Victor
Urrutia: "Gizartearen ikuspuntutik, oso
indartsua da Elizak euskal gizartean daukan
presentzia" *Traducción
al español del original en euskera |
María Agirre |
Erlijioak Euskal Herriko
gizarte garaikidean betetzen duen funtzioa zein
den azaldu zuen Victor Urrutia Soziologiako
katedradunak. Urrutiaren esanetan, "erlijioaren
itzulera" bati buruz hitz egiten da gaur
egun, korronte politiko eta pentsamendu sozialean
daukan eraginaz, nahiz gizarte zibilean daukan
jarduera berrituaz. Hori dela-eta, erlijioaren
pixkanakako desagerketaz baino gehiago, bere
pixkanakako eraldaketaz aritu beharko genukeela
adierazi zuen. Fenomeno hau, gainera, EE.BB.en
moduko herrialde garatuetan nahiz garatugabeetan
ematen da, eta deigarria da Argelia, Egipto, etab.en
korronte erlijioso integristen gorakada.
Euskal Herriari
dagokionez, gizarte espainiar eta europarreko
joera orokorrak errepikatzen direla baieztatu
zuen Urrutiak. Zehatzago izateko, eta gai honen
inguruan, 92. urteko estatistika baten berri eman
zuen, non Euskal Autonomia Erkidegoan faktore
erlijiosoaren adierazle nagusiak zeintzuk diren
zehazten baiten. Datu horien arabera, biztanleen
%33ak astero gauzatu ohi ditu praktika
erlijiosoak EAEn, eta %31k behin ere ez. Beste
alde batetik, %45ak konfidantza handia edo
nahikoa dauka erlijioan, eta %22arentzat
garrantzitsua da beren seme-alaben hezkuntza
erlijiosoa. Urrutiak azaldu bezala, ez dago
desberdintasun azpimarragarririk, EAEn eta
Espainian Jainkoagan sinesmena Europan baino
jende gehiagok daukala izan ezik. Hala ere,
sinesgabeen eta interesik gabekoen portzentaia
handiagoa da Espainian (%26) EAEn baino (%15),
eta gauza bera gertatzen da praktikatzaileen
portzentaiarekin. Horren ondorioz, praktikatzen
ez dutenen kopurua altuagoa da EAEn.
Azkenik,
soziologiako katedraduna Euskal Herrian
nazionalismoaren eta erlijioaren artean dagoen
harremanari buruz mintzatu zen. Urrutiaren
iritziz, Eliza Katolikoa izan da euskal
erlijiozkotasuna taxutu duena; alegia, orain dela
gutxira arte lotura sendo bat egon dela Eliza
Katolikoaren eta euskal kulturaren artean.
Adibide modura, Euskaltzaindiaren kasua ipini
zuen, zeina kleriko ugariz osatua egon baiten.
Baina, gainera, antropologia, etnologia,
pentsamendua eta irakaskuntzak Elizako pertsona
eta erakundeei lotuta egoten darraite. Hortaz,
gizartearen ikuspuntutik, oso indartsua da Elizak
euskal gizartean daukan presentzia. |
Victor
Urrutia: "Desde el punto de vista social, la
presencia de la Iglesia en la sociedad vasca es
muy fuerte" *Traducción al español del
original en euskera |
María Agirre |
Victor Urrutia, catedrático
de sociología, explicó cuál es la función que
ocupa la religión en la sociedad contemporánea
del País Vasco. Según Urrutia, hoy en día se habla
de "una vuelta de la religión", de su
influencia en las corrientes políticas y en el
pensamiento social así como de su renovada
actividad en el seno de la sociedad civil. Por lo
tanto, consideró, que más de una progresiva
desaparición de la religión, podríamos hablar
de su progresiva transformación. Este fenomeno,
además, se presenta en los paises desarrollados
como EE.UU, también en paises no desarrollados y
también llama la antención el auge de
corrientes religiosas integristas en Argelia,
Egipto, etc.
En lo que respecta
al País Vasco, Urrutia afirmó, que se repiten
las tendencias generales de la sociedad española
y europea. Concretamente, y en relación a este
tema, presentó una estadística del año 92 en
la cual se concretan cuáles son los principales
indicadores sobre el factor religioso en la
Comunidad Autónoma Vasca. Según estos datos, el
33% de la poblacion lleva a cabo practicas
religiosas semanalmente en la CAV, y el 31% nunca
los lleva a cabo. Por otra parte, el 45% confia
mucho o bastante en la religión, y para el 22%
es importante la educación religiosa de sus
hijos. Como indicó Urrutia, no se aprecian
diferencias significativas, salvo en la creencia
en Dios que es más alta en el caso de la CAV y
de España que en Europa. Sin embargo, el
porcentaje de no creyentes e indiferentes es más
elevado en el conjunto de España (26%) que en la
CAV (15%), igual que el porcentaje de
practicantes. En consonancia con ello, el número
de no practicantes se incrementa en la CAV.
Finalmente, el
catedrático de sociología habló sobre la
relación que existe en el País Vasco entre
nacionalismo y religión. Urrutia opina, que ha
sido la Iglesia Católica la que ha moldeado la
religiosidad vasca. Es decir, que hasta hace poco
a existido una fuerte vinculación entre la
Iglesia Católica y la cultura vasca. Como
ejemplo puso el caso de Euskaltzaindia, la cual
ha estado fuertemente representada por clérigos.
Pero además, la antropología, etnología, el
pensamiento y la enseñanza, sigue estando
vinculada a personas e instituciones de la
Iglesia. Por lo tanto, desde el punto de vista
social, la presencia de la Igelesia en la
sociedad vasca es muy fuerte. |
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