Mendi-bizikletaren arrakasta
Bizikleta
da munduan gehien erabiltzen den ibilgailua. Garraio bezala nahiz
aisialdiko ibilgailu moduan erabiltzen da eta bigarren aukera
hau aztertuko dut gaur. Mendiko bizikleta orain dela hogei urte
inguru hasi zen ikusten Euskal Herrian.

Lehenengoetako mendi-bizikleta.
Kelly eta Fisher
asmatzaile amerikarrek lehen mendi-bizikleta aurkeztu zutenean,
inork ez zuen espero halako arrakastarik. Ez zen fabrikatzaileen
gustukoa, baina egun saldutako bizikleten %80a mota honetakoak
dira. Adituen iritziz, bizikleta mota honen arrakasta ondoko premiei
erantzutea izan da: oreka erraza, balazta egokiak eta aldapa gogorrak
igotzeko moduko martxa baxuak. Edozeinentzat, baita hasiberrientzat
ere, egokia da aldapa zailenak igotzeko.

Gary Fisher-en Klunder
mendi-bizikleta (1996an berriz ekoiztua)
Txirrindularitzaren
zaletasuna berpizteko arrazoietako bat mendiko bizikleten sorrera
izan da. Hauek, berrikuntza teknologikoari, sendotasunari eta
segurtasunari esker, gazteen eta ez hain gazteen begiko bihurtu
dira. Aldapak errazago igotzeak, bide eta bidezidorrak zeharkatzeko
gaitasunak eta hartzen duten tratua jasateko eskaintzen duten
konfiantzak, bazter ezkutuenetara iristeko gogoa eta adorea pizten
du.
Mendi-bizikletak
ustekabeko arrakasta lortu du urte gutxitan. Oso gutxitan gertatu
izan da horrelako bilakaera azkarra. Hogei urtetan hartu duen
ospea sinestezina izan da. Mendi-bizikletaren bilakaera teknologikoak
jarraituko du oraindik, baina bere benetako izaerak bizirik iraungo
du: garraiobide onenarekin eta merkeenarekin naturaz gozatzea.
Batzuen ustez, mendiko
bizikleta izan da txirrindularitzak mende honetan eman duen aurrerapen
harrigarriena. Industria osoa garatu da bere inguruan. Mendiko
bizikletari esker orain arte iritsi ezinak ziren tokietara heldu
daitekeela pentsa dezake txirrindulariak. Bestalde, mendiko bizikletari
esker txirrindularitza guztion eskura jarri da. Egun milaka eta
milaka lagun dira bideetan zehar pedalak ematen dabiltzanak.
Baina, zerk egiten
du hain erakargarria mendiko bizikleta? Naturarekin harremanetan
jartzen gaituen eta gure egoera fisikoa hobetzen laguntzen digun
kirola da. Aldapak igotzean sufritu egiten da baina jaitsieretan
eta ordekan gozatu.
Mendiko bizikleta
osagai hauen nahasketa da: abentura, txirrindularitzarako zaletasuna
eta naturarekiko maitasuna. Mendiak igotzea, haranak zeharkatzea,
aire libreaz gozatzea eta paisaia ikusgarrien erakargarritasuna
sentitzea dira kirol honek eskaintzen dituen abantailak.
Osasunarentzat kirolik
gomendagarriena da. Bihotzarentzat eta zirkulazio-aparatuarentzat
oso mesedegarria da, neurriz eginez gero. Bestalde, hanketako
artrosia atzeratzen laguntzen du. Ipurmasailak eta izterrak indartzeko
ere aproposa da. Hala ere, beste kirol gehienetan bezala, mailaz
maila joan behar da honetan ere. Bakoitzak bere mugak ezagutu
behar ditu eta horiek gainditu gabe ibili. Maila batean eroso
sentitzen denean, orduan jar ditzake batek helburu ausartagoak.

Bizikletak, itxuraz,
kalterik ez du egiten, baina txirrindularitzak baditu bere arriskuak.
Mendi-bizikleten kasuan kaskoa ondo lotua eraman behar da, eskularruak
eta estutzen ez duen arropa, eta bizikleta osoa (pedalak, zelaren
altuera eta heldulekuarena, batik bat) puntu-puntuan eduki. Jaitsieretan
kontu berezia eduki behar da, erorketak gerta daitezkeelako. Bizikletan
hasi berriak direnei, mendiko ibilbide gogor bati ekin aurretik,
berotzea komeni zaie lauan kilometro batzuk eginez lehendabizi.
Azkenik, ez dugu
ahaztu behar mendiaz ari garela eta mendian kontu handia izan
behar dugula ingurumena eta jabegoa errespetatuz. Ondorengo aholkuak
betetzea beharrezkoa da mendian bizikletaz ari garenean:
- Ahal dela, beti bideetatik ibili
eta belardi eta basoetatik ez ibili.
- Langak eta hesiak pasatzerakoan
lehen bezala utzi.
- Baserriak eta ingurua errespetatu
eta baita jabegoa ere.
- Oinez dabilena errespetatu: parean
pasatzerakoan ez gerturatu gehiegi, abisatu eta abiadura jaitsi.
- Abereak ez beldurtu.
- Zuhaitz edo zuhaixkarik ez moztu.
Ibilbideak
Mendian bizikletaz
ibiltzeko ez dago bide jakinik. Bakoitzak hautatzen du nahi duen
ibilbidea. Hala ere, herriko bide eta bidezidorrak zeharkatzen
ikastea da lehenengo gomendioa. Herriko inguruak ezagutzeko modurik
egokiena ausardiaz jokatzea da. Inoiz ibili gabeko bideetan sartuta
ikasten da, batzuetan atzera itzuliz eta besteetan beste bide
batzuk aurkituz. Galdutakoan galdetzea da onena. Baserritarrei
galdetuz gehienetan laguntzen dute bide egokia aurkitzen. Paraje
ezezagunetan sartzeko asmoa izanez gero, aurrez informazioa biltzea
da egokiena. Egun inguru gehienetako planoak lor daitezke eta
mendizaleen modura, orientatzen jakitea ere komenigarria da.
 |
Bardeetako
paisaiaz liluratuta. |
Herriko inguruak
ezagutzen ditugunean hasiko gara beste ibilbide batzuk ezagutzen.
Euskal Herrian hainbat leku ditugu zein baino zein politagoak.
Baina zailtasuna kontuan hartu behar da. Errazenetik zailagora
joango gara, bakoitza bere ahalmenaren arabera. Toki ezezagunetan
taldean edo beste norbaitekin joatea da egokiena, abentura taldean
bizitzea seguruagoa da-eta.
Ibilbide gomendagarriak
Mendiko bizikletaz
egiteko ibilbide batzuk proposatzea da nire asmoa. Adibide batzuk
besterik ez dira, bazter berriak ezagutzeko aukera eskainiko dizutenak.
Gogoa duenak eta abentura zalea denak baditu aukerak jakin-mina
asetzeko. Nik ere beste batzuen gomendioak jarraituz ezagutu ditut
bazter gehienak. Hala ere, informazio gehiago nahi duenak bukaeran
eskaintzen dudan bibliografia kontsulta dezake. Hona hemen Euskal
Herrian zehar egiteko ibilbide gomendagarri batzuk lurraldez lurralde:
Nafarroan
-
Endarlatza-Doneztebe,
Endarlatzako tuneletatik, Bera, Igantzi eta Sunbillatik zehar.
25Km. Zailtasuna: 1. BG %100
-
Olaberri-Esnoz,
Erro eta Urrobi hibaien artean. Olaberri Agoitzetik 6 Km.
Luzera: 30 Km. Zailtasuna: 2. BG %90
-
Orreaga-Orbaizeta-Irati.
Luzera: 39 Km. Zailtasuna: 1. BG %100
-
Etxalar-Behobia.
Luzera: 36 Km. Zailtasuna: 2. BG %100
-
Agoitz: Zarikieta
menditzerra. Luzera: 25 Km. Zailtasuna: 1. BG %100
-
Garralda-Auritz-Latxinea-Garralda.
Luzera: 20 Km. Zaitasuna: 2. BG %95
-
Urkiaga-Adi-Erro-Oioki.
Eugitik Iparralderako bidean Urkiaga mendatea. Luzera: 38
Km. Zailtasuna: 2. BG %95
-
Bardeak: Peñaflor
gaztelua-La Estroza-Haitzarte handia. Argedatik 13 Km-ra dagoen
Agirre txabolan hasita. Luzera: 27 Km. Zailtasuna: 2. BG %97
-
Altsasu-Bakaiku-Sarabe-Olazti-Altsasu.
Luzera: 43 Km. Zailtasuna: 2. BG %95
-
Beriain mendia
Lizarraga mendatetik. Etxarritik igo eta tunela igaro ondoren
ezkerretara dagoen pistatik zehar.
-
Plazaola. Antzinako
trenbidearen bidetik. Lekunberri eta Andoain bitartean. 40
Km. Zailtasuna: 1. BG %100
 |
Bardeetan
zehar. |
Gipuzkoan
Soraluze-Bergara-SanPrudentzio-Zubillaga-Urkulu-Soraluze.
58 Km. Zailtasuna: 2. BG %100
Eibar-Ermua-Aixola-Elgeta-Azurtza-Eibar.
20 Km. Zailtasuna: 2. BG %100
Zarautz-Garate-Askizu-Zumaia-Elorriaga-Deba.
22 Km. Zailtasuna: 2. BG %100
Orio-Oribatzar-Zarautz-Iturraran-Agorregi-Orio.
20 Km. Zailtasuna: 2. BG %100
Karakate-Irimo zeharkaldia: Elgoibar-Soraluze-Muneta-Atxolin-Hirukurutzeta-Gorla-Trekutz-Zumarraga.
50 Km. Zailtasuna: 2-3. BG %99
Plazaola. Antzinako trenbidearen
bidetik. Lekunberri eta Andoain bitartean. 40 Km. Zailtasuna:
1. BG %100
Araban
Iskizko basoa. Gasteiztik 30 Km-ra,
Lizarrara bidean, Apellanizen hasita. 17 Km. Zailtasuna: 1.
BG %100
Toloño inguratzen. Rivas
mendatean hasita. 28 Km. Zailtasuna: 2. BG %100
Entzia mendilerroa. Opakua mendatean
hasita. 21 Km. Zailtasuna: 1. BG %100
Vasco-Navarro trenbidea. Gamarra
Txikia-Durana-Ulibarri-Arlaban-Leintz-Gatzaga-Eskoriatza. 33
Km. Zailtasuna: 1-2. BG %95
Orixoli itzulia. Legutiotik Aramaixora
bidean Mariseka parkean hasita. Mariseka-Krutzeta-Etxaguen-Urkiola-Otxandio-Mariseka.
32 Km. Zailtasuna: 2-3. BG %95
Bizkaian
Iparraldean
- Bagardi-Irabia zeharkaldia. 30
Km. Zailtasuna: 2. BG %99
 |
Beriaingo
bizkarrean. |
Zeharkaldi
luzeak
Pirinioen zeharkaldia. Mediterraneotik
Kantauri itsasora. Zeharkaldi luzea (1000 Km) eta oso polita,
baina gogorra eta zailtasun berezia (22000 m.-ko desnibela)
duena. Mendiko bizikletan benetako zaletuentzat egin beharreko
abentura. Iraupena: 15-20 egun, bakoitzak duen mailaren arabera.
Zailtasuna: 2-3
Donejakue bidea: Luzaidetik Santiagora.
850 Km. Zailtasuna: 2. BG %100. Iraupena: 10-12 egun
Zilarraren bidea: Sevillatik Santiagora,
Zafra, Merida, Caceres, Zamora, Salamanca eta Ourense zeharkatuz.
1050 Km. Zailtasuna:1-2. BG %100.
Hemen ematen den
iraupena ez da finkoa. Bakoitzak, bere ahalmenaren eta gogoaren
arabera, erabakiko du bidea zenbat denboran egin. Epe laburragoan
egin daiteke, baina nik uste dut inguruaz gozatzeko nahiko denbora
hartzea komenigarria dela, bestela kirol proba huts batean gelditzen
da zeharkaldia. Azken gomendio nagusi batzuk zeharkaldi luzea
egin nahi dutenentzat:
- Aurrez entrenamenduak eginda joan.
- Ahalik eta pisu gutxien eraman.
- Ordezko oinarrizko piezak eta
erremintak eraman.
Bibliografia
ROVIRA, A.; LAPARRA, :La travesía
de los Pirineos en B.T.T., Ed. Prames, Zaragoza 1992
CEREZO,J.F.: La Ruta de la
Plata, Ed. SUA, Bilbo 1996
ARCOS,J.I.;CACHARRO,J.R.:Ciclismo
de montaña. Rutas, Sua edizioak. Bilbo 1990
Batzuk. Recorridos por Alava
en bicicleta de montaña. Gasteiz 1993
Argazkiak: http://www.angelfire.com/mt/xinte/images/bikeold.gif,
http://www.angelfire.com/mt/xinte/images/klunkbig.gif, http://inicia.es/de/pitarque/CN2.JPG Bardeak
eta Beriaingo argazkiak, Alberto Agirreazaldegi |