ARGITALPENAK
Elkartean dauden baliabide turistikoen inbentarioa
Inventario de recursos turísticos

CD-Rom
Ed. Eusko Jaurlaritza-Gobierno Vasco
Departamento de comercio, consumo y turismo

Avant Oubli. Soldats et civils de la Côte basque durant la Grand Guerre

Joël Rocafort

Ed. Atlantica 1998
ISBN 2-84394-010-9
728 pages


La identidad colectiva: vascos y navarros

Josetxo Beriain
Edita: Haranburu
Universidad Pública de Navarra
154 pag.
ISBN: 84-89923-15-9

 

Manuel de Ynchausti (1900-1961)
Etorri handiko mezenas bat

Un mecenas inspirado

Jean-Claude Larronde
Bidasoa editions. Institut d'Histoire Contmporaine
Pag. 139
ISBN: 2-9511792-2-7
Dep.Legal: Sept 1998


Herriko Semeak Pastorala Barkoxe
Patrick Quéheille

Edita-Argitaratzailea
Etxahun elkartea. 1998ko uztaila. 124 orr.

IDEKI-RCS C: 345 171 961
Français-Euskera

Patrick Quéheille

PASTORALA: HERRI OSOARENTZAT GERTAKARI NAGUSI BAT DA

Pastorala euskal kulturaren garrantzi handiko adierazbideetariko bat da. Alabaina, gure hizkuntzak nabarmen atzera egiten jarraitzen du, batik bat haurren eta gazteen artean. Euskara galtzerat utziko bagenu, sekulako galera izango litzateke, euskal nortasunaren euskarri nagusia eta euskaldunen arteko lehendabiziko lokarria desagertuko bailitzateke.
Pastoralak premiazko garrantzia dauka euskararen sustapen eta hizkuntzarentzako, zeren eta ikusgarri honek biltzen baititu euskal kulturaren hainbat osagai, hala nola, kantuak, bertsetak, dantzak. Gainerat, azken urteotako pastoralek sorkuntza eta eraberritze lan haundi bat eragin dute, bai abestien aldetik nola ere taulada joko eta dantzetan. Gure herri antzerki honek, gizalagun eta belaunaldi guztiak bateratzen ditu: adinduak, gazteak, zein haurrak; gizonak nola emazteak. Haurrei dagokienez bereziki, pastoralak liluratzen dituela nabari da, kultur adierazpen bizi eta eragingarri bat baita, ohituraz eta berrikuntzaz josia.
Herri oso baten elkarlana da ere pastorala. Herriko semeak obraren kasuan, esaterako, 80 aktore inguru igoko dira oholtzara eta laguntzaileak, berriz, bi bider gehiago izango dira. Azpimarratu behar denez, herritar horiek guztiak euren nahikundez ari dira eta ez ordainsari baten truke.
Pastorala da ere nork bere aldetik lan bat egiterat behartzen duen kultur ekitaldi bat. Konpromezu handi bat eskatzen du eta agerraldi egunean, 3000 ikusle inguru dira begirari, hauen artean asko direla pastoraletako aktore ohiak. Erran daiteke ere, pastorala baten arrakastak aktore bakoitzaren zein arizale guztien eta azken finean herri osoaren lana duela ordaintzen eta herri honen ospea lau haizetara zabaltzen duela.
Pastoralak ekonomia eraginik ere badauka baina atal honen neurtzea nahiko zaila da eta ez zegokigu guri hau egitea. Gizarte alorreko eraginaz, ordea, hitz egin daiteke. Izan ere, pastoralak ondorio argiak dakartza herriaren bat egitean, elkarlana bultzatzean, harremanak sendotzean belaunaldien arteko loturak hartzean. Benetan, pastorala gizarte lokarrien eragile da eta giza-harremanen berreragile eta zatiketen ezabatzaile. Astean behin eta berriro egiten diren ikusgarri saioak, antolaketa bilerak, lanaren osteko otorduak, hainbat aukera dira elkarrekin biltzeko, une gozagarriak bizitzeko, jai egiteko, hots, ororen buru, herri baten giza-loturak hazteko eta sendotzeko.

Herriko semeak PASTORALAZ BI HITZ

Barkoxek bere historia aberatsean hartu du pastoral honen gaia. Ezen, 18 eta 19. mendeetan bizi izan ziren Barkoxeko hiru semeren bizitza aipatuta izango.
Garai haietan, Barkoxek 2000 biztanle inguru bazuzkan. Zuberoan zeuden hiru Errege hirietatik bat zen eta herrialdeko herri handienen artean sailkatzen zen. Horretaz ohartzeko, nahikoa da jakitea Barkoxen, garai haietan, abadia laiko bat (Apatea) bazela, baita sentoralzaleentzako atsedentoki edo ospitale bat. Barkoxeko merkatua ere oso famatua zen eta herrian baziren dendari eta ofiziale ugari.
Gure pastoralak aipagai izango ditu Barkoxeko hiru seme, hauetatik bakoitzaren bizitzak eta ekintzek garrantzi asko izan baitute, gaur egun 800 bizilagun inguru dituen gure herriaren omena zabaldu egin dadin:

-Beñat Mardo: Agosti Xaho idazlearen iritzian, "koblakarien (bertsularien) artean handienetatik eta dohaindinetatik bat" zen. Izan ere, omenak dioenez, sekulako bertsu emale ona zen, ezin errezago ari zen sail horretan. Tamalez, bere bertsuak ez zaizkigu gureranino iritsi, inon ez baita geratu idatzizko aztarnarik.
-Pierra Topet Etxahun: Nork ez du Etxahun-Barkoxeren entzuterik izan? Bere bizitza gogor eta iskanbilatsuko gora beherak eta garai haietako herritarren bizimoldeak zein jokaerak kontatu dizkigu horrenbeste bertsu zorrotzetan. Euskal kulturaren hazleetatik handienen artean egongo da betirako.
-Léon Uthurburu: 19. mendean bizi izan zen barkoxtar honen ospea gure herritik kanpo da hazi. Gaztetikan joan zen Barkoxetik, mundu zabala ezagutzeko asmoz. Hego Ameriketan eta bereziki Ekuadorrean kokatu zen azken batez. Hogeitamar bat urteren buru berriz jin zen sorterrira, aberats handi. Haatik, bere ondasunak (hainbat errota, floreana uhartea) herriko txiroen artean banatu zituen.
Beraz, Herriko semeak pastoralak hiru barkoxtar ospetsu hauek goraipatu nahi izan ditu: Barkoxeren omena lau haizetara zabaldu baitute.

BARCUS ET LA CULTURE

BARCUS ET LA PASTORALE

Curieusement, c´est à Barcus que va naître le véritable Pastorale du 20ème siècle. Dans un premier temps, elle prend ses sujets dans l´histoire des événements récents. Ainsi, en 1929, est jouée à Barcus la Pastorale "Guillauyme II" écrite et mise en scène par un Barcusien, Pierre Apheceix. Puis c´est également à Barcus qu´est jouée en 1953 "Etxahun Koblakari" écrite par Pierre Bordaçarre, ce spectacle relatant la vie de ce poète du 19ème siècle né à Barcus. Il n´y a pas de batailles mais les chansons du poète, que le public connaît si bien, ponctuent le drame et sont reprises par tous. Cette Pastorale a connu un tel succès qu´elle a été rejouée en 1962, centenaire de la mort du poète, en 1974, en 1986, bicentenaire de sa naissance.
Avec ses 11 pastorales jouées au 20ème siècle, Barcus est le village de Soule qui vient au deuxième rang pour le nombre de pastorales représentées.
Ces représentations s´inscrivent dans une certaine dimension culturelle; ainsi en 1954, sont créés une Pastorale, une mascarade et un charivari.
Barcus peut s´enorgueillir d´une longue tradition culturelle dont l´association Etxahun représente l´héritage toujours vivace.

L´ASSOCIATION ETXAHUN PORTEUSE DU PROJET

C´est en 1962 qu´apparaissent les premières difficultés financières pour la réalisation d´une Pastorale. C´est alors qu´est créée l´asociation Etxahun. Par la suite, cette association a été un centre actif de formation de danseurs souletins.
- S´y est greffé un groupe de chant, du même nom, qui a enregistré un disque en 1974.
- En 1979 une mascarade a été jouée, contrairement à la tradition, en juillet et août.
- En 1986, Pastorale "Etxahun koblakari".
- En 1991, mascarade des enfants de l´école de danse.
- En 1993, spectacle théâtral dansé et chanté au Théâtre de Bayonne.
- En 1995, mascarade.
- En 1997-1998: projet de Pastorale.

Oú l´on voit que Barcus participe, avec ses 10 mascarades et ses 11 pastorales jouées au 20ème siècle, au maintien et à la transmission de toutes ces formes culturelles...Le projet actuel s´inscrit bien dans la logique de la vie du village.

RESUME DE LA PASTORALE "HERRIKO SEMEAK"

Barcus a puisé dans sa propre histoire le sujet de la Pastorale, qui sera jouée l´été 1998. Elle couvre la période du 18 et du 19ème siécles.
A cette époque, 2000 habitants vivaient dans notre village, ce qui faisait de Barcus l´un des trois bourgs royaux de Soule puis l´une des communes les plus importantes de son secteur. En témoignent les lieux publics que l´on trouvait alors: une abbaye laïque (Aphatea), un hôpital pour les pèlerins, une cour de justice, un marché renommé et un commerce très florissant.
Trois personnages ont contribué à la grandeur, la légende et la réputation de ce bourg qui ne compte plus aujourd´hui que 800 âmes.
-Beñat Mardo: "le plus ancien et talentueux des bertsulari (poète improvisateur) du Pays basque" comme le décrit Agosti Xaho. Cet homme fut un improvisateur hors pair, d´une fécondité et d´une facilité d´expression extraordinaires. Ses oeuvres sont malheureusement perdues parce qu´elles n´ont pas été confiées qu´à la mémoire auditive de ses auditeurs.
-Pierra Topet Etxahun: ses chants satiriques, romantiques ou racontant sa vie tumultueuse en ont fait le koblakari le plus réputé du 19ème siècle et de nos jours. Son oeuvre poètique restera à jamais un des joyaux de la culture basque.
- Léon Uthurburu: certainement le plus brillant des Barcusiens du 19ème siècle. Parti à l´aventure dans sa jeunesse, il revint, après trente années de travail acharné, á la tête d´une fortune considérable (moulins , île Floreana,...) qu´il légua à sa mort au profit des pauvres du village.

La Pastorale "Herriko semeak" s´articule autour de ces trois personnages qui ont, chacun à leur façon, marqué de leur empreinte la vie de notre village.

AUTEUR ET METTEUR EN SCENE

Auteur: Patrick Quéheille, né à Barcus, âgé de 33 ans, il est employé municipal á Barcus. Il a depuis de nombreuses années des responsabilités au sein de l´association Etxahun et de l´assiciation Aintzindariak. Danseur lui-même, il a transmis son savoir à plusieurs équipes de jeunes du village. Il a participé à deux mascarades dont celle de 1995 oú il a le rôle de Jaun (monsieur) et dont il a écrit plusierus couplets. Il a, à ce jour, créé deux spectacles dont une mascarade pour enfants.

Meteur en scène: Fabien Léchardoy, né à Barcus, âgé de 45 ans. Il est artisan boucher installé à Barcus. Il suit l´association Etxahun depuis ses débuts et, jusqu´à ce jour, il n´a cessé de travailler et de s´activer pour transmettre la culture sous toutes ses formes . Ainsi, il a participé au groupe de chant Etxahun; danseur de talent, il a été présent en tant qu´acteur ou responsable dans toutes mascarades, pastorales ou spectacles donnés à Barcus depuis 1970. Il se lance aujourd´hui dans une nouvelle aventure, être le guide (errejent) de la Pastorale créée par Patrick Quéheille.
C´est donc dans une réelle collaboration, fondée sur une expérience commune, qu´ils travailleront à la réalisation de ce spectacle.

LA PASTORALE EST UN EVENEMENT MAJEUR POUR TOUT UN VILLAGE

Importance culturelle
La Pastorale est écrite en basque. Notre langue est en recul, surtout chez les jeunes. Si le basque venait à disparaître, ce serait une perte pour tous car disparaîtrait avec elle un moyen de communication et l´essentiel de notre identité. La Pastorale participe, par la transmission de formes culturelles diverses que sont le chant, la poésie et la mémorisation des versets, au maintien de notre culture et de sa langue, l´euskara.
Cette forme théâtrale est également une découverte pour les jeunes de notre village; elle les enchantera parce qu´elle est une manifestation artistique, collective et dynamique.
C´est un expression collective: la Pastorale "Herriko semeak" nécessite la participation de 80 acteurs et du double de participants pour le bon déroulement de la journée. Il faut rappeler que le bénévolat est de règle pour tous ces collaborateurs.
C´est une expression individuelle qui exige le dépassement de soi. Un individu devient, pour deux représentations, acteur soumis au jugement de près de 3000 spectateurs, anciens pastoraliers pour certains d´entre eux. Il s´agit bien d´un défi culturel lancé par l´ensemble d´un village.

Importance économique
Il nous est difficile d´évaluer l´impact économique de la Pastorale et il n´est pas de notre ressort de le faire.

Importance sociale
Parce qu´elle mobilise tout un village pendant toute une année, au-delà des divergences habituelles, la Pastorale constitue un véritable ciment social. Elle permet de tisser des rélations par delà les barrières de l´âge et les différences sociales. Les répétitions, les réunions d´organisation, les soupers impromptus ou non sont autant de rencontres, de discussions et de fêtes, autant d´occasions de resserrer le tissu social du village.


BARKOXE ETA EUSKAL KULTURA

BARKOXE ETA PASTORALA

Hasieratik, azpimarratzekoa da Barkoxen dela sortuko gaur ezagutzen ditugun pastorala garaikideetako lehena, hots gure herriak bizitu duen historia hurbilean bere garaiak hartzen dituen pastorala mota. Hala, 1929. urtean, Barkoxek Guillaume II pastorala antzeztu zuen. Obra hau Pierra Apheceix barkoxtarrak idatzia zen eta bera izan zen ere errejenta.
Berantago, 1953. urtean, Pierra Bordaçarre "Etxahun-Irurik" idatzitako Etxahun Koblakari pastorala eman zen gure herrian, lehen aldikotz. Ez azkenengoz, ordea, pastoral hau antzeztu baitzen berriro, 1962an, Pierra Topet "Etxahun-Barkoxe" hil zeneko mendeurrenean, 1974ean eta 1986an , Barkoxeko koblakari ospetsuaren jaiotzaren 200. urteurrenean. Pastorala honetan ez da gudukarik antzezten baina 19. mendean bizi izan zen Barkoxeko olerkariaren bizitzako gorabeherak nahikoak ziren. Etxahun-Barkoxek asmatu zituen bertsu eta kantuak eman ziren pastoral horretan eta ikustera etorritako milaka pastoralzaleek aktoreekin batera abesten zituzten. Horrelako uneetan da ageri herria eta herritarrei zein lotuta den Zuberoako pastorala.
Barkoxek eta pastoralak badute zerikusi nabarmenik, gure herriak 11 pastoral aurkeztu baititu 20. mendean eta, horrela, gehienik eman duten Zuberoako bigarren herria da. Baina, Barkoxe ez da mugatu pastoraletan eta emaitza aberatsa ekarri dio euskal kulturari. Zenbait urtez gertatu da ere, kultur adierzapen bat baino sortea Barkoxen; hala, 1954ean, eman baitziren maskaradak, pastorala bat eta asto laster bat (hau da, gaur egun desagertua den ikusgarri zorrotz bat, abesti eta antzerki-jokoz moldatua zena). Beraz, Barkoxek aspaldiko ohitura dauka euskal kulturaren zerbitzuan eta, gaur egun, Etxahun elkarteak derama lekukoa.

ETXAHUN ELKARTEAK BEREGAIN HARTU DU PASTORALA BERRIAREN XEDEA

1962. urtean ohartu ginen Barkoxen, zeinen garesti bilakatu zen pastorala baten sortzea eta gauzatzea. Kezka honi aurre egiteko sortu zen Etxahun elkartea. Eraiki eta berehalaxe, haatik, Zuberoako dantza- jauzien haur eta gazteei irakasteari ekin zion elkarteak. Gerorago, berriz, izen bera hartu zuen kantari talde bat eratu zen eta honek disko bat plazaratu zuen 1974. urtean. Orduz gero ere, Etxahun elkarteak hainbat eskuhartze izan ditu euskal kulturaren hazkuntzan:
-1979an, maskaradak eman ziren baina, nolabait ohiturarekin kanpo, zeren eta uztailan eta agorrilan eman baitziren eta ez ihauteri denboran.
-1984an ere maskaradak eman ziren baina, aldi honetan, ihauteri denboran.
-1986an, Etxahun Koblakari pastorala eratu zen.
-1991an, dantza eskolako umeen maskarada egin zen
-1993an, dantzatutako eta abestutako antzerki ikuskizuna Baionako Antzokian.
-1995an, maskarada
-1997-1998an, pastoral proiektua

PASTORALAREN IDAZLEA ETA ERREJENTA

Pastoralaren idazlea:Patrick Quéheille: Barkoxeko semea, 33 urte. Udal-langilea. Aspalditik eskuhartze handia dauka Barkoxeko Etxahun kultur elkartean eta Zuberoako dantzari taldeak elkartzen dituen Aintzindariak elkartean. Bera ere dantzaria da eta herriko hainbat gazte eskolatu ditu. Bi maskaradetan parte hartu du eta 1995koan, esaterako, Jaunaren papera egin zuen. Hain zuzen, berak idatzi zituen jelkaldientzako zenbait bertsu. Bestalde, Patrick Quéheillek bi ikusgarri moldatu ditu, hauetatik bat aurrentzako maskaradak direla.

Errejentea: Fabien Léchardoy, Barkoxeko semea, 45 urte. Herrian bertan harakin lana egiten du. Hasieratik Etxahun kultur elkarteko kide da eta hartan etengabe lan egiten du euskal kultur adierazpen mota asko bultzatzeko. Hala, Etxahun abesti taldearen kantari egon da eta dantzari fina izan da. Barkoxen emandako maskarada, pastorala eta beste ikusgarrietan parte hartu du beti, 1970 urtetik honaraino. Gaur egun, apustu berri bati ekiten dio, Patrick Quéheillek idatzitako Herriko semeak pastoralako errejent kargua hartuta.



Avant Oubli. Soldats et civils de la Côte basque durant la Grand Guerre
Joel Rocafort

 Les noms de plus de deux mille soldats, disparus durant la guerre de 1914 - 1918 sont gravés sur les monuments aux morts de la Côte basque, d´Hendaye à Bayonne. Pourtant rien ne rappelle leur vie, au destin souvent brisé en pleine jeunesse...

Des recherches dans les archives communales et départamentales ont permis de retracer le parcours de chacun de ces hommes (sa maison, son métier, son unité d´appartenance, le lieu et les circonstances de sa mort).

Après avoir consulté les Journaux de marche et d´opérations des régiments Bayonne, Pau et Mont-de-Marsan, Joël Rocafort s´est attaché à écrire l´histoire des hommes de la Côte basque de Charleroi à la Marne, du Chemin des Dames à Verdun.

Des lettres, des carnets de route conservés par les familles décrivent les conditions de vie dans les tranchées et révèlent l´état d´esprit de "la génération du feu".

Enfin, troisième volet de ce libre, la vie des civils. Les restrictions et les réquisitions n´ont pas épargné les populations de la Côte basque. La suspicion gangrène villes et villages, la soumission, la désertion font régner un climat de rancoeur. Malgré tout, la solidarité s´organise autour des réfugiés, des blessés et des soldats: les hôtels de Biarritz sont convertis en hôpitaux.

Un index de plus de six mille noms, consacré aux soldats et aux civils répond au devoir de mémoire et constitue un véritable témoignage historique du Pays basque durant la Grande Guerre.

Joël Rocafort, basque d´adoption, est né en 1939 dans la Somme. Il s´est consacré à l´histoire et a publié de nombreux articles sur les deux guerres mondiales.

Elkartean daude baliabide turistikoen inbetarioa
Inventario de recursos turísticos
Eusko Jaurlaritza

El inventario de recursos turísticos del País Vasco, ha sido realizado por el Departamento de Comercio, Consumo y Turismo, siguiendo el mandato del artículo 47 de la ley 6/1994, del 6 de Marzo, de Ordenación del turismo. Dicho Inventario, realizado durante los años 1996 y 1997, supone una de las bases del Plan Territorial Sectorial de Ordenación de los Recursos Turísticos de la Comunidad Autónoma del País Vasco, actualmente en fase de tramitación.

Este CD-ROM realizado con carácter eminentemente divulgativo, contiene los datos básicos del Inventario, además de la cartografía 1:25.000 y 1:150.000 del territorio de la Comunidad Autónoma, y las ortofotos de escala 1:25.000.

La función básica de este pequeño manual, es explicar los procedimientos a seguir, tanto por personas con cierto grado de conocimientos, ya sean informáticos o de tratamiento de mapas, como por gente no familiarizada con los protocolos básicos de las diferentes materias, para la correcta utilización de GESPLAN. Este compendio se presenta como punto de partida para explorar todas las posibilidades que GESPLAN puede ofrecer.

La aplicación gestiona conjuntamente documentación gráfica y alfanumérica. Funciona en entorno de Windows, y está programado en Visual Basic 3.0, utilizando Access 2.0 como administrador de base de datos. No es necesario conocimiento alguno de estas aplicaciones, como tampoco es necesaria su instalación a la hora de ejecutar el programa.

Sí es esencial conocer los fundamentos básicos de Windows, como usar un ratón, abrir un menú y elegir comando dentro de este, o seleccionar opciones de un cuadro de diálogo.

Los módulos a tratar serán explicados uno auno, así como todas las funciones que aparecerán en pantalla, resaltando sobre todo el funcionamiento y utilidad de las barras de herramientas y el uso específico de los comando para cada pantalla.

La identidad colectiva: vascos y navarros
Josetxo Beriain
En la configuración de la identidad colectiva vasca se van a poner de manifiesto, por una parte, significaciones ancladas en el imaginario social, como son el numen Mari (símbolo de carácter precristiano) y Jaungoikoa (el Señor de Arriba, como símbolo cristiano), y por otra parte, significaciones ancladas en la conciencia colectiva, como son los fueros y la idea de nación, o mejor, "el cuerpo nacional de Euskeria", en los términos de Sabino Arana. La cultura es ese ámbito delimitado de la infinitud desprovista de sentido del acaecer universal, al cual los seres humanos otorgamos sentido y significación: unas veces tales tramas de significaciones se sitúan "más allá" de la experiencia social cotidiana, configurando un ámbito supramundano aparte que es "lo sagrado", otras veces tales significaciones se sitúan entre un ámbito y el otro constituyen lo que pudiéramos llamar la historicidad del proceso de construcción de la identidad colectiva.
Manuel de Ynchausti (1900-1961):
Etorri handiko mezenas bat
Jean-Claude Larronde

Zinikoei irribarrea eragin eta izpiritu ilunekoei hitz garratz-gozoak ateraraziko ziekeen horietako gizona genuen Manuel de Ynchausti...

Gerra zibileko haur errefuxiatuei laguntzea dela, Euskaldunen Adizkideen Nazioarteko Elkartasuna dela, Hitlerren aurka borrokan dabilen Frantziako armadarentzat anbulantziak erosteko fondoak biltzen saiatzen dela, Nazioarteko Sorospen Katolikoaren asmoa dela - izan ere, oraingo Gobernuen Kanpoko Erakundeen benetako aitzindaria-, Ludiko euzko bazkunaren asmoa dela, Euskal Ikaskuntzaren VII. eta VIII. Biltzarrak antolatzea dela, beti aurrera bidean egin zuen, bereari lainoki heutsiz.

Kultura gizona, emanzalea, inoiz nabarmenkerietan ibili gabe, jakin zuen bizi-bizirik edukitzen ekintza bakoitzerako garra, umeek batzuetan izaten duten bezalaxe.

Manuel de Ynchausti (1900-1961):
Un mecenas inspirado
Jean-Claude Larronde
 Manuel de Ynchausti es de esos hombres que harían sonreír a los cínicos y suscitarían comentarios entre sarcásticos y amables en personas de carácter sombrío... Se trate de ayudar a los niños refugiados de la guerra civil, de fundar la Liga Internacional de los Amigos de los Vascos, de intentar recoger fondos para comprar ambulancias para la armada francesa que lucha contra Hitler, de lanzar la idea de un Socorro Católico Internacional -verdadero antecedente de las actuales Organizaciones no Gubernamentales-, de concebir la Unión Mundial de Vascos, de organizar los VII y VIII congresos de Estudios Vascos, él avanza siempre con inquebrantable candor. Hombre de cultura, generoso sin ostentación, supo conservar para cada nueva empresa ese entusiasmo intacto que a veces tienen los niños.

 


Dohaneko harpidetza | Suscripción gratuita | Abonnement gratuit |
Free subscription


Aurreko Aleak | Números anteriores | Numéros Précedents |
Previous issues


Kredituak | Créditos | Crédits | Credits

webmaster@euskonews.com

Copyright © Eusko Ikaskuntza
All rights reserved