
erabiltzen dela euskara. Aldi berean, gure merkatuak beste herrialde
eta kultura batzuetara zabaldu ahal izateko atzerriko hizkuntzak
jakin beharrarekin batera, euskararen normalizazioa helburu duen
euskararen erabileraren aldeko mugimendua sortu zen gure artean.
Gaur egun, euskara enpresa-arloko komunikazio-hizkuntza ere bada,
barne- zein kanpo-harremanetan.

Hasiera
ELHUYARek Eusko Jaurlaritzako Kultura Sailarentzat garatu zuen metodologia
abiaburu hartuta, enpresak "euskararen erabilera areagotzeko
plangintzetan" murgildu ziren, nahiz eta horrelako plan batek
ekar zezakeena ebaluatu ezinik sartu; hau da, zer ondorio izango
ote zuen gure hizkuntza gero eta esparru gehiagotan erabiltzeak:
ahoz eta idatziz, barruko harremanetan nahiz kanpoko beste entitate
batzuekin. Gaitza zen jakitea proposatutako planaren garapenean
zer-nolako koskak agertuko ziren. Dena dela, abian jarritako planek
ezaugarri berbera izan zuten: ate txikitik sartu ziren enpresetan,
hau da, planak bigarren mailako ekintza sozial gisa jarri ziren
martxan. Une haietan, pentsatu genuen talde euskaltzale batzuen
beste ekintza bat gehiago zela; eta, jakina, prest ginen plan horiei
laguntzeko, eta, gainera, arrakastarik handiena opa genien. Zerbait
lortuko ahal dute
eurek! Ekimen horiek ikusmina sortu zuten
gure artean, baina denok ere kanpotik begira jarri ginen. Eta hori
gertatu zen plan horiek guztion laguntza behar zutenean, hots, guk
uste baino garrantzi handiagoa izan zezaketela konturatu baino lehen.
Gehienetan, zuzendari-taldeak ez ziren planen sustatzaile eta bultzatzaile
izan, eta ez zuten larregi sinetsi horietan guztietan. Edozein modutan
ere, esan behar da enpresa batzuetako zuzendaritzek hasieratik hartu
zutela benetako konpromisoa. Hala ere, era berean, gutxi batzuk
izan dute horrelako jarrera.
Pentsa litekeen bezala, hasiera horretan lantokietan bizi genuen
koherentzia ezari buruzko gogoeta egiten hasi ziren enpresa bakoitzeko
kide batzuek. Zergatik esaten genuen euskara gure hizkuntza maitea
zela, erabiltzeko aukera izan arren, gero gaztelaniaz egiten bagenuen?
Noiz arte itxaron behar genuen aurrerapausoak emateko? Horrela hasi
ginen "komunikazio-zirkuluen" edo "erabilera-taldeen"
bidez erabilera-maila handiagoak lortzen. Hastapeneko lan horiek
egundoko boom-a ekarri zuten planak abiarazi zituzten enpresetan,
auzoetako jaiei hasiera emateko jaurtitzen diren txapliguek sortzen
duten burrunbaren antzekoa. Ilusio handiz hasi ginen lanean. Alabaina,
poza ezberdin bizi zuten batzuek eta besteek: euskaldunek enpresako
harremanetan gaztelania erabiltzeko ohitura aldatu behar zuten,
eta erdaldunek euskara ikasten ahalegindu; eta, prozesua berez geldoa
delako, denbora-tarte batean erabilera-maila altuagorik ikusi gabe
aritu behar izateak adorea galtzeko arriskua sor zezakeen.

Garatzeko zailtasunak
Plan hauek ezberdin garatu dira batetik bestera; izan ere, ezin
enpresa bereko bi departamentutan bilakaera bertsua izan, eta, are
gutxiago, bien errealitate soziolinguistikoa ezberdina bada: batzuetan
eta besteetan ezberdinak dira ohiturak, jarrerak, barruko komunikazio-maila
eta hainbat izaeratako alderdi, eta horregatik guztiarengatik ezin
garapen bera eduki plan guztiek.
Lehentxeago esan dugun bezala, hasieran bizkor aurreratzen da, baina
zailtasun batzuk ere agertzen dira; adibidez, euskaldun zaharrek,
maiz, ez dute euren burua gaituta ikusten, edo ez dute adorerik
euskaraz idazteko. Alfabetatze-ikastaroak antolatu behar izaten
dira; sarritan, "beldur hori gainditzeko ikastaroak" baino
ez badira ere. Eta aurrera egiten da. Hasieran, ematen du hizkuntz
teknikariaren laguntzarekin nahikoa izango dela; eta, egiatan, horrela
da.
Hala ere, plana aurrera doan neurrian, artikulu honetan aipatu baino
ezin ditugun beste arazo batzuk ere hasten dira agertzen. Ahozko
erabilera eta idatzia ugaldu eta zenbait ekimen martxan jarri ahala,
edo zein ekimen abiaraziko dugun eztabaidatzen ari garela, izugarri
zaindu behar dugu komunikazioa. Komunikazioa luze-zabalean ulertuta:
planean esku hartzen dutenen eta planetik kanpora daudenen artekoa,
euskaldunen eta erdaldunen artekoa; lantegiko kide guztiei zuzendutako
komunikazioa, denok batera aurrera egin ahal izateko, ahaleginak
batzeko, aurreikusitako aldaketek zer abiadura izango duten erabakitzeko.
Komunikazioa hurkoari entzuteko, eta ez nork bere buruari bakarrik.
Bidea elkarrekin egiteko. Eta denon artean egin beharreko lan honetan
trebe izan behar dugu eta elkar ulertzeko gaitasun handia eduki.
Planak erakundeko pertsona guztien garapen profesionalean izango
duen eragina aztertu behar dugu, eta urrats eta irtenbide egokiak
aurreikusi. Hitz egin. Mintzatu. Elkarrizketaren bidez politikatik
kanpo utzi gaia.
Uneoro izan behar ditugu gogoan erdaldunak eta, bereziki, euskara
ikasteko apustua egin eta planean parte hartzen ari direnak. Ekintzak
antolatu behar ditugu, euskararen erabileran poliki-poliki murgil
daitezen, euskaldunekin estu lotuta eta horien laguntzaz. Horretarako,
ezinbestekoa da hizkuntz teknikariaren eta irakaslearen edo irakasleen
arteko harremana.
Eginkizun bi horietan ari direnek eta planaren koordinatzaileak
lan-talde eragingarria osatu behar dute. Koordinatzailea da enpresako
Zuzendaritzak plana aurrera eramateko izendatutako arduraduna. Koordinatzailea
zenbat eta gorago egon enpresako organigraman, orduan eta hobeto,
zuzendariek plana bera hurbiletik bizi dezaten. Helburuak
enpresako kudeaketa-planean txertatu behar dira. Gaur egun, euskara-planek
ere gure enpresetan kalitateak eta prebentzioak duten estimazio
bera izan behar dute, baita aipatutako garrantzizko bi gai horiek
bezala kudeatzen ez diren tokietan ere. Horrela, Zuzendaritzak berak
ere planaren garapena gertutik jarraitu ahal izatea eta egunean-egunean
planarekin bat egitea lortzen da. Horrela egiten ez bada -eta gaitz
horixe dute abian diren esperientzietako askok-, epe luzera, ez
da inolako arrakastarik lortuko.
Planean zenbat eta gehiago sakondu, orduan eta hizkuntzaren erabilera
arautzeko behar handiagoa dugu: ahoz eta idatziz, organoetan, bileretan,
batzarretan, aktetan, prestakuntza-ekintzetan. Enpresaren beharra
al da batzuek euskara jakin behar izatea? Zer hizkuntz eskakizun
ezartzen ahal zaie kargudunei edo enpresan hainbat zerbitzu ematen
dutenei? Eginkizun ere bada zehaztea euskara jakiteari zer balio
emango zaion, bai langile berriak hartzean, bai lanpostu batzuetara
igotzean. Kontu handiz eta arduratsu jokatu behar da arautze-prozesu
horretan, lankideen artean sor daitezkeen tirabirak saihesten ahalegintzeko.
Pertsonekin eta pertsonen artean egin beharreko lana, enpresan elkar
ondo hartuko duen jende-taldea izateko. Eta, sarri, lan hori hizkuntz
teknikariaren esku uzten da, nahiz eta, berez, ardura hori enpresari
berari dagokion.
Etorkizunera begira
Abian diren planak oraindik ere heldugabe daude, eta laguntasuna
behar dute. Ikastolen 60ko hamarkadako mugimendua dakarkidate gogora.
Egoera hartan aurrera irteteko, behar-beharrezkoak izan ziren ahalegin
guztiak, bizitzako estualdiak eta era guztietako lankidetzak. Erabilera-plangintza
hauekin ere beste horrenbeste egitea dagokigu. Erronka handia da.
Horregatik, epe motzean egin beharko genituzkeen urrats batzuk proposatu
nahi ditut, plan batek baino gehiagok porrot egin baino lehen, bai
ilusioa galdu delako, bai aurrera egin ezinik gelditu direlako,
baita beste edozein arrazoiren batengatik ere:
- Behar-beharrezkoa da planen zuzendaritza teknikoa daramaten enpresetako
hizkuntz teknikariek euren arteko iritzi eta esperientzia-alderaketa
egitea, baldin eta planok aberastu nahi baditugu. Enpresen interesak
alde batera utzi behar dira, eta Euskal Herrikoak lehenetsi.
- Planetako koordinatzaileen arteko harremanak estutzeko bideak
urratu behar dira, oztopoak aztertu eta irtenbide egokiak bilatzeko.
Horrela, bada, helburu horrekin eta ia baliabiderik gabe Debagoienan
lanean dabilen EUSKALAN elkarteak Administrazioaren laguntza eta
bultzada behar ditu, Kultura sailaren eskutik.
- Sindikatuek eta enpresarien elkarteek ere egiatan jardun behar
dute, eta ez bakarrik hitzez, plan hauei babesa emanez eta planok
sustatuz. Enpresarien elkarte handiek jarraibide argiak eman behar
dituzte eta egiteko hauetan murgiltzen diren enpresei laguntza emateko
departamentuak sortu. Eusko Jaurlaritzak berak aurrea hartu beharko
luke, eta elkarte horiek mahai baten inguruan jarri.
- Ikastolak federazio batean elkartu ziren bezala, dagoeneko premiazkoa
da normalizazio-plangintzetan murgilduta dauden enpresek euren esperientziak
elkarren artean trukatzeko federazio edo elkarteren bat sortzea,
horretarako azpiegitura sortuz. Asmo horiek gauzatu ahal izateko,
enpresetako zuzendaritzek plan hauek bere egin behar dituzte guztiz,
eta merezi duten garrantzia eman.
- Kultura sailak teknikari-talde bat eratu beharko luke, hizkuntz
teknikariei, koordinatzaileei eta, azken finean, enpresei laguntza
emateko. Gaur egun, premiazkoak dira bilerak, mintegiak, ikastaroak,
esperientzia-trukaketak, eztabaida-leku irekiak
Lasterketa luze edo maratoi baten hasieran gaude. Eta uste dut belaunaldi
oso bat beharko dugula edozein enpresatan egin beharreko lana gauzatzeko,
baita euskaldun-kopuru handia duten enpresetan ere. Bidea gogorra
izango da, baina gogobetekoa dugu. Gure esku dago.
Joxe Ramon Elortza, Ikerlaneko
euskara planaren koordinatzailea Argazkiak
webgune hauetatik:
http://www.fagorarrasate.com eta http://www.gaztenet.com/usoa
|