Hernaniko Tiloetan egin dugu hitzordua. Bazkalostean, alegia,
herri- Errepublika honetako txikiteroak eta beste pelajeko fauna
siestan dauden tenorean. Aurpegi freskoa dakar Maialenek, erlaxatua
zeharo. Erretratua atera beharko diogula esanda, baina, lehenbailehen
egiteko ohartzen digu, "inor begira ez dagoela naturalagoa
aterako naiz". "Jendea etortzen hasiz gero... Ai ene!
Ze lotsa" gehitzen du. Solasetan hasita, lotsatia dela esan
arren, begietara so eginez mintzo zaigu Lujanbio, begirada jostalaria
lagun, elkarrizketan gaindi zenbait aldiz altxatuko duena tabernetara
sartzen ari diren bere lagunak, siestatik jaiki berri, "iepa"
batez, alaiki agurtzeko.
- Zein da aldea
Maialen pertsonaren eta Maialen bertsolariaren artean?
Aldea mozorroan dago. Bertsotan ari garela disfraza daukagu jantzita,
nahiz eta egia izan gure izaeraren ezaugarriak ere ageri direla.
- Nahiz eta oholtzara
igo, ez zarete aktoreak.
Ezta pentsatu ere! Ni ez, behintzat. Jendaurrean azaltze hutsarekin
ematen du ausarta eta lotsagabea zarela. Baina ez da horrela. Ni,
adibidez, izugarri lotsatuko nintzake antzerkia egin beharko banu.
- Lehen "beti
atakera" ateratzen zinen horietakoa zintugun.
Bai, ez daukat argi, baina egia da, zortziko handiekin hasi berritan
neska gaztetxook jarrera oldarkorra eta erantzulea hartzen genuela.
Gero, ordea, urteen poderioz, kortse horren barruan itolarria sentitu
eta aldatzen joan naiz.
-
Baina irudi hori kentzea ez da samurra izango.
Ez, horixe! Bertsolariaren eta entzuleen artean halako estereotipoa
eraikitzen baita. Baina tira, uste dut lortu dudala kortse hori
kendu eta beste esparru batera hurbiltzea.
- Emakume bertsolariaren
"pasaportea" lortutakoan, zein izan zen bertso munduko
"dinosaurioek" egindako harrera?
Primerakoa izan da hasiera-hasieratik. Bertsolari helduek oso ondo
hartzeaz aparte, zaindu ere egin gaituzte. Hori bai, gehiegi mimatu
gabe. Eta guk, gure partetik akuilatu egin ditugu. Bertsozale tradizionalari
berriz, bai kosta egin zaiola emakumeak bertsotan ikustera ohitzea,
nolabaiteko errezeloa baitzuten.
- Aldiz, gaur
egun, entzuleari bost axola zaio bertsolariak txapela, piercing-dun,
belarritakodun edo patiladuna izatea.
Bai, zorionez, susmo inozo horiek atzean geratu dira. Maila oneko
bertsolariak entzun nahi ditu jendeak, berdin zaio gure itxura edo
adina.
- Ase dezagun
jendearen jakin-mina, nola ateratzen du bizimodua bertsolari batek?
Ba, nire kasuan, bertso jaialdi eta saioetan aritzeagatik pixka
bat kobratzeaz gain, lan puntualak, itzulpenak, eskatutako bertso-sortak
eginez, baita dokumentazioa bilduz eta aztertuz ere.
- Hortaz, Arte
Ederretan lizentziatua izatea aukera estetiko soila izan da
Baliteke. Ez neukan aspirazio profesionalik horretan, nahiz eta
nire karteltxoak eta egin. Nire sormena nonbaitetik bideratzeko
karrera aproposa iruditu zitzaidan.
- Bertsolarien
artean badira majo desafinatzen dutenak. Hori bere jardunaren kalterako
denez, ez al lukete kanta lezioren bat jaso beharko?
Ba, egia esan ez legoke lekuz kanpo, gure onerako izango litzake-eta.
Azken finean, bertso bat txukun kantatua entzutea eraginkorragoa,
salgarriagoa eta belarriaren gozagarri da. Norberak ikusi behar
duen zerbait da. Dena den eta nik dakidala, batzuk ahalegina egiten
ari dira. Bestetik, bada beste mito bat esaten duena bertsolariak
ez duela kantatu behar, bertsoa bota baizik. Alegia, garrantzi handiagoa
dutela testuak eta ateraldiak doinuak baino. Adibidez, badira bertsolariak
oso kantore onak izan direnak, baina bertsolari bezala arrakastarik
izan ez dutenak. Hortaz, balore handi bat da, baina erantsia.
- Zer gertatuko
litzateke mikrofonorik izango ez bazenute?
Uf! Ba, kantakera askoz gehiago zaindu eta landu beharko genukeela.
Ze erremedio!
- Kanpotik ikusita,
badirudi zuek bertsolariak koadrila handia baino klana osatzen duzuela.
Nik uste dut badela horrela, baina ez pentsa familia itxura egiten
propio gabiltzanik. Noski, badira harreman onak eta okerragoak,
baina orokorrean oso giro ona eta elkar ulertze polita eta aberatsa
daukagu, batez ere kontuan hartuta bertsolari belaunaldi ezberdinak
gabiltzala elkarrekin. Gizartearekin konparatuta, gurean askoz harreman
normalagoa daukagu belaunaldien artean, 18 urtetik 75erainoko eremu
horretan.
- Gazteria eta
zaharrak elkar ulertuz. Harritzekoa!
Alajaina! Izan ere, harreman hori kalean hankamotz dabil. Pena bat
da zaharrekiko ze arreta falta dagoen, beren eskarmentuari inolako
balorerik ematen ez zaiola. Eta gazteen hitzekin beste hainbeste
gertatzen da; zenbat aldiz entzun behar dugu: "gazteen hitzak
dira, pasako zaie txoro bolada". Horregatik, bertsolariak eredu
gara belaunaldien arteko elkar ulertze horretan.
- Bertsozale elkartearen
ekimenez, egungo bertsogintzaren gaiak jorratu dituzue berriki.
Zein ondoriotara heldu zarete?
Ba, lehenik, badirela gai batzuk, ñabardurak ñabardura,
sekula aldatzen ez direnak, bizitzaren funtsarekin zerikusia dutenak,
hau da, maitasuna, sexua, laguntasuna, lana eta abar. Gero, badira
gai anekdotikoak, lekuan lekukoak eta garaian garaikoak, ehiza dela
edo sagardotegi denboraldia dela.
- Eta ez al dago
gai "tabu"rik?
Mmmm, ez, ez zait burura etortzen. Hombre, gertatu izan zaigu toki
batera joan eta hangoek esatea: "faborez, ez kantatu honi buruz".
Hondarribiko alardearen aurreko egunetan, esaterako. Askotan, hala
ere, autozentsura geuk jartzen diogu geure buruari. Adibidez, afaloste
alai batean zenbateraino komeni den gaur egungo egoera politika
aipatzea.
-
Azken urteotan, 90ko hamarkada hasierako "boom"aren ondoren,
bertso mundua kaletartu egin da, bai entzulego aldetik, bai gai
aldetik ere. Esaterako, armairutik ateratzearen kontua noraino iritsi
da zuengana?
(Barreak) Bertsolarion artean ez dut uste inork bere kondizio sexuala
aldarrikatu duenik. Baina bestalde, duela gutxi arte gai tabua ez
bazen ere, oso gutxitan ateratzen zen. Orain berriz, bertsotan oso
maiz aipatzen dugun gaia da, azken finean, bertsolariok gizartean
pil-pilean dauden gaien erakusle ere bagarelako.
- Bai gaian, bai
bertso saioan, noraino heltzen da gai emailearen ardura eta non
hasi bertsolariarena?
Kontu hori ere izan dugu aztergai. Ondorioa izan da bien arteko
elkarlana estutu egin behar dela, bertsolariok eta gai jartzaileak
taldelana osa dezagun. Alegia, elkar gehiago ezagutu eta sentsazioa
eman dezagun bertso saio batera elkarrekin goazela eta ez aparte
samar, orain bezala.
- Zeintzuk dira
zuen kexuak?
Gai emaileek eskatzen dutena da ez daitezela bakarrik izan bertsolariei
atea irekiko dieten "botones"-ak, baizik eta beren protagonismoa
errekonozitu dadila eta bere sormen lana apreziatu.
- Eta haienak?
Bertsolarion eskaera zera izan da: gaiak esperpentikoak, korapilotsuak
edo absurdoak ez daitezela izan, gertukoak eta pittin bat errealak
baizik, hau da, guretzat ezaguna den mundu batez kantatzeko aukera
eman diezaguten.
- Sarerik gabeko
ekilibristak al zarete bertsolariak? Edo zuena "puenting"
da gehiago?
Bueno, sarearena nahiko erlatiboa da, goitik edo behetik, begiratzen
duzun tokiaren arabera. Nire iritziz, ez daukagu sare handirik,
are gutxiago hamar segundotan eta 500 lagunen aurrean bertsoa bota
behar horretan, momentu horietan nahiko biluzik gaude. Hori bai,
egia da entzuleen babesa izanez gero, horrek saretxo bat ikustarazten
digula.
- Baina badituzue
errekurtsoak saltoa egin eta soka batez lotzeko.
Bai, baina bakarrik burua ez hausteko adinakoak, une horretako psikologia
lagun beti ere. Dena den, bat-batean ari garela kontuan hartuta,
beti daukazu irristatzeko arriskua.
- Inoiz gertatu
al zaizu pot egin eta erabat "zuri" geratzea?
Bai. Behin baino gehiagotan pasa zait bertsoaren bukaera ahaztu
eta isilik geratzea. Uf! Hori oso gogorra da, isiltasun segundu
horiek bukaezinak dira, nahiz eta jendeak zu "gizakiago bezala"
ikusi eta begiradaren bidez zu lagundu nahi izan.
- Bertsoa botatakoan,
adrenalina sentitzen duzue etortzen.
Ba, bai. Pot egitear gaudela askatzen dugu adrenalina. Hori da,
hain zuzen, gure motibazioa, gure dosia. Bestela ez luke esker onik
izango. Horren ildoan, orain gutxi Txapelketa Nagusiko finaleko
gure argazkiak ikusten egon nintzen eta benetan, pena ematen zidan
nire burua eta besteena halako aurpegiekin lehian ikusteak. Hura
sufrimendu, nekea eta tentsio aurpegia geneukana! Zer dela eta egon
behar dugu egoera penagarri horretan zortzi orduz?
- Zertxobait "masokistak"
bazarete, ba.
Pixka bat bai. Ertzean erortzear egon arren, presioa eramangarri
zaigu eta azkenean gure ordaina jasotzen dugu, kinka latz horri
buelta ematera garamatzana.
- Entzuleen esker
ona ur bizigarria zaizue.
Bai, erabat. Konparazio batera, eremu ez euskaldunetan egiten ditugun
emankizunetan gure bertso bakoitza hangoentzat opari txiki bat denean.
Eta era berean, jendeak zure bertsoak sentitzen dituela edo barre
egiten duela somatzeak indarra ematen digu.
-
Txapelketetan ere, gehiago ahal du horrek lehiatzearen ajeek baino?
Hombre, nik uste baietz.Txapelketa Nagusia lau urtez behin izanik,
gure Olinpiada baita. Baina egia da exijentzia maila izugarria dela.
Azken finean, kirolariak bezala, gure ardura da sasoi puntua lortzea
eta erroska pasatuta ez iristea
- Kirol entrenamendua
balitz bezala.
Parean doaz, gurea beste korrikaldi mota bat da-eta. Azken txapelketan
hori komentatu zen; alegia, komenigarria dela zure burua zaintzea,
alegia, txapelketa egunean goiz jaiki eta saioa hamaiketan hasi
baino lehen, ondo bazkaldu. Hala ere, iruditzen zait bizitza sano
hori betetzen duen bakarretakoa Andoni Egaña dela (irri gaiztotxoa
ateratzen zaio, esanez bezala: "zer botako ote dit Andonik
irakurtzen duenean"). Besteok intuizioz jokatzen dugu gehiago,
datorrena datorrela. Baina argi dagoena da bertsotan ondo aritzeko
burua ondo eduki behar duzula; eta hor faktore askok dute eragin:
osasuna, momentu pertsonala, bertsotarako grina eta abar.
- Hizkuntzarako
grina daukazue, Erdi Aroko trobadoreen antzera.
Ez dakit hainbestera iristen garen. Bertsolaritza, dena dela, oso
tresna baliagarria izan daiteke hizkuntzaren berreskurapenean eta
gaztetxoak engantxa daitezen, are gehiago eremu ez euskaldunetan,
alegia, Bizkaiko Ezkerraldean eta Araban, edo euskara atzera doan
lekuetan, hau da, Iparraldean eta Nafarroan. Zergatik? Euskararen
malgutasuna lagungarri eta bertsoa, transmititzen jakinez gero,
jolas dibertigarria delako.
- Malgutasun hori
aipatzen duzula, zure irudiz, erdarakadak ze neurriraino dira erabilgarriak
bertsoetan?
Eztabaida hori beti izango dugu. Nire iritzirako, erdarakada, komunikazio
tresna den heinean eta efektiboagoa baldin bada beste esamolde bat
baino, zergatik ez erabili? Baina aldi berean, horrek gure gabezia
adierazten du, alegia, erdarakada bat erabili behar izatea euskaraz
esanda indarrik izango ez duelakoan.
- Hitz berriak
asmatzea zilegi da, baina.
Ni euskal argotaren erabat aldekoa naiz. Gutxi jorratua dagoen eremua
da, gainera. Zentzu horretan Asisko Urmeneta eta Kike Amonarriz
lan polita egiten ari dira berezko argota sortze aldera, kaleko
komunikazioaren erakusle. Gaztetxoei gustagarri zaienez, zubi bat
izan daiteke euskaraz gozatzen hasteko.
- Berriki, Jon
Sarasuak bertsoak erdaraz bota ditu. Erdararen soroetan landatzen
hasiko al zarete bertsolariak?
Ez, esperimentu puntuala izan da, mexikar batzuk etorri zirelako.
Baina ez dut uste plazan erdaraz hasiko garenik. Dena den, halako
gauzak ariketa bezala politak dira, beste hizkuntza baten aberastasunean
trebatzeko.
- Aberasgarri
izateaz mintzo, hel diezaiogun bidaien oparotasunari. Maialen pertsona
mamituagoa bueltatu al da "Pangea" proiektuko bidaia potolo
horietatik?
Mamituago ez dakit, baina ikusi dut nire burua segurtasun testuinguru
batetik kanpo nola sentitzen eta portatzen den, leku arrotz batean
eta etxekoekin ez egonda. Eta horrek, dudarik gabe, zure burua hobeto
ezagutzea ekartzen du.
- Emaiguzu begi
ninian geratu zaizun irudi bat herrialde bakoitzaren inguruan. Estatu
Batuak:
Hango naturak harritu ninduen, Yosemite Parkeak, esaterako. Eta
gero San Francisco bezalako hiri batek, hain kosmopolita eta liberala.
Era berean, bertako euskaldunen mundua partikularra eta berezia
iruditu zitzaidan.
- Australia:
Koloreak, nik ordura arte ikusi gabe neuzkanak. Ez nuen uste lurra
hain gorria eta zerua hain urdina izan zitezkeela. Lurraren dimentsioa
eta handitasuna.
- Argentina:
Naturaren alardea, klima eta paraje erabat desberdinen kontrastea,
Iguazutik hasita Patagoniako glaziarretaraino. Hango jendearen atsegintasuna.
- Errusia:
Bidaiatzeko zailtasuna eta errusiarren hoztasuna eta laguntzeko
borondate falta. Seguruena, duten bizimodu gordin horrek ez die
turista goxo hartzeko umorerik ematen. Udaberrian joanda gogorra
iruditu bazitzaigun, pentsa nolakoa izango den negu gorrian.
- Jordania:
Kontrakoa: jendearen berotasuna eta eguraldi sargoritsua. Herrialde
arabiar guztietan bezala, misterio asko, beren kultura eta sinesmenen
inguruan; batez ere emakumeen mundua ezagutzeko grinaz geratu nintzen:
nola biziko ote dira etxe barruan? Gure baloreetatik, behinik behin,
ezin dugu beren errealitatea juzgatu.
- Jordanian, kasu,
denboraren kontzepzio ezberdina somatu al duzu?
Bai, oso bestelakoa. Egiteko nagusia bizirik irautea denean, derrigorrezkoa
da egunean bizitzea, momentuko erabakiak hartuz eta errekurtsoak
erabiliz. Bereziki gogoan dut hiritik kanpora jendea nola bizi zen,
basamortuan bere lanak eginez eta turistaren bat azaltzen bazen,
inprobisatu eta gida lanari heltzen zioten. Bizi filosofia bezala
oso ondo egon arren, hemen bizimodu karratua egiten dugu gehienok,
hilabeteko agenda hitzordu eta eginbeharrekin beteta.
- Zer diozu oraingo
bidaiatzeko modaz?
Bidaiatzea aberasgarria da eta egurasten zaitu. Baina aldi berean
oso mitifikatua dago bidaiatzearen kontua. Orain badirudi mundu
guztiak derrigor atera behar duela leku exotikoetara eta bidaiatu
ez duena gizajo bat dela. Eta ez da horrela. Benetako gizajoak pose
hutsez bidaiatzen dutenak dira.
Maialen
Lujanbio
Gaur egun zeharo normala da emakume bertsolariak
ikustea. Zubia zeharkatu zuen aurrenetakoa, baina,
Maialen Lujanbio Zugasti (Hernani, 1976) dugu.
Baita fin ikasi ere, isilka-misilka arituz. Hainbeste,
Bertsolari Txapelketa Nagusian bigarren geratu
zela, Andoni Egaña irabazlearen atzetik.
Adituen esanetan, puntan egon ez ezik, ez dago
urruti Maialen gailen agertu eta txapela jantziko
duen eguna, hain dira nabarmenak bere bertsotarako
dohaiak, artearekin apaintzen dituenak. Izan ere,
Arte Ederrak ikasi zituen, bere sormen borborra
bideratu nahian. |
|
|
Beñat Doxandabaratz
Argazkiak: egilearenak
-
Euskonews & Media 194. zbk (2003 / 01 / 10-17) |