Bere
bizar eta bibote zuri bereziekin, erabat nahastezina da mende
erdia bete duen iruindar hau. Itxura jatorreko gizona da, halakoa
da-eta. Nafarroako egungo idazlerik ospetsuena da eta, exageratzeko
inolako beldurrik gabe, inoiz izan den ezagunena ere badela esan
genezake. Bere maila profesionala zenbaterainokoa den jabetzeko,
jaso duen sari mordoxka ikusi besterik ez dago: Eleberriko Herralde
saria, Literaturako Euskadi saria, Kritikaren sari nazionala eta
Kulturako Vianako Printzea saria. Gutxi batzuren esku dagoen literatur
pribilegioa. Baztango bailararen bihotzean, Elizondon, bizitzari
buruz, bere unibertso pertsonalari buruz, literatur sormenari
buruz, eta intrusismoak etengabe kolpatzen duen munduari buruz
mintzatu da gurekin Miguel Sánchez Ostiz. Behar-beharrezkoa
iruditzen zaio mugarik ezagutzen ez duen esparruan oinarriak finkatzea.
-Zer da literatura?
Zertan oinarritzen da?
Ezta ideiarik ere. Hainbeste ikuspuntutatik
azter daiteke... Unibertsitateko irakaslearen ikuspuntutik, irakurlearen
ikuspuntutik, kritikoaren ikuspuntutik, idazlearen ikuspuntutik.
Nik egiten dudana hitz bat bestearen atzetik jartzea da. Ez da
gutxi, alajaina. Lanbide honek ideiak azaltzeko balio du eta polita
egiteko. Idazleak bere zalantzak, kezkak, ziurtasunak, umorea
eta errealitateari buruz duen ikuspegia transmititzen ditu. Hori
idatziz ipintzean literatura egiten du. Ez dakit zer den literatura
maiuskulaz; agian literaturaren historia izango da, denboretan
zehar idatzi den guztiaren bilduma. Nik uste dut literatura idazleak
kontatzeko daukan beharra dela.
-XXI. mendean,
oraindik ere bada literaturarik, ala idazten den guztiaren atzean
merkatuaren eta argitaletxeen interesak besterik ez daude?
Bai, literatura oraindik ere existitzen
da. Behintzat literatura da nik irakurtzen dudana eta idazten
saiatzen naizena. Fikzio bat da, asmakizun literario bat. Bere
oinarrian hizkuntza bat dago, hitz batzuk, memoria bat, oso modu
zehatz, partikular eta indibidualean ipinita: idazlearen ikuspuntutik.
Dena den, aitortu behar dut merkatuak gero eta gehiago esku hartzen
duela. Baina hori beti gertatu da. Literatura merkaturatzen hasi
zenez geroztik, asko saltzen duten autoreak egon dira, baina gero
ahanzturan erori direnak. Eta badira oso gutxi saltzen zutenak,
baina gero iraun egin dutenak, mundua beste ikuspegi batetik ikusten
zutelako. Arlo hau oso gorabeheratsua da. Edo gertatzen zaizu,
edo ez zaizu gertatzen. Horrelakoa da lanbidea. Ez du idaztearekin
zerikusi handirik. Idazleak, idazten ari denean, erabat sinistu
behar du idazten ari den horretan. Sormenak eta bizitzak bat egiten
dute. Historian zehar idazle asko eta asko izan dira, baina gutxi
batzuk bakarrik iraun dute, eta, gainera, normalean ez dituzte
irakurle asko izaten. Quevedo, Torres Villarroel, Cervantes, Lope...
Nork irakurtzen ditu? Oso gutxik. Eta, irakurtzen dituztenean,
behartuta egiten dute: eskolan, unibertsitatean... Beno, Cervantes
salbuespena litzateke. Irakurtzen hasi orduko, txundituta gelditzen
zara hainbesteko ideia piloarekin, hitzekin, adierazpenekin, eta,
batez ere, gizakiak deskribatzeko moduarekin.
-Teknologia
berriak eta sareen sarea den Internet izango omen dira mende berriaren
garapen iturriak. Nola eragingo diete liburuei? Zabaldu egingo
dituzte, ala beren kalterako izango dira? Irakurlea
literaturara gerturatzen duten ekimen guztiak onak dira. Literatura
irakurlearen txoko diskreto batean egoten da, intimitate berezi
batean, bakardadean, isolamenduan. Eta horrek funtzionatzen jarraitzeko
balio duten gauza guztiak, ongietorriak izango dira. Gainera,
nik ez dut hitza edo hizkuntza transmititzeko balio duen bitarteko
bat bera ere gaitzesten. Hala ere, liburua, paper mota arraro
hori, ez da sekula desagertuko. Alderantziz: teknologia berriek
paperaren eta argitalpenaren ikuspegitik kalitate hobea duten
liburuak argitaratzen lagunduko dute. Hor daude inkunableak, adibidez.
Argitalpenaren aldetik kalitate handia daukate, gaur egungo edozein
diseinatzaile zurbil uzteko modukoa. Ni prest egongo nintzateke
Interneten argitaratzeko. Bai, zergatik ez? Azken batean, hizkuntzak
eta ideiak besterik ez dira. Hemendik gutxira liburua desagertu
egingo dela esaten duen pentsaera apokaliptikoa ergelkeria hutsa
iruditzen zait, txotxolokeria espirituala. Ziur aski, liburu tekniko
guztiek euskarri digitala izaten amaituko dute. Baina, hala ere,
paperezko liburu literarioak argitaratuko dira. Nolanahi ere,
kalitatea kantitatearen gainetik egongo da, ez orain bezala. Irakurleak
liburuak eskuratzen jarraitu nahiko du, irakurmenarekin sortzen
den intimitate berezi hori bilatzeko.
-Idazle gisa,
zein duzu genero literariorik gustukoena: eleberria, olerkia,
antzerkia ala ipuina? Ipuina behintzat ez.
Ez dakit ipuin bat nola demontre idazten den. Eleberria aukeratuko
nuke, generorik anbiguoena eta zabalena delako. Gainera, gaur
egun denetarik sar daiteke nobelagintzan. Bada oso gogokoa dudan
beste genero bat: memorialista. Bizitutakoaren kronika kontatzen
da, idazlearen garaia, baina asmakuntza literariora jo beharrik
gabe. Olerkia ez zait hainbeste gustatzen. Nahiago dut kronika,
bizitutakoa kontatzea. Pikareska ere asko gustatzen zait. Gaztelaniazko
literaturak duen arlorik sakonena da gainera.
-Zure sormenezko
unibertsoan, zure obran, zein da emakumeari ematen diozun garrantzia? (Zalantza edo zailtasuna
adierazten duen zurru-murru baten ondoren, irribarre egiten du).
Emakumea, emakume bezala, gizona gizon bezala den gauza bera da.
Generoen kontua da. Emakumea "bestea" da; beste paper bat dauka,
guztiz beharrezkoa den presentzia bat. Ez dakit zenbateraino asmatu
dudan emakumea definitzerakoan. Lotsatia naiz eta hori oso eragozpen
handia da idazle batentzat, idazle batek ez lukeelako lotsatia
izan behar. Baliteke irakurle batzuek emakumearen
definizio egokiago baten beharra sentitzea.
Emakumeak badu presentzia nire literaturan. Beste gauza bat sexua
da. Lotsatia naizenez, ez zait iruditzen teknikoki gai naizenik
pasarte korapilotsuak literaturan deskribatzeko. Baina ez zait
hain garrantzitsua iruditzen. Sexuari buruzko hausnarketa, hori
bai. Ergel bat izango naiz agian, lotsati bat.
-Nolanahi ere,
edota beharbada horrexegatik, zure obran gizakia izan duzu beti
aztergai. Nola definituko zenuke? Ezta
ideiarik ere. Ez dakit. Bazkaltzera gonbidatuko dut gizakia zer
den esaten didana. Gizateria, ordea, beste gauza bat da. Gizakia
bere ahuldadea da, bere bertuteak, bere pasioak... Hori guztia
badago nire literaturan. Gizakia oso kontzeptu filosofiko zabala
da, baina gizateria gu garena da, sufritzen duguna, ikusten duguna;
gu geu gara. Montaigne-k esaten zuen bezala: "Ni neu naiz nire
liburuen materia". Bera izan da gizateriari buruz ondoen idatzi
duena, bere buruari buruz sakontasunez idatzi duelako. Idazle
batek ezin du gizateriari bizkarra emanez bizi. Beno, ez diot
inori leziorik eman nahi, baina gizateria, gure nortasuna, gure
benetako izateko modua, handinahiak, inbidiak, perezak, diruzalekeriak,
pozak, gozamenak, ametsak eta askatasun egarriak osatzen dute,
talde edo tribu zehatz bateko kide izateak baino askoz ere gehiago.
-Goazen alderi
pertsonalago batera. Oso pauso ausarta eman zenuen 1984an, abokatutza
utzi eta buru-belarri literaturan sartzea erabaki zenuenean. Hemezortzi
urte igaro dira ordutik. Profesionalki idazle gisa ikusten duzu
zure burua? Arraioa! Ez dut besterik
egiten eta! Goizetik gauera. Hori da nire lanbidea. Hobeto edo
okerrago egingo dut, baina une jakin hartan erabaki arriskutsu
bat hartu nuen. Urte asko igaro dira ordutik eta nire buruari
esaten diot zerbait behintzat egin dudala. Nire lanbidea zein
den galdetzen didatenean, inolako lotsarik gabe, argi eta garbi
esaten dut ni idazlea naizela. Zoro pila baten bizimodua da. Baina
badauzka bere alde txarrak ere. Adibidez, banku batera zoazenean,
hori ez dela lanbide bat esaten dizute...tira ba...
-Eleberri eta
olerki dezente idatzi dituzu, baina asko kostatu al zaizu zauden
lekura iristea, gaur egun daukazun ospe literarioa lortzea? Bai, bai. Izan ere,
ez neukan inolako gaitasun pertsonalik. Hizkuntzaren aldetik,
asko blokeatzen naiz, agian lotsatia naizelako. Asko kostatu zitzaidan
"Las pirañas" idaztea. Geroztik errazagoa egin zitzaidan,
barruan neraman kortse bat askatu izan banu bezala sentitu nintzelako,
eta aurrerantzean barrutik ateratzen zitzaidan bezala idaztea
erabaki nuen, nire eguneroko bizitzan erabiltzen dudan hizkuntzan.
Asko kostatu zitzaidan hori egitea, gaur egungo gazteei kostatzen
zaiena baino askoz gehiago. Baina ezin naiz kexatu. Eta are gutxiago
nire obrak izan duen harrera ikusita, Euskal Herrian batez ere:
komunikabideetan, unibertsitateetan, idazleen eta irakurleen artean.
Nola bizirauten dudan, hori beste kontu bat da. Baina ez naiz
kexatzen. Gauzak gertatu behar duten bezala gertatzen dira.
-Jaso dituzun
sariek zure lanbidean errotzen lagundu dizute, ala, aitzitik,
merkataritza interes hutsak daude atzean, eta izenek bakarrik
axola dute, eta ez obraren kalitateak? Sariek ez dute ezertarako
balio. Egoarentzat bakarrik. Ba al dakizu egoa zer den? Guztiok
barruan daukagun bilbotar txiki hori. Bromak utzita, denok gara
harroputzak. Guztiok pasio berberak dauzkagu, baina konpentsatuta
edo deskonpentsatuta egon daitezke. Sariek poza ematen dute, lanari
gogo handiagoarekin ekiten diozu, baina saria jaso eta hurrengo
egunean, zure benetako arazoekin egiten duzu topo: zure sormena,
zure literatura, zure asmakuntza eta zure hizkuntza. Gainerakoa
soinua besterik ez da. Oso soinu gozoa, baina soinua besterik
ez. Baina errekonozimendurik ez jasotzeak, idazle baten bizitza
eta ibilbidea izorra ditzake. Niretzat, saririk garrantzitsuena
lehenengoa izan zen, Caja de Ahorros Municipal de Pamplonak emandakoa.
Oso sari xumea zen, lokala, eta Díaz Exacto-rekin ex
aequo irabazi nuen. Hori irabazitakoan hasi nintzen buru-belarri
idazten. Beste alde batetik, gonbidatu izan naute iruzur hutsa
diren sari batzuetan parte hartzera, Panderetan adibidez. Idazleek,
normalean, ez dute txintik esaten, ahoa zabaltzen dutenak xoxik
gabe gelditzen direlako. Baina hori ez da sari bat, hori merkataritza
operazio bat da. Hala ere, askatasun osoa dute hori egiteko, enpresariak
direlako, baina ez diezadatela esan hori literatura denik.
-Sariren batzuren
atzean, hala nola Kulturako Vianako printzearen edota Literaturako
Euskadi sariaren atzean, egon al liteke manipulazio politikorik? Argi eta garbi, ez.
Vianako printzea saria, Kulturako Kontseilu Nafarrak ematen du,
eta Kontseilu hori mota eta ideologia desberdineko hogei lagunek
osatzen dute. Ez dago manipulaziorik. Eta gauza bera Euskadi sariarekin.
Gainera ondo ezagutzen dut sari hori, epaimahaikidea izana naizelako.
-Utz ditzagun
handikeria eta sariak. Nafarroako bailara eder honetan bizitzean,
Madril eta Bartzelonako ardatz literario eta editorialetatik hain
urrun, ahaztu egingo zaituztenaren beldur zara? Hori ameskeria da eta
nire kasuan gezurra izango litzateke. Izan dudan ibilbidea ikusita,
argitaratu ditudan liburuak, lortu ditudan sariak, eta nirekin
lan egiten duten argitaratzaileak, oso eskertxarrekoa izango nintzateke
ahaztuta nagoela esango banu. Kontua da bizitzan etapa batzuk
igarotzen direla, eta orain Madril utzi eta Baztanera itzultzea
tokatzen zait, nire literatur proiektua lantzeko. Hori da axola
duena: sormena. Orain bertan "La sultana" prestatzen ari
naiz, "Las armas del tiempo" sagaren hirugarren eleberria.
Hasieran sei zati izango zituela pentsatzen nuen, baina azkenean
zazpi izango ditu. Zazpigarrenean lehenengo istorioa berrikusiko
dut, "El corazón de la niebla". Beste pertsona bat
izango da narratzailea. Errealitatea ikusten dugun moduaren alderdi
subjektiboa islatu nahi dut. Protagonista, sendagile nazionalista
abertzalea izango da, baina zahartuta.
-Zure pertsonaiek,
eszenarioek, kontatzen dituzun istorioek, ez ote zaituzte literatur
munduan idazle lokalista izatera eramango? Nik begien aurrean
daukadana idazten dut, sentitzen dudana. Idazle lokalista bihurtzen
dena, esfortzurik ez egiteagatik bihurtzen da, anbiziorik ez izateagatik.
Kafkaren obra, adibidez, Pragan dago lekututa, eta Faulknerrena
Olite baino galduagoa dagoen herrixka batean. Baina biak gizateriaren
barru-barruraino iristeko gai izan ziren jendea, pasioak eta memoria
deskribatzeko orduan. Hori egiteko gai dena inoiz ez da lokalista
izango. Ergelek bakarrik esango dute hori lokalista izatea dela.
-Nafarroakoa
eta literarioa izanik, nola ikusten eta sentitzen duzu Nafarroa? Oso zaila da horri
erantzutea. Nafarroa oso lurralde konplexu eta aberatsa da. Historia,
memoria eta sentimenduen ondorioz, elkarren aurkako jarrerak sortzen
dira, baina geroan ere sortuko dira. Nafarroan euskalduntasun
sentimendua dutenen eta ez dutenen artekoari buruz ari naiz. Hori
ez da konponduko. Hauteskundeetako emaitzetan ikusten dena, errealitatearen
ispilua baino ez da. Lurralde honetan beti izango dira bi pentsamolde
oso indartsu: nafarrozaleak eta euskaltzaleak. Baina ez dute zertan
elkarren aurka egon behar. Badira euskaltzale ez diren nafarrozaleak,
nazionalista ez diren nafarrozale euskaltzaleak, Euskadirekin
zerikusirik izan nahi ez duten nafarrozale euskaltzaleak... Oso
konplexua da. Epe laburrean, behintzat, ez da alde batera eta
bestera egingo. Gero eta erradikalizatuago ikusten ditut Nafarroaren
bi alderdi horiek, gero eta etsaituago, baina basakeriarik gabe,
noski. Gaur egun kapitalismoa da nagusi eta inork ez ditu Seychellesetan
opor batzuk jokoan jartzen kausa bat defendatzeagatik.
-Eta zer duzu
esateko munduak bizi duen egoerari buruz? Oso kezkagarria da
irailaren 11z geroztik gertatu dena eta Estatu Batuek askatasun
pertsonalak mugatzeko hartu dituen neurriek jaso dituzten txaloak
entzutea. Etorkizunera begira, arriskutsua izan daiteke, zeren
askatasunak mugatzeko zaletasuna hartzen badute... Askatasun pertsonalak
mugatu egin dira, oso eztabaidagarriak diren beste askatasun batzuk
babesteko, eta hori jende guztiak begi onez ikusi du. Gobernuek
jendearen gainean jarduteko ahalmen handiagoak eskuratu dituzte,
eta hori ez da ona.
-Zure hitzei
kezka pesimista darie. Prest egongo al zinateke kausaren baten
alde egiteko? Idazle konprometitua zarela esango zenuke? Ez horixe. Badira ni
baino konprometituagoak. Beno, pixka bat bainaiz. Esan
dizudan bezala, aurrean daukadanari buruz eta memorian gordea
daukadanari buruz idazten dut. Nik ez diot inori leziorik eman
nahi. Ez dut esan nahi "idazle batek hau edo hura egin behar du...".
Bakoitzak bere kontzientziaren arabera jokatu behar du. Edonola
ere, konprometituko nintzateke kausaren batean, baina oraingoz
ez daukat oso garbi zeinetan. Barbariearen aurka, adibidez. Bai,
barbariearen aurka, ETAren aurka baino gehiago. ETA bizitza konplikatzen
ari zaigu, batez ere Euskal Herrian. Pozoindu egin du Euskal Herriko
bizitza, eta ez dio errealitatea bizitzen uzten. Eragozpen hori
ikaragarria da. Ez dira konturatzen. Hogei urte hauetan, Euskal
Herriak, oztopo hori izan ez balu, askoz ere gehiago aurreratuko
zukeen, maila guztietan oso giza kapital ona daukalako, gutxitan
aurkitzen den horietakoa.
-Bukatzeko,
utz dezagun seriotasuna alde batera, eta berreskura dezagun umorea,
hain garrantzitsua zure bizitzan eta zure obran. Txantxa dirudien
arren, aholka iezaiozu liburu bat George Bushi, eta beste bat
Bin Ladeni. Uffff! Ze zaila! Ikus
dezagun... Estatubatuarrari, "Alá no está obligado",
Ahmadou Kourouma-rena. Eta besteari, ez dakit... Bai, Montaigneren
saiakerak, ja, ja, ja!
Literatur
obra
Miguel
Sánchez Ostizek
honako eleberri hauek idatzi ditu: "Los papeles
del ilusionista" (1982, Eleberriko Navarra Saria),
"El pasaje de la luna" (1984), "Tánger
bar" (1987), "La quinta del americano"
(1987), "La gran ilusión" (1989, Eleberriko
Herralde saria eta Literaturako Euskadi saria), "Las
pirañas" (1992), "Un infierno en el
jardín" (1995), "La caja china"
(1995), "No existe tal lugar" (1997, Kritikaren
sari nazionala) eta "La flecha del miedo" (2000).
Gaur
egun, "La sultana" idazten ari da, "Las
armas del tiempo" sagaren hirugarren eleberria.
Lehenengo biak "El corazón de la niebla"
eta "En Bayona bajo los porches" izan ziren.
"La sultana"-ren ondotik, "El anillo de
San Huberto", "El mirador de Biriatou", "A
la sombra de la higuera" eta oraingoz izenbururik
ez daukan zazpigarren eleberri bat etorriko dira.
Honako
saiakera, denetariko eta egunerokoak ere idatzi ditu:
"Mundinovi, gaceta de pasos perdidos" (1987),
"Literatura, amigo Thompson" (1989), "La
puerta falsa" (1990), "El árbol del
cuco" (1994), "Veleta de la curiosidad"
(1984, Café Bretón saria), "Pamplona"
(1994), "El santo al cielo" (1995), "Las
estancias del nautilus" (1997), "Palabras cruzadas"
(1998), "El vuelo del escribano" (1999) eta
"Derrotero de Pío Baroja" (2000). |
|
Argazkiak: Koldo Larrea
Euskonews & Media 156.zbk
(2002 / 2-22 / 3-1)
|