|  Impresor 
 y editor de libros de cultura vasca, nace en Donostia el 14 de 
 diciembre de 1906. Trabajó en Zarautz en la Editorial Vasca 
 para luego independizarse fundando, con dos socios más, 
 la Editorial Itxaropena en 1932. La nueva editorial imprimió 
 ya en 1934 Barne muiñetan, de Orixe; Tori nire 
 edontzia, de Zaitegi y Euskalerriko leen gizona, de 
 J.M. de Barandiarán, esta última el nº 1 de 
 la Colección «Egia Sorta», editada por «Beñat Idaztiak». 
 Antes de la guerra salieron de Itxaropena dos de sus socios quedando 
 con la empresa solamente Unzurrunzaga, apoyado con la fundación 
 de la «Colección Zabalkundea» dirigida por Bernardo Estornés 
 Lasa. La guerra de 1936 cortó en seco toda edición 
 vasca, tanto en castellano como en euskara. Fueron días 
 de prueba y de dificultades al instituirse una férrea censura 
 con consecuencias difíciles de prever. Era una durísima 
 censura administrativa. Así y todo, Unzurrunzaga se atrevió 
 en 1946 a publicar Argi Donea, y tres años más 
 tarde, en 1949, Arantzazu, euskal poema, de Salbatore Mitxelena, 
 y Atano III, bere edestia bertsotan, de Basarri. Una enemiga 
 mortal se posaba sobre el impreso en euskara aunque se tratara 
 de tema religioso o deportivo como los ya citados. En 1950 tuvo 
 Unzurrunzaga la osadía de pensar publicar el poema nacional 
 de Orixe, Euskaldunak. Para llevar a cabo la hazaña, 
 Unzurrunzaga y José Arteche visitaron al veraneante asiduo 
 Pedro de Rocamora, Jefe de Propaganda y Turismo del Gobierno de 
 Madrid, amigo de ambos, quien accedió sin darle mayor importancia. 
 Y Euskaldunak se imprimió y repartió (1950) 
 por las librerías con su capítulo Denok - Bat 
 donde figura el Zazpirak-bat, que, al estar en euskara, 
 pasó desapercibido ya que el libro, con la firma de Rocamora 
 no lo leyó oficialmente nadie. Del mismo año son 
 también el compendio castellano-euskara de Euskaldunak 
 de Antonio María Labayen, el Alos Torrea, de Etxaide 
 y Basarriren bertso sorta. En 1952 se atreve a fundar la 
 ya histórica colección y entonces sensacional entre 
 el público euskaldun, «Kulixka Sorta». En adelante, siguió 
 publicando, casi en solitario, los pocos libros vascos de la inmediata 
 postguerra. De ahí que, al regresar del exilio en 1958 
 los hermanos Estornés Lasa, se reanudaran las viejas relaciones 
 iniciándose la «Colección Auñamendi», cubierta 
 bajo el pie de imprenta de la Editorial Itxaropena durante el 
 año 1959. En adelante, figura ya Editorial Auñamendi, 
 cuando el nombre Auñamendi ya era familiar en la oficina 
 de censura. Finalmente comenzó a imprimirse la «Enciclopedia 
 General Ilustrada del País Vasco» no sin contratiempos 
 y peligros. Unzurrunzaga residió siempre en Zarautz hasta 
 jubilarse, pasando entonces, a su nuevo domicilio de Donostia 
 donde murió a los 78 años de edad en 1984.
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| "La Montansier" 
 deitua, antzerti zuzendari ospetsua izan zen. Rouengo antzokiaren 
 zuzendaritza lortutakoan hainbat talde zuzendu zituen. Le Havreko 
 teatroa eraiki arazi ondoren, Nantes-ko eta azkenik Versalles-eko 
 antzokien zuzendari izan zen. Versalles-ko funtzio batean Maria 
 Antonieta erregina ezagutu zuen eta hark jauregiko ikuskizun guztien 
 ardura bere esku utzi zuen. Iraultza hasi zenean erreinuko ia 
 antzoki guztien zuzendaritzaren monopolioa zuen. 1790 urtean, 
 bere izena zeraman antzokian, Les époux mécontents 
 (Senar emazte haserretuak) eta Le sourd ou l´auberge pleine 
 (Gorra edo alberge betea) lanak eman zituen. 1793 urtean Théâtre 
 de la Republique et des Arts antzoki nazionala zabaldu zuen 
 Parisen, baina salaketa bat medio, espetxeratu egin zuten 1794 
 arte. 1807an arrakasta handiak izan zituen antzoki berria zabaldu 
 zuen, Théâtre de varietés, alegia. 
 1820ko uztailaren 13an zendu zen, 90 urte zituela. | 
|  Margolari, 
 grabatzaile eta idazlea. Minas de Río Tinton 1871an jaioa 
 eta Beran zendua 1953an. Serafínen semea eta Píoren 
 anaia, hau baino urtebete zaharragoa. Osasun arazoak zirela eta, 
 ingeniaritza utzi behar izan zuen eta artxibozain ikasketak egin 
 zituen; Teruelen eta Caceresen egin zuen lan. Politikaz arduratuta, 
 1931n errepublikaren aldeko mitin batetik etxera zihoala begi 
 bat galdu zuen automobil istripu batean. Margolaritzaren alorrean, 
 1885etik 1936ra zaletasun handiz aritu zen, 1937-1952 bitartean 
 zaletasuna bizibide bilakatu zitzaiolarik. Idazle gisa, kazetaritza, 
 antzertia, eleberrigintza eta saiakera alorretan aritu zen: El 
 cometa, antzerkia, (1915); Fernanda (1920); El pedigree 
 (1926); La nao capitana (1935); Gente del 98 (1952). 
 Grabatuaren eremuan garrantzi handiko lanak egin zituen: akuaforte, 
 litografía eta heliograbatuetan ehundik gora lan. Espainian 
 hainbat sari irabazi zituen. 1927an Madrilgo Arte Grafikoetako 
 Eskolako irakasle izendatu zuten eta Asociación de Artistas 
 Grabadores delakoa haren inguruan sortu zen.
  Ricardo Baroja 
 lagun talde batez inguratuta.
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