Carmen Rodriguez: "Musikologiari buruzko ikasketarik ez egotea gabezia handia da Euskal Herriko musikan"
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Traducción al español del original en euskera
María Agirre

Gabonetako oporren ostean Jakitez ikastaroa jarraitzen ari diren ikasleek lanari ekin diote, eta joan den astebukaeran musikologian murgildu ziren Carmen Rodriguez, Willem de Waal eta Gotzon Ibarretxe irakasleekin.

Carmen Rodriguezek Ertaroan hasi zuen Euskal Herriko musikaren kontakizuna eta Ilustrazioan bukatu, baina gaur egungo egoera ere hizpide izan zuen. EHUko irakasleak aipatu bezala, Euskal Herriak gabezia handi bat du musikari dagokionez, izan ere ez dago musikologiari buruzko ikasketarik. Nahiz eta iaz EHUk musikari buruzko ezagupenak emateko irakaslea kontratatu zuen, Rodriguezek uste du hori ez dela nahikoa zeren irakasle horren helburua artearen historia ikasten ari direnei musikari buruzko oinarrizko ezagutza batzuk irakastea da soilik. Bere iritziz, musikologiari buruzko ikasketarik ez egotearen ondorioz, musikaren historia ikertuko duten adituak falta dira eta baita ere musikaren gestioaz arduratuko diren profesionalak. Irakaslearen hitzetan, hezkuntzan dagoen gabetasun horrek topo egiten du Euskal Herriko tradizio musikalarekin eta baita ere musikari buruz dagoen dokumentu piloarekin. Era berean gogoratu zuen musika oso mundu konplexua dela, eta gainera, inbertsio ekonomiko handiak eskatzen dituena. Musikaren ingurumaria hain korapiltsua izanik, musikologoak egotea behar-beharrezkoa dela berretsi zuen EHUko irakasleak.

Gabeziak alde batera utziz, dagoenaz ere mintzatu zen eta Euskal Herrian profesionalak diren bi orkestra sinfoniko ditugula azaldu zuen: Bilbao Orkestra Sinfonikoa eta Euskadiko Orkestra Sinfonikoa. Bilbaokoari dagokionez, 81. urtean egindako berrantolaketaren ondorioz bere maila estatuko edozein orkestraren hainako dela esan zuen baina dituen arazoak ere aipatu zituen. Hain zuzen ere, Bilbaoko orkestrak ez du entsaiuetarako egoitza finkorik eta ezta zuzendari konkreturik ere. Nahiz eta egoitzaren arazoa Euskalduna jauregiarekin konponduko dela uste den, zuzendariarenak orkestraren lanak jarraikortasunik ez izatea eragiten duela uste du Rodriguez andereak. Euskadiko orkestrak dituen oztopoei buruz hitz egiterakoan bi aipatu zituen: Donostian ezik Euskal Herrian ez dagoela oso errotua eta Euskadikoa izanik bertako partaideek asko bidaiatu behar dutela.
Berezitasunei dagokienez, bi orkestra hauetako hainbat partaide atzerritarrak direla, eta denetik jotzen dutela esan zuen nahiz eta Euskadikoa euskal musikan espezializatuagoa egon. Bi orkestra hauetaz gain, Eusko Jaurlaritzak Euskadiko Gazteen Orkestra (EGO) osatu berri duela ere gogorarazi zuen. Bukatzeko eta gainontzeko taldeei dagokienez, egoera honakoa da irakaslearen hitzetan: ganbara-musikan maila altua dago baina egoera ezegonkorra da eta etorkizuna ez dago garbi; abesbatzei dagokienez Euskal Herrian ugari daude baina inor ez da profesionala; musika bandak, berriz, gainbeheran daude irratiak indarra hartu duenetik.

Argazkia: Arantza Cuesta Ezeiza

Carmen Rodríguez: "La ausencia de estudios sobre musicología supone una gran carencia para la música del País Vasco"
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Traducción al español del original en euskera
María Agirre

Finalizadas las vacaciones navideñas, los alumnos del curso Jakitez han vuelto al trabajo; así, el pasado fin de semana tuvieron ante sí a los profesores Carmen Rodríguez, Willem de Waal y Gotzon Ibarretxe para informarles sobre la musicología.

Carmen Rodriguez inició su intervención en torno a la música del País Vasco situándola en la Edad Media, para finalizar con la época de la Ilustración, pero también se refirió a la situación actual. La profesora de la UPV sostuvo que el País Vasco tiene respecto a la música una gran carencia al no contar con estudios sobre musicología. El hecho de que la UPV contratara el año pasado un profesor para dar clases sobre música es, en opinión de Rodríguez, insuficiente, pues la finalidad de dicho docente se limita a la enseñanza de unos conocimientos básicos sobre la música a los alumnos de historia del arte. Comentó que dada la inexistencia de estudios sobre musicología, se aprecia la falta de expertos que investiguen sobre la historia de la música, así como profesionales que vayan a ocuparse de la gestión de la música. La profesora manifestó que dicha carencia educativa choca con la tradición musical y la riqueza documental que la música presenta en el País Vasco. Recordó, asimismo, que el mundo musical es sumamente complejo, que además requiere importantes inversiones económicas. Ante el dificultoso entorno de la música, la profesora de la UPV aseguró que la presencia de musicólogos es totalmente necesaria.

Pero no sólo se refirió a las carencias, sino que también habló sobre las dos orquestas sinfónicas que tenemos en el País Vasco: la Orquesta Sinfónica de Bilbao y la Orquesta Sinfónica de Euskadi. En cuanto a la primera, afirmó que como consecuencia de la reestructuración llevada a cabo el año 1981, su nivel es equiparable a cualquier otra orquesta del estado. Entre los problemas que padece, destacó el no tener una sede fija para los ensayos ni un director concreto. A pesar de que se cree que el palacio Euskalduna irá a solucionar la primera cuestión, Rodríguez opina que la referente al director produce una falta de continuidad en el trabajo de la orquesta. Los obstáculos con que la Orquesta Sinfónica de Euskadi se encuentra son principalmente dos: que salvo en San Sebastián tiene poco arraigo en el resto del País Vasco, y que al ser de Euskadi sus miembros deben viajar mucho. Asimismo dijo que varios participantes de ambas orquestas son extranjeros, y tocan todo tipo de música, aunque la de Euskadi está más especializada en música vasca. Recordó que además de estas dos, el Gobierno Vasco acaba de crear la Joven Orquesta de Euskadi. Para terminar, y en cuanto a los restantes grupos, la situación es en palabras de la profesora la siguiente: el nivel en música de cámara es alto, pero la situación inestable y el futuro incierto; coros hay muchos en el País Vasco pero ninguno profesional; y desde que la radio se ha visto fortalecida las bandas de música están en declive.

Fotografía: Arantza Cuesta Ezeiza


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