Jose Angel Ascunce: "Gerra zibilaren ondoren, kultura nazionalista eta errepublikarra garatu ziren erbestean"
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Traducción al español del original en euskera
María Agirre

Gerra zibila amaitutakoan, garaileek, beraz, nazionalek, nazional-katolizismoan oinarritutako kultura ezarri zuten Espainiar estatuan. Kultura horrekin, berdintasuna bilatu nahi zen, hau da, kultura aldetik desberdintasunik ez egotea eta guztiek berdin pentsatzea. Horretarako, errepresio bortitza ezarri eta errepublikarekin edo beste kultura batzuekin zerikusia zuen guztia debekatu egin zen. Egoera horren aurrean, Euskal Herriko eta Kataluñako hainbat idazle nazionalista eta errepublikarrek erbestera alde egin behar izan zuten. Hain zuzen ere, erbesteko idazleei buruz hitz egin zuen Jose Angel Ascunce irakasleak Jakitez ikastaroan.

Deustun eskolak ematen dituen irakaslearen esanetan, estatuan nazional katolizismoa zegoen bitartean, erbestean bi kultura garatu ziren: nazionalista eta errepublikarra. Kultura nazionalistari dagokionez, Ascuncek azpimarratu zuen bere helburua Euskal Herrian arriskuan zegoen kultura kanpoan garatzea izan zela. Era berean, biziraupenekoa, testimoniala eta medio gutxirekin egindakoa zenez, gutxitan izan zen zientifikoa eta unibertsala. Hala ere, talde horretan aritu zirenek bazekiten zubi lana egiten ari zirela, eta ondoren intelektualek edo profesionalek jarraitu behar zutela lan hori egiten. Kultura nazionalista, bereziki euskal etxeetan eraman zen aurrera. Hainbat izan ziren euskal etxeetan antolatutako ekintza kulturalak, edo horien babesean sortutako argitaletxeak. Talde horretan aritu zirenen artean Jesus Galindez, Manuel Irujo, Alberto Onaindia, J.M. Leizaola eta Bernardo Estornes Lasaren izenak aipa daitezke, besteak beste.

Kultura errepublikarra aurrera eraman zutenen gainean, berriz, Ascuncek azaldu zuen, hauek ez zutela euskaldun izaera baztertzen baina filosofia errepublikarrarekin identifikatzen zirela. Talde horretako partaide gehienak unibertsitateko irakasleak, kazetariak edo itzultzaileak ziren eta euren lana jarraipenekoa izan zen, Euskal Herrian ordura arte egin zuten lana egiten jarraitu zuten erbestean. Ikerkuntzarako medioak edukitzeak eta euren prestakuntza intelektualak baliotu omen zuten hauen iharduera. Batzuen izenak aipatzekotan, Toribio Etxebarria, Eugenio Imaz eta Juan Larrea aipa daitezke.

Jose Angel Ascunceren arabera, bai nazionalista zein errepublikazaleei buruz esan beharra dago, humanismoaren eta liberalismoaren ildotik mugitu zirela. Bi taldeetako partaideek aberriari, hizkuntzari eta tradizioari garrantzia ematen zioten. Hala ere, nazionalistek euskaraz eta gazteleraz idatzi zuten bitartean, errepublikar gehienek gazteleraz egin zuten lan hori.

Jose Angel Ascunce: "Tras la Guerra Civil, las culturas nacionalista y republicana se desarrollaron en el exilio"
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Traducción al español del original en euskera
María Agirre

Finalizada la Guerra Civil, los vencedores, es decir, los nacionales, establecieron en España una cultura basada en el nacional catolicismo, a través de la cual se buscaban la igualdad, la ausencia de diferencias culturales y la homogeneidad en el modo de pensar de todas las personas. Así, se impuso una cruel represión y se prohibió todo aquello que guardara relación con la república o con otras culturas. Ante esta situación, numerosos escritores nacionalistas y republicanos del País Vasco y de Cataluña se vieron obligados a huir al exilio. Jose Angel Ascunce impartió la clase del curso Jakitez precisamente sobre los escritores del exilio.

En palabras del profesor de la Universidad de Deusto, al tiempo que en el estado reinaba el nacional-catolicismo, en el extranjero se desarrollaban dos culturas: la nacionalista y la republicana. En torno a la primera, Ascunce manifestó que su finalidad era la de desarrollar en el exilio la cultura que corría peligro en el País Vasco. Al ser supervivencial, testimonial y dotada de escasos medios, pocas veces fue científica y universal. De todos modos, las personas involucradas en este movimiento eran conscientes de que hacían una labor de puente, y que posteriormente deberían ser los intelectuales o profesionales quienes prosiguieran con ella. La cultura nacionalista se desarrolló principalmente en las Euskal Etxeak o Casas Vascas, en las cuales se organizaron varios actos culturales y crearon editoriales bajo su amparo. Entre las personas que formaban parte de ese grupo cabe mencionar, entre otros, a Jesus Galíndez, Manuel Irujo, Alberto Onaindia, J.M. Leizaola y Bernardo Estornés Lasa.

Sobre quienes trabajaron por la cultura republicana, Ascunce declaró que no renunciaban a su carácter vasco, pero que se identificaban con la filosofía republicana. La mayoría de los miembros de ese grupo lo formaban profesores universitarios, periodistas y traductores, siendo su labor de continuación; continuaron desarrollando la función que hasta entonces habían llevado a cabo en el País Vasco. El hecho de disponer de medios para la investigación, así como su preparación intelectual, fueron decisivos para ejercer su actividad. A la hora de anotar unos cuantos nombres, habría que hacer alusión a Toribio Etxebarria, Eugenio Imaz y Juan Larrea.

En opinión de Jose Angel Ascunce, ha de decirse tanto sobre los nacionalistas como republicanos, que se movieron en torno al liberalismo y humanismo. Los miembros de ambos grupos primaban la patria, la lengua y la tradición. No obstante, mientras que los nacionalistas escribían en euskera y castellano, la mayor parte de los republicanos lo hacía en castellano.


Argazkia / Fotografía: Maria Agirre


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