Carmen
Rodriguez: "Musikologiari buruzko ikasketarik ez egotea gabezia handia
da Euskal Herriko musikan" *Traducción
al español del original en euskera |
María
Agirre |
Gabonetako oporren ostean Jakitez ikastaroa jarraitzen
ari diren ikasleek lanari ekin diote, eta joan den astebukaeran musikologian
murgildu ziren Carmen Rodriguez, Willem de Waal eta Gotzon Ibarretxe irakasleekin.
Carmen Rodriguezek Ertaroan hasi zuen Euskal
Herriko musikaren kontakizuna eta Ilustrazioan bukatu, baina gaur egungo
egoera ere hizpide izan zuen. EHUko irakasleak aipatu bezala, Euskal Herriak
gabezia handi bat du musikari dagokionez, izan ere ez dago musikologiari
buruzko ikasketarik. Nahiz eta iaz EHUk musikari buruzko ezagupenak emateko
irakaslea kontratatu zuen, Rodriguezek uste du hori ez dela nahikoa zeren
irakasle horren helburua artearen historia ikasten ari direnei musikari
buruzko oinarrizko ezagutza batzuk irakastea da soilik. Bere iritziz, musikologiari
buruzko ikasketarik ez egotearen ondorioz, musikaren historia ikertuko duten
adituak falta dira eta baita ere musikaren gestioaz arduratuko diren profesionalak.
Irakaslearen hitzetan, hezkuntzan dagoen gabetasun horrek topo egiten du
Euskal Herriko tradizio musikalarekin eta baita ere musikari buruz dagoen
dokumentu piloarekin. Era berean gogoratu zuen musika oso mundu konplexua
dela, eta gainera, inbertsio ekonomiko handiak eskatzen dituena. Musikaren
ingurumaria hain korapiltsua izanik, musikologoak egotea behar-beharrezkoa
dela berretsi zuen EHUko irakasleak.
Gabeziak alde batera utziz, dagoenaz ere
mintzatu zen eta Euskal Herrian profesionalak diren bi orkestra sinfoniko
ditugula azaldu zuen: Bilbao Orkestra Sinfonikoa eta Euskadiko Orkestra
Sinfonikoa. Bilbaokoari dagokionez, 81. urtean egindako berrantolaketaren
ondorioz bere maila estatuko edozein orkestraren hainako dela esan zuen
baina dituen arazoak ere aipatu zituen. Hain zuzen ere, Bilbaoko orkestrak
ez du entsaiuetarako egoitza finkorik eta ezta zuzendari konkreturik ere.
Nahiz eta egoitzaren arazoa Euskalduna jauregiarekin konponduko dela uste
den, zuzendariarenak orkestraren lanak jarraikortasunik ez izatea eragiten
duela uste du Rodriguez andereak. Euskadiko orkestrak dituen oztopoei buruz
hitz egiterakoan bi aipatu zituen: Donostian ezik Euskal Herrian ez dagoela
oso errotua eta Euskadikoa izanik bertako partaideek asko bidaiatu behar
dutela.
Berezitasunei dagokienez, bi orkestra hauetako hainbat partaide atzerritarrak
direla, eta denetik jotzen dutela esan zuen nahiz eta Euskadikoa euskal
musikan espezializatuagoa egon. Bi orkestra hauetaz gain, Eusko Jaurlaritzak
Euskadiko Gazteen Orkestra (EGO) osatu berri duela ere gogorarazi zuen.
Bukatzeko eta gainontzeko taldeei dagokienez, egoera honakoa da irakaslearen
hitzetan: ganbara-musikan maila altua dago baina egoera ezegonkorra da eta
etorkizuna ez dago garbi; abesbatzei dagokienez Euskal Herrian ugari daude
baina inor ez da profesionala; musika bandak, berriz, gainbeheran daude
irratiak indarra hartu duenetik.
Argazkia: Arantza
Cuesta Ezeiza |
Carmen
Rodríguez: "La ausencia de estudios sobre musicología
supone una gran carencia para la música del País Vasco" *Traducción
al español del original en euskera |
María
Agirre |
Finalizadas las
vacaciones navideñas, los alumnos del curso Jakitez han vuelto al
trabajo; así, el pasado fin de semana tuvieron ante sí a los
profesores Carmen Rodríguez, Willem de Waal y Gotzon Ibarretxe para
informarles sobre la musicología.
Carmen Rodriguez inició su intervención en torno a la música
del País Vasco situándola en la Edad Media, para finalizar
con la época de la Ilustración, pero también se refirió
a la situación actual. La profesora de la UPV sostuvo que el País
Vasco tiene respecto a la música una gran carencia al no contar con
estudios sobre musicología. El hecho de que la UPV contratara el
año pasado un profesor para dar clases sobre música es, en
opinión de Rodríguez, insuficiente, pues la finalidad de dicho
docente se limita a la enseñanza de unos conocimientos básicos
sobre la música a los alumnos de historia del arte. Comentó
que dada la inexistencia de estudios sobre musicología, se aprecia
la falta de expertos que investiguen sobre la historia de la música,
así como profesionales que vayan a ocuparse de la gestión
de la música. La profesora manifestó que dicha carencia educativa
choca con la tradición musical y la riqueza documental que la música
presenta en el País Vasco. Recordó, asimismo, que el mundo
musical es sumamente complejo, que además requiere importantes inversiones
económicas. Ante el dificultoso entorno de la música, la profesora
de la UPV aseguró que la presencia de musicólogos es totalmente
necesaria.
Pero no sólo se refirió a las carencias, sino que también
habló sobre las dos orquestas sinfónicas que tenemos en el
País Vasco: la Orquesta Sinfónica de Bilbao y la Orquesta
Sinfónica de Euskadi. En cuanto a la primera, afirmó que como
consecuencia de la reestructuración llevada a cabo el año
1981, su nivel es equiparable a cualquier otra orquesta del estado. Entre
los problemas que padece, destacó el no tener una sede fija para
los ensayos ni un director concreto. A pesar de que se cree que el palacio
Euskalduna irá a solucionar la primera cuestión, Rodríguez
opina que la referente al director produce una falta de continuidad en el
trabajo de la orquesta. Los obstáculos con que la Orquesta Sinfónica
de Euskadi se encuentra son principalmente dos: que salvo en San Sebastián
tiene poco arraigo en el resto del País Vasco, y que al ser de Euskadi
sus miembros deben viajar mucho. Asimismo dijo que varios participantes
de ambas orquestas son extranjeros, y tocan todo tipo de música,
aunque la de Euskadi está más especializada en música
vasca. Recordó que además de estas dos, el Gobierno Vasco
acaba de crear la Joven Orquesta de Euskadi. Para terminar, y en cuanto
a los restantes grupos, la situación es en palabras de la profesora
la siguiente: el nivel en música de cámara es alto, pero la
situación inestable y el futuro incierto; coros hay muchos en el
País Vasco pero ninguno profesional; y desde que la radio se ha visto
fortalecida las bandas de música están en declive.
Fotografía: Arantza Cuesta Ezeiza |
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