Alfonso
Sastrerekin antzerkiari buruz hitz egiteak, bere bizitzari buruz
mintzatzea esan nahi du. Berrogeita hamar urte baino gehiago eman
ditu idazten, narratzen eta obrak sortzen. "Hasieran afizio
bat besterik ez zenak, bokazioetan handiena izaten amaitu zuen".
Hemeretzi urte zeuzkanean estreinatu zuen bere lehen obra, 1945ean,
eta ordutik sekula ez da aldendu narratzaile, poeta, sortzaile
eta saiakera idazle gisa hartutako bidetik. Sari eta omenaldi
ugari jaso ditu, eta kontaezin hitzaldi, entsegu, liburu eta obra
prestatu ditu; horra hor antzerkia bizitzari eragiteko tresna
gisa ikusi duen gizon baten ondorengotza. Hondarribian duen etxe
atseginean hartu gaituela, uneotan hausnarketetan murgilduta dabilela
dio: zer egiten saiatu den, nahi arren zer ezin izan duen egin,
eta zer egin duen. Duela gutxi, egin ez dituen obrei buruzko obra
bat idatzi du, gaur egun imaginazioari buruzko hirugarren liburu
bat prestatzen ari da, eta laster ipuinak idazteari ekingo diola
aurreratu digu. Beste antzezlanik idatziko ote duen? Nork daki...
-Berrogeita hamar urtetik gora
daramatzazu antzerkiaren munduan. Zein legatu utzi du fenomeno
honek azken hamarkada hauetan? Azkenaldi honetan,
inkoherentzia puntu bat duen antzerkia egiten aritu dira Europan
eta Ameriketan. Berrogeita hamargarren eta hirurogeigarren hamarkadetan
ildo jakin batzuk suma zitezkeen, era batekoak edo bestekoak izan,
eta horiei esker bazegoen geroa nolakoa izango zen asmatzerik.
Baina ildo horiek aspaldi desagertu ziren, eta ordutik nahiko
joera zehazgabeak gailendu dira. Ez dago oso garbi zer ari den
gertatzen, eta ezta ere zer gertatuko den. Nire ustez benetan
zaila da antzerkia hurrengo hamarkadetan nolakoa izango den aurreratzea.
Lehen oso ezaugarri zehatzak zeuzkan: antzerki neodramatikoa delakoa
zegoen, XIX. mendeko antzerki birmoldatua, besteak beste Arthur
Miller eta Sartreren obrak biltzen zituena, eta aldi berean horren
aurkako ildo bat zegoen, Bertold Brechen antzerkia, antzerki epiko
eta narratzaile bat, eleberriarekin lotuagoa zegoena. Bi ildo
horiek egonezin kritiko berdina zeukaten. Bazen hirugarren ildo
bat ere, espresuki aitortzen ez bazuen ere asmo kritikoa zeukana:
Absurdoaren Antzerkia. Etorkizuneko antzerkia hiru joera hauen
arteko nahasketa bat izango zela pentsatzen zen, baina ez da hala
izan. Ildo hauek desagertzen joan ziren, eta hirurogeigarren hamarkadan
fenomeno berri bat sortu zen, antzezlanen idazleen garrantzia
itzaltzen joan zelako. Aktoreak nolabait matxinatu egin ziren;
obrak ekoiztu eta sortzen hasi ziren, eta mugimendu horri Sorkuntza
Kolektiboa deitu zitzaion. Gorputzaren espresioan oinarritzen
ziren, eta beraientzat idazketa oso bigarren mailako gauza bat
zen. Lan guztia taldean egiten zuten, eta gero libretoak egiten
zituzten.
-Nolakoa izango
da XXI. mendeko antzerkia? Zeintzuk izango dira joera nagusiak?
Nik
uste dut berriz ere idazketari emango zaiola garrantzia, zeren,
dirudienez, datozen urteotan antzerkiaren garapenaren ardatza
autoreak izango dira, baina auskalo, agian ez da hori gertatuko.
Duela zenbait hamarkada, antzerkiaren ezaugarri nagusia bere asmo
kritikoa zen, eta politikoa ere bai. Frankismoaren azken urteetan
kritika politikoa egiten zuen antzerkiak, baina demokraziako urteak
iritsi zirenean antzerkiaren alderdi kritiko hori alboratu egin
zen, eta ludikoa indartu zen. Nik uste dut antzerkia berriz ere
kritika sozial eta politikoa egitera itzuliko dela, eta idazleek
lehenago zeukaten garrantzia berreskuratuko dutela. Gainera, etorkizuneko
antzerkiak ziurrenik oso karga kritiko handia izango du, eta baliteke
gizarteko erronka berriei aurre egiteko autore berriak antzerki
politikoaz baliatzea ere.
-Nori zuzenduko zaio protesta
egiteko antzerki berri hau? Adibide gisa, munduan
zehar hain hedatua dagoen globalizazioa eta bere agerpenak ditugu.
Oso posible da jarrera kritiko hori handitzen joatea, eta sistema
zentralista neoliberalaren eta globalizazioaren aurkako ezadostasuna
agertzeko antzerkira ere jotzea, bi fenomeno horien ondorioz jende
pila baten egoera okerrera doalako. Nik uste dut antzerkia denbora
berri horien mailan egongo dela, sobiet iraultzak sortu zuen itxaropen
garaian gertatu bezala. Kasu horretan ere antzerkia euskarri gisa
erabili zen. Oso posible da gaur egungo
sistemaren aurkako mugimendu kritikoa handitzen joanez gero autoreak
berriz ere sediziozko ikuspegi inkonformista eta errebelde bat
hartuta idazten hastea. Antzerkiak ez dio gauza ludiko bat izateari
utzi beharrik. Antzerkia ez da politika, eta sekula ez da izango,
baina alderdi ludiko horri energia kritiko eta sortzailea erans
diezaioke. Hau guztia oso aurreikuspen lausoa da, baina oso posible
da hala gertatzea.
-Beste hainbeste
esango al zenuke euskal antzerkiari buruz?
Euskal
antzerkiak ez du nortasun markaturik izan. Espainiar antzerkiari
buruz esandako guztia euskal antzerkiari ere aplika dakioke, beti
beste lekuetan gertatzen denari menpekotuta egon delako. Aldiz,
Kataluniako eta Andaluziako antzerkiko fenomeno batzuek oso nortasun
handia daukatela erakutsi dute. Katalanak Antzerki Kolektiboaren
protagonista nagusiak izan ziren. La Fura Des Baus, adibidez,
oso talde originala da, eta indar handia dauka. Euskadin Estatu
espainiarreko joerei jarraitu zaie beti; ez du ekarpen originalegirik
egin. Hemen gertatzen dena, beste lekuetan gertatzen dena izango
da. Izan dezakegu antzerki euskaldun bat izateko itxaropenen bat,
baina ezinezkoa da horrelako zerbait mantentzea, euskaldun gehienak
ez direlako euskarazko ikuskizunetara joaten. Horregatik, Maskarada
bezalako taldeek bi hizkuntzatan prestatu behar izaten dituzte
beren ikuskizunak. Menpekotasun horren ondorioz, ezin da euskarazko
antzerki bat izan. Gehienez ere, antzerki elebidun bat izango
genuke.
-Baina euskaldunek, antza denez,
badute antzerkira joateko ohiturarik... Bai, nik uste dut zaletasun
handia dagoela. Fenomeno ikusgarri edo originalik ez egoteak ez
du esan nahi antzerkirako zaletasunik ez dagoenik; izan ere, zaletasuna
egon badago. Aktore eta talde batzuek oso lan ona egiten dute,
baina ildo zehatz bat falta zaie, ez baitago oso garbi norantz
doazen euskal antzerki taldeak. Behin, Koldo Mitxelenan antzerkiari
buruz solasean ari ginela, programazioari buruz hizketan hasi
ginen, eta orduan han ziren taldeei zein joera jarraitu nahi zuten
galdetu genien, ea zein esanahi eman nahi zieten beren obrei,
eta azkenean antzerkiarekin zer egin nahi zuten jakin gabe gelditu
ginen. Baina fenomeno hau nahiko orokorra da; ez da hemen bakarrik
gertatzen. Batzuetan pentsatzen dut antzerkiari ildo zehatz bat
jarrai dezala eskatzea seriotasun gehiegi eskatzea dela, antzerkiak
ez baitu zertan serioa izan behar.
-Zer iruditzen zaizkizu autore
gazteak? Gazte askok bidaltzen
dizkidate beren obrak, eta nire ustez kezka handia daukate gai
sozialen inguruan. Gaur egungo autoreentzat oso zaila da beren
lanak ekoiztea, batez ere testuak kritikoak direnean. Programatzaileek
orokorrean ez diete dirulaguntzarik ematen lan kritikoei, antza
denez joera hau ez zaielako gehiegi gustatzen. Beraz, zentsura
moduko bat dago, dirua daukana delako zer ekoitzi eta zer ez erabakitzen
duena. Hala ere, errealistak izanda, agian gehiegizkoa da erakundeei
beren lana kritikatzen duen antzerkia bultza dezatela eskatzea.
-Nahikoa
aukera al daude antzerkiaren autore gisa trebatzeko? Dramaturgiako ikastaro
asko daude, eta antzezlanak idazten ikasteko ikastaro labur asko
antolatzen dira. Lehen ez zegoen horrelakorik. Antzerkiko autore
gehienak autodidaktak izan dira. Ni neroni inoiz ez naiz dramaturgiako
klase batera joan. Gaur egungo gazteek formazio hobea dute. Askotan,
esperientzia apur bat daukaten autoreak aritzen dira hasiberriei
irakasten.
-Hitz egiguzu antzerkiarekin
duzun harreman pertsonalari buruz. Asko pentsatu dut horren
inguruan. Bokazioa noiz sortu zitzaidan gogoratu nahiean jartzen
naizenean, konturatzen naiz ustekabeko faktore asko izan zirela
tartean, zertan gertatu ez zutenak. Agian aurredisposizio pertsonal
bat izan nuen, ez dakit, baina aurredisposizio literario bat behintzat
bai egon zela. Hamahiru urterekin olerkiak idazten nituen. Antzerkiarena
geroago etorri zen, eta kasualitate hutsez gainera. Antzerki obra
batzuk irakurri nituen, eta hunkitu egin ninduten. Batxillergoko
ikaskide baten aitak antzezlanak idazten zituen, eta berari esker
antzerkia barrutik ezagutzeko aukera izan nuen. Nire aita antzezlea
zen, haurra nintzela gaixotasun luze bat izan nuen, bitarte horretan
asko irakurri nuen... Hamazazpi urterekin obrak idazten nituen,
eta gero leku desberdinetara eramaten nituen, estreina zitezen,
baina ezinezkoa zen. 1945ean "Arte Nuevo" izeneko antzerki talde
esperimental bat osatu genuen, eta horri esker gure lehen obrak
estreinatu eta antzerkia lanbide modura nolakoa zen ikusi genuen.
Hainbestekoa zen nire bokazioa, puskaezina bihurtu zela. Gero,
zentsuraren aurkako borrokak etorri ziren, antzerkia erregimenaren
aurka erabiltzeko konpromisoa, bizitzan eragiteko antzerki politikoa...
Horrelakoak izan ziren nire karrera luzearen hastapenak.
-Zoriontsu egin al zaitu antzerkiak? Bai. Beti saiatu naiz
lortu dudana baino gehigo egiten. Oso jarduera osatua izan da,
zeren eta antzerkiari konplexutasun hori ematean, pertsona gisa
sortu zaizkidan behar espiritualak asetu ahal izan ditut. Ziur
aski, antzerkia dibertitzeko tresna bat besterik ez dela pentsatu
izan banu, ez zidan hainbesteko osotasunik emango. Antzerkia bizitzari
eragiteko modu bat bezala hartzeak erabat bete nau. Merezi duela
pentsatu dut beti, eta, inolako zalantzarik gabe, errepikatu egingo
nuke.
-Ziurtasun berberarekin idazten
al duzu orain ere? Hiruzpalau urte daramatzat
antzerkiaren teoriari buruzko liburuak idazten. Idatzi dudan azkena,
trilogia bat da. Oraindik ez da estreinatu. Duela gutxi "El drama
y sus lenguajes" argitaratu zen, liburuki mardul bat, antzerkiaren
muinari eta bere funtzioari buruzko gogoetak biltzen dituena.
Berez, bata bestearen ondoren idatzitako zazpi liburu artikulatu
dira. Badauzkat oraindik argitaratu ez diren beste liburu batzuk
ere. Duela zenbait urte, "Crítica de la Imaginación"
idatzi nuen, eta duela gutxi bere jarraipena den "Las dialécticas
de lo imaginario" idatzi dut. Bizitzaren eta antzerkiaren komizitateari
buruzko beste bat ere idatzi dut, "Ensayo sobre lo cómico"
izenekoa. Gogoetak egiten ari naiz: zer egiten saiatu naizen,
zer egin nahi izan dudan baina ez dudan lortu... egin dudan guztiari
buruzko gogoetak.
-Lan
asko egiten ari zara orduan... Bai, eta beldurtzen
hasia naiz. Beste liburuki bat ere idatzi dut, idatzi nahi izan
dudan baina azkenean idatzi ez dudanari buruz. Hutsune hori nolabait
betetzeko, egin ez ditudan obra horiei buruzko obra bat idaztea
bururatu zitzaidan, obra horiek idatzi izan banitu gauzak nolakoak
izango ziratekeen jakiteko. Batzuk zehaztasun handiz azaltzen
ditut, eta aprobetxagarriak dira. Frustrazioen katalogo bat da.
-Obra berririk idazteko asmorik
bai? Orain imaginazioari
buruzko hirugarren liburua idazten ari naiz, eta gero ipuinak
idazteko asmoa dut. Oraingoz, ez dut uste beste antzezlanik idatziko
dudanik, baina batek daki...
Argazkiak: Teresa Sala
Euskonews & Media 131.zbk
(2001 / 7 / 13-20)
|