Juan
Luis Llorens: "EAEn sei lanpostutatik bat
sektore publikoari dagokio" *Traducción
al español del original en euskera |
María Agirre |
Juan Luis Llorens
ekonomilariak, euskal sektore publikoaren gainean
hitz egin zuen Gasteizen abian den Jakitez
ikastaroan.Llorensek
azpimarratu zuenez, euskal administrazio publikoa
handituz joan da azken urteetan, agente ekonomiko
garrantzitsu bihurtzeraino. Ondorioz, orain dela
20 urte zegoen administrazioa eta egun ezagutzen
duguna oso desberdinak dira. Zehazki, Euskal
Autonomi Erkidegoko administrazioa,
1981ean, Eusko Jaurlaritza eratu zen urteaz
geroztik hasi zen indarra hartzen, eta une
honetan, garapen hori etenda dagoela esan zuen
Llorensek. Era berean, diputazioetako eta
udaletxeetako administrazioak ere sendotuz joan
dira. Kopuruei begiratuz gero, EAEn sei
lanpostutatik bat sektore publikoari dagokiola
jakinarazi zuen. Gorakada horren ondorioz jakina,
euskal administrazioaren gastuak ere handitu egin
dira.
Sektore
publikoaren funtzioei buruz ere aritu zen
ekonomilaria, eta lau zeregin dituela nabarmendu
zuen. Lehena, guztion intereserako ondasunak
antolatzea izango litzateke, adibidez, hezkuntza
edo osasun arloa. Jakina, horiek biak era
pribatuan egin daitezke, baina interes
orokorrekoak izanik, administrazio publikoak
horren ardura hartzen du beregain. Bigarren
funtzioa, berriz, banaketarena da. Hau da,
beharren arabera dirua banatu, esaterako,
pentsiodunei. Hirugarrena, lanpostuen eta
prezioen egonkortasunean parte hartzea. Izan ere,
inflazioa eta langabezia administrazioari ardura
dien gaiak dira eta horren aurrean neurriak
hartzen ditu. Azkena, berriz, garapen ekonomikoa
ahalbidetzea da. Llorensek azaldutakoaren
arabera, administrazio publikoak dirua zertan
gastatuko duen erabakitzen duenean, kontuan izan
behar da gastu horiek ekonomiaren garapena eta
hazkundea eragin ditzaketela. Horregatik, gastu
hitzak konnotazio negatiboa duen arren, horren
bidez zer lortu nahi den jakitea ezinbestekoa
dela iritzi zion. Bestalde, gastuak handitzea
normala ere badela gaineratu zuen, izan ere,
inbertsioak handitzen badira, hau da, ospitaleak
eraikitzen badira adibidez, horrek derrigorrez
ekarriko du gastuak handitzea.
Bukatzeko, gastu
publikoaren gorakada ekarri duten eragile
nagusienak aipatu zituen. Era horretan, 1985ean
hezkuntzari dagozkion konpetentziak eskuratu
zituen EAEk, eta jakina, Eusko Jaurlaritzak sail
horretarako diru kopurua gehitu zuen. Geroago,
berdina gertatu zen justizia eta osasun arloetako
konpetentziak eskuratzean. 1996-98 urteetan,
ostera, urritasuna gailendu da zor publikoa
urritzeko asmoz, eta gaur egun, defizita hutsa
da. |
Juan
Luis Llorens: "Uno de cada seis puestos de
trabajo de la CAV corresponde al sector
público" *Traducción al español del
original en euskera |
María Agirre |
En el curso Jakitez que
está teniendo lugar en Vitoria-Gasteiz, el
economista Juan Luis Llorens impartió clase
sobre el sector público vasco.Llorens subrayó el hecho
de que en los últimos años la administración
pública vasca ha ido engrosándose, hasta el
punto de llegar a convertirse en un importante
agente económico, como consecuencia de lo cual
la administración de hace 20 años y la actual
son completamente diferentes. En palabras del
economista, la administración de la Comunidad
Autónoma Vasca comenzó a reforzarse
concretamente en 1981, año de la formación del
Gobierno Vasco, y su desarrollo se encuentra en
la actualidad estancado. Al mismo tiempo,
también las administraciones de las Diputaciones
y Ayuntamientos se han ido robusteciendo. Hizo
saber que uno de cada seis empleos de la CAV
corresponde al sector público. Evidentemente,
con tal aumento, también los gastos han
incrementado.
Llorens se
refirió asimismo a las funciones del sector
público, explicando que son fundamentalmente
cuatro. La primera es la de producir bienes que
son de interés general, como por ejemplo, los
ámbitos de la educación o la sanidad. Cabe la
modalidad privada, pero al tratarse de un de
interés general, la administración pública ha
de hacerse cargo de dicha función. La segunda
concierne a la distribución; es decir, repartir
el dinero según las necesidades, como por
ejemplo a los pensionistas. La tercera función
se basa en tomar parte en la estabilidad de los
empleos y de los precios, dado que la inflación
y el paro son temas que conciernen a la
administración, y ante ellas ha de tomar
medidas. La cuarta y última corresponde a
fomentar el desarrollo económico. Según expuso
Llorens, cuando la administración pública
decide en qué va a gastar el dinero, ha de
tenerse en cuenta que tales gastos pueden dar
lugar al desarrollo de la economía y su
crecimiento. Por eso, y a pesar de que el
término gasto tenga una connotación negativa,
juzgaba necesario tener conocimiento de lo que se
pretende conseguir con él. Por otro lado,
manifestó que es igualmente normal aumentar los
gastos, puesto que en el caso de que se potencien
las inversiones, es decir, si por ejemplo se
construyen hospitales, ello necesariamente trae
consigo un aumento de los gastos.
Para finalizar,
enumeró las principales causas que han provocado
el incremento del gasto público. En este
sentido, en 1985 la CAV adquirió las
competencias en materia de educación, y,
lógicamente, el Gobierno Vasco incrementó la
cuantía para dicha consejería. Más tarde
ocurriría lo mismo al hacerse cargo de las
competencias de los ámbitos de la justicia y la
sanidad. Durante los años 1996-98, no obstante,
y respondiendo a la voluntad de reducir la deuda
pública, ha imperado una política de austeridad
y el déficit es hoy en día nulo.
argazkia / fotografía: Maria Agirre |
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