Gipuzkoako Foru Aldundiari zuzentzen diogun ekimena
da "LehendaBIZI Egitasmoa" (1), ahal den
eperik laburrenean egitasmo bat landu dezan, Gipuzkoako bidegorrien
sarea sortzeko. Eskatzen dugu, proiektu horrek, bide azpiegiturak
aipatzeaz gain, jardun paraleloak jasotzeko, herriko garapena
sustatze aldera eta enplegua sortze aldera, ingurugiro, aisialdi,
kirol, kultura eta baserri turismoaren arloetan.
Ekimen hau 1998ko azaroaren 9an
aurkeztu genuen jende aurrean, KALAPIE (Donostiako hiriko txirrindularien
elkartea) eta LURRATS (Arrasateko bizikletari eta oinezkoen elkartea) elkarteek abian
jarritakoa, eta hasiera batean 20 entitate publiko, pribatuk
eta herri entitatek bultzatua (2). (AURKIBIDERA)
SARRERA
Bizikletak ez du kutsatzen, isila
da, ez du ia tokirik hartzen, mugimenduen askatasun handia eskaintzen
du, eta distantzia txiki eta ertainetan (5-8 kilometro artean)
hiri barnean garraiorik azkarrena da. Ia ez du energiarik kontsumitzen,
eta oinezko batek behar
dituen kalorien laurdenarekin hirukoiztu edo laukoiztu egiten
du abiadura. Diru gutxirekin eskuragarria da, eta mantenua erraza
eta merkea da. Gainera, mugikortasunarekin batera soin ariketak
egitera behartzen gaitu, horrela zenbait gaixotasun prebenitzen
du. Estres eta agresibitate maila murrizten duen heinean giza
harremanak suspertzen ditu, eta natura, herri zein hiriarekin harremana
bultzatzen du.
Euskal Herriko eta Europako erakunde
publiko ugarik (3) aitortu dituzte bizikleta erabiltzeak
dituen alderdi onak, eta horrela tokiko udalak bultzarazi dituzte
bizikletaren erabilera suspertzera garraiobide modura.
Hala ere, arrisku baldintzak
bizikletaz ibiltzeari eragiten dio neurri handi batean. Egoera
honek dakarren ondorio
nagusia txirrindulariek jasaten dituzten istripu kopuru altua
da. 1990-94 urte bitartean Espainiako Estatuan 16.400 txirrindulari
trafiko istripuen biktima izan ziren; horietatik 760 baino gehiago
(4) hil egin ziren.
Bizikletan zelan dabiltzan ikusirik,
esan daiteke horixe dela jende askoren arrazoi nagusia bizikletan
ez ibiltzeko. Baina jende hori prest egongo litzateke modu batean
edo bestean erabiltzeko, segurtasun eta erosotasun baldintza
minimo batzuk bermatuko balira.

Benetan uste dugu txirrindulari
potentzial izendatu daitekeela jende kopuru handia eta azpiegitura
seguruak eta erosoak sortzearen alde egongo liratekeela horiek guztiak: .
Gipuzkoako sendien
%52ak gutxienez bizikleta (5) bat du
etxean. .
Donostiako (6) datu batzuek diote -baina Gipuzkoara
estrapolatu daitezkeenak dudarik gabe- donostiarren %71k bizikletan
ibiltzen dakiela. .
Aipatu ikerketak dio bizikleta erabiltzen ez duen %25 hori prest
legokeela erabiltzeko, segurtasun baldintzak landuko balira. .
Gainera, Gipuzkoan egiten diren desplazamendu gehienak distantzia
laburrekoak dira. Eta distantzia labur hauetan bizikleta da garraiobide
egokiena, garraiorik azkarrena baita atez-ateko hiri desplazamenduetan
5 kilometro (7) baino laburragoak diren distantzietan.
Horrela, 5 km baino txikiagoak dira, 6 urtetik gorako ikasle gipuzkoarrek
etxetik ikastetxeraino egiten dituzten ibilaldien %71, eta lanean
diharduen biztanleek haien lanlekutik (8)
egiten dituzten ibilaldien %63. .
Esanguratsua da Gipuzkoako herritarren iritzia behin eskatu dela
garraio alternatibei buruz, Eusko Jaurlaritzak antolatu zituen
Interbentzio Gune Partehartzaileetan Urbina-Maltzaga ardatza
eraikitzeko prozesua zela eta,
eta aukeratu zen lehena "oinezko eta bizikletarientzako
bideen aldeko taldea"ren proposamena izan zen. Hiru ataletako
azkenean hau eskatzen zuen:
"Epe luzeago batean oinezko-bizikletarientzat bide sare
trinko bat egin dadila, Euskadiren geografia osoan zehar, hango
bizilagunak eta hara doazenak oinez edo bizikletan ibili ahal
izan daitezen, istripuak izateko arriskurik gabe, herri batetik
bestera eta hango eskualdeen artean".
Gizartea-administrazioa harremanetan
maiz gertatzen den fenomenoa adierazten du azken datu horrek;
arduradun politikoek batzuetan ez dakitela ondo zein iritzi duten
herritarrek gai horiei buruz, hala nola, bizikletaren aldeko neurriak hartzearen
alde daudela herritarrak.
Horren adibidea: Europa osoko
herritarrei eta ordezkari politikoei egindako inkesta bat (UITP-CEE,
1992) (9); inkesta hartan herritarren %71 bizikletarien
aldeko neurriak hartzearen aldekoa zen, automobil trafikoari
buruz; ordezkari politikoek, aldiz, pentsatzen zuten herritarren
%48 zirela neurri horien alde zeudenak; ordezkari politikoen
%80 neurri horien alde agertu zen.
Azkenik, aurtengo maiatzaren
8an "zirkulazio arauak bizikletan ibiltzeko praktikara egokitzeari
bauruz lege ez den Proposamena" onartu zuen Eusko Legebiltzarrak
aho batez. Proposamen horren 4. puntuan hitzez hitz hauxe dio:
"Eusko Legebiltzarrak agintzen die Eusko Jaurlaritzari,
dagozkion sailen bitartez, eta Foru Aldundiei, haien departamentuen
bitartez, kontuan hartu ditzatela, EAEko bide azpiegiturak egin
eta garatzean, bizikletariak ibiltzeko espazio espezifikoak,
eta hartarako fondo publikoak jarriko ditzatela." (AURKIBIDERA)
BIZIKLETAK,
GIZARTE ONARGARRIA ETA BIZI KALITATEA
Proiektu hau ez dago bizikleta
kirol gisa erabiltzen duenari zuzenduta, Gipuzkoako biztanlea
gehienei baizik, hau da, gaur egungo egoeran bizikleta hartzeari
beldur diotenei edo nekez hartzen dutenei; hau da, inguru atsegin,
erakargarri, lasai eta eroso batean bizikletan ibiltzeaz gozatu
ezin dutenei.
Proiektuak hauxe bilatu nahi
du: biztanle gehienak, adin tartea eta egoera
soziala mugarik jartzen ez duelarik, bizikletaz lanera, eskolara,
dendetara eta abar joateko aukera erreala izan dezan; bere ingurua
bizikleta batean aulki gainean ikusteko aukera izan dezan; Gipuzkoan
dauden geografia eta ingurugiro balioak, hala nola, kultura baliabideak
bizikletaz ezagutzeko aukera izan dezan; hori guztia, inguruaz
gozatzeko erritmo onean eta zeharkatzen den lurraldearekin harreman
naturala eta zuzenekoa edukiz.
Gure gizartea etorkizunak dakartzan
lehiak gainditzeko prestatzen da etengabe. Bada garaia, beraz,
hurrengo milaurteko gizartea prestatzeko salto kualitatibo bat
eman dezan Gipuzkoak, bizi kalitatearen oinarriekin bat, ingurugiroaren
babesa eta ondorengo belaunaldiekin konpromisoa hartuz, gure
inguru naturala eta kulturalaren ezagutzaren sustapenarekin.
Gipuzkoak hautsi behar du era
eraginkorrean bizikleta garraiobide gisa erabiltzearen aurka
duen katearekin: Administrazioak ez ditu sustatzen ezta babesten
ere txirrindulariak, esanez bizikleta ohiko desplazamendurako
dituen txirrindulari kopurua murritza dela; bizikletarako neurri
sare eroso eta seguruak ematen ez direnez, ez dira bultzatzen
potentzialki txirrindulari izan daitezkeenak.
Maila honetan garrantzi handiko
ekimen bat Gipuzkoan bidegorri sare bat sortzea izango litzateke.
Halako ekimen publiko batek bizikletaren erabilera sustatzeko,
garraio eta aisialdiari zuzenduta, politika integralaren lehen
harria izan beharko luke. Politika honek elkardependentziako
ikuspegi global batetik bizikletaren erabileran zerikusia duten
eta baldintzatzen duten elementuak landu beharko lituzke, eta
gai honekiko dagokion erakunde eta agente sozialen konpromisoa
lortu.
Proposatutako ekimena beste alor
batzuetan jorratutako ekimenekin batera bultzatu beharko litzatekeela
uste dugu, sortutako efektu sinergikoak mesede egin diezaion;
horrela, herri mailako garapena eta lanpostu euskarrien sorkuntza
sustatu. Aipaturiko arloen artean hauek leudeke:
Turismoa eta ostalaritzaren
azpiegitura sustatzea.
Ingurugiroa zaindu eta hobetzea.
Ahaztutako ondare arkitektonikoa
berreskuratzea.
Ingurugiro hezkuntza indartzea.
Kultura eta aisialdirako zerbitzuak
sustatzea.
Bidegorrien sarerako bereziki
diseinatutako, ekoiztutako eta ezarritako seinale jokoa.
Proiektua aurrera eramateko
ateratako hasierako lan-esperientziatik autoenplegu taldeak suspertzea.
Bidegorriez (10)
ari garenean eraikuntza eta erabileran ingurune eta ingurugiroan
kalte gutxi sortzen duten bideen azpiegituraz ari gara; horiek
oso erabilgarriak dira erabiltzaileei ziurtasun maila altua bermatzen
baitie. Era berean, une honetan txirrindularia ez den jende asko
erakar lezakete bideek igarotzen dituzten lekuen diseinua interesgarria
izanez gero.
Alemanian egindako azterketetatik jasotako datuek,
eta Holandan egindako beste batzuek egiaztaturik, adierazten
dute bizikletan ibiltzeko bide espezifikoek murriztu egiten dituztela
%60 bizikletariek (11) izan ohi dituzten istripuak. Halako
kasuetan, gainera, istripuen %30 gertatzen da bizikleta bideak
motordun trafikoa duen bide bat gurutzatzen duenean. Uste dute
bizikleta bide bananduak eta behar diren bezalako gurutzebideak
eginez gero, %90 murriztuko litzatekeela istripu kopura.
Bizikletan ibiltzeko sareei dagokionez,
Gipuzkoako errealitatea anekdotan geratzen da (7 herritan bakarrik
egin dira
halakoak: Arrasate, Donostia, Hondarribia, Irun, Oiartzun, Urretxu-Zumarraga
eta Zarautz); oso laburrak (guztira 17 km), baina kasu batean
ere ez dira iristen herri barruko komunikaziobide izatera (12).
Gipuzkoako bidegorri sarea gauzatzeko
proiektuak ez du zertan koste ekonomiko handirik izan behar eta
edozein modutan ere garraio motordunentzat egindako errepideak
baino askoz merkeago izango da. Azken batean, Gipuzkoa eta hango
biztanleen ongizate eta bizi kalitatea hobetuko lukeen inbertsio
bat izango litzateke.
Bestalde, ez dugu ahaztu behar
lurralde eta herri mailako bidegorri sareek dakarzkiten etekin
ekonomikoak, egindako inbertsioa epe laburrean amortizatuz.
Horrela, Danubioko bizikleta
ibilbidean, Austrian (Passau-Vienak-Hainburg), korridore honetan zehar
pasatzen diren turisten %90ek egiten du gaua bertan, eta batazbeste
bizikletariek eguneko 30 ECU gastatzen dute (13).
Alemaniako Mosel eta Sarrek
bidegorrietara doazen zikloturistak, Danimarkako Bidegorrien
Sarea bisitatzen dutenak legez, eguneko batazbeste 50 ECU-ko
gastua egiten dute.
Holanda herriko bidegorri sarea
erabiltzen duten zikloturistek oporraldietan (500.000 pertsona
1993 urtean) batazbeste 7 egun igaro zituen alojamendu turistikoetan.
Danimarkako Funen-en egindako
azterketek adierazten dute, zikloturistek automobil bisitarien
per capita gastua gainditzen dutela.
Alemaniako
biztanleen %23k bizikleta erabiltzen du oporretan; ziklismoa
da gehien hazi dena aisialdi jarduerari dagokionez. Izan ere,
Alemanian 180 tour operadore dabil bizikleta turismoaren eremuan,
eta 80.000 kontratu egiten dute urteko. (AURKIBIDERA)
BIZIKLETA
SAREEN AURREKARIAK
1. Ameriketako
Estatu Batuak Herriz gaindiko eskalako
bizikleta bideen sareak 60.eko hamarkadaren erdialdera sortu
ziren Ameriketako Estatu Batuetan, trenbide zaharrak motor gabeko
bide bihurtuz (rail to trail). Bide horiek, hiriko biztanleek
goza dezaten zuzendutako jolas kontzepziotik urrun, herriak lotzeko
ere pentsatu ziren, eta lanera, ikastokira, edo merkataritza
zentroetara joateko
bizikleta aukeratzen duten pertsonei zerbitzua emateko.
1993 urtean bide hark 10.600 km.(15) baino
gehiago zuen eta kalkulatu zuten urte hartan, eta azpiegitura
haiei esker, bizikletan 76.000.000 joan-etorri egin zirela. 2000.
urtean espero dute 16.000 km-tik gora izatea motor gabeko joan-etorriak
egiteko berreskuratuko diren bideak.
"Greenways" (bide berdeak) programak eta oinezkoen
eta bizikletarientzako beste azpiegitura batzuk neurri handian
EEBBetako Kongresuak 1991 urtean onartutako lege bati (Intermodal
Surface Transportation Efficiency Act) esker finantzatzen
dira. Beharturik daude autopistak egiteko dagoen aurrekontuaren
portzentaje bat egitasmo horiek egiteko jartzen. Lege horri esker,
indarrean egon den 6 urteetan 1.018,4 miloi dolare jarri dira,
fondo federaletatik datozenak, bizikletazibiltzeko bide azpiegiturak
sortzeko. Lehentasuna dute bizikleta sustatzen dituztenak, beti
ere gehiago garraiobide moduan jolas, denbora pasatzeko moduan
baino.
2. Quebec Beste adibide bat Quebec-en
dugu (Kanada); 1992 urtean, "Bizikletan ibili eta ibilbide
berdeen Quebec-eko 2000 urterako Plana" markoan, (Ibilbide
berdea) "La Route verte" izeneko ekimena abian
jartzea onartu zuen gobernuak. Ibilbide hori 2002 urtean amaituko
dute, eta orduan 3.400 km-ko bidegorri sarea izango du, etenik
gabe, eta ekialdetik mendebaldera Quebec osoa zeharkatu ahal
izango da. Bizikletaren bidez 200 udalerri lotu ahal izango dira,
modu seguruan eta lotu ahal izango dira Estatu Batuetan dauden
beste bidegorri sare batzuekin.
Ekimen horrek, hainbat ministerioak esku hartzen dutelarik (Garraioa,
Gazteriaren idazkaritza, Enplegua, Turismoa, e.a.), Kanadako
88,5 miloi dolarreko aurrekontua du; horietatik zati bat gazteentzat
enplegua sortzeko, eraikuntza, hirigintza eta ingurugiroa hobetzeko
arloetan.
Ekonomiaren kapituluan, "La
Route verte" egitasmoak aurreikusi du sare horren bizikletari
erabiltzaileek 41,4 miloi (16) dolareko
gastua egingo dutela urtean.
3. Erresuma
Batua Herrialde honetan ere
2000. urterako bidegorri sare zabala izan nahi dute. Ordurako
"National Cycle Network"ek (Bidegorrien Sare
Nazionala) 6.000 km-tik gora izango du. Bidegorri horiek hegoaldetik iparraldera
egingo dute, etenik gabe.
Sare nazional hori garatzeko, 183,5 miloi libra esterlina (17) inbertitzera iritsiko dira.
Gaurko egunean Bristol eta Bath lotzen dituen bidezatian (20
km-koa) urtero 1.000.000 joan-etorri baino gehiago izaten da.
4. Suitza 1996. urtean Suitzako
gobernuak, talde ziklistekin eta arlo horretako entitatekin eta
enpresekin elkarlanean, "Veloland Schweiz" egitasmoa jarri zuten abian; bizikletarientzat
9 ibilbide handi sortzea proposatzen da, 3.200 km-an herrialde
osoa (18) zeharkatzeko.
Sare honetako lehen 2.500 km datorren ekainean inauguratuko dira,
Suitzako Federazio Batasunaren 150 urteurrenaren ospakizunarekin
bat.
Pentsatzen dute egitasmo hori 6,5 miloi ECUkoa izango dela.
5. Beste
herrialde batzuetako bidegorri sareak Bizikletan ibiltzeko
herri barruko bidesareak, bertan bera utzitako azpiegitura zaharrak
izan edo ez izan, dagoeneko errealite dira beste herrialde askotan.
Japoniaren kasuan, guztira 25.000 km bide bizikletan ibiltzeko,
35.000 km Alemanian, 18.000 km Holandan, 10.000 km Finlandian,
6.300 km Suedian, edo 3.500 Danimarkan; hor garbi ikusten da
zein garrantzia duten azpiegitura horiek bizikletan joan-etorriak
egiteko. (AURKIBIDERA)
EAEn
BIDEGORRI SAREEN EGITASMOEN AURREKARIAK
Aurkezten den ekimen hau ez da
inolaz ere proposamen bitxi bat, gure gizartean bizikletaren
inguruan dagoen sentsibilitatearekin lotu gabe dagoena. Horren
froga dira, agertutako datuez aparte, behin-behineko bidegorri
sareak Gipuzkoako lurraldean sortzeko Administrazio Publikoek
bultzatutako zenbait egitasmo.
Eusko Jaurlaritzako Lurralde
Politika eta Garraio Sailak sustatu zuen lehen egitasmoa 1983.
urtean, Euskal Autonomia Erkidegoan "Bidegorriak Sarea"
esaten zitzaiona sortzeko.
Nahiz eta proiektua Gipuzkoako
Foru Aldundiak eta Donostia eta Errenteriako Udalek onartu, ez
zen sekula aurrera eraman, honetarako Eusko Jaurlaritzak eta
Gipuzkoako Foru Aldundiak 1983. urteko uholdeak jarri baitzituzten
aitzakiatzat aurrekontuak desbideratzeko. Bizkaikoa, ordea, aurreratuagoa
zegoenez bukatzea lortu zen.
EAEko Errepideen Plan Orokorra
idazten ari ziren une berean, Eusko Jaurlaritzako Garraio eta
Herri Lanen Sailak 1988. urtean "EAEn Bizikletentzako
Errepideen Plan Orokorra" idaztea ere eskatu zuen. Plan
honek "Bidegorrien Sarea" planak bilatzen zituen
helburu berak bilatzen ditu.
Aurrekoa bezala, plan hau ez zen onartu, ezta aurrera eraman
ere, nahiz eta erabaki haren zergatia publikoki ezezaguna izan.
Aurrera eraman ez zen beste
egitasmo batean aurrerakina "Gipuzkoan bizikletentzako
bide sare batean eraikuntzarako Oinarrizko Plana" esaten
zitzaiona da, Gipuzkoako Foru Aldundiko Nekazaritza eta Ingurugiro
Sailak sustatua.
Edozein modutan ere Gipuzkoako Foru Aldundiak ez zuen ekimen
hori onartu, aurrekontuen erabileraren lehentasuna arrazoi bezala
erabiliaz.
Gipuzkoa mailan aurkeztutako
herri arteko bidegorrien azken egitasmoa "Pasaiako Badiaren
hiri berritzearen oinarrizko egitarauan" 10. zenbakiarekin
agertutako ekimena da, Europako Batasuneko "Urban 96-99"
ekimenean aurkeztu zena. Une honetan ez dakigu zer gertatuko
den ekimen horrekin oinarrizko egitarauak ez baititu Europako
Batasunari eskatutako dirulaguntzak jaso. (AURKIBIDERA)
EGITASMOAREN
EGOKITASUNA
Une honetan badira hainbat aldi
bereko egoera proiektu honi erakargarritasun eta erabilgarritasun
handiagoa eman diezaioketeenak.
1. Arabako Foru Aldundiak trenbide
eta abelbide zaharrak berreskuratzeko plana jarri du abian, eta
txirrindulari eta oinezkoentzat 300 km. birmoldatu ditu. Gaur
egun, bizikletaz bidaiatzeko aukera dago Landa herritik, Arlabaneko
gainarekin muga egiten duena, Gasteizeraino.
Hortik aparte, trenbide ibilbide bereko beste 10 kilometroko
berreskuratze lanak esleituta daude, Gasteiz eta Estibalitz (Andollu)
artean.
2. Bertizeko Partzuergo Turistikoan
bildutako Nafarroako zenbait Udalerrik Bidasoako trenbide ibilbide
zaharra egokitu dute bizikletariek eta oinezkoek erabiltzeko,
Irun eta Elizondo elkartuz.
Aipatutako patzuergoak baditu aurreratuak ibilbide osoa berreskuratzeko
lan teknikoak.
Bestalde, Plazaolako Partzuergo Turistikoak Plazaolako trenbidearen,
Lasarte-Oria Iruñearekin lotzen zuena, badu Nafarroako
zatia berreskuratzeko (56 km.) egitasmoa.
3. Pasatu den apirilean Bizkaiko
Foru Aldundiko Herri Laneko departamentuak iragarri zuen, Bizkaiko
lurralde osoa zeharkatuko duen 10 bidegorriez osatutako sare
bat eraiki behar zutela. Proiektua Errepideetako Lurralde Plan
Sektorialeko jardueretako bat izango da.
4. Europako Txirrindularien Federazioak
(ECF), Europako Batzordearen laguntzarekin, EuroVelo izena duen
egitasmoa hasi da lantzen bizikletentzako ibilbide handien Europaz
handiko sarea sortzeko asmoarekin.
Egitasmoaren helburua kontinentea
alde batetik bestera zeharkatuko luketen 12 bizikleta ibilaldi
handi sortzea izango litzateke 15-20 urteren epean. Lehenengo
ibilaldia 2000. urtearen udaberrian ireki nahi dute, data horretatik
aurrera urtero ibilaldi berri bat irekitzeko asmoarekin.
Bizikletentzako bidegorri sarea
txirrindularitza suspertzeko asmoarekin jaio da, bai hiribarneko
bai hiri arteko garraiobide izateko eta baita turismoaren garraiobide
egoki bezala ere, hori guztia Europako herrien eta hiritarren
arteko elkarketaren sustapenaren ikuspegitik.
EuroVelo proiektuak 1998. urteko
lehen lanetarako %50aren finantziazio konpromisoa dauka jada
Europako Batzordeko Garraioaren Zuzendaritza Orokorraren aldetik.
Era berean, Ingurugiroaren Zuzendaritza Orokorrak bat egin du
egitasmo horrekin.
Ildo honetan, Frantziatik datorren
ibilbide hauetako bat Hendaiatik Gipuzkoara sartzea aurreikusten
da, segur aski Bidasoako bailararen bitartez Orreagatik datorren
Santiagoko bidearekin lotzeko. Kasu honetan Gipuzkoa Europako
ekimen horretatik ia guztiz kanpo geratuko litzateke (Irundik
Endarlatzara dauden 10-15 km. eskasak salbu), Gipuzkoak Europa
zeharkatuko duen ibilbide honetaz benetako interesa jartzen ez
badu, behintzat. Apustua izan daiteke bide honi Gipuzkoako kostaldetik
zihoan Santiagoko ibilbide zaharretik jarraipena ematea bai Bizkairaino
kostaldetik bertatik eta bai Arabaraino Debako bailaratik; horrela,
bat egingo luke Arlabango gainean (Landa) hasten den eta Gasteizen
bukatzen den bidegorriarekin. (AURKIBIDERA)
BIDEGORRI
SAREAREN ARDATZAK
Epe ertainera biztanle gehien
duten Gipuzkoako udalerriak sarean bertan izan daitezen bermatzea
dute helburu proposatutako ardatzek.

Sarea marrazteko, ahal den neurrian bide lauak, zaharkitutako
trenbide zaharrak eta sarean bertan dauden herri eta hiriguneak
zeharkatzen dituzten bideak bilatu dira. Azken kasu horretan,
sarea ez da herritik urrun eraiki nahi izan; horrela, gainera,
bailarako herriak elkartu nahi izan dira herritarren eguneroko
joan-etorriak egiteko.
Lehenik, Higerreko lurmuturrean
hasi eta Gipuzkoako kostalde osoa zeharkatu ondoren Saturrarandik
Bizkaira sartuko litzatekeen kostaldeko ibilbidea egingo genuke.
Kostaldeko ibilbide honetatik bailaretan barrena sartuko liratekeen
ibilbideak hasiko lirateke. Mendebaldetik ekialdera lehena Debakoa
izango litzateke; gero, Urolakoa, Oriakoa, bate eginez Leitzarangoarekin
eta, azkenik, Bidasoakoa, Nafarroaraino luzatuko litzatekeena.
(AURKIBIDERA)
FORU
IZAERAKO PROPOSAMENA
Proposamen hau Gipuzkoako Foru
Aldundiari egiten diogu, bera baita Gipuzkoako lurraldean bideen
planifikazio eta gauzatzearen arduraduna administrazio publikoen
artean.
Egitasmoak dimentsio aniztasun
handia du (hiri barruko garraioentzako azpiegitura, herriari
eta turismoari dagokion garapenaren ekimena, Ingurugiroa sustatu
eta berreskuratzea, kirola suspertzea, ingurugiro hezkuntza,
kultura dinamizazioa, ondare arkitektonikoa berreskuratzea, e.a.)
eta horregatik, proposatzen dugu Gipuzkoako Foru Aldundiko departamentuak,
arlo horietan eskumen ardura dutenak, inplikatu daitezela batera
eta elkartasunez egitasmo horretan. (AURKIBIDERA)
EPILOGOA
Gaurko egunean Gipuzkoako eta
Euskal Herriko 62 entitatek egin dute "LehendaBIZI Egitasmoa"ren
alde; horietatik 31 entitate herri erakundeak dira, udalak (17),
enpresa entitateak (6), eskualdea garatzeko agentziak (3) eta
kirol entitateak (5).
Gure
ustez aldeko jarrera izan da nagusi eta esan dezakegu Gipuzkoan
bizikleta sustatzearen aldeko eskari sozialaren adierazle esanguratsua
dela. Izan ere, eskatzen dugun jardun horren bidez onura handiak
ekarriko lizkieke gure gizarteari, jendeari, ingurugiroari eta
ekonomiari.
Egitasmoa aurkeztu eta gero,
hainbat gestio egin dugu gai horretan diharduten sailetako arduradun
politikoekin eta Diputatuen Kontseiluan ordezkaritzarik ez duten
biltzarkideekin. Izandako harremanen ondorioz, Garraio eta Errepideetako,
Gazteria eta Kiroletako, eta Nekazaritza eta Ingurugiroko foru
diputatuak agertu ziren Gipuzkoako Biltzar Nagusietara, egitasmo
horren berri emateko.
Izandako harremanen ondorioz,
egiaztatu dugu oso aldeko balorazioa izan duela ekimenak Gipuzkoako
Biltzar Nagusietan ordezkaritza duten alderdi politiko guztien
artean. Arazo nagusia dago Nekazaritza eta Ingurugiro departamentuko
aurrekontuetan, mugaturik dago eta, izan ere, departamentu horri
dagokio gai horretako eskumena.
Horren ondorioz, ekimen hau sustatu
dugun entitateok eskatu diegu hurrengo foru hauteskundeetan parte
hartuko duten alderdi politikoei, hurrengo foru legegintzaldian
bidegorrien sare bat antolatu eta egiteko Gipuzkoan, eta kontuan
hartu dadila lehentasuneko jardun moduan eta eman diezaiotela
departamentuarteko ikuspegia, lortu nahi diren arlokako helburuak
erdietsi daitezen horrela. (AURKIBIDERA)
1. LehendaBIZI izena
hartu du egitasmoak, (euskaraz "lehena" esan nahi du,
baina hitzez hitz "lehena bizitza da" izango litzateke,
edo bizikleta, hitz biak berdin idazten dira eta). (ITZULI)
2. Helbide elektroniko
honetan kontsultatu daiteke LehendaBIZI egitasmoaren eduki osoa:
http://www.geocities.com/CapitolHill/Lobby/2942/ (ITZULI)
3. Adibide gisa,
hiri garraio moduan bizikletaren alde A-2-183/86 erabakia aipatu
behar da, 1986an Europako Parlamentuak onartua; Europako Erkidegoen
Batzordeak 1999 urtean egindako "Libro Verde sobre el
Medio Ambiente Urbano" liburuak ere horixe adierazten
du; edo "Europako Hiri Onargarriak" (Bruseles,
1996) txostenean esandakoak, Europako Erkidegoen Batzordearen
XI DGk enkargaturik ingurugiroko aditu batzuei; bai eta Lege
ez den Proposamena, zirkulazio arauak bizikletan ibiltzeari egokitzeari
buruz, Eusko Legebiltzarrak 1998ko maiatzaren 8an onartua.
Bestalde, gogora ekarri behar dugu bizikleta erabiltzeko sustatzea
bat datorrela guztiz 1996 urtean Europako Batzordeak ezarritako
helburuarekin; 2010 urtera begira errepideko garraioak sortutako
gas emisioak murrizteko %65-70. (ITZULI)
4. "Ziklismoa
eta bide segurtasuna"ri buruz Diputatuen Kongresuaren
ponentziak 1995 urtean egindako txostenean jasotako datuak. (ITZULI)
5. "Bizi
baldintzen inkesta. 1994". EUSTAT, 1996. (ITZULI)
6. "Donostiako
udalerrian bidaiek sortzeari buruzko inkesta". 1998
urtean egin zuen ARALDI, SAk, Donostiako Udaleko Plan Orokorraren
Bulegoak enkargaturik. (ITZULI)
7. A.SANZ. "La
bicicleta en la ciudad. Manual de políticas y diseño
para favorecer el uso de la bicicleta como medio de transporte".
Ministerio de Fomento. Madrid, 1996. (ITZULI)
8. EUSTAT, op. cit.
(ITZULI)
9. CETUR. "La
ville. Solution vélo". Imprimerie Nationale.
Paris, 1992. (ITZULI)
10. Batez ere bizikletan
ibiltzeko egokitutako bideak, eta motordun trafikotik nahiz oinezkoenetik
banandurik. (ITZULI)
11. Bello-Morales,
A. eta Fonseca, J.M. "Manual para el planeamiento, proyecto
y ejecución de pistas ciclistas". Errepideen
Kongresuetako Espainiako Elkarte Iraunkorra. Madril, 1985. (ITZULI)
12. E. Bergua y
J. Benaito: "Las vías ciclistas en el Estado español".
Velo-City´97-ko ponentzien liburua, 251-4. Orriak. Bartzelona,
1997. (ITZULI)
13. "European
Cycle Routes. A report on national and international developments"
txostenatik atera dira aipatu diren datuak. SUSTRANS. Bristol,
1997. (ITZULI)
15. P. Harnik.
"Programa de "Greenways" sobre los ferrocarriles
desafectados de servicio en los Estados Unidos". Erabilik
gabe dauden trenbide azpiegituren erabilera alternatiboen esperientziei
buruzko mintegia: Bizi ezazu bidea. Espainiako Trenbideen Fundazioa.
Madril, 1994. (ITZULI)
16. "La
Route verte", zenbaki berezia. Vélo Quebec, iraila,
1995. (ITZULI)
17. P. Insall.
"A strategic approach to the promotion of cycling in
Britain: the UK National Cycle Network". Velo-City´97-ren
ponentzien liburua, 151-4. orriak. Bartzelona, 1997. (ITZULI)
18. SUSTRANS, op.
cit. (ITZULI) |
|
(AURKIBIDERA)
Edorta Bergua, Kalapie.
Donostiako hiriko txirrindularien elkarteko kidea
Argazkiak: "Eurovelo"k duen web orrialdetik |