Enrique Eguren Bengoa, hirugarren troglodita (1998/1999
Jakitez ikastarorako egindako lanaren laburpena)

* Traducción al español del original en euskera
Iurgi Agirre
Enrique Eguren 1888. urtean jaio zen, hain zuzen ere urte horretako hamairugarren egunean (1888- I- 13), Gasteizko Florida kalearen 22. atariko lehenengo solairuan. Data horretaz gain, ez dakigu gauza askorik harik eta eskolara sartu zen arte.

Bere lehen ikasketak "Marianistas" eskolan egin zituen, bertan lortutako emaitzak aipagarriak izanik. Beharbada ikastetxe horretan piztuko zitzaion historiaurrearekiko zaletasuna, eta horren "errudunak" neurri batetan, bertako maisuak izan ziren: Luis Heintz, Pedro Lorenz, Marcelo Alonso, Constantino Diez eta Fidel Fuidio. Hauek guztiak ziren Araban gai honetaz "jakitunak" zirenak. Hauetako batzuk, gerora, Egurenen laguntzaileak izango ziren.

Koskortu zenean, Batxilergo ikasketak "Instituto Vitoriano de Segunda Enseñanza"-n egin zituen. Garai horretan, Enrique Egurenek topo egin zuen ordura arte Arabako arkeologiak izandako pertsonaiarik garrantzitsuenarekin: Federico Baraibarrekin. Azken hau, institutuko zuzendaria izateaz gain, Diputazioko burua eta Gasteizko Ateneoaren lehendakaria izan zen. Horretaz gain, arkeologian lan garrantzitsuak eginak zituen Arabako lurraldea ikerketa esparru bezala hartuta.

Ikasketak bukatu ostean, Madrilgo Unibertsitatera joan zen Eguren Natur Zientziak ikastera. Lizentziatura lortu ondoren, doktorego tesia garatu zuen unibertsitatean bertan honako izenburu honekin: " Estudio Antropológico del Pueblo Vasco. La Prehistoria en Alava". Doktorego tesi hau 1913. urtean aurkeztu, eta nota oso onarekin gainditu egin zuen.

Ikasketak bukatu ondoren, Gasteizera itzuli zen institutuan lan egiteko. Urte horretan ezkondu zen Rosa Zubiagarayrekin.
Hala ere, handik gutxira, 1915ean, alde egin zuen Gasteiztik, izan ere, oposaketa baten bitartez, Oviedon Botanika eta Mineralogiako katedra lortu zuen. Unibertsitate honetan hil arte jarraitu zuen lanean, bertan kargu garrantzitsuak beteaz. 1929tik-1930 arte errektorea izan zen.

Hemendik aurrera garatu zuen lana izugarria izan zen, lan pila argitaratu zuelarik beste hainbat gairen inguruan. Hauen artean aipatzekoak dira "De la Época Eneolítica en Asturias"(1917), "Cabezas Humanas reducidas del Perú"(1918); edo Euskal Herriaren historiaurrearekin zerikusia daukaten beste hainbat, adibidez: "Nuevos datos acerca de la Prehistoria en Alava- El túmulo de Oquina"(1923), "Los dólmenes clásicos alaveses" (1927), "El dolmen de Larrasiol y otros datos para la Prehistoria Alavesa" (1931)... Azken lan hauen esparru geografikoa, gehienetan, Araba izaten zen, bertan garatu baitzituen Egurenek bakarka egindako ikerketa gehienak. Orokorrean, lan horiek oso onak dira. Noski, garaiko pentsamoldeen barnean kokatu behar dira, baina bere asmoa guztiz zientifikoa zen, eta garai hartan ezagutzen ziren datu eta indusketa guztiak ezagutzen zituzten. Horretaz gain, une horretako arkeologiaren iturririk gaurkotuenetan oinarritzen dira. Era horretan, arrazaren ideiak benetan garrantzi izugarria zeukan; kontuan izan behar dugu garai honetan antropologiak indar handia zeukala eta gai honetaz hitz egiteak ez zeukala gaur egun, eta batez ere II mundu gerra ondoren, eduki dezakeen zentzua. Uste zen, tipometriaren bidez, gizakien arrazak ondo desberdindu zitezkeela, eta hauen aztarnak jarraituz, beraien jatorria inongo zalantzarik gabe zehaztu zitekeela, hau bakarra izango zelarik.

Baina arkeologia, antropologia eta historiaurreaz gain, Egurenek beste gai bat jorratu zuen biziki: Euskal Unibertsitate Autonomoaren aldarrikapena. Gasteiztarrak egindako guztia kontuan hartzekoa bada, unibertsitatearen alde egindako idazkiak eta lanak ez dira gutxiago; gaur egungo EHU-k asko zor dio arkeologo arabar honi.

Hau guztia, estatutuaren aldeko mugimendu politiko-kulturalaren barnean koka dezakegu, mende hasierako lehen hamarkadetatik aurrera euskal abertzaleek estatutu bat eskatuko baitute Euskal Herriarentzat.

Bakarkako lana izugarria izan bazen, zer esanik ez Telesforo de Aranzadi eta José Miguel de Barandiaranekin egindakoa. Taldea 1917ean jaio zen, eta aurrera eramandako lana oso da ezaguna. Barandiaran gazteena zen. Apaiz ataundarrak, Gasteizko Seminario Kontziliarrean katedradunak, ez zeukan landa lanean inongo esperientziarik eta beste bi kideen dizipulotzat hartu zuen bere burua. Aranzadi, ordea, gizon heldua zen, esperientzia zeukana landa munduan, ez oso handia egia esan, baina garai hartan inguruko inork ez zuen hainakoa. Bartzelonako katedraduna, Farmaziako fakultateko katedraduna zen honek izugarrizko izaera omen zuen. Berari buruzko pasadizoak ezagunak dira: umore txarrekoa, erretxina eta adarjolea omen zen. Hala ere, inork ezin zuen ukatu, Unamunoren lehengusu hau etnografo eta antropologo paregabea zela. Umore txarra izan arren, bere lankideak lagun bezala zituen eta beraiekiko zuen iritzia ezin hobea zen. Egureni buruz iritzi oso ona zeukan, eta honakoa zioen gasteiztarrari buruz: "Eguren muy animoso, muy valiente para el monte. Es joven, pero tiene muy buen criterio, y cuando los años lo hayan zarandeado un poco, será un excelente maestro para los discípulos que todavía no atisbamos como herencia espiritual".

Hirurek aurrera eramandako lana nekez hobetu daiteke. 1919tik 1923ra arte, trikuharri ugari indutsi zituzten Euskal Herriko mendikate ezberdinetan. Horretaz gain, Santimamiñeko kobazuloren indusketa eta bertan dauden marrazkien azterketa garatu zuten, hori guztia garaiko metodologiarik serioenak eta zientifikoenak erabiliz. Beren lanen ondorioz, arkeologia, antropologia eta historiaurreak bultzada izugarria izan zuten, eta behingoz aske gelditu ziren mito, kondaira eta teoria sasi-zientifikoetatik.

Hala ere, 1923an, Egurenek taldea utzi egin zuen bihotzeko arazoak zirela eta. Arazo hauek bereziki nabarmentzen ziren Santimamiñera joateko malda igotzekoan. Ondorioz, atsedena hartzera behartu zuten. Hala ere, bere lagunekin harremana izaten jarraitu zuen, eta batzutan lagundu ere egin zien.

Taldea, guda zibilak apurtu zuen. Hirurak Itziarren zeudela, Urtiagako kobazuloa industen, gatazka hasi zen. Egun batzutan industen jarraitu zuten, baina entzuten zituzten albisteek, herrian zegoen urduritasunak eta lehen errefuxiatuen agerpenak, garbi erakusten zuten zein gordina zen unea.

Horrela bakoitzak bere bidea hartu zuen. Aita Barandiaranek atzerrira alde egin zuen, eta Telesforo Espainan gelditu zen, bere osasunak erabat beherantz egin zuelarik. Ondorioz, Egurenek ez zuen berriro harremanik izan bere bi lagun hauekin, asko jota eskutitzen bidez. Barandiaran ez zuen berriro ikusi, eta Aranzadi bera baino urte bat beranduago hil zen. Horrela bukatu zen Euskal Herriak izan duen talde zientifiko onenaren eta ospetsuenaren ibilbidea, baina era berean, hor hasi zen Enrique Egurenen gainbehera.

Bere ideia politikoengatik eta bere emazteak betetako karguen ondorioz, Egurenek fasxismoaren errepresioa bizi izan zuen, eta guda zibilaren irabazleen ideiak islatzen zituzten idatziak egitera behartuta ikusi zuen bere burua. Egoera politiko berri honen ondorioz idatzitako lanek- "La reconstrucción nacional por la tierra y su trabajo" (1937) edo "Asturias, tierra privilegiada"(1942)- ez dute ordura arteko maila, bertan filosofia pobrea egiten du, eta beraz, Eguren, ez dakienaz idaztera behartuta dago. Horrela, Oviedon igaro zituen bere azken urteak, bere familia ondoan zuela. Heriotza, 1944ko uztailaren 14an etorri zitzaion, bihotzean zuen arazoaren ondorioz. Hala ere, bere senideek diotenez, penak zerikusi handia eduki zuen gizon izugarri honen azken urteetan. Eguren Gasteizen izan zen hilobiratua, bere familiak Santa Isabeleko hilerrian zuen panteoi batean. Zehazki, Santa Maria kaleko, 17. ataleko, 71. zenbakian. Bertan hartzen du deskantsua, arabar paregabe honek.


Iurgi Agirre, Historian Lizentziatua

Euskonews & Media 65.zbk (2000 / 2 / 4-11)


Dohaneko harpidetza | Suscripción gratuita | Abonnement gratuit |
Free subscription


Aurreko Aleak | Números anteriores | Numéros Précedents |
Previous issues


Kredituak | Créditos | Crédits | Credits

Eusko Ikaskuntzaren Web Orria

webmaster@euskonews.com

Copyright © Eusko Ikaskuntza
All rights reserved