El
1 de febrero de 1844 nació en Hondarribia el pintor José
Echenagusia Errazquin |
Fuente:
Enciclopedia Auñamendi |
"Echena".
Pintor. Nació en Fuenterrabía (Guipúzcoa),
el 1 de febrero de 1844 y murió en Roma, el 31 de enero
de 1912. Inició sus estudios en 1858, en el Real Seminario
de Vergara. En el año 1863 trabajó en las oficinas
del ferrocarril Bilbao-Tudela. Once años después,
en 1874, Dª "María Echenagusia, convencida de las
condiciones y buena disposición artística de su
sobrino, le concedió una pensión para que estudiase
pintura en Bayona. Al año siguiente, 1875, una granada
del campo carlista alcanzó a D.ª María, dándole
muerte. José Echenagusia, al entregársele la herencia
de su tía, se trasladó a Italia para estudiar y
conocer las bellezas del arte italiano. Se estableció en
Roma, en 1876, en donde trabajó a satisfacción en
su nuevo estudio, surgiendo de sus pinceles hermosas obras que
causaron la admiración de los entendidos en arte, traspasando
su nombre las fronteras. Firmó muchas de sus obras con
el apellido Echena, cuya firma era contracción del apellido
Echenagusia.
Celebró las siguientes exposiciones:
Exposición Provincial de Vizcaya (Bilbao, 1882), Exposición
Nacional de Bellas Artes (Madrid, 1884), Exposición Nacional
de Bellas Artes (Madrid, 1887), Exposición en San Sebastián
( 1892), en Roma y Munich en 1901 y 1912. Con
fecha 26 de agosto de 1912, en el Museo Municipal de San Sebastián
se celebró una exposición como recuerdo y en honor
del pintor fallecido. Obtuvo el Gran Premio del Consistorio de
Juegos Florales Eúskaros, con su obra titulada Irrintzi,
en San Sebastián, en 1892.
 |
"Pacificación
de los bandos Oñacino y Gamboíno ante el Corregidor
Moro", óleo de José
Echenagusia Errazquin. |
De sus obras más
emotivas y de más mérito artístico se mencionan:
"La pacificación de los bandos por Gonzalo Moro",
"Irrintzi", "Don Quijote y los libros
de caballerías", "El encantador de serpientes",
"Leda con el cisne" y el cuadro "La coronación
canónica de la Virgen de Begoña", "Llegada
del Cristo al Calvario" (obra propiedad del Museo de
Edimburgo, que pago 50.000 ptas. -una fortuna en aquella época-)
y "La mujer adúltera" (propiedad de la
Diputación de Guipúzcoa que pagó por el cuadro
la cantidad de cinco mil pesetas). También pintó
al carbón varios dibujos y decoró algunos techos
del nuevo Palacio Provincial por encargo de la Diputación
de Vizcaya. Realizó, asimismo, el retrato del historiador
D. Estanislao Jaime de Labayru y otros importantes trabajos en
casas residenciales, y el cartón para el vidrio de la Diputación
de Guipúzcoa representando la Jura de los Fueros. |
El
2 de febrero de 1828 nació en Durango el organista y compositor
Juan María Blas de Altuna y Mascarua |
Fuente:
Enciclopedia Auñamendi |
Nacido
en Durango (Bizkaia) el 2 de febrero de 1828. Murió
en Lekeitio (Bizkaia), el 17 de junio de 1868. Recibió lecciones
musicales de Higinio Herrera y del padre Larramendi; tocó
el órgano en la parroquia de su villa natal y formó
un coro. Se desplazó a Madrid, fue discípulo de Eslava
y a continuación marchó a París donde amplió
y perfeccionó sus conocimientos organísticos. Regresó
al País Vasco y se domicilió en Lekeitio; ocupó
el cargo de organista en la iglesia parroquial, creó un coro
y compuso bastante música religiosa: Letrillas a la Virgen,
Letanías, Motetes, etc. Efectuaba algún viaje a Madrid
y en el transcurso de una de sus permanencias en él, estando
en el café de San Luis, acompañó a Iparraguirre
en la primera interpretación del Gernikako Arbola.
Afirman algunos eruditos que colaboró en dicho himno y otros
lo consideran su autor. En junio de 1968 se celebraron en Lequeitio
varios actos en homenaje a Altuna con motivo de cumplirse el centenario
de su fallecimiento. |
1980ko
otsailaren 5ean hil zen Bilbon Julene Azpeitia |
Iturria:
Mintegi, Laura. Bidegileak 1, Julene Azpeitia liburuxkatik |
"Tene
de Azpeitia", "Arritokieta" Zumaian
jaio zen 1888ko urtarrilaren 8an. Donostia eta Bilboko Magistergo-Eskoletan
ikasi ondoren, hemeretzi urte zituela Aizarnazabalgo eskolan aritu
zen maistra, Zumaiatik astelehenero oinez joaten zela. Apendizitis
gaizto batek hilzorian eduki zuen eta sendatu ondoren, alde egiteko
erabakia hartu zuen. Haren hitzetan: "Ez nuan gehiago
Aizarnazabalera juan nai izan. Orrelako erritxoetan gaxotzen diranak
galduak daudelako". 1911an Valladolideko oposaketetan
lehena geratu zen eta Bizkaiko ikastoletan jardun zen irakaskuntzan.
Enrike Eskauriatzarekin ezkondu zen 1916an eta Mexikora joan ziren,
han lau urtez bizi izan zirelarik.1918an euskaraz idazten hasi
zen hainbat argitarapenetan. 1920an itzuli zen eta irakaskuntzari
ekin zion berriz Bilbon, Amorebietan eta Abadiñon. 1936tik
1947 bitartean "zigortua" izan zen, lan egiteko baimenik
gabe.Gorlizen (Bizkaia), Burgosko herri txiki batean eta Markinan
jardun zen 1947tik; baina, Durangon eman zituen urte gehienak,
beti ere irakaskuntza munduan, erretiroa hartu arte.Bilbon hil
zen 1980ko otsailaren 5ean, 92 urte zituela. Literatur lanak: "Osasuna,
merketza eta janaritza", "Irakurri matte",
"Euli baten edestia", "Goizeko Izarra", "Auntza
baratzan", "Amandriaren altzoan", "Umien adizkidea"
"Azeri jauna","Zuentzat". Irratiak denbora handia
hartu zion, astero ordu erdiz irratigintzan jarduten zelarik,
Arrate eta Loiola irratietan. Aldizkarietan, ehunaka artikulu
idatzi zituen. Arritokieta ezizenarekin, "Euzkadi"egunkarian,
"Karmel", "Yakintza", "Egan"
eta "Zeruko Argia" aldizkarietan. Hezkuntza klasikodun emakumea
izanik,tradizioa eta ohizko baloreak jaso eta berenganatu zituen,
ez zuen hausturarik sortu.Garaiko kultur munduan biziki hartu
zuen parte. Emakume zuzena eta pragmatikoa. Jainkoarekiko sinesmen
sakonarekin batera, familiarekiko maitasuna, euskararenganako
fedea eta adorea ditugu Juleneren idazki, solasaldi eta gutun
guztietan mezurik zainduenak. Haurren mundua eta umeen irakaskuntza
izan ziren Juleneren grina eta seta. Ipuingilea izatearen helburua
umeak zale daitezela eta ama hizkuntza goza dezatela izan zen,
irakurlearekiko ardura handia somatzen delarik. Haren jarrera
pedagogikoa, ikasgelan ez ezik handik kanpo ere agertu zen, gutun
eta artikulugintzan bezala eguneroko ekintza arruntetan. Estilo zuzen eta arina eta
egitura sinplea erabili zituen. Gipuzkera zein bizkaiera erabili
zituen, bizi zen lekuetako umeen hizkerari moldatu nahiz. Baturanzko
joera antzematen zaio, arau guztiak bete-betean jarraitu ez arren.
Hiztegi herrikoi, aberats eta errealak erraztasuna kalitatearekin
uztar daitekeela erakusten digu.
|
Euskonews & Media 153.zbk
(2002/2/1-8) |