Datorren abuztuaren 17an euskal kixoterik handienetakoaren
bizitza itzali zenetik hogei urte beteko dira. Eta efemeride
horren inguruan ekitaldi batzu burutuko direla iragarrrita dagoenean,
bidezko iruditu zait Iokin Zaitegi zenaren gaineko zenbait zertzelada
izkiriatzea, folio gutxi batzuetan sartzen direnak, euskal literaturaren
ezinbesteko mugarri dugun arrasatearra historian behar bezala
koka dezakegun.
Arrasaten 1906ko uztailaren 26an
jaioa, lehendabiziko hizkiak herriko eskolan ikasi zituen Iokinek,
Juan Arana "Loramendi" izango zena ikaskide zuelarik.
Atera beza kontua irakurleak: hogeitamar-berrogei ikasle inguruko
areto hartan, euskal letrek emandako bi poetarik bikainenetakoak
esertzen ziren. Hori da, hori, marka! Zaitegik berak, Euzko Gogoa-n
argitaraturiko idazki batean zioen bezala, Juan Arana umeak arazoak
zituen maisuak exigitzen zion gazteleraz hitzegiten, baina -Zaitegiren
inbidiarako- egundo ederki ezagutzen zituen hark belar, zuhaitz
eta txorien izenak. Iokinek, aldiz, eta "Orixe"-ren
mugaketa bati nagokio, kalekume zango zuri zirudien, euskaldun
bai baina ezelako eragozpenik gabe espainieraz ere trebe aritzeko.
Zaitegi, garai hartako maila ertaineko sendi batean jaio zen
eta horren eragina nabaria da seme guztiengan.
Erlijio-debozioak ikutua, josulagunen
bidea aukeratu zuen eta 1920ko uztailean Durangon dago, urtebete
oso bat egiteko. Handik Loiolara, eta bertan topo egiten du bere
zirkuluan, laster batean euskal zeru bitxian argi bereziz nabarmenduko
ziren izar batzuekin: Andima Ibinagabeitia, Esteban Urkiaga "Lauaxeta",
Iñaki Goenaga, Korta anaiak... Denen artean, bazkun antzeko
bat sortu zuten, hain zuzen ere euskararen bidez euskal kulturaren
garapenean jarduteko. Klasikoetan oinarrituta, gerkera eta laterazko
idazleak euskaratzeari ekin zioten, eta baita uzta ederra bildu
ere, batik bat Andima eta Zaitegiren lanei bagagozkie. Elantxobearrak
Bergili (Virgilio) aukeratu zuen eta Zaitegik Sopokel (Sofokles).
Ordudanik bi gizon horien bideak elkarren ondoan agertzen dira
urte luzetan. Zaitegiren bibliografiari helduz, 1946an ageriko
da lan horren lehen alea, Sopokel´en antzerkiak I (Mexiko)
eta 1966an bigarrena, Sopokel´en antzerkiak II (Baiona).
Zaitegik 1926ko udan aldegin
zuen Loiolatik Oñara. Ordurako olerkigintzan hasia zen,
eta santutegian ikasle euskaldunek kudeaturiko DEYA aldizkarian
Donokiko Ama deritzan poema argitaratu zuen, 1926ko azaroaren
25ean. Zaitegiren aurreneko lan ezaguna da.
Oñan hiru urtez egon behar
izan zuen eta Burgosko lurralde hartan abiadura exponentzialean
garatu zituen euskararekiko bere abileziak. Langile nekezina
izanik, genero desberdinak landu zituen. Itzulpengintzarekin
jarraitu zuen, buru belarri, eta klasikoei bezala natur zientziak
edota matematikari ere heltzen zien, hainbat lanek egiaztatzen
duten legez. Bitxienetakoa, Oñako lanaren uzta gisa, Eusko
Ikaskuntzaren RIEV-en 1933ko XXIV idaztiaren lehen zenbakian
Kizkiña deritzan lana ageri zen, zitologiaren gaineko
itzulpen bat dena.
Oñan, Filosofiako titulua
lortu ondoren, Lagundiak Ameriketara bialdu zituen, "euskal
gaiak bihotzez hartzen genituenak beste bakar batzuekin nahasita".
Loiolako urteetatik lagun mina zuen Andima Ibiñagabeitia
Colombiako Bucaramangara igorri zuten eta Iokin Venezuelako Meridara.
"23 urteko gizonak ginen, ez haurrak, baina esanetara jarriak,
noski..." 1929an gertatu zen hori. Urtebete lehenago bien
beste adiskide handia zen "Lauaxeta"-k Lagundia utzi
zuen eta haren irteerak biziki artegatu zuen arrasatearra.
Hiru urte Venezuelako Meridan,
eta egonaldia irakaskintzako ariketetan eman zuen Zaitegik. Hala
ere, ez zuen euskaltzaletasunaren zuzia itzali, ezta urrik ere!
Olerkigintzari lotu zitzaion gogo handiz, Bolibar mendi erraldoia
inspirazio-iturri zuen bazter haietan.
1932an Belgikako Marneffe-ra
iritsi zen, Teologia ikastera. Han bere pozerako, berriz ere
Andimarekin du topo egiten. Eta Zaitegi olerkigintzari lotu zitzaion,
indar handiz, bi urte beranduago garaiko saririk estimatuena
irabaztera iritsiko zelarik. "Aitzol" zenak eraturiko
Eusko Olerti Egunak zirela eta, 1934an lehen saria eskuratu zuen
arrasatearrak, Tori nire edontzia poemarekin. Zaitegiren
izena, "Lauaxeta", "Lizardi", "Loramendi"
eta Patxi Etxebarria aurreko urteetako irabazleenei gehitu zitzaien.
Ez zen txantxetako meritua!
1935eko uztailaren 31an lehen
meza eman zuen Marneffen. Eta urtebete beranduago, Belgikako
beste hiri batera doa, Morialmee-ra, Lagundiaren zehazkizunetan
trebatzera. Handik Lagundiak Ameriketara bialdu zuen, bigarren
aldiz, eta El Salvadorrera iritsi baino lehen, sei hilabete eman
zituen Panaman, ingelesa ikasten. 1938an San Salvadorreko apaizgaitegian
zegoen, irakasle gisa, eta bertan 1944ko ekainera arte iraun
zuen, gai pilo bat irakatsi zuelarik, batez ere idazteunak. Zaitegik
berak dioenez, sei urte luze horien fruitua Bidalien Eginak
deritzan liburua izan zen, 1955ean (Zarautz) argitaratuko zuena.
1944ko ekainean Lagundia utzi
zuen, bere nagusiek euskal kulturaren kontra ageri zuten jarrera
zela eta. Eta Guatemalako bidea hartu zuen, herrialde horretan
irakaskintza libreari buru belarri lotzeko. 1945ean Longfelow-en
Ebangeline deritzanaren euskal bertsioa publikatu zuen
Zaitegik Guatemalan. 1946an, berriz, gorago aipatutako Sofoklesen
antzerki lan batzuekin batera, Goldaketan poema liburua
argitaratu zuen Mexikon.
Iokin klaseak ematen aritu zen,
lehenik San Carlos Unibertsitatean, gero Instituto América
delakoan eta, amaitzeko, Zaitegik bere ikastegia sortu zuen,
Lizeo Landibar izenekoa, 1951an, beharrezko kapitala San Salvadorreko
lagun batek utzi ziolarik. Ordurako "Orixe"-rekin ari
zen harremanetan eta Lizeoa sortzear zuela, Andimarekin ere jarri
zen harremanetan, honek antolaketa lanetan lagun ziezaion. Ez
hori bakarrik; lagun minaren premian, Andima Guatemalara eraman
zuen Zaitegik 1954an, Lizeoan klaseak eman zitzan, nahiz eta
hiru urte lehenago hasi zitzaion bizkaitarrari harako erregutan.
Urtebetez egin zuten lan elkarrekin
Andima eta Zaitegik Lizeo Landibarren, eta arrasatearrak 1955ean
bere jaioterrira itzultzea erabaki zuenean, elantxobearrari eskatu
zion Lizeoaren kontu garbiketa burutzea, zenbakitan bere burua
baino trebeago ikusten baitzuen Andima. Baita honek egin ere,
elkarri zioten zintzotasunaren barnean.
Zaitegik, euskal literaturaren
historian, bi arrazoi nagusirengatik izango du beti toki aparta.
Lehenik eta behin, sortzaile bikaina izan zelako. Baina, zalantzarik
gabe garrantzitsuena, literatur eragile paregabea gertatu zelako,
urtetan zehar. Eta hori, nagusiki, Guatemalan 1950ean sorturiko
Euzko Gogoa aldizkarian gauzatu zen. Bi belaunaldiren
arteko zubitzat hartu behar da Euzko Gogoa, gerra ostean euskaraz
publikatzen den lehen aldizkaria. Eta inoiz Zaitegi euskal kixoterik
handienetakoaren titulua eman badiot, bereziki aldizkariaren
bitartez euskal literaturaren alde egindako lan eskergarengatik
da.
Iokinek bere osasun eta dirutza
ikaragarria inbertitu zituen lantegi hartan. Inork ez zion laguntzarik
txikiena ere luzatu, teorian bederen euskaltzale guztien onespen
eta txaloak jaso zituen aldizkariaren zama arintzeko. Hasiera
batetik garbi igarri zuen bere asmo hura burutu ahal izateko
finantzazio-iturria sendotu behar zuela. Hori zela eta, lehen
aipatutako Lizeo Landibar eraiki zuen, hortik atera zitzakeen
dolarrak Euzko Gogoa-ren garapenean sartzeko.
1950-1955 bitartean, Guatemalan
kaleratu zuen aldizkaria. Bertara, gerra aurreko idazle eta uhin
berrikoak hurbiltzen saiatu zen, eta erantzuna ederra izan zela
azpimarratu behar da. 1956-1960 denboraldian, berriz, Miarritzetik
hedatu zuen mundu osora aldizkariaren itzal eta edukia. Baina
1960an erabat itxi behar izan zuen Zaitegik, hamarkada bat lehenago
ekindako abentura eder haren atea. Euskaltzaleek ez zioten erronkari
eutsi ahal izan eta beste irtenbiderik ezean, dena bertan behera
utzi eta berriz ere Guatemalako bidea hartu zuen, bere aberkideekin
aspertuta.
Atzera joko dugu historian, eta Guatemalako
lehen egonaldiari helduko diogu, hain zuzen ere Zaitegik San
Carlos Unibertsitatean klaseak ematen zituen egunetara. Sofokles
euskaratzen ikusi dugu lehen arrasatearra eta, berak dioen bezala,
gaztetandik hasi zen klasikoak euskaratzen eta horietako bat
Platon handia izan zen. 1946an Guatemalako Unibertsitatean irakaskintzari
ekin zionean, besteak beste Platon ere aukeratu zuen ikasgaitzat.
Eta berriro gerkeraren textuetan murgil behar izan zuenez gero,
poliki poliki materiala heladeratik euskaratzen ahalegindu zen.
Lehendabiziko ondorioa, 1962an (Donostia) liburu gisa aterako
zuen Platon´eneko atarian deritzana izan zen.
1960an Guatemalara itzuli eta
berehala, Miarritzen idatzitako poemak poesia liburu berri batean
argitaratu zituen hango hiriburuan, Berriz ere goldaketan
titulupean Guatemalan, dena den, bertako indioen aldeko jardunean
aritu zen, Euskal Herria eta euskara erdi ahaztuta. Minduta,
nonbait, urte luzetan euskaldunengandik jasotako ordain eskasarekin,
literaturgintzari uko egin zion erabat aurreneko urteetan. Baina
barruan zeraman garrak, lehen edo beranduago berpiztu behar zuen.
Ez ziren gutxi izan, Euskal Herritik eta baita exiliotik ere
behin eta berriz azaldu zitzaizkionak, arren ostera euskaraz
idazten jartzeko erregutuz. Eta dei horiek eragin positiboa izan
zuten Zaitegiren gogoan.
Eta berriz, hogei urte lehenago
San Carlos Unibertsitatean hasitako gaiari atxiki zitzaion, Platon
filosofoaren elkarrizketak euskaratzeari, alegia. Horrela, banan
banan, 1975etik aurrera sei liburutan argitaraturiko itzulpenak
burutu zituen: Platon I (1975), Platon II (1977),
Platon III (1978), Platon IV (1978), Platon
V (1979) denak Zaitegiren zuzendaritzapean, eta Platon
VI (1989), azken hori Euskaltzaindiaren ardurapean, Zaitegi
ordurako hil baitzen.
Zaitegi 1979ko abuztuaren 17an
hil zen, eta bere desagerpenak hutsune betezina utzi zuen euskal
literaturan. Zaitegik bihar etziko euskaldunak zituen gogoan,
Loiolako urte gazteetatik. Horien aldeko jardun jarraian aritu
zen etenik gabe, denetariko gai eta arloak jorratzen ari. Oraindik
ez dakiguna, ordea, gaur egungo euskaldunek Zaitegiri ohore nahikoa
egin ote diogun da. Eta arrasatearrari egin lekiokeen omenaldirik
zintzoena, batere zalantzarik gabe, euskararen bidez Euskal Herri
indartsu eta aurrerakoia eraikitzea litzateke. Horren atzetik
saiatu zen beti Iokin eta haren lekukotza hartu genuenoi dagokigu
neurtzea, noraino bete diren haren ametsak.
Iokin Zaitegiri buruz gehiago
jakin nahi baduzu, klik egin ezazu hemen.
Josemari
Velez de Mendizabal, Idazlea |