Laburmetraiei buruz hitzegiterakoan beti esan ohi da hasiberriak derrigorrez
ezagutu behar duen formato bat besterik ez dela; hots, luzemetraiak egin
ahal izateko emanbeharreko pausua dela. Gaur egungo zinemaren industrian
luzera motzeko filmeen errentabilitatea eskasa dela eta, zinemetan sar ezin
daitekeen produktu honek, aldiz, bere alde baikorrak eta garrantzitsuak
ere baditu, nahiz eta bere egileak momentuan errekonozimendu gutxi eduki
eta oparotasunean bizi ez izan. Izan ere, luzemetraiaren lehentasunarenpean
dabil laburmetraia eta arrazoi honengatik gutxitan pelikula mota honetako
egile kontsagraturik ezagutuko dugu.
Zinea egitea artea egitea dela argi dago baina zazpigarren arte hontan
lan bat kaleratzea hain garestia bihurtzen denez gero, diruak aparteko garrantzia
hartzen du pelikula bat egitearen prozesu honetan. Zinea industria moduan
ikusi ezkero, hau da, artelana izateaz gain diru iturri bat moduan ere ikusten
badugu, laburmetraia industria honetatik at geratzen dela konturatzen gara,
zinea erakusteko azpiegitura luzemetraiaren explotaziorako pentsatua bait
dago. Gauzak horrela, normala da zinegile guztiek luzemetraiak egin nahi
izatea, lan honi esker bizi izan nahi dutenek behintzat. Beraz, laburmetraia
bigarren arlo baten geratzen da zinearen barruan; baina aldi berean, zinea
egiteko ikaste prozesuaren elementu garrantzitsuenetakoan bihurtu da, luzemetraiak
egiteko laburmetraiak egin behar direlako.
Bestalde, tristea da gaur egun laburmetraiak berez dituen aukerak ahaztea,
aberastasun haundia gordetzen duen produktu zinematografikoa bait da. Laburmetrai
baten helburua istorio motzak kontatzea da eta honek ideiak sakonki lantzea
eskatu behar izan du hasiera batean, luzemetrai batean aurki daitekeenaren
mamia, azken finean, konta dezakeelako. Askotan, luzeagotzearen beharrik
ez duen istorio arin, bitxi eta aberats bat lortzen du zinegileak laburmetraiaren
bidea aukeratzerakoan. Bertan kontatzen diren eguneroko bizitzako hainbat
istorio txiki hauek laburmetrai beraren xarma aurkiarazten diote ikusleari.
Laburtasun honek ere arlo guztietan hain beharrezkoa suertatzen den esperimentazioa
eta bide berriak bilatzeko aukera ematen dio zuzendariari, industriaren
presiopetik kanpo lan egiteko askatasuna duen bitartean.
Laburmetrai bat egitearen abentura definizio hauen koktel bat ateratze
soila izango balitz, egile gazte askok ez lukete inoiz luzemetraiaren irudia
burmuinean egunero itsatsia izango. Laburmetraiaren arazoa, ekonomikoki
errentablea inoiz izango ez den, miloiak kostatzen dituen produktu bat dela
da. Zeregin hontan lanean egon den talde batek zorte askorekin bere proiektua
burutzeko oztopo guztiak gainditu ezkero eta pelikula eskutartean izaterakoan
publiko bat izango zuela ziur egongo balitz, prozesuari garraztasun pixka
bat kenduko lioke. Baina zoritxarrez, gaur egun laburmetraiak ikusteko ia
modu bakarra lehiaketak dira; zuzendari batek luzera txikiko bere lan bat
zinemaldi baten sartzeko aukera galtzen badu, urte oso bateko ahaleginak
eta indar guzti hauen emaitza metalezko lata triste baten ikustera behartuta
egongo da.
Aldiz, zinegile baten pelikula motz honek arrakasta izatea lortzen badu,
bapatean bide asko hasten zaizkio zabaltzen, beste laburmetrai batzuk egiteko
dirulaguntza berriak datozkiolako eta bere lanak etorkizuneko lehiaketetan
sartzeko erreztasun haundiagoa izango duelako. Luzemetraiarenganako iraganbide
ilunaren amaieraren zatitxo bat "agian" ikusten dela esan genezake,
momentu hontan pertsona baten lana ezagutzen hasten delako, ordurarte laburmetrai
egile bat besterik izan bait da.
Beraz, laburmetraiak bere garrantzia lortu eta bere nortasuna eraiki
beharko luke: bai luzemetraieranzko ikasketa bidea izanda, baita luzeera
eta berezitasun ezberdinak dituen filmea izanda ere. Kontutan izan behar
da, Euskal Herrian euskaraz egiten den zinea oso eskasa dela eta euskaraz
egindako luzemetrairik ia ez dagoela. Urtero lau edo bost laburmetrai egin
izan ohi dira orain arte. Horra hor euskaldunok zinea euskaraz ikusteko
dugun aukera ederra. Gaur egun Ameriketatik etorritako zinea eta honek erakarritako
publizitatea inposatzen zaigu, zine "handiaren" distribuzio sarearen
barne egotearen emaitza zuzena bait da. Publizitate honek, gure herriko
zineak ez bezala, dirua ekartzen du baina ez digu laguntzen bertako istorioak
ezagutzera, ezta ere bertako zinegileak bultzatzera. Azken finean, guri
inposatutako filmeek hemengo produkzioaren kalitate ona ixiltzen dute, gizarte
euskalduna bere herriko filmeak ezagutzeko ia aukerarik gabe geratzen delarik.
Gure zinearen arrakasta gure publikoaren eskuetan ere dago, noski, berak
ere aukera bat egiten duelako. Izan ere, argi dago gure herrian ere kalitate
oneko filmeak egiten ari direla, nahiz eta motzak edo luzeak izan. Iraupena,
industriak ezarritako norma bat besterik ez da eta.
Asier Altuna, iazko Bilboko Nazioarteko Laburmetrai Lehiaketan
lehenengo saria lortu zuen Txotx laburmetraiaren zuzendarietako bat
da. |