Amikuze Arberatzen hazia, Donibane Garaziko
ikastetxean euskara irakasten du Antton Lukuk. Orain dela 10
urte hasi zen antzerkigintzan Guillaume Irigoienen eskutik. Hainbat
antzezlanetan parte hartu du jokulari moduan. Zuzendari lanak
egiten ditu ere, ikastetxeko haurrekin, besteak beste. Horrez
gain, dramaturgian dihardu. Bi urtez jarraian (1996 eta 1997)
irabazi du Donostia Hiria Literatur Saria, euskarazko antzerkiaren
atalean. Mugaz bestaldeko euskarazko antzerkiaren inguruan luze
zabal hitz egin dugu, iparraldeko herri antzerkiaren garrantziaz
biziki sinesten duen lagun honekin.
-Zeintzuk izan ziren zure
lehendabiziko urratsak autore moduan?
Guillaume Irigoienen lau antzerki eta tobera batean parte hartu
nuen, "Hirurak bat" taldearekin.Toberak talde lanean
oinarrituta daude, eta Irigoienen tobera horren idazkeran lagundu
nuen. Aurrerago, Donibane- Garazi eta Baigorri herriek parodia
bat antolatu nahi zuten, Shakespeare-ren Romeo eta Julietaren
arteko historian oinarrituta. Argumentoa bien arteko maitasuna
zen, baina guk ukitu satirikoa eman nahi izan genion. Horren
ondotik, Elkar-ek plazaratu zuen testua.
-Handik urte batzuetara,
bi urte jarraian Donostia Hiria Literatur Saria jaso zenuen.
Zer iruditzen zaizkizu horrelako sariak? Pizten al diote autoreari
idazteko gogoa?
Iparraldeko autoreak aski urrun gaude kritika zentroetatik. Autoreak
bildu egiten gara, eta idazten ari garenaz hitz egiten dugu.
Batzuetan antzezlan bat idazten ari zarenean, galdu samar ibiltzen
zara, eta galdetzen diozu zeure buruari, idazten ari zarenak
balioko ote duen. Beti idazten dugu ikuslego zehatz batentzat,
hori baita gure antzerkiaren ikuslegoa. Guk egiten dugun antzerkia
biziki lokala da. Denbora berean, uste dut, euskara integratu
egin behar dugula, hau da, beste ikuslego hori ere, hor dela.
Euskaldun guztiak uler gaitzaten nahi dugu. Sari bat jasotzeak,
ez dut uste idazteko irrika sortzen duenik. Edonola ere, gauza
bat egiten du norberaren gogoan. Antzezlana betiko girotik kanpo
epaitua izateak, ematen du halako froga bat, antzerkiak baduela,
ez beharbada maila ikaragarria, baina bai bere logika koherentea,
hau da, kanpoan ere ulertzen dela. Hala ere, badakigu epaimahaian
diren zenbaitzuek, Patri Urkizuk, esaterako, gure antzerkiaren
alde epaitzen dutela. Inork ez du iparraldean gure antzerkia
Urkizuk bezain ongi ezagutzen. Ene ustez, gure alde egiten du,
ezagutzen baitu jatorrizko euskal antzerki bat posible dela egin.
-Adituen arabera, Sarako
herrian 1884an taularatu zen Jean Etxeberri apaizaren "Arraultze
Ohoina" izan zen iparraldeko euskal antzerki berriaren lehen
emanaldia. Ostean, iparraldeko euskarazko antzerkiak aro ezberdinak
bizi izan ditu: Piarres Larzabalena, Daniel Landartena, Guillaume
Irigoyenena.. Nolakoa izan da hortik aurrerako bilakaera?
Iparraldeko antzerkiak hainbat aro bizi izan ditu. AEK sortu
aitzinekoa: Larzabalena izango litzateke. Garai hori, guk ez
dugu ezagutu. Larzabalek idatzi zuen ikaragarri fite epe laburrez.
Ez dugu ulertzen nola idatzi zuen hainbeste hain denbora laburrean.
Ondotik, Landarten antzerki politikoa dago, gerra ondokoa. Hori
enetako, taldeen garaia izan zen, hau da, gazte batzuk lema baten
inguruan biltzeko gai izan ziren, esaterako, "Iholdiko Tobera".
Ostean, fantasiaren edo berrikuntzaren aroa izan zen, guk ezagutu
duguna, "Hirurak bat", "Bordaxuri", "Xirristi-Mirristi"
eta talde guzti horiena. Fantasiaren garaia Daniel Landarti eta
Christian Etxeluzeri zor diegu.Orduan, iparraldeko antzerkia
gai zen galarrotsak egiteko, urte guztiz. Ekoizpenean, baziren
lau edo bost antzerki landu, eta hori anitz da hemengo populazioa
kontuan hartuz.
Ondotik, izan zen, xilo bat. Azken garai horretan tokiko antzezlanen
eskasia nabarmendu zen. Landarten antzezlanak konpromezu hartze
baten seinale ziren, eta garai berrietarako zahar geratu ziren.
Baita Larzabalenak ere, nahiz eta biziki onak izan batzuk. Horiek
errefererentzia dute errealismo nekazal batean. Beraz, estetikaz
eta gaien aldetik, klasikotu egin ziren. Antzezlanen eskasia
zela eta, autoreak idazten hasi ginen: Pantxoa Irigarai Xirristikoa
, Mattin Irigoien... Nik ere, luma hartu nuen. " Tu quoque
fili" antzezlana garai hartan idatzi nuen.
-Antzerkia dugu Euskal
Herrian literatura generoen artean gutxien jorratutakoa. Autoreei
dagokienean, sasoi onean al da egun iparraldeko dramaturgia? Une honetan sentitzen
da aritzeko nahikeria handia. Nonahi badira taldeak eta noiznahi
entzuten da Izturitzen, Hendaian edo beste hainbat herritan,
badela multzo bat nahi duena antzerkia egin. Espontaneitate handiko
garaia da. Jende biziki gaztea da antzerkia egin nahi duena,
aipatzen ditudan garai horien kontzientzia ez duena. Egiten dituzten
antzezlanak biziki motzak dira, publiko txipi batentzako, eta
herriko jaietan edo antzeztera emateko. Beti toberaren hariari
jarraitzen diote, konpromezua hartuz. Egun, guzti hori ez dago
egituratuta, baina badira taldeak, esaterako, "Bordaxuri",
emeki profesionaltasunaren bidea hartzen ari direnak. Txomin
Hegik, konpromezu hori hartu du, eta hori pauso bat da. Denbora
berean, amateur mailan ere, bada nolabaiteko mugimendua. Ostibarreko
antzerkia, esaterako, 7 urtez ezer egin gabe ibili ostean, martxan
jarri da, talde arras berritu batekin. Urte guztiz, 24 emanaldi
segidan egin dituzte,"Hautsi da kristala" Mattin Irigoienek
idatzitako antzezlanarekin. Azken horrek Toribio Altzaga saria
ukan zuen duela bi urte.
-Koldo Ameztoi eta Txomin
Hegi dira profesional mailan jarduten duten jokulari bakarrak.
Zergatik da hain zaila profesionaltasunera jauzi egitea iparraldean?
Nik uste dut populazioaren aldeko arrazoiengatik
gertatzen dela hori. Iparraldean populazioz jende gutxi delakoz.
Beraz, gauza bat egitea profesional gisa zaila da berez. Erran
nahi dut, antzezlan bat muntatzen bada euskaraz, emanen da hainbat
aldiz iparraldean eta kito. Beraz, ez da errentagarria. Gero,
nire ustez badira beste arrazoi batzuk. Pentsatzen dut, badela
zirkuitu bat aritzeko, baina horretan ez dute profesionalak baizik
egiten ari. Badira leku finko batzuk non galdea betikoa den.
Amateurrek ez dute betetzen galde hori. Amateurrak prest daude
leku horietan antzezteko baina hori profesionalen lana da. Horrez
gain, bada beste antzerki bat jendearen nahitik edo etortzen
dena, eta behar bada errentagarri ez dena. Talde horiek euskaraz
ematen dituzte beren lanak. Beraz, euskarazko antzerkiak badu
bere garrantzia. Horretarako dute talde amateurrek beren esparrua.
-Beraz, amateur taldeek
ere badute beren esparrua, beren ikuslegoa...
Nik, baietz uste dut. Esaterako, Xirristi-Mirristik, epe batez
utzi ondoren, eman ditu Pantxoa Irigarairen bi antzerki: "Idi
beltzak" eta iaz Donostia Saria ukan zuen "Bere hartara".
Antzerki horiek emanak izan dira 30 aldiz iparraldean. Erran
nahi dut, badela zaletasun bat herrietan. Ikuslegoa beti izan
da. Orain gertatzen dena da, ikuslego hori gaztetzen ari dela.
Duela hamar urte, ikuslegoa egoten zen zaletu baten sarean: euskaltzaleak
eta politikan konpromezua zutenak. Orain, nabarmena da antzokietan
jende gazteagoa agertzen dela.
-Esan al daiteke orduan
euskal antzerkia berpizten ari denik? Bai. Orain ikusten
dugu badela nahia aritzeko. Badira gainera idazten hasi diren
autore gazteak, esaterako, Xabier Itzaina. Gazte honek "Frigoa
eta ni" antzezlana idatzi du. Gainera, bada Izturitzen festa
bat mendian egiten dena. Antolatzaileek egin dute antzezlan bat,
ibiltzen dena mendiko zokoetan. Hori ere, Xabier Itzainak idatzia
da. Horrelako formak, adibidez, maizago egiten dira orain. Lekuineko
gazteek ere, idazten dute talde landa. Hori guztia, freskoegi
da aipatzeko nola bilakatuko den. Baina segur da badela mugimendu
bat.
-Generoei dagokienean,
jarraitzen al du irri-antzerkia deritzonak nagusi izaten?
Larzabalek berak nagusiki komediak egin zituen. Horiek ideien
aldetik aski arinak ziren. Antzezlan horiek eguneroko gauzez
hitz egin ohi zuten, era irrigarri batean. Gerra ostean, Larzabalek
beste mota batzuetako antzezlanak egin zituen, adibidez, "Matalas"
pastorala. Horrek sustrai politikoak zituen. Ostean, Landartek
eta Kristian Etxaluzek desberdintasuna ezarri zuten. 70eko hamarkadan,
antzerki politikoa izan zen nagusi. Gero, bada beste izpiritu
bat, satirikoa, hori da herri antzerkiaren ardatza. Toberak beti
ildo horretatik ibiltzen dira. Antzerkiak beti ditu nahasketak,
eta iparraldeko antzerkian hiru ardatz horiek nahasten dira.
Irigaraik deliberoa hartu du komediarena. Gazteen antzerkia,
berriz, politikoagoa da eta satirikoagoa, hau da, herri antzerkitik
edaten du. Nik uste dut, Irigoienen antzerki guztiek herri antzerkiko
iturritik hartu dutela beti. Horietan bada beti konpromezu politikoa,
eta beti bertsolarien antzintasunarekin bat egiten du. Enetako,
estetikaren aldetik, antzezteko moldearen aldetik, garrantzi
handia du herri antzerkiak. Bada antzerkian aritzeko molde bat
toberan eta bestea maskaradan. Horiek espresionistagoak dira,
karrikarako eginak dira eta badute bertsolaritzaren antzeko tipologia.
Ene ustez, bada gauza bat helduagoa herri antzerkian bestean
baino. Enetako, oraingo belaunaldiak egin behar lukeena da, herri
antzerkitik abiatuz, zinez estetikaren aldetik eta gaien aldetik,
gurea litekeen antzerki bat bultzatzea.
-Diozunaren arabera, antzerkia
eraberritzeko beharra dago...
Bai. Nik orain Garaziko Lizeoan eskolak ematen ditut. Urte guztiz
antzerki bat egiten dugu. Ene ustez, begi bistakoa da gazteen
aritzeko eta ulertzeko moldeak ez direla gureak. Antzerkiak lasterragoa
izan behar du, finkoagoa sinbolikaren aldetik. Alderantzizkoa
uste badugu ere, dramari leku gehiago uzten diote ikasleek. Erran
nahi dut, aukera gehiago badirela. Egungo ikasleak prest dira
rol ezberdinak hartzeko, baita komedia ardatz ez dutenak ere.
Uste dut, formakuntzaren aldetik, errespetatu egin behar dela
bat batean aritzeko gaitasun hori. Denbora berean, bada fusioa
bideratzeko edo lantzeko parada.
-Francise Basterot, Marie
Broucaret...Zuzendaritzaren aldetik, euskaraz dakiten oso zuzendari
gutxi daude iparraldean. Nola moldatzen zarete bada? Frantxoa Cousteau
Bordaxuri taldekoak egiten ditu zuzendaritza lan asko. Orain
profesionaldu egin da. Beste gisan, aurten izan da Olatz Beobide,
izan da Eneko Olasagasti, izana da ere Edi Naudo Infragantiren
zuzendaria. Uste dut hegoaldeko zuzendariak etortzea gauza ona
dela.
-Beraz, beharrezkoa al
da iparraldeko euskarazko antzerkia bultzatzeko hegoaldearekiko
lankidetza? Hori egin nahi denaren
araberakoa da. Adibidez, Xirrixtik nahi du produktu bat erdi
profesionala, amauteur zirkuitu horretan egiteko. Horiek badakite
25 bat emanaldi egingo dituztela. Beraz, behar dute egin gauza
bat landua, atsegin handikoa eta abar. Horretarako delegatzen
dute norbaitengan, hau da, pagatu egiten diote norbaiti, bere
lana zuzen dezan. Hori batzuetan beharrezkoa da. Beste gauza
bat da, nahi bada gauza esperimental bat egin, bost aldiz emateko,
eta zinez probokazio bat egiteko. Hori zuzendaririk gabe egin
du sarritan "Hirurak bat" taldeak, talde lanetik abiatuta.
Guk, uko egiten diogu delegatze horri. Behar badugu tobera bat
eraberritu, ez du Eneko Olasagastik egingo. Guk, eginen dugu.
Beharbada, txarragoa izango da jokoan, edo beste nonbait. Baina
hori da bederen, guk ezagutzera eman nahi duguna. Ene ustez,
trukaketak izan behar dira anitz, begia formatu eta teknikak
ikasten baitira. Baina, amateurrek dirurik ez dutenez, izan behar
da ere, talde lanean oinarritutako antzerkia. Nik bultza nezakeena
talde lana da.
-Edonola ere, badirudi
hegoaldeko eta iparraldeko antzerkigintza gero eta hurbilago
dagoela. Izan ere, orain gutxi estreinatu dute Txomin Heguik
eta Olatz Beobidek "Haurra xutik", Chimeres, Miarritzeko
antzerki taldeak euskaraz ekoiztu duen mugaz gaindiko lehen obra...
Ene ustez, hori gaurko arazo bat da,
momentukoz duguna, eta ikusi nahi ez dena. Enetarako, biziki
hurbilago egon dira hegoaldea eta iparraldea beste garai batzuetan.
Landarten garaian, adibidez, "Goaz" taldearekin eta,
izan zen harreman gehiago. Orain, irudiz, badira erraztasun handiagoak,
kultur erakundeekin eta abar, baina ez da gehiago egiten. Esaterako,
Korrika zela eta "Tu quoque fili" antzezlana jokatu
genuen hegoaldean. Gure motibazio handiena izan zen, Korrika
nazionala zela. Pentsatu genuen joan behar genuela beste alderantz
gurea zen testu batekin. Erran nahi dut, momentu batez, gurean
ere, muga behar dela hautsi. Bagenekien jendeak ez zuela antzezlan
guztia ulertuko, gure erreferentziekin egina zegoelako. Beraz,
behar da apurtu zailtasun hori. Ene ustez, hori ez da egiten
teorian edo bulego batean, orain hautsiko ditugu mugak esanez.
Egiten da joanez eta ikusiz jendeak zer ez duen ulertzen. Gero,
horren inguruan pentsatuko dugu, gauzak aldatzeko. Nahi badugu
zinez nazionala den antzerki bat, egin behar da ibiliz.
-Hainbat talde, Bordaxurik
eta Chimeres esaterako, frantsesez zein euskaraz aritzen dira
egun. "Clovis eta Mariette" eta "Haurra Xutik"
antzezlanak ditugu jardun horren adibide garbiak. Beharrezkoa
al da bietan egin antzezlana errentagarria izateko?
Orain gutxira arte euskal antzerkia euskaraz zen. Uste dut, orain
20 urte autoreei, esaterako, Landarti ez zitzaiola burutik pasatuko
ere, antzerkia frantsesez jokatzea. Gero, Bordaxurikoek montatu
zuten antzerki bat, eta egin zuten hegoaldeko moldean eta bi
hizkuntzatan. Edonola ere, hori profesionalen arazoa da. Guk,
aldiz, bakarrik euskaraz jokatzeko erabakia hartu dugu. Ene ustez,
Irigoienek ere, ez luke inoiz frantsesez egingo. Orduan, antzerkia
errentagarri izatea bada helburua, bietan egin beharko da. Guri,
berriz, bost axola zaigu antzerkia errentagarria izatea, beste
helburu batzuk baititugu.
-Gutxi gora behera, zenbat
talde egongo dira egun euskaraz jarduten dutenak?
Izena duten taldeak, gutxi dira, esaterako, Bordaxuri eta Xirristi.
Gero, badira lekuak non euskarazko antzerkiak indar handia duen:
Brankan, Lekuinen, Izturitzen, Ostibarren, Hendaian, Senperen
...Noizbehinka ere bada, gauza esperimentalak egiten dituzten
taldeak, esaterako, Zuberoan, performanceen inguruan gauzak egiten
dituzten hainbat talde daude. Horiek aski bereziak eta ausartak
dira. Arras artistikoak dira eta biziki askeak, moldeen aldetik
eta abar.
-Formakuntzari dagokionean,
Heguik zioen orain urte batzuk politika finko bat behar zela
euskarazko antzerkia bultzatzeko. Egun badira antzerki tailerrak
ikastoletan. Horrez gain, U Chimeres eta beste hainbat taldek
formakuntza ikastaroak egiten dituzte. Egituratu egin al da formakuntza? Nik uste dut badirela
tailerrak, adibidez, Xalbador ikastegian egiten direnak. Lehen
mailako ikastoletan euskarari eutsi diote. Horietan badira Bordaxurin,
Xirristin edo hainbat taldetan aritutako andereñoak. Horiek
etengabe egiten dute antzerkia, eta hortik ere sortzen dira zaletuak.
Gero, institutoetan ere, gauzak egiten dira, esaterako, Hendaian
sortutako talde batek harremanak ditu Berako hainbat talderekin.
Gauzak nonahi dira. Horien interesa formakuntza da, baina gehiago
da, sortzen dutela euskaraz aritzeko nahia. Bestalde, bada, beste
maila bat, 15 eta 18 urte bitarteko gaztetxoen artean sortzen
dena. Hori lehen aipatu dudan mugimendu espontaneo hori da. Hor
formakuntzaren aldetik dena egiteke da. Kultur Erakundeak irudiz
egin zituen momentu batez halako ikastaldi batzuk, ongi antolatuak
eta profesionalek kudeatuak, non formakuntza zen helburua. Halako
gauzarik ez da egiten orain. Haien helburua, orain, gehiago da
antzerki finko bat hautatzea eta horri laguntza ematea, halako
produktu profesional bat egiteko. Amateur mailan eta herri antzerkian,
gauzak libreagoak dira. Erakunde horrek ez du hori bultzatzen.
Beraz, formakuntzaren aldetik ez dagoela politika argirik uste
dut. Bakoitzak al duena egiten du. Baina egin, egiten dira gauzak.
-Aipatu dituzun ekimen
guzti horiek, garrantzizkoak al dira euskarazko antzerkiaren
gerorako?
Ene ustez, harrobi horretatik ateratzen dira zaletuak. Dena dela,
euskarazko antzerkiaren geroa ziurtatzeko, hori baino gehiago
behar dela uste dut. Orain antzerkiak egiten du, gazteekin literaturak
inoiz lortu ez duena. Berriz lotzen da euskaltzaletasuna antzerkiarekin.
Antzerkia gaztetxoentzat euskaraz bizitzeko modu bat da.
-Herri antzerkia euskalkietan
egiten da nagusiki. Zer dela eta?
Batzuetan tokiko euskalkian egiten dugu.
Besteetan, berriz, batuan. "Tu quoque fili", "Manuela"
eta beste hainbat antzezlan, batuan idatziak dira. Horiek institutoan
egin ditugunean, hitzen aldetik eta aditzaren aldetik, iparraldeko
euskararen ezaugarri asko dituzte. Gure deliberoa ez da euskalkiz
egitea, eta are gutxiago euskalki biziki markatu batean. Mattin
Irigoienek dioen bezala, azokako euskara erabiltzen dugu. Noski,
hori frantsesez zikindutako hizkuntza da, baina aldi berean,
biziki euskalduna da pentsamoldez. Euskalkiz egitea hautua da,
pertsonaien definitzeko, hurbiltasunerako, aldi satirikoa azpimarratzeko.
..Hitz egiten ahal da ere, jauzi estilistikoak egitea antzerki
berean, hau da, nahasketak egitea: pertsonaia batzuk batuaz egiten
dute eta beste batzuk, berriz, euskalkiz. Nahasketa handia dago.
-Hegoaldean hainbat antzerki
topagune ditugu: Debako Euskarazko Antzerki Jaialdia, Azpeitikoa...Zeintzuk
dira hemen euskarazko antzerkiaren topagune nagusiak? Duela hamar urte
bazen hemen "Galarrotsak" izeneko topaketa. Donibane
Lohitzunen egiten zuten, eta bertan, hemengo zein hegoaldeko
taldeak aritzen ziren. Orain, topaketa hori desagertua da. "Galarrotsak"
Euskal Antzerki Taldeen Biltzarrak, EATBk antolatzen zuen, eta
EATB indargabetu egin da. Beraz, ez da egiten horrelakorik. Orain
bildu gara, "Aldudarrak" bideoak egiten dituen taldearekin,
eta eztabaidatu dugu antzerkiaren inguruan. Gure irudikoz, minimo
batean bederen, antzerkia antolatu eta egituratu egin behar da.
Hori ez da egina, gaia berriegia delako.
-Zeintzuk izango lirateke
iparraldeko euskarazko antzerkiak jorratu beharreko lehentasunak?
Sortzen ari den mugimenduak produktu indartsuak egin behar ditu,
bere garaia markatuko duen gauzak egin ditzan. Guretzat inportantea
da toberarena: zer egiten dugun guk toberekin. Nik uste dut,
behar dela inplikazioa. Gure iturrietatik baliatuz, bertsolaritzak,
dantzak eta herri antzerkiko dibertimenduek ukan dutena, gauza
horiek guztiek gizartean duten indarra berreskuratu behar dugu.
Gero bada beste lehentasun bat: espazioarena. Larzabalen antzerkia
eman izan da parrokietako geletan. Orduan, antzerki horrek ezaugarri
batzuk zituen: tamaina, jokularien mugimendu eskasa, molde frontala,
erlijioaren inguruko gaiak eta abar. Oraingo belaunaldia gehiago
dago formatua musikan eta. Beraz, lehengo moldeak hautsi behar
dira eta beste espazioei eta beste moduei begira landu behar
da antzerkia. Publikoarekin ere, beste harreman bat bilatu behar
da. Ene ustez, herri antzerki mailan, iturria lausotzen ari da,
hau da, maskaradetan eta pastoraletan, orain ez da hain argia
antzezteko moldea. Duela 20 urte bazen formakuntza enpiriko bat.
Zuberotarrek bazekiten zeintzuk ziren pertsonaiak, nola mugitzen
ziren, nola eman behar zituzten testuak eta abar. Hori guztia
ikusiz ikasten da. Orain, iturri hori berreskuratu egin behar
dugu, eta jakin horrekin zer egin nahi den. Gauzak asko aldatu
dira. Beraz, definitu behar dugu guretzat zer den garrantzitsua.
Eta azkar egin behar dugu hori.
-Zer uste duzu esango lukeela
aita Larzabalek iparraldeko antzerkiaren egoera ikusiko balu?
Nik Larzabal bera ez dut ezagutu. Baina badakit, Xirristri hasi
zelarik, Larzabalen Xirriti-Mirristi antzezlana egin nahi zutela
eta, beregana jo zutela. Antzezlan hori irri egiteko komedia
bat da, nekazal fartsa bat. Taldekideek eguneratu egin nahi zituzten
moldeak eta estetika. Larzabalek esan zien egiteko nahi zuten
guztia. Ene ustez, Larzabalentzat garrantzi handiagoa zuen antzezlan
hori jokatzea, testua apaletan uztea baino. Larzabal euskaltzalea
zen. "Anai Artea" sortu zenean, gainera, bazituen helburu
politiko batzuk. Xarritonek aipatzen duenez, gerra aitzin biziki
frantsesa zen, eta gerraren ondotik abertzaletu egin zen. Nik
uste dut, jakin ukan zuela bere pentsamendua garai ezberdinetara
egokitzen. Larzabal kontrabandista zen eta beraz, kontrabandismoaren
bidetik jarraituko lukeela uste dut. Hortaz, mugimendu espontaneo
horretatik hurbil egongo litzateke.
ANTTON LUKU (San Francisco, 1959) |
*Anttonen
inguruko zenbait zertzelada*
Antton Lukuk Garaziko
Ezterenzubin 19 urte igaro zituen eskolak ematen eta bertan euskaltzaletu
zen. Antzerkiaren munduan hasi aurretik espartinen dantzaria
izan zen.
Dantza zokoraturik, "Hirurak bat" taldearekin jardun
zuen 1985tik 1990ra, jokulari gisa nahiz talde lanean oinarritutako
testuen idazkeran. Beroi izan zen autore moduan izandako bere
lehendabiziko esperientzia.
Ostean, idazteari ekin zion: antzerki labur batzuk, irratietako
gidoiak, ihauterietarako maska lanak, ipuinak eta abar.
Anttonek erabat
maite du herri antzerkia, eta horretan dihardu aukera dagoen
bakoitzean. Berak, talde lanaren alde egiten du apustu. Jokularitzaren,
zuzendaritzaren eta dramaturgiaren artean hautua egin behar izan
balu, dramaturgiaren bidea hartuko luke, zalantzarik gabe. Edonola
ere, talde lanean dihardutenean, falta den pieza bete behar delakoan
dago. Hargatik, behar izanez gero, ez du eragozpenik jokulari
lanak nahiz zuzendari gisa jarduteko.
Dagoeneko 15 bat antzezlan eta beste hainbat egokitzapen egin
ditu: "Manuela", "Be shot", "Gerezitzea"
eta abar.
Duela bost urtetik hona, euskarazko antzerki lantegiak zuzentzen
ditu Donibane Garaziko ikastetxean. Alde horretatik, antzerkilari
gazte anitz formatu ditu.
Apirilaren 15ean
eta 16an Izpuruako Faustin Bentaberri aretoan estreinatu zen
Lukuk zuzendutako azken lana. "Xabier Montoia idazlearen
"Gasteizko hondartzak" liburua hartu du oinarritzat
azken antzezlana sortzeko. Frankismoaren garaiko sei ipuinek
osatzen dute antzezlana. Guztira hamabi antzerkilari gaztek jardun
dute taula gainean.
Une honetan, turismoaren inguruko antzezlan bat idazten ari da
Luku.
*Argitaratutako
lanak*
- "Ezkonduko ditugu". Antzerkia (Maiatz aldizkaria, Baiona, 1995)
- "Tu quoque fili". Antzerkia (Kutxa Kultur Fundazioa). 1996ko Donostia Hiria Literatur
Saria.
- "Antso azkarra eta Miramamolinen esmeralda".
Antzerkia (Kutxa Kultur
Fundazioa). 1997ko Donostia Hiria Literatur Saria.
- "Botoiletan". Ipuinak
(Maiatz aldizkaria, Baiona, 1998)
|
|