Roge
Blasco betidanik aritzen
omen zen bidaiei buruzko kazetaritzarekin ametsetan, baina inoiz
ez zen egia bihurtzen. Muskaria euskal rockari buruzko aldizkariko
zuzendari izanik, musikaren inguruko lanak besterik ez zizkioten
eskatzen. Oso gogoko du musika, baina une hartan aspertzen hasia
zen. Beraz, egun batean bidean topatzen zuen bidaiari oro elkarrizketatzea
bururatu zitzaion, eta ideia bitxi hartatik sortu zen Levando
anclas. Lanak bidaiatzeko denbora gutxi uzten dion arren, adimenarekin
munduko txokorik ezkutuenetan ibilia dela aitortzen digu.
-Zer bultzatu
zintuen kazetaritza ikastera? Beti gustatu izan zait
kazetaritza, txikitandik. Hamaika urterekin komikiak marrazten
nituen, eta aldizkari bat egiten nuen, lehengusuei saltzeko. Beti
aritu naiz elkarrizketak egiten. Nik uste dut bokazio kontua dela.
Gainera, ez dakit beste ezer egiten jakingo ote nukeen.
-Eta patuak
bidaiei buruzko kazetaritzara eraman zintuen. Bi gauza gurutzatu
ziren nire bidean: kazetari izateko bokazioa, eta bidaien erromantikotasuna.
Lehen oso jende gutxik ematen genien eduki bat bidaiei. 1984ean
Levando anclas saioa aurkezten hasi nintzen, 87an ETBtik
deitu zidaten, eta han 95era arte egon nintzen. Gero TVE2n hasi
nintzen, Tierra a la vista izeneko saio batean. Orain arte
egon naiz Levando anclas saioarekin, igandez igande jendea
elkarrizketatzen. Horiek dira nire bi zaletasunak: kazetaritza
eta bidaiak.
-Nondik datorkio
Rogeri bidaiatzeko zaletasun hori? Nik uste dut denok
daramagula zaletasun hori barruan, nahiz eta beharbada nik beste
batzuek baino garatuagoa izan. Gure arbasoak nomadak zirelako
izango da. Gizakia, oinez ibiltzen hasi zenetik aritu da bidaiatzen.
Bidaiatzeko ez da ahalegin berezirik egin behar, eta gainera barru-barruan
denoi gustatzen zaizkigun alderdi erromantikoak ditu: askatasuna,
mugez haratago joatea, jakin-mina asetzea. Niri txikitandik interesatu
zait geografia. Mapak ikusi orduko ametsetan jartzen naiz. Tibet,
Bhutan eta horrelakoak entzun orduko, bor-bor jartzen zait irudimena.
Txikitan, beti egoten nintzen Himalaya, Andeak, Vietnam, etabar
bezalako lekuetara joatearekin amesten. Pentsamendu horiek irudimena
pizten zidaten.
-Zein izan
zen bisitatu zenuen lehenengo lekua? Nire
gurasoekin bisitatu nuen lehenengo lekuetako bat Sevilla izan
zen. Gero, ikaslea nintzenean, asko gustatzen zitzaidan Inter-rail-ez
ibiltzea. Erromara eta Amsterdamera horrela joan nintzen. Beste
batean, lagun batzuekin furgoneta hartu eta Londresa joan nintzen.
Eta 1984an, kontinentetik lehenengo aldiz atera eta Kubara joan
nintzen. Ikaragarri inpaktatu ninduen. 1986an Nikaraguan izan
nintzen, garai sandinista bete-betan. Eta gero Ladakh-en —Himalayan,
India iparraldean— eta Sri Lanka-n. Une haietan amaitzear neukan
Doctor Livingstone, supongo saioko kontratua, eta uda zenez,
lagun batekin —Javier Angulo kameralariarekin— Ugandara joatea
erabaki nuen, gure kontu dokumental batzuk egitera. Nilo ibaiaren
iturburuak bilatzera joan ginen. Benin-en ere izan ginen, Ginea
Ekuatorialean, Manuel Iradier esploratzaile gasteiztarraren pausoak
jarraituz vodoo-ari buruzko erreportaje bat egiten —gainera, bere
birbilobarekin egon ginen, Alvaro Iradierrekin—. Iradier izan
zen Munik ibaiera iritsi zen lehenengo europarra.
-Sarritan,
bidaiak idealizatzeko daukagun joeraren ondorioz, topatzen dugun
errealitatea ez da espero genuena bezalakoa izaten. Inoiz gertatu
al zaizu horrelakorik? Ez. Behin kanpoan egonda,
niri perspektiba zabaldu egiten zait. Beharbada, ezagutu ditudan
leku guztien artean Sri Lanka izan da apur bat desilusionatu ninduena.
-Zergatik? Haien pentsaera eta
gurea guztiz desberdinak direlako. Ordurako ezagutzen nituen Afrika
eta Amerika, baina Asiara nindoan lehen aldia zen. Afrikako jendea
desberdina da, baina nola edo hala lortzen duzu haiekin konektatzea.
Sri Lankan, ordea, ez zegoen konektatzeko modurik. Hasteko, iritsi
orduko atxilotu egin nindutelako. Aduanatik sartzeko, kazetaria
nintzela ipini nuen paperetan, eta hori bai izan zela hankasartzea.
Ateratzen utzi zidaten, baina baldintza batekin: bidaia guztian
zehar militar batek joan beharko zuen nirekin. Lekua zoragarria
iruditu zitzaidan, eta ikaragarria da haien arbasoen kultura,
baina bertako jendea denbora guztian turistez aprobetxatzen ari
zela iruditu zitzaidan. Behin ere ez nuen sentitu beste herrietan
sentitu dudan abegia. Hala ere, disgresio txiki bat besterik ez
zen izan, gainerako herrialde guztiek uste baino askoz ere gehiago
txunditu nautelako.
-Lehentxeago
Kubak sortu zizun zirrara aipatu duzu. Ikaragarrizko zirrara.
Kontinente amerikarrera nindoan lehenengo aldia zen. Urte haietan
Kubako sozialismoa bere onenetan zegoen: gizartea garatzen ari
zen, jendea behe-ertain mailan baina ondo bizi zen, oso heziketa
ona jasotzen zuen, eta ikaragarrizko kultura zuten. Ia ideala
iruditu zitzaidan gizarte hori. Baina zazpi urte geroago itzuli
nintzenean, 1991n, oso aldatuta ikusi nuen. Berlingo harresia
eroria zen ordurako, eta Sobiet Batasuna desagertua. La Habana
nola zegoen ikusi nuenean, negargura sartu zitzaidan. Hala ere,
ez nintzen atsekabetu. Gerora beste hirutan itzuli naiz Kubara.
Peruk ere zirrara handia egin zidan. Magikoa iruditu zitzaidan.
Ez nuen ulertzen gauza batzuk zergatik gertatzen ziren, baina
asko gustatu zitzaidan.
-Onurarik ekarri
al du leku exotiko horietan turismoa masifikatu izanak?
Txanponaren
beste aurpegia dela pentsatzen dut. Esate baterako, oporretan
Kubara doazen turistek ohi baino diru gehiago xahutzen dute. Ez
dira konturatzen gizarte hura sozialista dela, eta han dirua ez
dela gizarte kapitalistetan bezainbeste mugitzen. Gu pribilegiatuak
gara bidaiatzeko aukera izatean. Nolako irudia ematen diegu? Haiek
ikusten dutena da gure gizarteak diru asko xahutzen duela, eta
nahi dugun lekura joateko aukera daukagula, haiek inora joaterik
ez daukatenean. Hori, Kubari dagokionez, baina beste herrialde
askotan ere gauza bera gertatzen da. Turistek dirua xahutzearen
irudia ematen dute, baina guk hemen ez dugu horrela jokatzen.
Hala ere, haiek ikusten duten irudia, dirua soberan duen turistarena
da. Azpigaratuta dagoen herrialde batentzat hori oso gogorra da,
eta gainera txarra. Dena den, Kubaren kasuan turismoa onuragarria
da, ekonomiaren zutabeetako bat delako. Txanponaren bi aurpegiak
izango lirateke. Nire iritzian, bidaiatzerakoan zenbat eta arrasto
txikiagoa utzi, hobe: aztarnarik utzi gabe, ezeren itxurarik egin
gabe, eta haiek baino gehiago garela sinistu gabe —ez garelako
haiek baino gehiago—. Herriari eta gizarteari begirune bat zor
diegu. Hori funtsezkoa da. Bestela, hobe etxean geratzea.
-Ez ote da
bidaien ikuspegi erromantikoa galtzen joatearen ondorioa? Izan
ere, jendeak, gaur egun, doan lekura doala, erosotasuna besterik
ez du bilatzen. Niretzat, paisaiari
bideokamera edo argazki kamera bateko bisoretik begira joatea
ez da bidaiatzea. Ez dakit Dominikar Errepublikara joan eta egun
guztia hondartzan ematea bidaiatzea ote den. Karibean egon zarela
esan nahi baldin baduzu, horretarako agian bai, balioko dizu.
Baina gehiago bidaiatuko du Mexikori buruzko liburu bat irakurtzen
etxean gelditzen denak. Bidaiatzearen kontua oso erlatiboa da.
Marketing asko dago horren inguruan, eta ez dizu benetako bidaia
bat egiten uzten. Hala ere, ez nago bidaia antolatuen aurka.
-Zein izango
litzateke Roge Blascoren bidaia ideala? Leku askotara joango
nintzateke. Esate baterako, Mozambikera. Aspaldidanik daukat hara
joateko gogoa. Txikitan Kubarekin gertatzen zitzaidan gauza bera
gertatzen zait: irla exotiko horretara joateko irrika neukan.
Ba Mozambikerekin gauza bera gertatzen zait. Behin izan nuen joateko
aukera, baina bisarik gabe nengoen, eta ordutik beti izan dut
hara joateko gogoa, arrazoi askogatik: Afrikan dagoelako, turismoa
oraindik ez delako haraino iritsi, kilometro eta kilometrotako
kostaldea duelako, eta portugalera hitz egiten dutelako —hizkuntza
erraza elkar ulertzeko—. Izena bera oso erakargarria iruditzen
zait. Mapa batean izen bat topatu eta hara joateko beharra sentitzen
duzunean bezala gertatzen zait: izenagatik eta kokalekuagatik
besterik ez bada ere, hara joan nahi duzu. Hori gertatzen zait
Mozambikerekin. Baina ez dakit noiz joango naizen.

-Bidaiei buruzko
saio bateko aurkezlea izan arren, ez dirudi gehiegi bidaiatzen
duzunik. Ni ez naiz bidaiaria.
Nik adimenarekin bidaiatzen dut, entzuleek kontatzen dizkidaten
istorioekin. Irratsaioko entzuleek ulertuko dutenez, ia urteko
igande guztietan emititzen dudanez, adimenarekin egiten ditut
bidaia gehienak. Noizean behin izaten dut inora joateko aukera,
baina turista bezala, ez kamera lepoan hartu eta abenturak nire
kabuz bizitzera joaten nintzen garaietan bezala. Hala ere, pentsatzen
dut egunen batean berriz ere egingo dudala horrelako bidaiaren
bat.
-Telebistan
ibili zinen garaiko oroitzapen asko gordeko dituzu ziurrenik. Asko, bai. Batez ere
zer gertatuko den ez jakitea zeinen arriskua zen gogoratzen dut.
Ez zegoen jakiterik hurrengo egunean zer gertatuko zen. Oso egoera
delikatua zen. Bi alditan ia atxilotu egin gintuzten. Ginea Ekuatorialean
estupefazienteekin trafikatzea leporatu ziguten, eta hor bai atxilotu
gintuztela. Han protokolo bat bete behar denez, etxean hartu gintuen
anfitrioiari bi whisky botila oparitu genizkion, baina antza denez
tratamendu psikiatrikoa jasotzen ari zen, eta alkoholak kalte
egin zion. Benin-en dirurik gabe gelditu ginen, eta afaldu bakarrik
egiten genuen. Ugandan, oihana zeharkaezina den leku batean gorilak
topatu genituenekoa ere oso une berezia izan zen. Eta Doctor
Livingstone saioa egiten aritu ondoren Nilo ibaiaren iturburura
iristea ere oso polita izan zen. Kasualitatea da, baina Livingstone
bera inoiz ez zen haraino iritsi. Perun barna ibili ginen berrogei
egunak ere gogoratzen ditut. Ordu erdi bakoitzero abentura berri
bat bizi genuen. Egin ditudan bidaia guztien artean gogorrena
izan zen. Eta La Habanako hotelean, transformadoreak salto egin
eta gelak sua hartu zigun. Kameralaria ito egin zen ia. Beste
batean, Antillatan, itsasontziz gindoazela, ur tanta bat sartu
zen kameran, eta hondatu egin zuen. Ikaragarrizko amorrazioa eman
zidan, oso gogorra egin zitzaidan. Bizitza arriskuan jarri dudanean
bizitu ditut esperientziarik zirraragarrienak, baina oso ondo
pasatu dut. Gauza batek bestea darama lotuta.
-Kazetari izateak
ere aldatuko du gauzak ikusteko modua.
Bai,
buru-belarri ibili beharra daukazu. Bidaiari moduan zoazenean,
nahi duzuna egin dezakezu, baina kazetari moduan zoazenean eskatzen
dizutena bilatu beharra daukazu: urruneko lurraldeak, jende interesgarria,
etab. Bisitatzen duzun herrialdean murgildu behar duzu. Zure kontura
zoazenean, berriz, ondo pasatzera zoaz.
-Zaila izan
behar du hobby-a eta lana uztartzeak, batzuentzat ofizioa dena
besteentzat afizioa denarekin bateratzea. Ni asko dibertitzen
naiz, asko gustatzen zait nire lana. Alde horretatik, pribilegiatua
naizela esan dezaket. Niretzat plazer bat da bidaiak egiten aritzen
den jendea elkarrizketatzea. Oso atsegina da. Jende jatorra izaten
da, eta gauza berriak ikasten dituzu. Duela 18 urte baino gehiago,
zorioneko egun batean bururatu zitzaidan bidaiariak elkarrizketatzen
hastea, eta horretan jarraitzen dut oraindik ere. Sinestezina,
baina hala da.
-Beraz, erantzukizun
handia daukazu. Ez dakit hainbesterainoko
erantzukizuna ote daukadan, nik hau guztia lasai hartzen dudalako.
Baina baliteke erantzukizunik izatea, igandez igande saio desberdina
egiten saiatzen naizelako.
-Zer gelditzen
zaizu egiteke? Dena. Bai bidaietan,
bai bizitzan. Pozik hasiko nintzateke hutsetik. Oraindik mundu
guztia daukat ikusteke. Eta pozik itzuliko nintzateke ezagutzen
ditudan lekuetara ere. Hori da honek daukan ona: beti berria dela,
eta beti desberdina.
Roge
Blasco (Bilbo, 1956)
Kazetaritzan
lizentziatua, Euskal Herriko Unibertsitatean.
1980an,
Oscar Amezaga eta Pedro Mari Azkorraga ikaskideen
laguntzarekin, euskal rockari buruzko Muskaria
aldizkaria sortu zuen.
1984an
Radio Euskadin sartu zen, eta handik gutxira
Levando anclas irratsaioa aurkezten hasi
zen, bidaien inguruan, eta oraindik ere horrekin
jarraitzen du. Hedabide horretan bertan, Marea
gora musika saioa eta La casa de la palabra
aurkeztu ditu, azken hau emititzen jarraitzen
delarik.
1987tik
1995era bitartean Doctor Livingstone, supongo
saioa aurkeztu zuen ETBn, eta TVE 2n Tierra
a la vista.
Egin
(Rock and Klik), Deia, Diario Vasco eta
Gara aldizkarietan kolaboratu ohi du. |
|
|
Argazkiak: Estibalitz Ezkerra
Euskonews & Media 177.zbk
(2002 / 7-26 / 9-6)
|