Jose
Angel Ascunce: "Gerra zibilaren ondoren, kultura nazionalista eta errepublikarra
garatu ziren erbestean" *Traducción
al español del original en euskera |
María
Agirre |
Gerra zibila
amaitutakoan, garaileek, beraz, nazionalek, nazional-katolizismoan oinarritutako
kultura ezarri zuten Espainiar estatuan. Kultura horrekin, berdintasuna
bilatu nahi zen, hau da, kultura aldetik desberdintasunik ez egotea eta
guztiek berdin pentsatzea. Horretarako, errepresio bortitza ezarri eta errepublikarekin
edo beste kultura batzuekin zerikusia zuen guztia debekatu egin zen. Egoera
horren aurrean, Euskal Herriko eta Kataluñako hainbat idazle nazionalista
eta errepublikarrek erbestera alde egin behar izan zuten. Hain zuzen ere,
erbesteko idazleei buruz hitz egin zuen Jose Angel Ascunce irakasleak Jakitez
ikastaroan.
Deustun eskolak ematen dituen irakaslearen esanetan, estatuan nazional
katolizismoa zegoen bitartean, erbestean bi kultura garatu ziren: nazionalista
eta errepublikarra. Kultura nazionalistari dagokionez, Ascuncek azpimarratu
zuen bere helburua Euskal Herrian arriskuan zegoen kultura kanpoan garatzea
izan zela. Era berean, biziraupenekoa, testimoniala eta medio gutxirekin
egindakoa zenez, gutxitan izan zen zientifikoa eta unibertsala. Hala ere,
talde horretan aritu zirenek bazekiten zubi lana egiten ari zirela, eta
ondoren intelektualek edo profesionalek jarraitu behar zutela lan hori egiten.
Kultura nazionalista, bereziki euskal etxeetan eraman zen aurrera. Hainbat
izan ziren euskal etxeetan antolatutako ekintza kulturalak, edo horien babesean
sortutako argitaletxeak. Talde horretan aritu zirenen artean Jesus Galindez,
Manuel Irujo, Alberto Onaindia, J.M. Leizaola eta Bernardo Estornes Lasaren
izenak aipa daitezke, besteak beste.
Kultura errepublikarra aurrera eraman zutenen gainean, berriz, Ascuncek
azaldu zuen, hauek ez zutela euskaldun izaera baztertzen baina filosofia
errepublikarrarekin identifikatzen zirela. Talde horretako partaide gehienak
unibertsitateko irakasleak, kazetariak edo itzultzaileak ziren eta euren
lana jarraipenekoa izan zen, Euskal Herrian ordura arte egin zuten lana
egiten jarraitu zuten erbestean. Ikerkuntzarako medioak edukitzeak eta euren
prestakuntza intelektualak baliotu omen zuten hauen iharduera. Batzuen izenak
aipatzekotan, Toribio Etxebarria, Eugenio Imaz eta Juan Larrea aipa daitezke.
Jose Angel Ascunceren arabera, bai nazionalista zein errepublikazaleei
buruz esan beharra dago, humanismoaren eta liberalismoaren ildotik mugitu
zirela. Bi taldeetako partaideek aberriari, hizkuntzari eta tradizioari
garrantzia ematen zioten. Hala ere, nazionalistek euskaraz eta gazteleraz
idatzi zuten bitartean, errepublikar gehienek gazteleraz egin zuten lan
hori. |
Jose
Angel Ascunce: "Tras la Guerra
Civil, las culturas nacionalista y republicana se desarrollaron en el exilio" *Traducción
al español del original en euskera |
María
Agirre |
Finalizada la
Guerra Civil, los vencedores, es decir, los nacionales, establecieron en
España una cultura basada en el nacional catolicismo, a través
de la cual se buscaban la igualdad, la ausencia de diferencias culturales
y la homogeneidad en el modo de pensar de todas las personas. Así,
se impuso una cruel represión y se prohibió todo aquello que
guardara relación con la república o con otras culturas. Ante
esta situación, numerosos escritores nacionalistas y republicanos
del País Vasco y de Cataluña se vieron obligados a huir al
exilio. Jose Angel Ascunce impartió la clase del curso Jakitez precisamente
sobre los escritores del exilio.
En palabras del profesor de la Universidad de Deusto, al tiempo que en
el estado reinaba el nacional-catolicismo, en el extranjero se desarrollaban
dos culturas: la nacionalista y la republicana. En torno a la primera, Ascunce
manifestó que su finalidad era la de desarrollar en el exilio la
cultura que corría peligro en el País Vasco. Al ser supervivencial,
testimonial y dotada de escasos medios, pocas veces fue científica
y universal. De todos modos, las personas involucradas en este movimiento
eran conscientes de que hacían una labor de puente, y que posteriormente
deberían ser los intelectuales o profesionales quienes prosiguieran
con ella. La cultura nacionalista se desarrolló principalmente en
las Euskal Etxeak o Casas Vascas, en las cuales se organizaron varios actos
culturales y crearon editoriales bajo su amparo. Entre las personas que
formaban parte de ese grupo cabe mencionar, entre otros, a Jesus Galíndez,
Manuel Irujo, Alberto Onaindia, J.M. Leizaola y Bernardo Estornés
Lasa.
Sobre quienes trabajaron por la cultura republicana, Ascunce declaró
que no renunciaban a su carácter vasco, pero que se identificaban
con la filosofía republicana. La mayoría de los miembros de
ese grupo lo formaban profesores universitarios, periodistas y traductores,
siendo su labor de continuación; continuaron desarrollando la función
que hasta entonces habían llevado a cabo en el País Vasco.
El hecho de disponer de medios para la investigación, así
como su preparación intelectual, fueron decisivos para ejercer su
actividad. A la hora de anotar unos cuantos nombres, habría que hacer
alusión a Toribio Etxebarria, Eugenio Imaz y Juan Larrea.
En opinión de Jose Angel Ascunce, ha de decirse tanto sobre los
nacionalistas como republicanos, que se movieron en torno al liberalismo
y humanismo. Los miembros de ambos grupos primaban la patria, la lengua
y la tradición. No obstante, mientras que los nacionalistas escribían
en euskera y castellano, la mayor parte de los republicanos lo hacía
en castellano.
Argazkia / Fotografía: Maria
Agirre |
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