Impresor
y editor de libros de cultura vasca, nace en Donostia el 14 de
diciembre de 1906. Trabajó en Zarautz en la Editorial Vasca
para luego independizarse fundando, con dos socios más,
la Editorial Itxaropena en 1932. La nueva editorial imprimió
ya en 1934 Barne muiñetan, de Orixe; Tori nire
edontzia, de Zaitegi y Euskalerriko leen gizona, de
J.M. de Barandiarán, esta última el nº 1 de
la Colección «Egia Sorta», editada por «Beñat Idaztiak».
Antes de la guerra salieron de Itxaropena dos de sus socios quedando
con la empresa solamente Unzurrunzaga, apoyado con la fundación
de la «Colección Zabalkundea» dirigida por Bernardo Estornés
Lasa. La guerra de 1936 cortó en seco toda edición
vasca, tanto en castellano como en euskara. Fueron días
de prueba y de dificultades al instituirse una férrea censura
con consecuencias difíciles de prever. Era una durísima
censura administrativa. Así y todo, Unzurrunzaga se atrevió
en 1946 a publicar Argi Donea, y tres años más
tarde, en 1949, Arantzazu, euskal poema, de Salbatore Mitxelena,
y Atano III, bere edestia bertsotan, de Basarri. Una enemiga
mortal se posaba sobre el impreso en euskara aunque se tratara
de tema religioso o deportivo como los ya citados. En 1950 tuvo
Unzurrunzaga la osadía de pensar publicar el poema nacional
de Orixe, Euskaldunak. Para llevar a cabo la hazaña,
Unzurrunzaga y José Arteche visitaron al veraneante asiduo
Pedro de Rocamora, Jefe de Propaganda y Turismo del Gobierno de
Madrid, amigo de ambos, quien accedió sin darle mayor importancia.
Y Euskaldunak se imprimió y repartió (1950)
por las librerías con su capítulo Denok - Bat
donde figura el Zazpirak-bat, que, al estar en euskara,
pasó desapercibido ya que el libro, con la firma de Rocamora
no lo leyó oficialmente nadie. Del mismo año son
también el compendio castellano-euskara de Euskaldunak
de Antonio María Labayen, el Alos Torrea, de Etxaide
y Basarriren bertso sorta. En 1952 se atreve a fundar la
ya histórica colección y entonces sensacional entre
el público euskaldun, «Kulixka Sorta». En adelante, siguió
publicando, casi en solitario, los pocos libros vascos de la inmediata
postguerra. De ahí que, al regresar del exilio en 1958
los hermanos Estornés Lasa, se reanudaran las viejas relaciones
iniciándose la «Colección Auñamendi», cubierta
bajo el pie de imprenta de la Editorial Itxaropena durante el
año 1959. En adelante, figura ya Editorial Auñamendi,
cuando el nombre Auñamendi ya era familiar en la oficina
de censura. Finalmente comenzó a imprimirse la «Enciclopedia
General Ilustrada del País Vasco» no sin contratiempos
y peligros. Unzurrunzaga residió siempre en Zarautz hasta
jubilarse, pasando entonces, a su nuevo domicilio de Donostia
donde murió a los 78 años de edad en 1984.
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"La Montansier"
deitua, antzerti zuzendari ospetsua izan zen. Rouengo antzokiaren
zuzendaritza lortutakoan hainbat talde zuzendu zituen. Le Havreko
teatroa eraiki arazi ondoren, Nantes-ko eta azkenik Versalles-eko
antzokien zuzendari izan zen. Versalles-ko funtzio batean Maria
Antonieta erregina ezagutu zuen eta hark jauregiko ikuskizun guztien
ardura bere esku utzi zuen. Iraultza hasi zenean erreinuko ia
antzoki guztien zuzendaritzaren monopolioa zuen. 1790 urtean,
bere izena zeraman antzokian, Les époux mécontents
(Senar emazte haserretuak) eta Le sourd ou l´auberge pleine
(Gorra edo alberge betea) lanak eman zituen. 1793 urtean Théâtre
de la Republique et des Arts antzoki nazionala zabaldu zuen
Parisen, baina salaketa bat medio, espetxeratu egin zuten 1794
arte. 1807an arrakasta handiak izan zituen antzoki berria zabaldu
zuen, Théâtre de varietés, alegia.
1820ko uztailaren 13an zendu zen, 90 urte zituela. |
Margolari,
grabatzaile eta idazlea. Minas de Río Tinton 1871an jaioa
eta Beran zendua 1953an. Serafínen semea eta Píoren
anaia, hau baino urtebete zaharragoa. Osasun arazoak zirela eta,
ingeniaritza utzi behar izan zuen eta artxibozain ikasketak egin
zituen; Teruelen eta Caceresen egin zuen lan. Politikaz arduratuta,
1931n errepublikaren aldeko mitin batetik etxera zihoala begi
bat galdu zuen automobil istripu batean. Margolaritzaren alorrean,
1885etik 1936ra zaletasun handiz aritu zen, 1937-1952 bitartean
zaletasuna bizibide bilakatu zitzaiolarik. Idazle gisa, kazetaritza,
antzertia, eleberrigintza eta saiakera alorretan aritu zen: El
cometa, antzerkia, (1915); Fernanda (1920); El pedigree
(1926); La nao capitana (1935); Gente del 98 (1952).
Grabatuaren eremuan garrantzi handiko lanak egin zituen: akuaforte,
litografía eta heliograbatuetan ehundik gora lan. Espainian
hainbat sari irabazi zituen. 1927an Madrilgo Arte Grafikoetako
Eskolako irakasle izendatu zuten eta Asociación de Artistas
Grabadores delakoa haren inguruan sortu zen.

Ricardo Baroja
lagun talde batez inguratuta.
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